Skocz do zawartości

Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle


roney

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Forum przegrzebałem dośc dobrze przed napisaniem tego posta i sprawdziłem już w aucie chyba wszystko o czym było pisane.

 

W e39 2002 530d nie kręci mi się wiatrak klimy. Też myślałem, że padł silnik ale tu niespodzianka. Po wyciągnięciu go i podłączeniu do innej e39 (prawie identycznej) wiatrak działał normalnie. Napięcie na kostce (3 pinowej) jest więc wykluczam bezpieczniki itp. Klima działa chłodzi bardzo dobrze.

Carsoft pokazuje błąd 0480 i pokazuje ze to wiatrak elektryczny (skanowienie DME).

 

Jedyne co mi przychodzi do głowy to kabel 3 żyłowy idący do czujnika ciśnienia klimy. Był on bowiem kiedyś odcięty (ktoś ukradł kostkę wchodzącą do czujnika ucinając wcześniej kabel) Dopasowałem kostkę z e46, jest taka sama (bynajmniej identycznie wygląda) jednak na tej nowej trochę różniły się kolory kabli i podpiąłem je trochę na czuja. (zbliżonymi kolorami) Dziś próbowałem zamienia ich kolejnośc jednak wiatrak się nie odezwał. Ma ktoś z Was jakieś sugestie? Jakie znaczenie może miec kolejnośc tych kabli? Jak sprawdzic tą kolejnośc i ustawic właściwą?

 

Z góry dziękuje za pomoc.

 

Właśnie sprawdziłem kolejnośc kabli z innym E39 i jest dobra.

Może to sam czujnik nawalił? Mozna go jakoś sprawdzic?

jak suka nie da to pies nie weźmie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, poniżej przesyłam zrzuty ekranu z WDS BMW - pierwszy to schemat zawierający informację o podłączeniu czujnika/włącznika ciśnienia klimy- HIGH PRESSURE SWITCH (zawiera kody kolorów kabli i numery pinów we wtyczce), drugi oznaczenie kodów kolorów kabelków. Myślę, że dasz sobie radę...

 

http://images25.fotosik.pl/233/e2c387cffe8b6048med.jpg

 

http://images23.fotosik.pl/233/20cb1053a211cd29med.jpg

 

A poniżej masz opis z WDS po angielsku:

 

Evaporator control (compressor control)

Evaporator control (compressor control)

 

Evaporator control is activated by pressing the A/C button in the operating unit. A/C standby mode is indicated by the LED in the A/C button. If controlled compressors are installed, the cutout threshold is dependent on the outside temperature and may be between 1°C and 3°C. If a standard compressor is installed, the threshold is reduced by 1°C at high outside temperatures (> 30°C). The compressor and auxiliary fan are controlled directly by the digital engine or diesel electronics (DME/DDE). Requests for A/C compressor and auxiliary fan are sent via the K-bus to the DME/DDE. The pressure sensor also monitors the refrigerant pressure and switches the A/C compressor off if the pressure is too high or too low.

 

Switching conditions for the magnetic clutch:

 

ON:A/C button ON and evaporator temperature > 4°C (depending on the outside temperature) and coolant temperature < 117°C and terminal 30 at control unit > 9.7 Volt.

 

OFF: A/C button OFF or evaporator temperature < 3°C (depending on outside temperature) or blower stage 0 or coolant temperature > 120°C or terminal 15 OFF or terminal 30 < 9 Volt.

 

Switching conditions for DME AC idle boost:

 

When the A/C button is pressed, the heating/air conditioning system requests an idle speed boost via the K-bus in order to provide adequate cooling capacity at idle speed.

 

ON: A/C button ON and outside temperature > -10°C.

 

OFF: A/C button and DME_KO OFF or blower 0 and DME_KO OFF or outside temperature < -10°C and DME_KO OFF

 

DME_KO compressor activation:

 

The DME/DDE receives the instruction to switch on the compressor via the K-bus. Provided full load cutout is not active, the DME switches on the compressor via a relay. The load moment of the A/C compressor is derived from the pressure sensor signal and passed on to the DME/DDE via the K-bus.

 

Infinitely variable auxiliary fan control:

 

The refrigerant pressure in the air conditioning is registered by means of a pressure sensor and converted by means of a table into an auxiliary fan stage which is then sent to the DME/DDE via the K-bus/CAN bus. From this, the electronic engine control system then generates the control voltage for the infinitely variable fan motor .

 

Important!!!

 

New function of the IHKR46 and IHKA46 as from SW: V005.0 :

 

Vehicles concerned: E46 as from production break PU99 and parts from parts sales. The new software is backwards compatible. The control units must be coded.

 

A protection function for the compressor has been integrated in the control unit. The A/C LED flashes during initial operation and new coding of the control units. Now operate the air conditioning system for 90 seconds at idle speed. The refrigerant and refrigerator oil are mixed and distributed during this 90 second period. The A/C LED then lights permanently. This procedure avoids an excessively high start-up torque and damage to the compressor.

==============================================

Specified values, pressure sensor

Data on working ranges and substitute values.

 

The pressure sensor receives a 5 volt power supply from the control unit for the heating/air-conditioning system. The sensor signal is evaluated with the help of tables and forwarded to the engine electronic via the K bus. In the process, the refrigerant pressure in the air-conditioning circuit is converted to a load torque and the required fan stage.

 

Refrigerant pressure-fan stage conversion table

 

Each fan stage that is determined is transmitted via a telegram from the engine electronics. Prerequisite is a speed less than 80 km/h.

 

Pressure in bar/Fan stage

 

8/0, 10/1, 14/2, 15/3, 17/4, 18/5, 19/6, 19/7, 20/8, 21/9, 21/10, 22/11, 23/12, 26/13, 29/14, > 29/15

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki thenygoos za informacje.

 

Kabelki przy czujniku ciśnienia klimy mam już dobrze połączone. Nic się jednak nie zmieniło. Wiatrak nadal milczy.

 

Carsoft pokazuje błąd: electric ventilator. (może być jakaś literówka ponieważ pisze z głowy)

 

Nie wiecie czy w e39 jest jest jeszcze jakiś np. przekaźnik, który mógłbym sprawdzić? Bezpieczniki raczej są ok bo na kostce do wentylatora jest cały czas napięcie 12V.

 

 

Nie mam już pomysłu co to może być. Zastanawiam się czy nie nabijać ponownie klimy, tylko co to da.

jak suka nie da to pies nie weźmie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj skoro twierdzisz że w kostce masz napięcie i wentylator sprawny to cudów nie ma to musi chodzić a jak sprawdzasz napięcie skąd bierzesz mase z karoserii czy z kostki bo może w kostce nie ma masy

 

Po 09/1998 napięcie jest doprowadzone do wentylatora "na stałe"... To czy wentylator ma chodzić, czy nie zależy od sygnału, który po trzecim kabelku jest przesyłany z modułu silnika DME/DDE

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj skoro twierdzisz że w kostce masz napięcie i wentylator sprawny to cudów nie ma to musi chodzić a jak sprawdzasz napięcie skąd bierzesz mase z karoserii czy z kostki bo może w kostce nie ma masy

 

 

Masę brałem z kostki.

jak suka nie da to pies nie weźmie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Forum przegrzebałem dośc dobrze przed napisaniem tego posta i sprawdziłem już w aucie chyba wszystko o czym było pisane.

 

W e39 2002 530d nie kręci mi się wiatrak klimy. Też myślałem, że padł silnik ale tu niespodzianka. Po wyciągnięciu go i podłączeniu do innej e39 (prawie identycznej) wiatrak działał normalnie. Napięcie na kostce (3 pinowej) jest więc wykluczam bezpieczniki itp. Klima działa chłodzi bardzo dobrze.

Carsoft pokazuje błąd 0480 i pokazuje ze to wiatrak elektryczny (skanowienie DME).

 

Jedyne co mi przychodzi do głowy to kabel 3 żyłowy idący do czujnika ciśnienia klimy. Był on bowiem kiedyś odcięty (ktoś ukradł kostkę wchodzącą do czujnika ucinając wcześniej kabel) Dopasowałem kostkę z e46, jest taka sama (bynajmniej identycznie wygląda) jednak na tej nowej trochę różniły się kolory kabli i podpiąłem je trochę na czuja. (zbliżonymi kolorami) Dziś próbowałem zamienia ich kolejnośc jednak wiatrak się nie odezwał. Ma ktoś z Was jakieś sugestie? Jakie znaczenie może miec kolejnośc tych kabli? Jak sprawdzic tą kolejnośc i ustawic właściwą?

 

Z góry dziękuje za pomoc.

 

Właśnie sprawdziłem kolejnośc kabli z innym E39 i jest dobra.

Może to sam czujnik nawalił? Mozna go jakoś sprawdzic?

 

 

 

witam

mam taki sam problem i kupilem drugi wentylator i to samo cos z instalacja mam 523 kombi.

:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
Tak wiem że temat dawny ale jeszcze nie z archiwum. Po prostu interesują mnie praktyczne rozwiązania problemów a nie tylko ich zgłaszanie. Poza tym nie wykluczam odpowiedzi nawet po kilku latach ;-)

 

 

Witaj

Udało się, kupiłem oryginał w ASO za 1200PLN po tym jak testowałem wcześniej 3 używki i tylko koszty przesyłek poniosłem (odsyłałem do sprzedawców) bo był to złom, a zamienników nie ma:)

Pozdrawiam

jak suka nie da to pies nie weźmie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roney jednak zaglądasz na forum ;)

czyli rozumiem u Ciebie walnięty był wentylator klimy jak i każda używka którą kupiłeś i tylko nowy oryginał rozwiązał problem...

sporo kasy jak za wiatrak ale ważne ze klima w końcu działa i chłodzi :) pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo używek nie wolno spinać na krótko! Tylko i wyłącznie testować na swoim aucie :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo używek nie wolno spinać na krótko! Tylko i wyłącznie testować na swoim aucie :)

 

Wiem jak je testować :) Zapewniam Cie. Wiele czasu spędziłem przy tym wentylatorze klimy, poznałem doskonale zasadę jego działania w teorii po analizie schematów jak i w praktyce :). Niestety jest to element w e39 po lifcie, który często pada i tyle.

 

Dodam tylko, że kabelek ten sygnałowy miałem też przerwany ale to wyłapałem zaraz na początku miernikiem, zwyczajnie się utlenił w miejscu gdzie był zagięty, po jego naprawie stary wiatrak zadziałał i kręcił dokładnie jeden dzień aż się spalił :) później próby z używkami i wreszcie zakup oryginału w ASO.

 

Pozdrawiam.

jak suka nie da to pies nie weźmie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie nie tylko po lifcie - wprowadzono je w 1998 roku - w październiku bodajże ;)

Niby jedno z lepszych rozwiązań, ale niestety lepsze jest wrogiem dobrego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie nie tylko po lifcie - wprowadzono je w 1998 roku - w październiku bodajże ;)

Niby jedno z lepszych rozwiązań, ale niestety lepsze jest wrogiem dobrego :)

 

 

Te pierwsze działały na rezystorach,a w tych nowszych po lifcie sterowanie obrotami odbywało się z ECU mniej więcej tak |_|'''''|_|""|_| :)

 

Pozdrawiam.

jak suka nie da to pies nie weźmie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.