Skocz do zawartości

INPA X6 E71 ( N57 )


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Od dłuższego czasu bezskutecznie próbuję skomunikować się ze sterownikami w moim X6 E71 .Kilkukrotnie instalowałem różne wersje INPY i bazy danych.

Kabel Viakena , łączy się z autem ( czarne kropeczki przy Battery i Inigition ) ,Windows 10 64b ( instalacja ze zgodnością , statut OBD wszystko na OK )

Problem polega na tym ,że w momencie gdy menu wyboru sterownika przejdę do "ENGINE" i wybiorę mój silnik oznaczony jako N57 to po chwili otrzymuję info :

"FEHLER! Aufruf uber Gruppendatei:G_MOTOR.GRP

IFH-0018;INITIALIZATION ERROR"

Co ciekawe spróbowałem wybrać inny silnik i sprawdziłem ,że np z N54 bez problemu otwiera się kolejne MENU z wyborem kolejnych funkcji.

Z innymi sterownikami też nie mogłem się połączyć ( INSTRUMENT CLUSTER ) . Ta sama sytuacja z błędem tle ,że tym razem "Gruppendatei: D_KOMBI.GRP.

Czy ktoś z Kolegów miał podobne problemy ?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Pewnie wchodzisz przez ten plik

ENTRY= DDE73N57,DDE 7.3 für N57,

sa też inne w INPA Fxx do N57,

wpisz do menu E70

te pliki w (C:\EC-AAPS\INPA\CFGDAT\ E70.ENG (otwórz w notatniku )

skopiuj i wklej tam, gdzie silniki (MOTOR)

 

ENTRY= AUTMOT1, Automatic Motor Selection,

ENTRY= dde73n57,DDE 7.3 für N57 dde7n57,

ENTRY= dde7uds, dde7uds N57,

ENTRY= dde72n57, dde72n57,

ENTRY= dde73kwp ,dde73kwp,

 

działają tylko z najnowszą wersja inpa

polecam też TD-530 tak samo sie wpisuje

ENTRY= TD-530_E,TD-530 V4.03 ENG I-Stufe/Gesamt FS,

skanuje cały samochód i powininno wykryć silnik zidentyfikować i zczytać błędy (z całego samochodu )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie wchodzisz przez ten plik

ENTRY= DDE73N57,DDE 7.3 für N57,

sa też inne w INPA Fxx do N57,

wpisz do menu E70

te pliki w (C:\EC-AAPS\INPA\CFGDAT\ E70.ENG (otwórz w notatniku )

skopiuj i wklej tam, gdzie silniki (MOTOR)

 

ENTRY= AUTMOT1, Automatic Motor Selection,

ENTRY= dde73n57,DDE 7.3 für N57 dde7n57,

ENTRY= dde7uds, dde7uds N57,

ENTRY= dde72n57, dde72n57,

ENTRY= dde73kwp ,dde73kwp,

 

działają tylko z najnowszą wersja inpa

polecam też TD-530 tak samo sie wpisuje

ENTRY= TD-530_E,TD-530 V4.03 ENG I-Stufe/Gesamt FS,

skanuje cały samochód i powininno wykryć silnik zidentyfikować i zczytać błędy (z całego samochodu )

 

Dziękuję za odpowiedź , wypróbuję ten sposób ,

jak na razie zainstalowałem sobie ISTA-D a dzisiaj jeszcze ISTA-P.

Dotychczas wypróbowałem ISTA-d i nawet z sukcesem połączyłem się z moim X6.

Chciałbym "dokodować " niektóre funkcje np kierunkowskazy w HUD ale mszę trochę trochę poczytać na ten temat albo poszukać jakiegoś manuala.

Dzięki za pomoc i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tylko pamiętaj jak używasz ista P bez icom tylko emulator ICOM K-dcan interfejsem to nie wolno ci programować sterowników

zniszczysz sterowniki jak bedziesz zwykłym interfejsem w ista P programiował ,

zawsze ista p od e60 odznacza wszystkie sterowniki do aktualizacji w których jest dostepny nowszy program , trzeba usunąć z planu aktualizacji

programowanie ,dopiero można kodować , zawsze sprawdzaj cały plan ista P czasami sam dodaje jakieś programowanie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko pamiętaj jak używasz ista P bez icom tylko emulator ICOM K-dcan interfejsem to nie wolno ci programować sterowników

zniszczysz sterowniki jak bedziesz zwykłym interfejsem w ista P programiował ,

zawsze ista p od e60 odznacza wszystkie sterowniki do aktualizacji w których jest dostepny nowszy program , trzeba usunąć z planu aktualizacji

programowanie ,dopiero można kodować , zawsze sprawdzaj cały plan ista P czasami sam dodaje jakieś programowanie .

 

Muszę Ci powiedzieć ,że uchroniłeś mnie przed samobójem :shock: .Wielkie dzięki . Zazwyczaj postępuje ostrożnie w tych sprawach ale mógłbym nie doczytać lub nie dostrzec tego zagrożenia

Oczywiście korzystam z emulatora i z Twojej odpowiedzi wywnioskowałem ,że przed zatwierdzeniem zmian ,jest opcja odznaczenia aktualizacji sterowników.

Jeśli się mylę to proszę o sprostowanie i podpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie :nienie: , sama ISTA P odznaczy programowanie , musisz to usunąć klikasz po zczytaniu na sterownik na drzewie i druga zakładaka usuń wszystkie działania

dopiero możesz sobie odznaczyć kodowanie ,

zaznaczy sama tylko te sterowniki do programowania w któych jak pisałem jest dostepana aktualizacja ,

jest szanasa że już wszystkie sa aktualizowane i nic nie zaznaczy może poza CAS 3 dlatego uważaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie :nienie: , sama ISTA P odznaczy programowanie , musisz to usunąć klikasz po zczytaniu na sterownik na drzewie i druga zakładaka usuń wszystkie działania

dopiero możesz sobie odznaczyć kodowanie ,

zaznaczy sama tylko te sterowniki do programowania w któych jak pisałem jest dostepana aktualizacja ,

jest szanasa że już wszystkie sa aktualizowane i nic nie zaznaczy może poza CAS 3 dlatego uważaj.

Dziekuję za informację.

Dziś spróbuję połączyć się poprzez ISTA-P. Będę ostrożny , nic nie będę programował tylko sprawdzę jak to wszystko wygląda.

Byłem z autem w serwisie BMW na wgranie polskiego języka ale nie mam wiedzy czy przy okazji zostały uaktualnione sterowniki.

Mam pytanie , czy program z zasady zakwalifikowuje wszystkie sterowniki do update czy tylko ten , który wybrany został do modyfikowania ?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wszytkie sterowniki do których jest aktualizacja dostepna , nie tylko ten który kodujesz modyfikujesz,

W zasadzie ista P w serwisie nie ma opcji profilu expert mode czyli usunięcia z planu aktualizacji sterowników

więc teoretycznie powinieneś mieć wszystkie sterowniki zaktualizowane , a pewnie za darmo ci tego nie zrobili ,

nie używają NCS,WINKFPT/NFS to program lini produkcyjnej ,chyba że jak to w Polsce potrafia sobie radzić ze wszystkiem jak potrzeba :D

mi NCS w CIC zrobienie języka polskiego zajmuje ok 1minuty w seri E ,

ESYS w F seri podobnie ,

ista P bez aktualizacji sterowników np CIC (pierwsze CIC wymagaja aktualiacji dla języka polskiego )

ok5 minut zczytanie całego samochodu , wygenerowanie kodu IBAC (oni sciągają z ASAP) i kodowanie ok 2minut na wykonanie całego planu

Ile zapłaciłeś za pl w CIC tak z ciekawości pytam nie znam serwisowych cen .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszytkie sterowniki do których jest aktualizacja dostepna , nie tylko ten który kodujesz modyfikujesz,

W zasadzie ista P w serwisie nie ma opcji profilu expert mode czyli usunięcia z planu aktualizacji sterowników

więc teoretycznie powinieneś mieć wszystkie sterowniki zaktualizowane , a pewnie za darmo ci tego nie zrobili ,

nie używają NCS,WINKFPT/NFS to program lini produkcyjnej ,chyba że jak to w Polsce potrafia sobie radzić ze wszystkiem jak potrzeba :D

mi NCS w CIC zrobienie języka polskiego zajmuje ok 1minuty w seri E ,

ESYS w F seri podobnie ,

ista P bez aktualizacji sterowników np CIC (pierwsze CIC wymagaja aktualiacji dla języka polskiego )

ok5 minut zczytanie całego samochodu , wygenerowanie kodu IBAC (oni sciągają z ASAP) i kodowanie ok 2minut na wykonanie całego planu

Ile zapłaciłeś za pl w CIC tak z ciekawości pytam nie znam serwisowych cen .

 

Cena to 970PLN brutto , trwało to około godziny , dodatkowo w cenie pełna historia serwisowa i co najważniejsze ramki pod tablice rejestracyjne M-Preformace :) :) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

 

Cena to 970PLN brutto , trwało to około godziny , dodatkowo w cenie pełna historia serwisowa i co najważniejsze ramki pod tablice rejestracyjne M-Preformace :) :) :)

To tak cena jak na bmw ASO przemilcze , jak pisałem oni nie sa organizacją charytatywną :D :D

Ja język polski w idrive robiłem przy okazji diagnostyki lub kodowania najczęściej ,

dodatkowo wygenerowanie pliki 1B dla kodu FSC , wygenerowanie FSC z pliki 1B dla aktualizacji map 2017 też robiłem wielu osobom za darmo przy okazji ,

mimo że kupno dwóch icom i wielu jeszcze innych urządzeń nie jest tanie i musiałem zainwestować ,

więc jak byś wpadł do mnie to pewnie by Cię duzo taniej kosztowało :D :D

Historie serwisową masz w BMW za darmo tylko dowód rejestracyjny pojazdu i dowód osobisty potwierdzający własność pojazdu ,

Za ramki M-Preformace musisz pewnie zapłacić , ja dostałem za darmo ale zwykłe białe z logo ASO BEST Auto Lublin i telefonem

Naucz się NCS a wszystko sobie sam zrobisz .

Magistrala w E70/E71 jest częściowo tak sama jak w modelach E9x i e8x tylko bardziej rozbudowana o dodatkowe sterowniki głównie komfortu , mulimedialne ,

mimo że jak wsiądziesz do E71 X6 to wydaje w porównaniu do zwykłej trójki technologia kosmiczną to bmw stosuje te same rozwiązania, więc częściowo możesz kożystać z tych samych rowiazań, co jest bardziej dostepne niz szukanie opisów dla E71 X6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cena to 970PLN brutto , trwało to około godziny , dodatkowo w cenie pełna historia serwisowa i co najważniejsze ramki pod tablice rejestracyjne M-Preformace :) :) :)

To tak cena jak na bmw ASO przemilcze , jak pisałem oni nie sa organizacją charytatywną :D :D

Ja język polski w idrive robiłem przy okazji diagnostyki lub kodowania najczęściej ,

dodatkowo wygenerowanie pliki 1B dla kodu FSC , wygenerowanie FSC z pliki 1B dla aktualizacji map 2017 też robiłem wielu osobom za darmo przy okazji ,

mimo że kupno dwóch icom i wielu jeszcze innych urządzeń nie jest tanie i musiałem zainwestować ,

więc jak byś wpadł do mnie to pewnie by Cię duzo taniej kosztowało :D :D

Historie serwisową masz w BMW za darmo tylko dowód rejestracyjny pojazdu i dowód osobisty potwierdzający własność pojazdu ,

Za ramki M-Preformace musisz pewnie zapłacić , ja dostałem za darmo ale zwykłe białe z logo ASO BEST Auto Lublin i telefonem

Naucz się NCS a wszystko sobie sam zrobisz .

Magistrala w E70/E71 jest częściowo tak sama jak w modelach E9x i e8x tylko bardziej rozbudowana o dodatkowe sterowniki głównie komfortu , mulimedialne ,

mimo że jak wsiądziesz do E71 X6 to wydaje w porównaniu do zwykłej trójki technologia kosmiczną to bmw stosuje te same rozwiązania, więc częściowo możesz kożystać z tych samych rowiazań, co jest bardziej dostepne niz szukanie opisów dla E71 X6

 

Wiesz , ja wszędzie mam daleko :D .Mieszkam na Mazurach i bliżej mam do Kaliningradu niż do Olsztyna :D . Diagnosta w serwisie też nie był dostępny od ręki. Czekałem na umówioną wizytę około dwóch tygodni.No ale cóż nie ma co biadolić ... jest zabawa są koszty :D .

Dotychczas gustowałem w Audi i praktycznie wszystko dałem rady ogarnąć .Mam oryginalny interface z Adako do VCDS. Trochę kosztował ale było warto. Została jeszcze A5 syna to się przyda.

Wracając do X6 to mapy mam 2017-2 WE.

Mam jeszcze pytanie czy jest możliwość zakodowania podobnej funkcji jaka jest w MB mojej żony , chodzi o to , że gdy prędkość spada poniżej 15km/h to automatycznie uaktywniają się czujniki parkowania i bodajże kamery.

W moim BMW mszę włączać je ręcznie oprócz cofania bo wtedy włączają się automatycznie. X6 to taka trochę katedra na kołach :D i taka funkcja byłaby przydatna przy manewrowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dziś znalazłem chwilę aby spróbować i przetestować połączenie poprzez ISTA-P.

Program uruchamia się ,emulator także ale przy próbie połączenia otrzymuję komunikat o błędzie.

Poniżej zdjęcia kolejnych okien programu.

Oczywiście tym samym kablem łączę się z autem poprzez ISTA-D bezproblemowo.

 

http://s6.ifotos.pl/mini/201707081_qpnhwsr.jpg

 

 

http://s10.ifotos.pl/mini/201707081_qpnhwqp.jpg

 

 

http://s6.ifotos.pl/mini/201707081_qpnhwqn.jpg

 

 

Występuje jeszcze błąd podczas zamykania programu ale związany jest on chyba z Netframework i przy zamykaniu nie ma istotnego znaczenia.

 

http://s5.ifotos.pl/mini/201707081_qpnhwqs.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ogólnie to do emulatora musisz skonfigurować sieć (trzeba wgrać emulator sieci nazwa NetwoekTool )

Połączenia sieciowe (karty sieciowe )

zmień nazwe wgranej sieci z Ethernet na USB (lub połączenia sieciowe ) (emulatora sieci który wgrasz)

skonfiguruj tą kartę sieciową USB

Własciwości

odznacz Protokół internetowy wersji 4 (TCP IPv4 )

po odznaczeniu kliknij Właściwości które bedą dopiero dostepne

odznacz uzyć nastepującego adresu IP

169.254.0.8

maska 255.255.0.0 sama się odznaczy

co do błędu net framework to misisz mieć najnowsze aktualizacje z microsoft i wgrać z torenta wszystkie aplikacje NET i inne nie może byc tego błędu

, jest jeszcze jeden powód tego błędu EDIABAS CIP w ISTA P

dwie wersje zainstalowanego EDIABAS mimo że w C:\Ediabas masz tylko jeden folder ale

jak miałeś zainstalowane Standard tools 2.12 i potem zainstalowałeś EDIABAS730.msi to tak nie wolno masz w rejestrze dwie wersje ediabas i dlatego taki bład

trzeba obie wersje odinsalować i dopiero ponownie zainstalować

najpierw Ediabas.msi

potem standard tools 2.12 ale usunąć z instalacji EDIABAS same tylko INPA/NCSEXPER/NFS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to do emulatora musisz skonfigurować sieć (trzeba wgrać emulator sieci nazwa NetwoekTool )

Połączenia sieciowe (karty sieciowe )

zmień nazwe wgranej sieci z Ethernet na USB (lub połączenia sieciowe ) (emulatora sieci który wgrasz)

skonfiguruj tą kartę sieciową USB

Własciwości

odznacz Protokół internetowy wersji 4 (TCP IPv4 )

po odznaczeniu kliknij Właściwości które bedą dopiero dostepne

odznacz uzyć nastepującego adresu IP

169.254.0.8

maska 255.255.0.0 sama się odznaczy

co do błędu net framework to misisz mieć najnowsze aktualizacje z microsoft i wgrać z torenta wszystkie aplikacje NET i inne nie może byc tego błędu

, jest jeszcze jeden powód tego błędu EDIABAS CIP w ISTA P

dwie wersje zainstalowanego EDIABAS mimo że w C:\Ediabas masz tylko jeden folder ale

jak miałeś zainstalowane Standard tools 2.12 i potem zainstalowałeś EDIABAS730.msi to tak nie wolno masz w rejestrze dwie wersje ediabas i dlatego taki bład

trzeba obie wersje odinsalować i dopiero ponownie zainstalować

najpierw Ediabas.msi

potem standard tools 2.12 ale usunąć z instalacji EDIABAS same tylko INPA/NCSEXPER/NFS

 

Witam i dziękuję instrukcję.

Sprawdziłem ustawienia karty i są identyczne z przedstawionymi przez Ciebie.Nazwa też.

Ponieważ rzeczywiście miałem poprzednio zainstalowane Standard Tools , postanowiłem na próbę zmienić adres portu na Com9 . Zrobiłem próbę "off line " połączenia i błąd nie pojawił się jedynie okno z prośba o ręczne wprowadzenie VIN (oczywiście z racji tego ,że nie mógł odczytać go z auta ) natomiast przy zamykaniu programu sytuacja jest bez zmian - z błędem . Dziś jak znajdę chwilę to spróbuję połączenia z moim x6 przy zmienionym porcie .

 

Gdyby jednak nie udało się to mam drugiego LapTopa ,na którym nigdy nie było instalowane to oprogramowanie.

W związku z tym mam kilka pytań:

- czy lepiej zainstalować jako pierwszą ISTA-P i dopiero z jej poziomu zainstalować Ediabas 7.3 a następnie ISTA-D ?

-czy jest narzędzie do pełnej dezinstalacji tych pakietów oprogramowania , łącznie z czyszczeniem rejestru i AppData.

-czy wiadomo które klucze rejestru należy usunąć lub modyfikować aby usunąć ślady instalacji czy po prostu trzeba ręcznie szukać i czyścic ?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

Tak jak pisałem w powyższym poście , zmieniłem numer portu na Com9 i udało się nawiązać połączenie przynajmniej jak myślę jego namiastkę :)

Poniżej przedstawiam kilka zdjęć . Nie wiem czy informacje jakie pojawiały się w kolejnych oknach , są spowodowane tym ,że łączę się po przez D-CAN i emulator a także moja wersja ISTA-P jest nieaktualna ( albo jej baza danych ) ?

Pozdrawiam

http://s10.ifotos.pl/mini/201707151_qpwrenx.jpg

 

http://s5.ifotos.pl/mini/201707151_qpwreer.jpg

 

http://s5.ifotos.pl/mini/201707151_qpwreee.jpg

 

http://s10.ifotos.pl/mini/201707151_qpwrees.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Sory, ale na zdjęciach nic nie widać , nie powiekszją się

baza danych nie może być nie aktualna dla ista P

w ISTA P program jest powiązany z bazą danych sp-daten i to jest kompet

jesli miałeś zaprogramowany samochód nowszą wersją ista P,lub ktoś coś robił np kodowanie i zapisał się nowy poziom integracji ,

to już starszą wersją ista P już nic nie zrobisz

jaką masz wersje ista P ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja wersja ISTA-P to 3.56

Rzeczywiście przy edycji zdjęć dałem ciała i postaram się to poprawić .

Tak jak wcześniej pisałem w ASO był wgrywany j.polski ale jakim i jaką wersją programu tego nie wiem.

Mam jeszcze pytanie czy zakup i korzystanie z Icom'a umożliwi sprawniejszą komunikację ?

Pozdrawiam i dziękuję za wyrozumiałość. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W diagnozie i kodowaniu między K-dcan (u ciebie DCAN) a ICOM nie ma różnicy w szybkości działania ,

Dla pakietu Standard tools (INPA, NCS,Tool32 ) sprawniej operować K-dcan icom trzeba blokować i duzo rozkładania )

Dla ISTA D diagnoza do wersji 3.55 działanie ICOM i K-dcan nie ma różnicy

od wersji 4.02 ISTA + (rheingold ) juz ICOM o wiele sprawniejszy nie potrzeba emulatora do ksaowania błędów

Do programowania ISTA D i P (ważny też most ICOM B dla serii E tylko ) tylko i wyłącznie ICOM A i do serii E ICOM A +B do programowania Winkfpt też icom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hardware to jedno a software to drugie. Jeżeli w ISTA jest coś sknocone, to czy przy używaniu ICOM czy Dcan rezultat będzie taki sam.

Popraw chociaż to zdjęcie błędem.

 

Poniżej linki do zdjęć .

Mam nadzieje ,że teraz będą czytelne.

 

http://s6.ifotos.pl/mini/201707151_qpwnnwn.jpg

 

http://s5.ifotos.pl/mini/201707151_qpwnnqq.jpg

 

http://s2.ifotos.pl/mini/201707151_qpwnepp.jpg

 

http://s5.ifotos.pl/mini/201707151_qpwneph.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

pierwszy opis to informacja abys podłączył ICOM B most nie widzi połączenia MOST , emulator jest jako ICOM A

czyli programowanie sekwencyjne (jeden po drugim kazdy sterownik osobno ) jak podłączysz ICOM A i ICOM B to zmieni się

na programowanie równoległe w paru cyklach sterowniki będą programować sie po kilka w tym samym momencie ,

moduł most i Bramka GW jest wykozystywana w takim samym stopniu do programownia sterowników DCAN i i MOST

Jak powiedziałem stopień integracji E070-16-11-500 to ista P 3.60 lub najlepiej nowszej

poszukaj takiej wersji i bedzie działać ista P

nie ma po co szukać nowszej jak 3.62 to koniec dla ISTA P zacznie się stopniowe wycofanie programowania dla serii F, G i I

ISTA P pozostanie tylko dla modeli old czyli serii E

funkcje programowania nowych modeli F,G , I przejeła ISTA+ (diagnostylko i programowanie )

Oczywiście można zmienić stopień intgracji Tool32 i oszukać ista P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Najnowsza wersja ISTA P jest 3.62.1.003 tak jest obecnie w serwisie i dostepna w BMW OSS

nie szukaj nowszej jak 3.61 ponieważ emulator icom cos nie chodzi dobrze ,

zreszta twórca Loadera już zrezygnował z emulatora icom .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.