Skocz do zawartości

Wymiana termostatu TDS


BlacKSmitH

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

 

Chyba termostat mi padł, gdyż wraz ze spadkiem temperatury wzrosło zużycie paliwa, a wskazówka porusza się pomiędzy niebieskim polem a pierwszą kreską na wskaźniku temperatury.

 

Czy termostat znajduje się pod plastikową kopułą, na którą zakładany jest dolny wąż chłodnicy? Taka kopułka na 4 śrubki przykręcana.

 

Co jest potrzebne do wymiany oprócz termostatu?

 

Dzieki za info.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to na 90% termostat. W obu BMW miałem to samo - wskazówka max na 1 kresce i częste wahania. Wymieniłem i ani drgnie, czy to lato czy zima, trasa czy korek.

 

Termostat jest umiejscowiony pod plastikową fajką przykręconą bezpośrednio do bloku silnika. Jest ona połączona wężem z prawym dolnym rogiem chłodnicy. Ostatnio, tydzień temu, wymieniał mi termostat mój kolega ale bacznie się przyglądałem i wydaje mi się, że tam były 3 śruby.

 

Przy odrobinie sprytu wymiana zajmuje jakąś godzinę ;)

 

Krótki opis jak to zrobić w warunkach garażowych, bez wymiany cieczy chłodzącej (bez kanału, potrzebny jest dobry podnośnik i miednica - 7-10 L):

1. Unieść przód - najlepiej podnośnik podstawić pod lewy wahacz.

2. Zdemontować osłonę pod silnikiem.

3. Odkręcić wspomniany wcześniej wąż (klasyczna opaska) od chłodnicy. UWAGA - zacznie się lać płyn - skierować wąż do miednicy. NIE NALEŻY TEGO ROBIĆ BEZPOŚREDNIO PO JEŹDZIE - płyn będzie gorący! Ogólnie lepiej to robić od góry. Jak przestanie się lać można przejść do następnego punktu. Ewentualnie można popompować trochę wężem z drugiej strony silnika.

4. Odkręcić dwuczęsciową plastikową osłonę znad bloku silnika - 4 imbusy - jedna część trzyma drugą, która zasłania termostat od góry.

5. Teraz można się zabrać za odkręcanie plastikowej fajki, za którą znajduje się termostat - jeśli nie masz klimatyzacji zadanie jest ułatwione bo dostęp jest praktycznie bezproblemowy. Jeśli masz, no to chwile się napracujesz ale na upartego da się to zrobić płaską dziesiątką (dostępu w wersji z klimą "broni" jeden z jej przewodów). Można ewentualnie zdjąć z plastikowej fajki gumowy wąż, który z drugiej strony wcześniej przyczepiony był do chłodnicy

6. Po odkręceniu wszystkich śrubek zdejmujesz plastikową fajkę i widać termostat. Zapamiętaj jego położenie, tzn. ma on taki "dzyndzel", po nim zapamiętaj jak był ustawiony. Zapamiętaj też, z której strony jest uszczelka!

7. Można przystąpić do wyjęcia termostatu ale najlepiej wziąć gumową rurę (tą od chłodnicy), podłożyć na dole i skierować do miednicy, bo z bloku zacznie wylewać się ciecz chłodząca. Nie będzie jej za dużo (zależy też od kąta podniesienia auta).

8. Kiedy "nadmiar" z bloku spłynie wyczyść okolice otworu i wytrzyj do sucha.

9. Włożyć nowy termostat.

10. Założyć plastikową fajkę, zwracając przy tym uwagę czy nie wywaliło lub przekrzywiło się termostatu i można zakręcić śrubki - nastręcza to więcej trudności ale da się zrobić.

11. Zamontować gumowy wąż.

12. Poprzykręcać wszystkie osłony na górze i na dole.

13. Przefiltrować płyn z miednicy przez sitko albo kupić wczesniej.

14. Wlać, uzupełnić ew. ubytki, sprawdzić szczelność i odpowietrzyć!

15. Jeździć.

 

Mam nadzieje, że się przyda.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie!

Wymieniłem termostat, a zrobiłem to tak:

 

1) wyjąłem mufę łączącą wlot powietrza z filtrem

2) zdjąłem plastikową osłonę wtrysków z osłoną waku

3) na wężu zacisnąłem zacisk, aby nie opróżnić chłodnicy

4) odkręciłem opaskę i zdjąłem wąż z kopułki termostatu

5) odkręciłem kluczem płaskim 10 kopułkę ( 3 śrubki)

6) wyjąłem termostat z bloku i wcisnąłem w to miejsce wcześniej przygotowany worek foliowy wypełniony szmatami

7) szybko wyjąłem woreczek i włożyłem termostat odpowietrznikiem do góry

8) przykręciłem kopułkę

9) założyłem wąż chłodnicy, dokręciłem opaskę i zdjąłem zacisk z węża

10) dolałem ubytek płynu do zbiorniczka wyrównawczego (uciekło tylko 1,5 l)

 

Odpowietrzanie:

 

Najszybszy sposób odpowietrzenia układu, bez narażania bloku silnika na pracę bez chłodziwa:

 

1) odkręcić zbiorniczek wyrównawczy

2) ścisnąć wąż dolny chłodnicy (w zbiorniczku zasyczy)

3) zatkać wlew zbiorniczka szczelnie dłonią

4) puścić wąż ( zostanie zassany czynnik)

 

Czynności od pkt 2 do pkt 4 powtarzać, aż przy ściskaniu węża zacznie bulgotać w zbiorniczku a nie syczeć - układ w 100% odpowietrzony :D

Wymiana termostatu to jakieś 30 minut, odpowietrzanie jakieś 3 minuty.

 

Dziękuję za wskazówki i pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam mam wyciek płynu właśnie spod tej plastikowej kopułki, czy pod nią jest jakaś uszczelka?? http://bmwfans.info/original/E34/Lim/525tds-M51/ECE/L/A/1991/10/mg-11/ill-11_1459/#4

ta co na rysunku nr 5 to jest pod tą kopułkę czy to do termostatu??

 

Pomiędzy termostatem a blokiem silnika nie ma żadnej uszczelki (zdziwiło mnie to). Uszczelka typu oring jest pomiędzy termostatem a plastikową kopułką. Może wystarczy wymienić oring?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może tak, jutro podjadę do sklepu i zobaczę czy kupie sam o-ring, a tą plastikową kopułkę złapie na silikon przeznaczony do takich rzeczy, chyba sie nic nie stanie jak ją tak uszczelnię??

 

Nie radziłbym Ci szaleć z silikonem, jak ci sie urwie jakiś "babol" to może przytkać i tak już wąskie kanały. Wymiana oringa powinna pomóc. Oryginalny wymiar oringa to 60X3,5 - możesz zaryzykować np: zakup 60X4.

Daj cynk co i jak.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i już jestem po wymianie, na razie jest sucho pod nim czyli dobrze, ten stary o-ring nie był sparciały, ale już wysłużony dopasowany aż za bardzo, po wymianie płynu musiałem dolać około 2,5l, tego starego już nie filtrowałem i nie wlewałem, kupiłem nowy.

Przy okazji mam pytanko, jak powinien zachowywać się wąż ten który idzie do tego kolanka termostatu tzn. kiedy powinien być twardy a kiedy miękki. Chcę zobaczyć czy po zabiegu termostat dobrze pracuje, temperaturę trzyma ok w pionie, na razie przejechałem odcinek 20km z miasta do miasta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.