Skocz do zawartości

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych


Robcik

Rekomendowane odpowiedzi

Cała operacja nie jest trudna, ale może komuś przydadzą się te wskazówki.

Opiszę oś tylną a przód robimy analogicznie z tym, że nie ma tam szczęk hamulca ręcznego.

 

1. Wymontowanie klocków i zacisku hamulca koła tylnego.

- Unosimy samochód i zdejmujemy koło

- Podważamy wkrętakiem i wyjmujemy klamrę (1 rys. 1) (na zdjęciu jest źle założona ;))

- Przy prawym tylnym kole wyjmujemy wtyczkę wskaźnika zużycia klocków(strzałka rys. 2)

- Zdejmujemy wkrętakiem zaślepki śrub mocujących (2 rys. 2) i wykręcamy śruby kluczem do gniazd sześciokątnych (imbus) o rozwartości 7mm.

 

 

http://img217.imageshack.us/img217/2818/rys1hg7.th.jpg Rys.1 http://img215.imageshack.us/img215/1082/rys2iy9.th.jpg Rys.2

 

- Odciągamy zacisk do tyłu, jak będzie stawiał opór pomóc mu młotkiem

- Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny, który jest mocowany w zacisku sprężyną.

Po wymontowaniu klocków nie należy naciskać na pedał hamulca aby tłoczek nie

został wypchnięty z zacisku. Oczyścić powierzchnie prowadzące i gniazdo klocków np.

przy pomocy szczotki drucianej, uważając przy tym, aby nie uszkodzić gumowych osłon

zabezpieczających tłoczki. W razie potrzeby wymienić je.

- Wciskamy tłoczek przy pomocy twardego drewna np. trzonkiem od młotka. Podczas

wciskania tłoczka płyn hamulcowy jest wypierany z cylinderka do zbiorniczka. Należy

obserwować poziom płynu i w razie potrzeby usunąć nadmiar przy pomocy strzykawki.

 

2.Wymontowanie tarczy koła tylnego

- Zdjęty zacisk podwieszamy np. na drucie (rys. 3) aby przewód hamulcowy nie był skręcany lub lub rozciągany.

- Odkręcamy obie śruby kluczem oczkowym o rozwartości 15 mm korpusu zacisku (3 rys. 3)

- Wykręcamy śrubę mocującą (4 rys. 4) kluczem do gniazd sześciokątnych o rozwartości 5 mm i zdjąć tarczę hamulca.

 

http://img217.imageshack.us/img217/6337/rys3hp5.th.jpg Rys.3 http://img215.imageshack.us/img215/3624/rys4nc5.th.jpg Rys.4

3. Wymontowanie i zamontowanie szczęk hamulca awaryjnego

- Gdy mamy zdjętą tarczę hamulca koła tylnego wyczepiamy, najlepiej wkrętakiem lub kombinerkami, cieńszą sprężynę odwodzącą (5 rys. 5)

- Dociskamy do szczęki sprężynę dociskową (6rys. 5) imbusem o rozwartości 5 mm i obracamy o około 90° i zdejmujemy sprężynę ze szczęki hamulca. Z drugiej szczęki zdejmujemy sprężynę w taki sam sposób.

- Wyczepiamy u góry obie szczęki ze sprężyny (7 rys. 5) i wyjmujemy je.

- Sprawdzamy mechanizm rozpierający i mechanizm regulacji, czy nie są zatarte i smarujemy je. Wkręcamy element gwintowany mechanizmu regulacji.

- Zamontowujemy szczęki tak aby wchodziły u góry w wycięcia mechanizmu rozpierającego (8 rys 6).

- Zamontowujemy sprężynę odwodzącą (7 rys. 6)

- Należy zwrócić uwagę aby koło zębate mechanizmu regulacji szczęk było skierowane w dół, aby była możliwość regulacji z zewnątrz.

- Dociskamy każdą z dwóch sprężyn dociskowych (6 rys. 6) imbusem o rozwartości 5 mm i równocześnie obracamy o około 90°

- Zaczepiamy sprężynę odwodzącą (5 rys. 6) i mamy już zmontowany ręczny.

 

http://img215.imageshack.us/img215/4295/rys5lt8.th.jpg Rys.5 http://img217.imageshack.us/img217/968/rys6oh5.th.jpg Rys.6

4. Zamontowanie tarczy i zacisku

- Osadzamy tarczę na piaście, obracamy odpowiednio tarczą aby otwory się pokrywały i zamocowujemy śrubą (4 rys. 7)

- Przykręcamy korpus zacisku (3 rys. 7)

- W zacisku osadzamy klocek ze sprężyną i czujnikiem zużycia

- Wkładamy w zacisk zewnętrzny klocek i osadzamy zacisk na tarczy, dokręcając go do korpusu zacisku i zakładamy plastikowe zaślepki.

- Podłączamy czujnik zużycia i mocujemy w uchwycie

- Zakładamy klamrę zacisku(1 rys. 7) (tu już zamontowana poprawnie) , zakładamy koło, dokręcamy je i stawiamy samochód na koła.

- Wciskamy kilka razy pedał hamulca aż będzie wyczuwalny silny opór i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego.

 

http://img217.imageshack.us/img217/949/rys7um2.th.jpg Rys.7

 

Na początku unikamy niepotrzebnego, gwałtownego hamowania zanim hamulce się nie dotrą.

 

Powodzenia

Edytowane przez Robcik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak bys popatrzyl dokladnie to jest wymiana tylnych tarcz i klockow a u ciebie sa przednie wiec chyba inny temat

 

wiem co napisałem.............kiedy autor dopisze w tutyle TYŁ......bedzie swietnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robcik nie dubluj tematow albo dobrze tytułuj- uzupelniaj to czego nie ma :wink:

 

Nie bardzo rozumiem o co się spierasz.

Napisałem na wstępie, że zdjęcia i opis dotyczą osi tylnej, natomiast wymiana z przodu wygląda w zasadzie tak samo tylko nie ma tam szczęk hamulcowych. Przez co jest tam mniej roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrob to sam ma byc przyjazny i pomocny-łatwy w "obsludze"

a odpowiedni tytul usprawni poszukiwania-owszem piszesz ze os tylna czyli tarczobebny-wystepuja tylko z tylu.......wpisz tylko w tytule TYł czy cos.

"kupujac towar czytasz nazwe na opakowaniu a nie rozrywasz go by zajrzec co tam jest w srodku "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.