• Reklama

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

czyli jak samemu naprawić swoje BMW - rady tych którzy już to zrobili.

Moderatorzy: mattiss, Nurek

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Postprzez Robcik » 09 Lis 2007 20:14

Cała operacja nie jest trudna, ale może komuś przydadzą się te wskazówki.
Opiszę oś tylną a przód robimy analogicznie z tym, że nie ma tam szczęk hamulca ręcznego.

1. Wymontowanie klocków i zacisku hamulca koła tylnego.
- Unosimy samochód i zdejmujemy koło
- Podważamy wkrętakiem i wyjmujemy klamrę (1 rys. 1) (na zdjęciu jest źle założona ;))
- Przy prawym tylnym kole wyjmujemy wtyczkę wskaźnika zużycia klocków(strzałka rys. 2)
- Zdejmujemy wkrętakiem zaślepki śrub mocujących (2 rys. 2) i wykręcamy śruby kluczem do gniazd sześciokątnych (imbus) o rozwartości 7mm.


Image Rys.1 Image Rys.2

- Odciągamy zacisk do tyłu, jak będzie stawiał opór pomóc mu młotkiem
- Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny, który jest mocowany w zacisku sprężyną.
Po wymontowaniu klocków nie należy naciskać na pedał hamulca aby tłoczek nie
został wypchnięty z zacisku. Oczyścić powierzchnie prowadzące i gniazdo klocków np.
przy pomocy szczotki drucianej, uważając przy tym, aby nie uszkodzić gumowych osłon
zabezpieczających tłoczki. W razie potrzeby wymienić je.
- Wciskamy tłoczek przy pomocy twardego drewna np. trzonkiem od młotka. Podczas
wciskania tłoczka płyn hamulcowy jest wypierany z cylinderka do zbiorniczka. Należy
obserwować poziom płynu i w razie potrzeby usunąć nadmiar przy pomocy strzykawki.

2.Wymontowanie tarczy koła tylnego
- Zdjęty zacisk podwieszamy np. na drucie (rys. 3) aby przewód hamulcowy nie był skręcany lub lub rozciągany.
- Odkręcamy obie śruby kluczem oczkowym o rozwartości 15 mm korpusu zacisku (3 rys. 3)
- Wykręcamy śrubę mocującą (4 rys. 4) kluczem do gniazd sześciokątnych o rozwartości 5 mm i zdjąć tarczę hamulca.

Image Rys.3 Image Rys.4

3. Wymontowanie i zamontowanie szczęk hamulca awaryjnego

- Gdy mamy zdjętą tarczę hamulca koła tylnego wyczepiamy, najlepiej wkrętakiem lub kombinerkami, cieńszą sprężynę odwodzącą (5 rys. 5)
- Dociskamy do szczęki sprężynę dociskową (6rys. 5) imbusem o rozwartości 5 mm i obracamy o około 90° i zdejmujemy sprężynę ze szczęki hamulca. Z drugiej szczęki zdejmujemy sprężynę w taki sam sposób.
- Wyczepiamy u góry obie szczęki ze sprężyny (7 rys. 5) i wyjmujemy je.
- Sprawdzamy mechanizm rozpierający i mechanizm regulacji, czy nie są zatarte i smarujemy je. Wkręcamy element gwintowany mechanizmu regulacji.
- Zamontowujemy szczęki tak aby wchodziły u góry w wycięcia mechanizmu rozpierającego (8 rys 6).
- Zamontowujemy sprężynę odwodzącą (7 rys. 6)
- Należy zwrócić uwagę aby koło zębate mechanizmu regulacji szczęk było skierowane w dół, aby była możliwość regulacji z zewnątrz.
- Dociskamy każdą z dwóch sprężyn dociskowych (6 rys. 6) imbusem o rozwartości 5 mm i równocześnie obracamy o około 90°
- Zaczepiamy sprężynę odwodzącą (5 rys. 6) i mamy już zmontowany ręczny.

Image Rys.5 Image Rys.6

4. Zamontowanie tarczy i zacisku

- Osadzamy tarczę na piaście, obracamy odpowiednio tarczą aby otwory się pokrywały i zamocowujemy śrubą (4 rys. 7)
- Przykręcamy korpus zacisku (3 rys. 7)
- W zacisku osadzamy klocek ze sprężyną i czujnikiem zużycia
- Wkładamy w zacisk zewnętrzny klocek i osadzamy zacisk na tarczy, dokręcając go do korpusu zacisku i zakładamy plastikowe zaślepki.
- Podłączamy czujnik zużycia i mocujemy w uchwycie
- Zakładamy klamrę zacisku(1 rys. 7) (tu już zamontowana poprawnie) , zakładamy koło, dokręcamy je i stawiamy samochód na koła.
- Wciskamy kilka razy pedał hamulca aż będzie wyczuwalny silny opór i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego.

Image Rys.7

Na początku unikamy niepotrzebnego, gwałtownego hamowania zanim hamulce się nie dotrą.

Powodzenia
Ostatnio edytowany przez Robcik, 18 Lis 2007 16:26, edytowano w sumie 1 raz
Awatar użytkownika
Robcik
 
 
 
Posty: 230
Dołączenie: 27 Sie 2005 09:10
Miejscowość: Białystok
Moje BMW: E34 520i 1990r

Postprzez czestek1 » 09 Lis 2007 20:58

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic. ... na+klockow

Robcik nie dubluj tematow albo dobrze tytułuj- uzupelniaj to czego nie ma :wink:
Honda CB600F
Image
Pojazd Szkoleniowy [L]
Image
Awatar użytkownika
czestek1
 
 
 
Posty: 3286
Dołączenie: 10 Lip 2006 11:56
Miejscowość: PL-Szczecin
Moje BMW: kiedyś E36 M40, E46 N42

Postprzez alcapone » 10 Lis 2007 12:35

jak bys popatrzyl dokladnie to jest wymiana tylnych tarcz i klockow a u ciebie sa przednie wiec chyba inny temat
PAL GUME NIE DUSZE
BMW KLUB SZCZECIN
alcapone
 
 
 
Posty: 537
Dołączenie: 19 Gru 2004 12:13
Miejscowość: Szczecin
Moje BMW: E34 735i 1990r

Postprzez czestek1 » 10 Lis 2007 12:57

alcapone napisał(a):jak bys popatrzyl dokladnie to jest wymiana tylnych tarcz i klockow a u ciebie sa przednie wiec chyba inny temat


wiem co napisałem.............kiedy autor dopisze w tutyle TYŁ......bedzie swietnie
Honda CB600F
Image
Pojazd Szkoleniowy [L]
Image
Awatar użytkownika
czestek1
 
 
 
Posty: 3286
Dołączenie: 10 Lip 2006 11:56
Miejscowość: PL-Szczecin
Moje BMW: kiedyś E36 M40, E46 N42

Postprzez Robcik » 10 Lis 2007 14:51

Pawel Sitek napisał(a):Robcik nie dubluj tematow albo dobrze tytułuj- uzupelniaj to czego nie ma :wink:


Nie bardzo rozumiem o co się spierasz.
Napisałem na wstępie, że zdjęcia i opis dotyczą osi tylnej, natomiast wymiana z przodu wygląda w zasadzie tak samo tylko nie ma tam szczęk hamulcowych. Przez co jest tam mniej roboty.
Awatar użytkownika
Robcik
 
 
 
Posty: 230
Dołączenie: 27 Sie 2005 09:10
Miejscowość: Białystok
Moje BMW: E34 520i 1990r

Postprzez czestek1 » 11 Lis 2007 00:32

Zrob to sam ma byc przyjazny i pomocny-łatwy w "obsludze"
a odpowiedni tytul usprawni poszukiwania-owszem piszesz ze os tylna czyli tarczobebny-wystepuja tylko z tylu.......wpisz tylko w tytule TYł czy cos.
"kupujac towar czytasz nazwe na opakowaniu a nie rozrywasz go by zajrzec co tam jest w srodku "
Honda CB600F
Image
Pojazd Szkoleniowy [L]
Image
Awatar użytkownika
czestek1
 
 
 
Posty: 3286
Dołączenie: 10 Lip 2006 11:56
Miejscowość: PL-Szczecin
Moje BMW: kiedyś E36 M40, E46 N42


Powróć do Zrób to sam - gotowe recepty

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości