Skocz do zawartości

[E60 523i] Central Electronic Failure - Rozwiązanie


adrian.kucia

Rekomendowane odpowiedzi

Chciałbym odświeżyć temat, który założyłem w zeszłym roku, a mianowicie wyskakujące błędy po otwarciu po dłuższym czasie samochodu, bądź po włączeniu zapłonu lub odpaleniu silnika.

 

Tak jak w pierwszym poście dzieje się to raczej po dłuższym postoju na przykład przez noc. Jednakże nie codziennie i raczej przy wilgotniejszej pogodzie, ale to nie warunek.

 

Powiem szczerze, że zlekceważyłem problem i jeżdżę już tak ponad rok ale może przez ten czas ktoś się z tym spotkał i może coś powiedzieć.

 

U dealera na szybko stwierdzono, że to pewnie słaby akumulator a wykasowanie błędów nie pomogło więc nie pojechałem już do nich nigdy. Poza tym zacząłem zabawę z INPA i sprawdzam błędy samemu

 

 

Przez to, jak wchodzę po raz pierwszy do samochodu, wkładam kluczyk, uruchamiam zapłon i czekam kilka sekund... jak wyskoczy błąd to wyjmuję kluczyk i się autko "resetuje", a jak nic nie ma to startuję i jadę :-)

 

Znalazłem na forum dużo informacji o problemach z błędami przez Regulator Napięcia na alternatorze i właśnie się zastanawiam czy to może to... Chciałbym jednak zaznaczyć że błąd pojawia się niekiedy tuż po otwarciu auta, więc pytanie moje czy już wtedy regulator ma wpływ na napięcie w samochodzie?

 

INPA lub DIS nigdy nie pokazały błędu Overvoltage lub Undervoltage !!

 

Oczywiście akumulator ma się dobrze i wilgoci w miejscach typu akumulator czy moduły za schowkiem, brak....

 

Ogólnie samochodzik sprawuje się świetnie i dwa tygodnie temu przejechałem 5350 km w dziesięć urlopowych dni i śmigał aż miło ( pomijając ten błędzik ze trzy razy :-) )

 

Jeśli ktoś ma jakieś pomysły to z góry dzięki.

 

Tymczasem pozdrawiam...

 

 

 

[ pierwszy post ]

 

Drodzy forumowicze.

Jestem posiadaczem E60 523i z 2006 roku

 

Od pewnego czasu pojawia mi się informacja CENTRAL ELECTRONIC FAILURE dosłownie na kilka sekund, wskaźniki szaleją po czym wszystko wraca do normy. ( W informacji jest również, że nie mogę kontynuować dalszej podróży i mam skontaktować się z serwisem. )

 

Problem pojawia się nieregularnie i przeważnie tuż po włożeniu kluczyka do stacyjki (bez uruchomienia silnika) lub zaraz po odpaleniu. Problem sam znika po chwili, lub gdy szybko nacisnę "joystick" i-drive (nie wymagane, ale skraca czas wyświetlania, hehehe )

 

Czasami gdy tylko otworzę samochód lecz przez dłuższy czas nie włożę kluczyka, na wyświetlaczu między zegarami, pojawia się czerwony symbol "samochodu" wraz z "ulubionym" dźwiękiem błędu :-) a po włożeniu kluczyka wszystko jest OK

 

Samochód odpala bez problemu a opisany błąd nie ma wpływu na zachowanie pojazdu ani całej elektroniki.

 

Sprawdzałem akumulator i wydaje się być dobry (zielony wskaźnik) oraz komora jest sucha.

Sprawdzałem również "komputerek" w luku koła zapasowewgo i też nie ma i nie było żadnej wilgoci.

Odłączałem klemę minusową w celu restaru systemiku ale NIE POMOGŁO :-(

 

Czasami również po "zniknięciu" opisanego błędu wszystkie informacje w "zakładce service" są oznaczone trójkątem na żółtym tle i nie ma żadnych szczegułów dotyczących serwisowania. Wtedy po wyłączeniu silnika (jeśli "chodził"), wyjęciu kluczyka i ponownym włożeniu PROBLEM ZNIKA !!! i wszystko staje się zielone :-)

 

Fakt, że nie ma to wpływu na jazdę, ale zaczyna mnie irytować to ciągłe migotanie kontrolek, skoki wskaźników i zanik informacji serwisowych i znudziło mi się już ciągłe wkładanie i wyjmowanie kluczyka po kilka razy zanim ruszę w drogę.

 

Proszę zatem uprzejmie, drodzy koledzy, o podpowiedzi cóż też mógłbym sprawdzić zanim wybiorę się do serwisu na wgranie nowego sofciku, co oczywiście może pomóc ale nie musi.

 

Za wszelkie rady dziękuję.

 

Szerokości.

 

Adrian

Edytowane przez adrian.kucia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wgranie softu moze nie pomoc ;)

 

ale obstawiam ze bez diagnostyki sie nie obedzie ;)

 

Mozliwe tez ze modul KBM sie skonczyl... sprawdzisz na kompie powiesz co wyszlo to albo sam sie dowiesz albo ktos tutaj zacznie sie zastanawiac ;)

 

bo ten blad Twoj moze powodowac wiele rzeczy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Poszukaj na forum było o klemie od aku, tej w bagazniku. Jak była uwalona to robiła sie choinka na budzikach i szalały moduły. Zacznij od najprostszych rzeczy a nie zaraz wymieniaj całe moduły. Czasem wystarczy wykasować stare błedy choć w Twoim przypadku to raczej nie to.
Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

 

Właśnie od tych najprostrzych zacząłem.

 

Sprawdziłem klemy i są czyściutkie i dobrze dokręcone.

Przewody też wyglądają dobrze i są nienaruszone.

Bezpieczniki OK i "komputerek" w kole zapasowym suchy i kostki w najlepszym pożądku.

Paruje mi jedno światło przeciwmgielne, więc myślałem że może to ma jakiś wpływ ale kostka przy żarówce też jest OK a para zbiera się tylko na "szkiełku"

Nie wprowadzałem żadnych modyfikacji, nie dokładałem dodatkowych urządzeń, wszystko jest tak jak było prosto z fabryki.

 

Od kilku dni wszystko jest OK ale jestem pewien że jeszcze się to pojawi :D

 

Tak czy inaczej pojadę do serwisu aby sprawdzili czy nie ma jakiś błędów, może to pomoże, bo tak czy inaczej chciałem wgrać nowszy soft bo gdzieś wyczytałem że nowsze pozwalały na odczyt płyt z mp3 a mój jeszcze nie.

Bronię się od tego serwisu bo mieszkam w UK a tu nie ma specjalistów tylko są "wymieniacze" i nikt się tu nie chce bawić w znajdowanie "co może być" :( ( szkoda gadać )

 

Dziekuję za zainteresowanie i do następnego razu ...

Napewno opiszę wyniki dochodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zapytaj z nowym softem jak jest bo w PL za wgranie softu do aut po gwarancji ASO nie bierze odpowiedzialności. Jak uwalą jakis sterownik przy programowaniu TY za to płacisz nie oni. Pamiętaj o tym. Nie wiem jak jest w UK, zapytaj !!!
Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • 8 miesięcy temu...
  • 2 tygodnie później...

Drodzy koledzy, od pewnego czasu problem się nasila i jest w zasadzie dziennie.

 

Po włożeniu kluczyka i włączeniu zapłonu elektronika wariuje i trzeba proces powtórzyć. Czasami kilka razy, dopóki nic nie wyskoczy więc wtedy odpalam i jadę.

Potem samochodem można przejechać tyle na ile pozwala ilość paliwa :-) i nic się nie dzieje !!!

Po podłączeniu pod INPA wyskakują błędy prawie zawsze w KBM oraz w KOMBI a czasami również w innych modułach jak CAS czy LMA

Poniżej podaję przykładowe dwa z dnia dzisiejszego:

 

Błąd z modułu KBM to:

 

E587 CAN_INACTIVE

 

Error counter: 4

 

1. Umweltsatz

Mileage 219952 km

 

2. Umweltsatz

Mileage 219984 km

 

No signal or value

Test conditions fullfiled

Error not present now, but olready stored

Error woud not couse a warning lamp to light up

 

Error code: E5 87 24 04 6B 66 6B 6A

 

Błąd z modułu LMA

 

E 518 Telegram status driving light timeout

 

Mileage 219952 km

 

No signal or value

Test conditions fullfiled

Error not present now, but olready stored

Error woud not couse a warning lamp to light up

 

Error code: E5 18 24 03 6B 66

 

Ładowanie akumulatora jest prawidłowe i mieści się w granicach podawanych na forum...

Podczas postoju napięcie akumulatora to zawsze 12 volt.... ( +/- 12,2 )

Odpala bez najmniejszych problemów...

 

Może ktoś z was ma pomysł co może być powodem tych wariacji ???

 

Czy to może któryś moduł nie "uruchamiają się" prawidłowo za pierwszym razem?

Czy to regulator napięcia? ( ale tak jak pisałem powyżej potem podczas jazdy nic nie wyskakuje, niezależnie od czasu jej trwania )

Czy jeszcze coś innego :-(

 

Kasowanie tych błędów nie pomaga wcale....

Samochód nie miał nawet najmniejszej stłuczki...

 

:-( ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pojawiają się inne błędy ,z tym że nie zawsze te same... ale prawie zawsze w modułach KBM, KOMBI, CAS, LMA, czasami nawet w PDC no i jak "zgłupieje" podczas jazdy to tracą się wskazania serwisowe, między kilometrami dziennymi i przebiegiem pokazuje się kropka... (po restarcie wszystko wraca do normy)

 

Wszystko to działo się dużo wcześniej, zanim po raz pierwszy podłączyłem swój własny kabelek OBD, więc chciałbym zaznaczyć że nic w tym aucie nie namieszałem. To z tego powodu trafiłem na to forum i zacząłem zabawę z softem.

 

 

Jeśli byłby to moduł KBM to czy kupiony używany z innego BMW wystarczyło by tylko zamienić i zakodować pod swoje auto NCS-em czy coś jeszcze będzie trzeba rzeźbić ???

 

Zastanawiam się jeszcze czy nie "potraktować" tego mojego WinKFP i zrobić mu "upgrade" ale jeszcze nie próbowałem nic robić WinKFP i trochę się boję...

 

Mam ISTA v41 i wszystko uaktualniłem z plików SP-daten do wszystkich modeli w NCS Expert.; EDIABAS/ecu i WinKFP.; według instrukcji z innego forum, za pomocą Total Commander-a...

 

Tylko nie jestem pewien czy to ten KBM miesza :-(

 

 

Tak czy inaczej dzięki za zainteresowanie "cdxa"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że nowy kbm wystarczy tylko przekodować. Praca z winkfp jest o tyle wymagająca że trzeba odpowiednio dobrać numery oprogramowania, w takim np sss wszystko wykonuje sie samo. Jeśli trafi się jakiś tani kbm to myślę że warto sprawdzić. Chyba że znajdziesz kogoś od kogo będziesz mógł wypożyczać moduły i sobie podmieniać. Moduł KGM który jest bramą łączącą kilka magistral również mógłby sprawiać podobne problemy.

 

Albo jeśli te błędy pojawiają się tak często odłączaj po kolei wszystkie moduły z K-CAN bo to pewnie tam jest problem. Na zasadzie odłączyc, uspić samochod przy pomocy inpa i budzić obserwując czy są błędy, jak są to odłączać dalej ze względu na to że jest to magistrala równoległa to troche jest zabawy, ale może się uda.

 

Tutaj masz topologie:

http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/e60e61/index.htm

w wyszukiwarce wpisz "K-CAN"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki.

 

No właśnie ja tak na swój rozum podejrzewałem, ze to może KGM właśnie zamula na starcie...

Przyzwyczaiłem się do tych błędów więc to ignorowałem, ale chcę to rozwikłać, więc w wolnych chwilach się bawię...

Popróbuję twoich testów ale jak się nie dowiem to w ciemno kupię najpierw KBM a jak nie pomoże to KGM. Już teraz można dostać je tanio na e-bay'u.

Miałem znajomego z rozbitą E64 ale już się jej pozbył, z tym że ona była z końca 2004 więc tam, jeśli się nie mylę, był "power module" osobno, więc KGM chyba tam nie było. Bo chyba dopiero od 09.2005 zintegrowano ten "power module" z KGM.

No chyba, że nie mam racji.

 

Co do odświeżenia softu to SSS też działa, ale nie wiem czy się coś nie posypie po drodze bo oczywiście jest na VMware, z tym że kabel pod RS232 bo ,przynajmniej u mnie, śmiga z DIS-em bezproblemowo a poprzedni pod USB miał problemy z komunikacją.

 

Idzie weekend, więc będzie co robić ...

 

Dziękuję.

 

Wyniki opiszę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostał mi się tanio KGM więc wziąłem w ciemno, ale niestety jak wymontowałem swój to się okazało, że mój to KGM E6X 12 Low a kupiłem KGM E6X 16 High .... jednak zamieniłem je i zakodowałem nowy tak samo jak miałem w swoim ....

Wszystko ruszyło, błędów nie było ( tych moich ) ale niestety nie mogłem ustawiać lusterek... wcale nie reagowały :-) Zakodowałem więc go do jego poprzedniej wersji i to samo.... wszystko chodzi, oprócz lusterek...

Musiałem więc wsadzić swój stary moduł.

 

Czy ktoś z was wie na czym polega różnica między KGM Low a High ?

 

Mój rocznik to 2006 więc jeszcze przed D-KAN, może to to ? Z tym że wszystko działało i na moim kablu pod K-KAN mogłem go kodować.

 

Czy może właśnie nie sterował lusterkami i ktoś go sprzedał...

 

...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są dwa rodzaje lusterek, jedne sterowane cyfrowo, drugie bezpośrednio przez KGM(3 lub 4 piny we wtyczce), być może trzeba w ustawieniach zmienić rodzaj lusterek, porównaj odczyty ustawień z dwoch kgm i skup się na rożnicach. Sprawdz ustawienia opcji:

 

ASP_LIN_SPIEGEL

 

Czyli po zmianie kgm wszstkie twoje bledy zniknely?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc wygląda to tak:

 

parametr ASP_LIN_SPIEGEL > nicht_activ, w moim KGM Low, pozwala na sterowanie lusterkami, a gdy zmienię na active to sterowanie nie dzała...

 

A w tym KGM High niezależnie od ustawień ASP_LIN_SPIEGEL sterowanie nie działa.

Tak jak pisałem skopiowałem dokładne ustawienia mojego Low do tego High i nic, zakodowałem ten High wg: jego pierwotnych ustawień i też nic :|

 

Pewnie High jest do tych lepszych lusterek a do zwykłych tylko Low i pewnie nic nie wyrzeźbię.

Było jeszcze kilka modułów na eBay'u ale wszystkie High, tylko jeden znalazłem KGM Low ale do D-CAN. Przynajmniej chwilowo.

 

Jeśli chodzi o błędy to podczas długiej zabawy z kodowaniem, potem "usypianiem" i "wzbudzaniem" na próbę i następnie niedalekiej próbnej jeździe nic się nie działo, jednak nie mogę powiedzieć, że jest ok po wymianie KGM na 100% bo musiałby postać przez noc, a że potrzebowałem auta to wsadziłem stary moduł. Po dwóch godzinach jak wyjeżdżałem do pracy... GONG i "choinka" na zegarach, jak za starych czasów :-) także możliwe że to właśnie ten KGM ....

ale jeszcze pojeżdżę na tym nowym to się przekonam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Drodzy koledzy

 

Wymieniłem moduł KGM wraz z przeprogramowaniem go pod mój samochód i NIE POMOGŁO błąd pojawia się dalej...

 

Wymieniłem moduł KBM wraz z przeprogramowaniem go pod mój samochód i NIE POMOGŁO dalej te same objawy...

 

Ładowanie akumulatora jak najbardziej książkowe...

 

Wgranie najnowszego softu do wszystkich urządzeń ( modułów ) NIE POMOGŁO

 

Wilgoci brak...

 

Wszystkie wtyczki z licznika, wyświetlacza, radia, bezpieczników oraz wszystkich modułów są czyste i podłączone poprawnie i dalej te same objawy... Po dłuższym postoju błąd CENTRAL ELECTRONIC FAILURE i opadające wskazówki zegarów

 

Błąd jest nieregularny, czasami nie występuje w ogóle , a czasami występuje nawet gdy wcześniej pojeżdżę - wygaszę i uruchomię za parę chwil

 

Ręce mi już opadły i wyczerpały się pomysły...

 

Może ktoś ma jeszcze jakieś inne wskazówki.

 

Dziękuję z góry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Po przeczytaniu wielu postów na temat regulatora napięcia postanowilem tez go wymienić, pomimo tego że wedłóg ukrytego menu ładowanie miesciło się w normie...

Pomyślałem jednak, że spadki lub wzloty napięcia są tak krótkie, że nie sposób ich wychwycić okiem,

zamówiłem więc oryginalny w serwisie BMW, babrałem się z tym pół dnia, bo musiałem wyjąć alternator aby dostać się

do starego regulatora, potem poskładałem wszystko do kupy i ..... ?????

 

KUPA..... dalej to samo.... nie mam już nerwów do tego samochodu...

 

Wesołych Świąt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Witaj. Odpisuje na twoim poście bo jest konkretnie zatytułowany. Poszperalem dość sporo na angielskojezycznych forach bmw i najprawdopodobniej rozwiazalem u siebie ten problem. Dla potwierdzenia daj mi jeszcze kilka dni bo nie chciał bym zapeszyc. Ale jak na razie zrobiłem trochę kilometrów i nic się nie dzieje. Pozdro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. A wiec po tygodniowym oczekiwaniu czy problem powroci, jestem mile zaskoczony, auto przestalo swirowac. Od poczatku- po obfitych opadach sniegu okazalo sie ze mam "pasazera na gabe" w bagazniku, woda w kole zapasowym. Po osuszeniu bagaznika zaczely sie problemy z elektronika - Central Electronic Failure, Inspekcjia, i jedna wielka choinka na zagarach. Po przeszukaniu angielskich for okazalo sie iz problem tkwi w wilgoci spowodowanej przez wode w bagazniku. Atakuje ona wszystkie wtyczki, interfejsy, baterie i reszte elektroniki. Po porzadnym osuszeniu wszystkiego problem zniknal sam. Okazalo sie iz nie jest to problem tylko e60 okazalo sie iz choruja na to takze X6, X5, 3series. U ciebie kolego problem jest dosc dlugo, radzil bym sparawdzic cala instalacje w bagazniku (wszystko w okolicach tylnych kielichow i baterii). Wyczytalem takze ze moze byc problem z przerdzewialymi terminalami do komputera. O baterii nie bede juz pisal bo pisales ze jest ok. Mam nadzeje ze moj post okaze sie pomocny. Powodzenia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się, że rozwiązałeś swój problem.

 

Jednak jesli czytałeś mój post z linku, który Ci podałem, musiałeś zauważyć że pisałem o kole zapasowym i komorze

akumulatora już w 2010 roku i wspomniałem tam, że jest sucho i czyściutko i jak nie było tak nie ma tam nawet znaku

po jakiejkolwiek wilgoci.

Także u mnie to nie to.

Ja u siebie sprawdziłem każdą wtyczkę (kostkę) w tym aucie i nie ma najmniejszego śladu korozji :(

( też przejżałem dziesiątki forów anglojęzycznych )

 

Jesli chodzi o terminale, o których wspominasz to faktycznie są to przekaźniki w panelach z bezpiecznikami, w bagażniku oraz za schowkiem po stronie pasażera. Niektóre są wymienialne, a niektóre wlutowane do tych paneli,

ale pojęcie "komputera" w naszych autkach jest dość względne bo im więcej wyposażenia tym więcej "komputerów"

a raczej modułów elektronicznych rozsianych po całym aucie i odpowiednie terminale są odpowiedzialne za te moduły.

 

Ten moduł w kole zapasowym to PDC (park distance control) no chyba że auto jest starsze niż 09.2005 to powinien być

tam jeszcze MPM (micro power module) Inne moduły siedzą np: w podłokietniku czy pod włącznikiem świateł itd itp...

 

Tak czy inaczej myślałem już o tym aby wyjąć oba te panele z bezpiecznikami, rozebrać i posprawdzać te przekaźniki

czy nie są czasem zaśniedziałe.... :? chociaż mozna nimi "sterować" programem diagnostycznym i wydają się pracować

dobrze wlączając lub wyłączając odpowiednio napięcie w cześciach, za które są odpowiedzialne....

 

Mój problem występuje zawsze po "wybudzeniu" auta po wczesnieszym zamknięciu lub pozostawieniu na dłuższy czas

aż przejdzie w stan uśpienia. I dzieje się to niezależnie od pogody czy temperatury ( choć myślałem wcześniej, że tak )

Czasami ( choć ostanio już rzadko ) wejdę odpalę i jadę bez żadnego problemu :|

 

Może i mi kiedyś uda sie pozbyć tego przekleństwa...

 

Dobże, że u Ciebie to tylko tyle.

 

Szerokości i przyczepności zatem :cool2:

 

Dzieki za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Prawie dwa lata minęły od mojego pierwszego postu na temat mojego problemu.

Z powodu intensywnego korzystania z samochodu, mojej pracy oraz zwykłej chęci zaoszczędzenia pieniędzy, nie nadarzyła się okazja aby zostawić go w serwisie BMW

na kilka dni, tak jak chcieli, bo "na pierwszy rzut oka" nie mogli stwierdzić co jest przyczyną.

Więc co jakiś czas zaglądałem gdzie się tylko dało w tym aucie i spędzałem wolne chwile na różnych forach, próbując rozwiązać zagadkę ( co bywało dość interesujące )

 

Ostatnio zakupiłem nawet inny licznik i podmieniłem aby sprawdzić czy to aby nie "on" jest odpowiedzialny za wszystkie problemy. Niestety jak zwykle nie.... :mad2:

 

Sprawdziłem prawie wszystkie połączenia i potraktowałem je specyfikiem do oczyszczania połączeń elektrycznych

Wgrałem cały nowy soft i kodowałem to auto pod sprawdzany wielokrotnie numer FA i nic....

Wyjmowałem nawet fotele i dywaniki bo pod nimi są czujniki DSC

i ani śladu korozji czy wigoci....

 

Było tylko jedno miejsce, do którego nie zajrzałem a miałem je przed "gębą" cały czas.... lusterko wewnętrzne...

w którym ukryty jest moduł RLS ( Rain Light Sensor) i po odłączeniu malutkiej wtyczki wszyskie problemy zniknęły !!! :cool2:

 

Jeżdżę już kilka dni i nie ma żadnych problemów.

Po wykasowaniu błędów w INPA wszystko działa poprawnie jedynie w module LMA pojawia się błąd "Telegram status driving light timeout"

co wnioskuję, spowodowane jest brakiem odłączonego RLS.

 

Chwilowo nie mam funkcji automatycznych wycieraczek ale z powodu mojej radości wogule mi nie przeszkadza :D

 

Jedyny plus tego wszystkiego jest taki, że nauczyłem się kodowania i programowania no i "zwiedziłem" ten samochód od A do Z

 

Dziękuję wszystkim za dotychczasową pomoc i zainteresowanie :cool2:

 

Adrian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.