Skocz do zawartości

[EXX] Czyszczenie elektrozaworu turbo w silniku M57TU 3.0d


M330d

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem opisać procedurę dostania się do elektrozaworu, ponieważ na początku wydaje się to trudne ale dosłownie po odkręceniu paru śrubek mamy bardzo łatwy dostęp do tego elementu. A jak wiemy, element ten często ma wpływ na moc w naszych silnikach, należy więc wyczyścić filterek/siateczkę na nim znajdującą się.

 

Początki.

 

Opisuję procedurę bez kanału. Dostęp z góry, od strony turbo, prawa strona auta.

Proponuję robić to na zimny/letnim silniku. Jeśli nie, koniecznie w rękawiczkach. Warto tez zaopatrzyć się w benzynę ekstrakcyjną, pędzelek, kilka szmatek, papier warsztatowy (ręczniki papierowe). Nie będziemy potrzebować jakieś wielkiej ilości narzędzi, ale warto mieć kilka różnych zestawów pod ręką, każdy lubi "kręcić" po swojemu. Otwieramy maskę i do roboty.

 

Pierwsze kroki.

 

Zaczynamy od zdjęcia osłony silnika. 5 śrubek na imbus 5. Uwaga na spadające śrubki na osłonę. Następnie dobieramy się do dolotu powietrza przymocowanego do przedniego pasa.

 

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Touring/Europe/330d-M57N/LHD/N/2004/february/browse/fuel_preparation_system/suction_silencer_filter_cartridge/

 

Wyciągamy kołeczki rozporowe, wypinamy 'harmonijkę' z obudowy filtra powietrza. Praktycznie pojawia nam się dostęp do elektrozaworu przykreconego do zimnej czesci turbiny (głeboko, pod dolotem powietrza - dla laików),ale skoro już tu dotarliśmy warto zrobić to co ja proponuję.

 

Elektrozawór.

 

Odkrecamy plastikową rurę o łukowatym kształcie, która wchodzi w przepływomierz, a z drugiej strony wchodzi na zimną cześc turbo. Rura ta także ma mniejszą, gumowa rurkę, jest to pseudo odma. Potzrebujemy do tego długi imbus 5. Jedna śrubka jest przed naszymi oczami, druga po przekątnej, miedzy ową plastikową rurą a okragłą puszką wacum-pompy. Obie odkrecamy. Nie ma potrzeby ich łapać, nie spadna na osłonę, są na stałe w korpusie.

 

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Touring/Europe/330d-M57N/LHD/N/2004/february/browse/fuel_preparation_system/hot_film_air_mass_meter/

 

Wyszarpujemy rurę z turbo, jest na wcisk.

 

Mamy dostęp do elektrozaworu.

 

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Touring/Europe/330d-M57N/LHD/N/2004/february/browse/engine/vacum_control_engine_turbo_charger/

 

Element nr 4 jest przykrecony do korpusu turbo na 2 sruby o rozmiarze 10. Odkrecamy je. Mamy luzny elektrozawór, razem z mocowaniem. Nastepnie odpinamy przewód i dwa weże cisnieniowe.

Należy zapmietać ich kolejność. "Tylni" jest od gruszki pod turbo, "przedni" dochodzi od plastikowej puszki, zbiornika cisnienia, zamocowanego na prawym przednim nadkolu.

 

Po wyjeciu elektrozaworu, bierzemy go do łapek i zdejmujemy śrubokrętem kwadratowy, plastikowy kapturek, chroniący filterek. Czyscimy go benzynką i pędzelkiem , wycieramy do sucha, można go także przedmuchac powietrzem, dmuchając w rureczki na elektrozaworze. Zakładamy z powrotem kapturek.

 

Czas na inspekcję turbo. Wycieramy ją do sucha. Uwaga, aby nic nie wpadło do wirnika !!! Sprawdzamy luzy. Nastepnie czyscimy rurę dolotu.

 

Składamy.

 

Przykrecamy elektrozawór do turbo. Podpinamy przewód, zakładamy weżyki. Sprawdzamy 2x. Następnie zakłądamy rurę na turbo i przykrecamy imbus 5 do przepływomierza. Warto go sprawdzić czy jest suchy i czysty.

Po zmontowaniu, zakładamy dolot powietrza, wpinamy harmonijkę i kołeczki do przedniego pasa. Należy zwrócic uwagę czy 'żabki' lejka dobrze trzymają się przedniego pasa.

Na koniec zakładamy osłonę silnika, 5 imbusów rozm. 5

 

Odpalamy.

 

Gotowe !!

QUATTRO

Diesel ? No thanks....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.