Skocz do zawartości

Kasowanie luzów lewarka zmiany biegów - Fotorelacja


Rekomendowane odpowiedzi

Instrukcja oparta na samochodzie:

 

BMW E30 silnik M10 prod. 1987.

W innych E30 mogą być niewielkie zmiany, ale z powodzeniem można ją wykorzystać,

nie napotykając się na większe zagwozdki.

 

Witam, jak obiecałem, tak robię.

 

OBJAWY:

luźny lewarek skrzyni biegów, mogą występować problemy wrzucaniem biegów, szczególnie wstecznego - dodatkowo trzeszczy wtedy tapicerka.

 

SCHEMAT:

http://img438.imageshack.us/img438/4023/lewarek29vh.png

 

CO TRZEBA NAPRAWIĆ?

Przeważnie wyrabiają się elementy zaznaczone na czerwono, ceny w BMW na Narbutta:

13-ok 90zł - ale tokarz sobie radzi, bo wyrabia się też trzpień, więc nie warto kupować bo i tak jest luźny.

2-ok 20zł

6-ok 20zł

14- oringi - jak tokarz powalczy też będą zbędne

element zaznaczony zieloną strzałką tokarz.

 

POTRZEBNE NARZĘDZIA:

nic specjalistycznego:

Klucz 17mm - płaski oczkowy i łamany oczkowy - czyli 2 szt. (wał)

Klucz 13mm - 2szt. (wydech)

Klucz 10mm

Śrubokręt płaski,krótki, twardy

Śruba (chyba M5) ok 25mm

WD 40 - popsikać na śruby przed okręcaniem

 

PRZYDATNE:

Żabka lub coś podobnego

klucz nasadowy 10 lub 13mm

Śrubokręt płaski, krótki, twardy

drut lub sznurek.

 

 

JAK TO ZROBIĆ:

 

CZAS:

Wyjęcie - z moimi rysunkami - max 2h. a jak masz wprawę to i 1h. Czas od wejścia do kanału.

 

 

ZANIM ZACZNIESZ:

Wrzuć luz.

Bez ręcznego.

Samochód tak żeby dało się go pchnąć w tył lub przód.

 

 

INSTRUKCJA:

1. Rozkręcamy wydech i wyjmujemy go:

Odkręcamy go na kryzie:

strzałką zaznaczyłem gdzie jest "nasz" nieszczęsny wybierak.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img407.imageshack.us/img407/9689/lewarekwymiana2copy4zl.jpg

odkęcamy obejmę z końcowego tłumika:

%5B616%3A480%5Dhttp%3A//img323.imageshack.us/img323/3417/lewarekwymiana31hi.jpg

 

2. Odkręcamy osłonę między wydechem a wałem+ 2 śrubki niewidoczne na foto:

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img122.imageshack.us/img122/6003/lewarekwymiana48wm.jpg

 

 

 

3.Okręcamy wał od skrzyni :

6 śrub - pod klucz 17mm. Polecam klucz płaski oczkowy to trzymania śrub od strony skrzyni i klucz oczkowy (płaski lub łamany) do okręcania śrub. Samochód na luzie, miejsce przed i za, ponieważ z kanału trzeba go pchać tył i przód żeby się wał obracał.

Po wykręceniu warto obejrzeć przegub gumowy czy nie jest naderwany, i włożyć go tak samo i tak samo śruby po wkręcać.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img122.imageshack.us/img122/4898/lewarekzmianybiegw0042yd.jpg

 

7.Odkręcamy podporę wału - 2 śruby, również warto spojrzeć czy nie jest porwana, wal sobie dynda, przyda się kawałek drutu lub sznurka do podtrzymania.

[foto zrobię przy składaniu]

 

 

8. Odpinamy spinkę z wybieraka od strony lewarka, śrubokręcikiem podważamy i schodzi.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img125.imageshack.us/img125/4240/lewarekzmianybiegw0065rv.jpg

 

9.Śrubokręcikiem podważamy pierścień szeroki od strony skrzyni i zdejmujemy go w stronę skrzyni, następnie bierzemy śrubę (chyba M5), przykładamy ją do okrągłego bolca, łeb opieramy na kluczu płaskim i wypychamy w górę bolec. Jak nie odzie od razu, można wziąć śrubokręt i młotek :mrgreen: ale dalej nie pójdzie bo kąt jest za duży.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img129.imageshack.us/img129/3623/lewarekzmianybiegw010acopy1ja.jpg

 

Wsiadamy do samochodu

 

10.Ściągamy mieszek (ja mam rozebrane autko nie przestraszyć się , wystarczy mieszek zdjąć!) i mamy gumę, którą wyciągamy do góry. Ukazuje się plastikowy pierścień.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img129.imageshack.us/img129/9029/lewarekzmianybiegw0168ou.jpg

 

11. Ja pierścień rozwaliłem śrubakiem. Wyciągamy wajche.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img129.imageshack.us/img129/1913/lewarekzmianybiegw0183qg.jpg

 

Wracamy pod samochód żeby wyjąć ten element.

 

12.Odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów, powoli pozwalamy jej się opuścić. I mamy piękny dostępy do tego elementu

%5B640%3A431%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/8539/lewarekzmianybiegw002a7pk.jpg

 

13.Bierzemy śrubokręcik - krótki, płaski i twardy, kładziemy go nad wajchą i na zasadzie dźwigni podważamy blaszkę, aby wyskoczyła do góry.

Po zdjęcicu wygląda to tak:

%5B600%3A480%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/5230/lewarek37vd.jpg

 

a zawleczka z trzpeniem tak:

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/5806/lewarek27mc.jpg

 

14.Odkręcamy kluczem 13cie nakrętkę na drugim końcu tego długiego elementu i wracamy na pierwszy koniec. Tak to wygląda po wyjęciu:

%5B640%3A164%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/238/lewarekzmianybiegw0362bb.jpg

 

15. Wysuwamy trzpień (FOT 2 z pkt 13), delikatnie go wyjmujemy, odczepiając od niego kabel.

 

Wszystkie elementy mamy wyjęte, możemy wymieniać gumki i oddać do ślusarza wybierak.

 

El. nr 6: NOWY i stary:

%5B640%3A391%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/1518/lewarekzmianybiegw0286jf.jpg

 

El. nr 13 NOWY i stary oraz blaszka i trzpień.

%5B640%3A419%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/9821/lewarekzmianybiegw0268at.jpg

 

Całość:

%5B640%3A413%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/3140/lewarekzmianybiegw0237oq.jpg

%5B640%3A164%5Dhttp%3A//img98.imageshack.us/img98/489/lewarekzmianybiegw0363uc.jpg

 

 

ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ I OWOCNEJ PRACY

 

P.S.: Jakim smarem przesmarować (ŁT? Grafitowy? inny?) :

-przegub kulisty

-ośki wybieraka - nie ma tam gum - to jest tworzywo

-ten element aluminiowy - przy skrzyni i przy mocowaniu jest guma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

baaaaarrdzo fajna fotorelacja!

 

 

ps. zazdroszczę miejsca do naprawy auta... (u mnie pod blokiem nie ma kanału :roll2: )

 

pozdro

E39 540i touring jeszcze bardziej czarrrnaaa :twisted:

E30 325i touring diabelnie czarna (była!)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
Dzieki ja tez mam okrutny "luz" na lewarku zmiany biegów jak wrzucam wsteczny to cały plastik sie rusza zastanawiałem sie co to moze byc teraz juz mam pewnosc i jeszcze 2-gi bieg wchodzi tak dziwnie jak by nie dochodził to tez pewnie wina tego lewarka Wielkie Dzieki za tak szczegółowy opis..Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wsteczny wchodził tak że plastik się ruszął cały ;). Teraz jest wszystko sztywno. Natomiast przy wrzuceniu wsteka "bardzo na zewnątrz" słyszalny jest jakiś dźwięk zębatek, muszę go wkładać "tylko lekko w lewo, nie mocno w lewo" i wtedy wchodzi gładko.... pewnie synchronizator. Ale "Twoja" dwójkqa, bardzo możliwe że będzie ok po naprawie luzów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...
Zapłaciłem za to u mechanika 140 zł 1 dzień roboty, wcześniej miałem tak luźny lewarek ze na "luzie" przechylony był w lewo i gdy wbijałem wsteczny to wychodził on poza zakres plastyku więc musiałem go wyjmować, w prawdzie biegi dobrze wchodziły no ale ten wsteczny. Teraz po zabiegu jest miód

Profesjonalna modyfikacja oraz regeneracja reflektorów BMW + sklep xenon

htps://web.facebook.com/proretrofit/ Zapraszam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Też mam problem z wstecznym biegiem - ciężko wchodzi (muszę odchylić wybierak, aż trzeszczy plastik). Bardzo rzadko,ale bywa problem z wrzuceniem 1.

Jak już wrzucę jakiś bieg, to lewarek chodzi w lewo i w prawo po kilka cm (na wrzuconym biegu!).

Z tego co zauważyłem, w moim e36 jest niemalże identyczny wybierak.

 

http://img407.imageshack.us/img407/1517/inus.png

 

Jeśli wymienię zaznaczone elementy czy moje problemy ustąpią?

Zastanawiam się jeszcze z tą 12. W katalogu real oem występuje pod dwoma numerami, nie wiem czym się one różnią:

25117580281 i 25111222688

 

Zastanawiam się również czy przy moich objawach muszę wymieniać tą 12.

Jak już mechanik rozłoży to wszystko nie będę miał czasu na tokarza, jak kupię w sklepie może być problem z oddaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.