• Reklama

[Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

M20 (520i, 525i), M21 (524td), M30 (530i, 535i), M40 (518i), M43 (518g, 518i), M50 (520i, 525i, 525ix), M51 (525td, 525tds), M60/1 (530i), M60/2 (540i),S36, S38 (M5)

Moderatorzy: voshon, Kruk, dani3011

[Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez solaris520 » 28 Sty 2009 14:00

Wg pomysłu Andrzeja, przyklejam regularnie poruszany w dziale serii5 temat wymiany płynu i odpowietrzania układu chłodzenia.

W tym wątku najbardziej koncentrujmy się na gromadzeniu pewnych i skutecznych (najlepiej sprawdzonych) metod na wymianę płynu i odpowietrzenie układu chłodzenia poszczególnych silników różnych modeli serii5. Dlatego, jeżeli się da, pytania i dywagacje ograniczmy do niezbędnego minimum.

Na początek nasze, zamieszczone kiedyś na forum relacje ze skutecznych, własnoręcznie przeprowadzonych takich czynności:

BMW E34 M20/M30/M50
(czyli benzynowe "szóstki" w E34, ale może być pomocne także w przypadku pozostałych)

Image

solaris520 napisał(a):- odkręcasz korek w bloku (śruba z aluminiowym pierścieniem uszczelniającym pod kolektorem wydechowym)
- odkręcasz korek spustowy w chłodnicy

wtedy z obydwu miejsc wypływa prawie cały stary płyn (tzn. nie tylko 5-6 litrów, ale razem ok. 9-10 litrów)

Potem oprócz 10-11 litrów płynu będzie potrzebna już głównie cierpliwość i ok. 40-50minut:

- zalewasz opróżniony układ przy otwartym odpowietrzniku na chłodnicy- od któregoś momentu odbywa się to bardzo powoli, a płyn cały czas utrzymuje lustro na górze - dlatego trzeba uważać, żeby nie porozlewać go dookoła,
- jeżeli płyn pojawia się w odpowietrzniku i nie chce już się więcej wlać, to wtedy można jakąś strzykawą trochę odessać, np. do połowy zbiornika (to uchroni przed nadmiernym podnoszeniem się płynu podczas odpowietrzania),
- zakręcasz odpowietrznik i uruchamiasz samochód oraz ogrzewanie z dmuchawą na max
(cały czas spędzasz głównie nad komorą silnika - jedynie co kilka minut idziesz sprawdzić co robi wskazówka - oczywiście nie powinna wyjść poza pion).

Większość czasu trzymasz obroty na ok. 2000/min i cyklicznie, aż do końca tej operacji wykonujesz następujące czynności:

- spoglądasz na strumień przelewowy w zbiorniku - oczywiście od któregoś momentu musi być prawidłowy, czyli ciągły przy tych obrotach, które podałem,
- odkręcasz trochę odpowietrznik na chłodnicy i zakręcasz go dopiero wtedy, kiedy zamiast pęcherzyków powietrza, zaczyna nim wypływać płyn - czasem bardziej to widać poprzez strumień płynu spod chłodnicy na półkę (a jeżeli masz silnik M20 - to samo robisz także z odpowietrznikiem na termostacie),
- co kilka minut sprawdzasz temperaturę dolnego węża chłodnicy (żeby wiedzieć, czy zaczyna się nagrzewać też dół chłodnicy)
- zabawa z odpowietrznikami odbywa się w miarę czasu coraz rzadziej i na coraz krócej jest potrzebne otwieranie ich - po prostu jest coraz mniej powietrza w układzie,
- w którymś momencie (powiedzmy po ok. 30 minutach) dolny wąż powinien być coraz cieplejszy - czyli wiemy, że dół chłodnicy też jest ciepły,
- cały czas kontrolujemy strumień i co jakiś czas otwieramy odpowietrznik(i) - sprawdzając, czy wypuszcza(ją) jeszcze powietrze, czy już tylko płyn
- po ok. 40-45 minutach operacji powinno obudzić się Visco - czyli cykliczne pojawianie się wyraźnie słyszalnej wichury - i właściwie zbliżamy się do końca operacji odpowietrzania, bo kolejne minuty można spędzić jeszcze na ponowne skontrolowanie odpowietrzników, płynności strumienia w zbiorniku oraz ogólną szczelność układu patrząc na miejsca połączeń, itd.

Zakręcamy korek chłodnicy i wyłączamy silnik. Ja wtedy odczekuję kilkadziesiąt minut, żeby potem uzupełnić płyn do właściwego poziomu - bo po odpowietrzeniu obniża się w stosunku do pierwotnie zalanej ilości.
Jeżeli wszystko jest sprawne - to odpowietrzanie można uznać za wykonane, i nie trzeba już wracać do tej czynności.

Jeżeli podczas tej operacji dojdzie do niebezpiecznego podniesienia się płynu, to chcąc uniknąć wylania, można szybko zakręcić korek chłodnicy, wyłączyć na chwilę silnik i po chwili wypuścić odpowietrznikiem nadmiar ciśnienia, po czym otworzyć chłodnicę i odciągnąć jeszcze trochę płynu ze zbiornika. Po chwili wznawiamy nasze działanie (czyli włączamy silnik z ogrzewaniem i dmuchawą na max i tańczymy nad odpowietrznikami, zwiększaniem obrotów, strumieniem w zbiorniku, dolnym wężem itd)

Już operacja odpowietrzania daje nam możliwość upewnienia się, czy działają Visco, termostat i pompa. Jeżeli po dobrze przeprowadzonym odpowietrzaniu nadal będą kłopoty z chłodzeniem silnika lub poziomem płynu - wtedy przechodzimy do innego tematu - czyli np. niestety uszczelka pod głowicą lub pęknięta głowica, ewentualnie - tylko pęknięta obudowa termostatu.

pozdrawiam

© solaris520 ;)
_______________________________________________________________



vodka40 napisał(a):Na początek należy na zimnym silniku nalać odpowiednią ilośc płynu i:

1) odkręcić zbiorniczek wyrównawczy
2) ścisnąć wąż dolny chłodnicy - ten po przekątnej od korka wlewu (w zbiorniczku zasyczy)
3) zatkać wlew zbiorniczka szczelnie dłonią
4) puścić wąż ( zostanie zassany czynnik)

Czynności od pkt 2 do pkt 4 powtarzać, aż przy ściskaniu węża zacznie bulgotać w zbiorniczku a nie syczeć.

To od kolegi BlackSmith, ale wiem z doświadczenia, że może to nie wystarczyć.

5) Pozakręcaj korki wlewu i odpowietrzniki
6) Uruchom silnik
7) Ustaw ogrzewanie na max (max grzanie i max dmuchawa) – bardzo istotne !!!
8) Rozgrzewaj silnik gazując go delikatnie do 1.5 tys obrotów
9) Jak górny waż chłodnicy zrobi się twardy, to odkręć odpowietrznik koło korka wlewu, aż zejdzie z niego powietrze (docelowo powinien lecieć stamtąd płyn bez żadnych bąbelków)

Czynności z pkt. 8 & 9 powtarzaj, aż z odpowietrznika będzie leciał sam płyn (ostatnio ze znajomym odpowietrzenie 528i zajęło nam ok 30 minut). Odkręć też z raz odpowietrznik na obudowie termostatu, aby i stamtąd usunąć powietrze.

Jak silnik ostygnie to uzupełnij płyn do odpowiedniego poziomu i jeszcze dla pewności możesz przerobić punkty 1-4.

Możesz pomóc sobie najeżdżając lewym przednim kołem na jakiś krawężnik :)

Powodzenia,

/Andrzej

© vodka40 ;)


vodka40 napisał(a):Hej,

Polecam zrobić tak:

Na początek na zimnym silniku nalać powoli odpowiednią ilość płynu (NA ODKRĘCONYCH ODPOWIETRZNIKACH) i jak już będzie płynu taz z 5cm pod korek:

1) Zakręcić odpowietrzniki i zostawić otwarty zbiorniczek wyrównawczy
2) ścisnąć wąż dolny chłodnicy - ten po przekątnej od korka wlewu (w zbiorniczku zasyczy)
3) zatkać wlew zbiorniczka szczelnie dłonią
4) puścić wąż ( zostanie zassany czynnik)

Czynności od pkt 2 do pkt 4 powtarzać, aż przy ściskaniu węża zacznie bulgotać w zbiorniczku a nie syczeć.

Ja powtarzałem to z 30 minut dolewając po trochę płynu jak już w wyniku ściskania dolnego węża go wessało ze zbiorniczka wyrównawczego, tak więc cierpliwości.

Jak już widzisz, że powtarzanie czynności z punktów 1-4 nie powoduje dalszego obniżania poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym to prawdopodobnie właśnie odpowietrzyłeś układ.

Odpalasz silnik i jak wszystko jest ok to MUSI być ogrzewanie.

Dla pewności jeszcze na pracującym silniku spróbuj odkręcać odpowietrzniki, aby upewnić się, że leci z nich czysty płyn bez bąbelków.

/Andrzej


© vodka40 ;)

_______________________________________________________________



pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
solaris520
 
 
 
Posty: 1773
Dołączenie: 16 Sie 2007 01:14
Miejscowość: Katowice
Moje BMW: E34 520i R6 12V Lachssilber Metallic 1988, original

Postprzez Marcin E34 525i » 08 Maj 2009 18:29

Macie tu sprawdzony sposób na M20
http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?p=252825
Jest większa szansa, że nie załatwicie sobie głowicy :lol:
Nie chcem, ale muszem... jeździć na gazie.
Marcin E34 525i
 
 
 
Posty: 636
Dołączenie: 11 Sty 2003 22:15
Miejscowość: Warszawa

Postprzez solaris520 » 08 Maj 2009 20:35

Marcin E34 525i napisał(a):...Jest większa szansa, że nie załatwicie sobie głowicy :lol:


Nie rozumiem... a w czym jest większa szansa na załatwienie głowicy np. w pierwszej (przeze mnie opisanej) metodzie ?
Awatar użytkownika
solaris520
 
 
 
Posty: 1773
Dołączenie: 16 Sie 2007 01:14
Miejscowość: Katowice
Moje BMW: E34 520i R6 12V Lachssilber Metallic 1988, original

Postprzez Marcin E34 525i » 09 Maj 2009 14:13

Nie trzeba zalewać płynu 30minut i zaciskać węży (można je uszkodzić) a druga sprawa przy silniku włączonym i odkręconych odpowietrznikach nie polecam tego robić. To jest układ ciśnieniowy zamknięty. Płyn wrze w wyższej temperaturze niż normalnie. Z odpowietrzników zalecam korzystać na wyłączonym silniku do upuszczania ciśnienia powietrza które powstanie jak temp. silnika jeszcze nie osiągnie czerwonego pola na wskaźniku temp.
Nie chcem, ale muszem... jeździć na gazie.
Marcin E34 525i
 
 
 
Posty: 636
Dołączenie: 11 Sty 2003 22:15
Miejscowość: Warszawa

Postprzez solaris520 » 09 Maj 2009 15:44

Trochę mieszasz, zupełnie niepotrzebnie :hand: Nie wiem, który z trzech wcześniejszych opisów masz na myśli, ale jeżeli masz R6 12V, to przeczytaj dokładnie tą moją instrukcję (czyli pierwszy z trzech opisów) - to nic innego jak po prostu książkowa instrukcja odpowietrzania (zwłaszcza M20/M30), wzbogacona o moje obserwacje i doświadczenia - dzięki temu bardziej wiadomo, czego się spodziewać i ile czasu to trwa. W przypadku tych silników i sprawnym układzie nic innego nie trzeba kombinować, bo cała operacja trwa ok. 40-50min i jest w pełni wykonana już po pierwszym podejściu (bez odkręcania węży, bez powracania do tematu po dwóch dniach, itp.) - sprawdziłem to.

Zalewanie prawie całego płynu odbywa się przed uruchomieniem silnika (i nie trwa to 30min), a dolewka może być potrzebna dopiero po skończonej operacji i ochłodzeniu silnika. Korzystanie z odpowietrzników odbywa się właśnie przy wzbudzonym układzie, żeby móc usunąć powietrze i mieć sygnał o jego braku w momencie, gdy z odpowietrzników wypływa już tylko coolant. Przy zgaszonym silniku jedynie sporadycznie może zajść zasadność skorzystania z odpowietrznika przy chłodnicy.
To samo z otwartym zbiornikiem podczas pracy silnika - to z kolei dlatego, żeby móc kontrolować strumień przelewowy. Wszystko tu do czegoś służy, coś sygnalizuje i trzeba z tego korzystać, żeby wiedzieć, co się dzieje - swoją drogą to wg mnie lepsze rozwiązanie niż w wielu układach nie posiadających odpowietrzników, gdzie podczas odpowietrzania czeka się na lepsze czasy, a np. na drugi dzień trzeba wracać do sprawy.

Jeszcze jedno - podczas tej przeze mnie stosowanej w M20 metody, wskazówka temperatury nawet na moment nie wychyla się poza pion.

Pozdr. :)

P.S.
Marcin E34 525i napisał(a):Nie trzeba ... zaciskać węży (można je uszkodzić)...

Bez przesady - jeżeli węże miałyby się uszkodzić poprzez zaciskanie dłonią, to znaczyłoby, że od dawna nadają się tylko do wymiany. Przed wymianą na nowe, moje 20-to letnie węże dawały radę. W przypadku nowych, to już całkiem nie ma o czym gadać w temacie obaw o ich wytrzymałość.
Awatar użytkownika
solaris520
 
 
 
Posty: 1773
Dołączenie: 16 Sie 2007 01:14
Miejscowość: Katowice
Moje BMW: E34 520i R6 12V Lachssilber Metallic 1988, original

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez menell » 17 Lip 2009 22:35

Krotka podpowiedz dla majacych M50:
odkrecamy oba korki ( maly i duzy), wlewamy plyn koniecznie na zimnym silniku, czekamy az zacznie sie przelewac malym otworem, odpalamy silnik, czekamy az zaczacznie leciec ciagle plyn przez maly otwor, zakrecamy maly otwor, dolewamy plyu tak aby bylo widac ze jest juz poziom plynu i zakrecamy.
Przez takie szybkie i krotkie odpowietrzenie nia ma opcji aby cos sie przegrzalo i wskazowka przeszka przez pion w M50.
Awatar użytkownika
menell
 
 
 
Posty: 639
Dołączenie: 16 Wrz 2005 21:58
Miejscowość: Stolica
Moje BMW: E36 Touring & E36 Compact

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez stachu530i » 25 Lis 2009 15:08

jak mozecie to dodajcie tez jak sie to robi w m60 bo niewiem czy dobrze mysle.pozdro
stachu530i
 
 
 
Posty: 59
Dołączenie: 24 Lis 2009 16:36
Moje BMW: e34 530i v8 1992

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez piter20 » 16 Gru 2009 13:16

Niedawno wymieniałem płyn w swojej 540 i wszystko przebiega jak w przypadku rzędówek. Jedyna różnica to dwa korki spustowe w bloku, w okolicach poduszek silnika. Dostęp do nich jest dość średni w kanale i właściwie niemożliwy od góry. Szukajcie śrubek o łebkach 12-14mm.
E34 540iA '93

Polonez Caro 2.0 '95 - sprzedany :(
piter20
 
 
 
Posty: 32
Dołączenie: 09 Gru 2008 23:00
Miejscowość: Wrocław
Moje BMW: E34 540iA 1993

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez magic264 » 10 Sty 2010 22:24

a mozesz powiedziec czy w v8 sa jakies odpowietrzniki bo nie moge znalezc?
magic264
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 2
Dołączenie: 10 Sty 2010 22:10
Moje BMW: E34 530i v8 1994

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez piter20 » 13 Sty 2010 09:07

Nie ma. Płyn lejesz powoli, aż przestanie znikać. Odpalasz silnik i na bieżąco uzupełniasz ubytek płynu.
E34 540iA '93

Polonez Caro 2.0 '95 - sprzedany :(
piter20
 
 
 
Posty: 32
Dołączenie: 09 Gru 2008 23:00
Miejscowość: Wrocław
Moje BMW: E34 540iA 1993

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez zerosuper » 27 Kwi 2010 21:22

Dziś puściła mi chłodnica w m20b20 12V. Na szczęście niedaleko domu więc dotoczyłem się na parking. Mała dziurka na przodzie chłodnicy (pewnie od kamola) i sika z nią dosyć mocnym strumieniem (średnica dziurki to mniej niż 1mm, ale ciśnienie robi swoje)
Kupiłem jakiś uszczelniać do chłodnic w płynie i 10l wody oraz koncentrat. Biorąc pod uwagę, że płynu mi sporo uciekło jak teraz zabrać się do zalania i uszczelnienia układu?
W przyszłym miesiącu będę robił rozrząd i kupie nową chłodnicę, ale ten miesiąc musze jeszcze przelatać na tej.
Czy najpierw zalać samą wodą i odpowietrzać i potem dodać tego płynu, czy może od razu płyn z wodą i odpowietrzać?
I ma ktoś może fotke gdzie jest ten drugi odpowietrznik w m20b20? Ten na chłodnicy zlokalizowałem.
Awatar użytkownika
zerosuper
 
 
 
Posty: 173
Dołączenie: 05 Mar 2010 14:10
Miejscowość: Jelenia Góra
Moje BMW: E34 520i 1989r

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez Mielone » 28 Kwi 2010 10:10

Odradzam Ci środków do uszczelniania chłodnic, może pozatykać kanaliki w bloku i wtedy dopiero będziesz miał cyrki...
Awatar użytkownika
Mielone
 
 
 
Posty: 384
Dołączenie: 02 Kwi 2010 14:04
Miejscowość: Stargard Szczeciński
Moje BMW: e38, R1

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez andrzejrock » 12 Maj 2010 21:45

Witam brat ma e34 520 129KM jest taki problem autko od jakiegoś czasu głupieje z chłodnicy z odpowietrznika leci tylko para (nowa chłodnica) wymieniono obudowę termostaty całe te kolano i podczas jazdy auto się zagrzeje aż na czerwony punkt tworzy się ciśnienie auto na gazie potrafi zgasnąć bo parownik zamarza korkiem ucieka płyn brak chwilowego ogrzewania aż strzela gdy przestanie już otworzę korek to płynu jest pełno gdy mocno dmuchnę w chłodnicę to wodę tak szybko wciągnie tak słychać jak by kanalizę odepchnął. dolewam płyn i ogrzewanie jest za chwilę zniknie i powtórka z rozrywki. ( auto nie słabnie zapala ok ) o co chodzi proszę o pomoc na andrzejrock@interia.pl
andrzejrock
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 13
Dołączenie: 12 Maj 2010 10:56
Miejscowość: Grudziądz
Moje BMW: E 34 520 24 V Vanos 1990 sedan

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez Speed55 » 10 Lis 2010 12:46

No a ja bym chcial sie zapytac o odpowietrzenie 525 TDS bo ostatnio bylem w warszawie , postalem troche w korku i mi skonczyla sie sklala na termometrze. Odkrecilem korek od zbiorniczka i okazalo sie pusto dolalem 6L boryga i tera nie wiem jak to odpowietrzyc.
Speed55
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
Zanim zapytasz - POSZUKAJ!
 
Posty: 4
Dołączenie: 09 Lis 2010 13:18
Moje BMW: BMW 525 TDS 1994r.
TICO 2000r.

Re: [Exx] wymiana płynu i odpowietrzanie układu chłodzenia 5er

Postprzez krycha350z » 11 Lis 2010 12:10

Witam mam pytanie czy odpowietrzanie układu w e39 528i m52 2.8 wygląda tak samo jak w m50 tzn. czy robić dokładnie tak samo jak opisałeś wcześniej??
BMW 5 ----> by cieszyć się z jazdy ;)
BMW 528i e39 sedan -> Czarna Rakieta w Bananowej Skórze...
Galeria mojej BMW e39 528i :
viewtopic.php?f=26&t=140893
była BMW e34 520i
viewtopic.php?f=26&t=127237&p=893977#p893977
Awatar użytkownika
krycha350z
 
 
 
Posty: 61
Dołączenie: 28 Paź 2009 17:48
Miejscowość: Praszka
Moje BMW: BMW 528i 193KM Czarna rakieta w Bananowej skórze

Następna

Powróć do E34

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości