Skocz do zawartości

[E34][E39] Wymiana świec żarowych by biernus (opis, foto)


biernus

Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana świec żarówych w E34 525 TDS

Dotyczy: BMW E34 ..... i w zasadzie E39 rowniez

 

Dlaczego wymieniamy świece żarowe?

Jeśli Twoje auto cięzko odpala na zimno! jeśli podczas odpalania czuć sadzę a z rury wydobywają się większe lub mniejsze kłeby dymu i przez jakis czas silnik chodzi nierówno (jakby nie na wszystkie cylindry) - to czas, że świece żarowe są do wymiany

 

Jakie świece?

Dedykowane do TDS najlepiej BERU lub BOSCH (koszt od 25 do 40 PLN/szt)

 

Co ile wymieniac?

Wtedy jak zauważysz cięższe odpalanie na zimno. Jęśli przy niższych temperaturach odpalasz za 2-3 razem prawdopodobnie padła przynajmniej 1 świeca. (jeśli jeździsz autkiem XX tys km lub kilka lat proponuje od razu wymienić wszystkie 6 gdyż każda wymiana to ściaganie kolektora.

 

Czas pracy: ~1,5 godziny

 

Potrzebne rzeczy:

- klucz nasadowy 12 (do odkręcenia 12 nakrętek kolektora)

- klucz nasadowy 8 do odkręcenia dopływu prądu do świec

- klucz nasadowy (głęboki) 12 do odkręcenia świec

- imbusy do odkręcenia pokrywy plastikowej silnika

- śrubokręt płaski/krzyżak

 

 

a) ODPINAMY AKUMULATOR (ściagamy klemy)

 

b) Przy pomocy klucza imbudowego odkręcamy plastikowe osłony silnika

 

c) Przy pomocy śrubokręta odkręcamy opaske przy zaworze EGR (z samego EGR wypinamy węzyk podciśnienia), oraz 2 śruby mocujące metalową rureczke do EGR-a

 

d) Ze dolnej częsci kolektora wypinamy kostke czujnika oraz węzyk od podciśnienia oraz ściagamy z plastikowego uchwytu rure od vacum pompy i systemu chłodzenia

 

e) Odkręcamy 12 nakrętek, którymi przymocowany jest kolektor oraz 2 śruby trzymające kolektor do "obudowy" filtra oleju

 

f) Delikatnie ściagamy kolektor z wystających "szpilek" - uwaga na węzyki przelewowe w razie potrzeby ściągnąć węźyki. Wloty do silnika zatykamy jakimiś ręczniczkami papierowymi lub szmatkami (uwaga!!! aby nic nie powpadało do silnika!) - po zatkaniu otworów ściągamy stare uszczelki, czyścimy miejsce po nich i zakładamy nowe

 

g) gdy wszystko mamy na wierzchu przechodzimy do częsci właściwej czyli odkręcamy nakrętki mocujące dopływ prądu do świec następnie przy pomocy głębokiego klucza nasadowego odkręcamy świece (delikatnie).

 

h) w odwrotnej kolejności składamy wszystko tzn wkręcamy nowe świece, wkręcamy je używając umiarkowanej siły (najlepiej skorzystać z klucza dynanometrycznego i odpowiednich wartości). Nakładamy przewodu doprowadzające prąd, nakładamy i dokręcamy nakrętki. Nakładamy kolektor, równo go dociskamy i dokręcamy nakrętki na przemian raz z lewej strony raz z prawej, raz górna nakrętka raz dolna. Wpinamy węzyki i kostke czujnika na kolektorze, mocujemy kolektor śrubami do obudowy filtra oleju, mocujemy rury do EGR. Zakłądamy plastikowe obudowy podpinamy akumulator i cieszymy się z odpalania naszego TDS "od kopa" czyli lepiej niż niejeden silnik benzynowy ;D

 

KONIEC

 

Słowa kluczowe:

świeca żarowa, wymiana świec zarówych, TDS, odpalanie, ciężkie odpalanie, długie kręcenie.

 

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi, pytania, lub chce rozwinąć ten opis; bardzo proszę. Mam nadzieję, że komuś opisik się przyda

 

Zdjęcia:

Na fotkach widać rury od EGR, kolektor z uchwytami na rury i czujnik, świece właściwe ;D i mocowanie na filtrze oleju

 

http://img384.imageshack.us/img384/5855/p1030211ws5.th.jpg http://img518.imageshack.us/img518/2845/p1030212sw6.th.jpg http://img408.imageshack.us/img408/3568/p1030213bj8.th.jpg http://img407.imageshack.us/img407/1306/p1030214wq2.th.jpg http://img111.imageshack.us/img111/2131/p1030215uc3.th.jpg http://img375.imageshack.us/img375/1361/p1030216ng6.th.jpg http://img523.imageshack.us/img523/5002/p1030218yw5.th.jpg

 

P.S. Nie polecam NGK.

http://img571.imageshack.us/img571/7404/logotds.jpg

Naj.... forum o TDS-ach http://www.bmw-diesel.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przydatny opis, dzięki! Też polecam zdecydowanie szybkie świece BOSCH. Te japońskie (czy jakie tam one są) NGK jakgdyby nie do naszych TDSków. :wink:

 

Ale dodam, że przy silniku 2,5 litra i 6 garach, jedna niedomagająca świeca raczej jest prawie niezauważalna (kieruję się swoimi obserwacjami i doświadczeniem kolegów). I tak jak autor postu napisał, musi być dymek. Jak dymka nie ma - możliwe że pompa nie podaje paliwa. Też miałem swego czasu probelm z odpaleniem i właśnie nie grzała mi jedna świeca, wymieniłem ale nic to nie zmieniło. Dopiero przyśpieszenie nieco momentu podania paliwa pomogło i teraz odpala na dotyk. Dodam, że niestety jeszcze mam różne świece na garach i wymieniłem tylko pojedynczą (bez zdejmowania kolektora - w zakładzie).

 

Wszytskie świece przy większym przebiegu warto wymienić nie tylko dlatego, że za każdym razem trzeba zdejmować kolektor, ale unikamy w ten sposób sytuacji, kiedy na każdym garze świeca ma inną oporność (a co za tym idzie inny czas nagrzania komory, inną temperaturę itp).

 

Dodam też, że przy e34 np. lepiej nie wyłączać akumulatora przy wymianie. Wystarczy wypiąć wtyczkę ze sterownika (po prawej stronie pod maską, pod plastikową obudową na śruby - tam jest też kabel zasilania i podawane napięcie na świece, kontrola grzania i temperatury). Efekt ten sam, zaoszczędzone trochę czasu a unikamy możliwości rozprogramowania komputera czy fabrycznego alarmu.

 

Tak na koniec wyjaśnij mi proszę tylko jedno - skoro to DIESEL i świece są ŻAROWE a nie iskrowe, to jakie znaczenie po uruchomieniu silnika mają świece na równą bądź nierówną pracę silnika? :?: Przecież są one potrzebne do podgrzania temperatury w komorze wstępnej (w naszych TDSach) lub spalania (z bezpośrednim wtryskiem) tylko podczas uruchomienia silnika, aby nastąpił pierwszy wybuch i wprawił tym w ruch tłoki i wał, potem następuje samozapłon, w którym świece nie mają żadnego udziału i dalej są już poprostu nie używane. Wiem, że w Common Rail świece od momentu uruchomienia silnika jeszcze przez jakiś tam czas pracują, ale te silniki są jeszcze daleko od CR. Chyba że masz na myśli kilka pierwszych obrotów? Popraw mnie jeśli się mylę.

siudek siudkowski


Było Mercedresa Wziąć... ;]

http://bmw-diesel.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przydatny opis, dzięki! Też polecam zdecydowanie szybkie świece BOSCH. Te japońskie (czy jakie tam one są) NGK jakgdyby nie do naszych TDSków. :wink:

 

 

Tak na koniec wyjaśnij mi proszę tylko jedno - skoro to DIESEL i świece są ŻAROWE a nie iskrowe, to jakie znaczenie po uruchomieniu silnika mają świece na równą bądź nierówną pracę silnika? :?: Przecież są one potrzebne do podgrzania temperatury w komorze wstępnej (w naszych TDSach) lub spalania (z bezpośrednim wtryskiem) tylko podczas uruchomienia silnika, aby nastąpił pierwszy wybuch i wprawił tym w ruch tłoki i wał, potem następuje samozapłon, w którym świece nie mają żadnego udziału i dalej są już poprostu nie używane. Wiem, że w Common Rail świece od momentu uruchomienia silnika jeszcze przez jakiś tam czas pracują, ale te silniki są jeszcze daleko od CR. Chyba że masz na myśli kilka pierwszych obrotów? Popraw mnie jeśli się mylę.

 

Dziekuje za opinie.

Ja tez dodam ze 3 swiecie sa juz ODCZUWALNE podczas odpalania i trzeba troszke przy temp ponizej 10 stopni pokrecic przy -20 bylby bardzo duzy klopot ;D

Co do nierownej pracy jak najbardziej mam tutaj na mysli wlasnie ten poczatek po odpaleniu gdy silnik startuje 3ma "wubuchami" a nie 6cioma. Pozniej tak jak piszesz nie ma to zadnego znaczenia.

Diesle w rodzinie od ZAWSZE (setki tysiecy km zrobione) kilka kpl swiec wymienione, wiec cos na ten temat moge powiedziec z punktu czysto uzytkowego.

Konkluzja jest taka: jesli na zimno ciezko odpala (bo krecic moze ok), silnik lapie,puszcza,lapie,puszcza odpala, podczas odpalania czuc sadze i z rury leca ciemne spaliny a pod odpaleniu silnikiem "zatelepie", "rzuci" - jest bardzo duze prawdopodobienstwo, ze swieczki odmowily posluszenstwa ;D

http://img571.imageshack.us/img571/7404/logotds.jpg

Naj.... forum o TDS-ach http://www.bmw-diesel.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak myślałem. :wink:

 

No moja księżniczka po regulacji kąta wtrysku odpala teraz od cyknięcia. Tylko czasami puści bąka...ale myślę, że to może być wina pompy (mam nastawnik do wymiany, nie jest tragedia bo jeszcze nie gaśnie ani nie świruje nonstop, ale już buja przy klimie np., czasami na światłach jak mu odbije i jak kiepskie paliwo wleję). Wnioskuję tak, bo czasami jak mu dam w rurę to też kopci trochę. Jak będzie okazja to wymienię i tak na zimę wszystkie świece (na jednakowe BOSCHa, bo teraz mam różne i stare). Odpala lepiej niż niejeden benzyniak z 2000 roku. :8)

 

Pozostaje tylko ten nastawnik... :cry2:

siudek siudkowski


Było Mercedresa Wziąć... ;]

http://bmw-diesel.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
W zeszłym roku wymieniłem świece na NGK D-power w 524TD i do dziś nie mam problemu z odpalaniem - nie wiem dlaczego odradzacie je. Dodam, że auto w lato normalnie przy tylko czterech z sześciu świec odpalało :)
http://images33.fotosik.pl/376/633352ed1b63d463.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Witam, dodam coś od siebie, bo wymianę świec w tds'ie mam opanowane prawie do perfekcji:D Przy odkręcaniu 12 nakrętek mocujących kolektor przy końcu odkręcania każdej z nich wspomagamy się cienkim długim śrubokrętem najlepiej krzyżakiem, przykładamy go do małego wtłoczenia na szczycie szpilki i delikatnie paluchem odkręcamy nakrętkę tak aby wjechała nam na śrubokręt. Jak skończymy nawlekamy nakrętkę na śrubokręt i spuszczamy ją po śrubokręcie na gwint:D Myślę ze jest to pomocna rada, bo szukanie nakrętek gdzieś miedzy pompą albo czymś innym jest denerwujące:) Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

witam, jestem w trakcie wymiany świec w 318tds i mam dwa problemy.

 

1. przerwałem dwa wężyki przy szpilkach kolektora (na zdjęciu w czerwonym kółku jeden wężyk). co to za wężyki? domyslam się, że najprędzej je zdobędę w sklepie z częściami, może ktoś sie orientuje jaki to koszt?

 

Kliknij, aby powiększyć.

http://images50.fotosik.pl/116/842f0849bd6269f8m.jpg

 

2. Nie mogę zdjąć kolektora (odkręciłem 8 nakrętek po lewej stronie i cztery śruby po prawej (na zdjęciach w kółku). Opór jest po tej stronie co czerwona strzałka na rysunku.

 

http://images49.fotosik.pl/116/d7a539e8e76eb916m.jpg

 

Pomocy!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę zacząć, że to nie jest dział od tego.

Te przewody doprowadzają paliwo do wtrysków, w większości sklepów motoryzacyjnych dostaniesz, najlepiej kup z osłoną z materiału tak jak już masz.

W 1.8 nie ściągałem kolektora, ale w przypadku mojego 2.4 to na dole jeszcze był wspornik przykręcony do niego. Zobacz dokładnie czy wszystko nic tam nie ma jeszcze od odkręcenia?

http://images33.fotosik.pl/376/633352ed1b63d463.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
witam, jestem w trakcie wymiany świec w 318tds i mam dwa problemy.

 

1. przerwałem dwa wężyki przy szpilkach kolektora (na zdjęciu w czerwonym kółku jeden wężyk). co to za wężyki? domyslam się, że najprędzej je zdobędę w sklepie z częściami, może ktoś sie orientuje jaki to koszt?

 

Kliknij, aby powiększyć.

http://images50.fotosik.pl/116/842f0849bd6269f8m.jpg

 

2. Nie mogę zdjąć kolektora (odkręciłem 8 nakrętek po lewej stronie i cztery śruby po prawej (na zdjęciach w kółku). Opór jest po tej stronie co czerwona strzałka na rysunku.

 

http://images49.fotosik.pl/116/d7a539e8e76eb916m.jpg

 

Pomocy!!!!

 

 

I poradziles sobie z tym czy nie??

Było e36 318 z 92r. M-technic . Piekna maszyna i bez awaryjna z 340tys.km:D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Mam mały problem... potwierdziliście moje obawy co do świec... tzn czarny dymek, nierówna praca motoru itd... problem polega mianowicie na samym początku.

TZN co do odkręcenia 12 nakrętek kolektora... mam cały zestaw kluczy nasadkowych ale nie mam pojęcia jak się dostać do ukrytych śrub tzn... tych na dole, górne jakoś bym jeszcze opanował ale dolne są tak zamaskowane że to szok... jak wy się z tym uporaliście?? Proszę o odpowiedz bo naprawdę nie mam pomysłu próbowałem z kluczami 1/2 tzn grzechotka + przedłużka + przegub uniwersalny + nasadka 12 i nic.

Mam również 1/4 ale bez przegubu może jak bym miał przegub do kluczy 1/4 to dał bym rade?

 

Posze o pomysły i porady...

PS. moje autko to E-30 2.4D 1985

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam mały problem... potwierdziliście moje obawy co do świec... tzn czarny dymek, nierówna praca motoru itd... problem polega mianowicie na samym początku.

TZN co do odkręcenia 12 nakrętek kolektora... mam cały zestaw kluczy nasadkowych ale nie mam pojęcia jak się dostać do ukrytych śrub tzn... tych na dole, górne jakoś bym jeszcze opanował ale dolne są tak zamaskowane że to szok... jak wy się z tym uporaliście?? Proszę o odpowiedz bo naprawdę nie mam pomysłu próbowałem z kluczami 1/2 tzn grzechotka + przedłużka + przegub uniwersalny + nasadka 12 i nic.

Mam również 1/4 ale bez przegubu może jak bym miał przegub do kluczy 1/4 to dał bym rade?

 

Posze o pomysły i porady...

PS. moje autko to E-30 2.4D 1985

 

Pozdrawiam

 

Ja tam się jakoś płaskimi kluczami dobrałem, gdzie dało radę to grzechotką i jakoś odkręciłem cały kolektor ssący. Łatwe to nie było muszę przyznać

http://images33.fotosik.pl/376/633352ed1b63d463.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.