Skocz do zawartości

Ispi Next instalacja Ista D i P


Din76

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Ponieważ nie ma takiego tematu u nas na forum, postanowiłem założyć, jest wielu zainteresowanych tematem instalacji ISPI NEXT.

Instalatory już się pojawiły na forum BMW (jeden z kolegów forum właśnie udostępnia wszystkim. więc postanowiłem napisać małą instrukcje instalacji).

Dostępna ze wszystkimi instalatorami u kolegi z formum Mlodzika1

 

 

podgląd na filmie

 

Instrukcja instalacji ispi next

Wymagania Procesor min. dual core 1.8 MHz 1.8 MHz 4GB RAM ilość na dysku 200GB wolnego miejsca, instalacja tylko na dysku C:\ (inaczej instalator nie zainstaluje ) zaczynamy od ISTA P , podłączona ładowarka do laptopa (instalator przerywa instalacje jak nie jest podłączony) Windows 7 32\64bit 8 i 8.1 32bit/64bit ale tak piszą nie widziałem instalacji na 32bit ale na Win 7 prof 64bit/ 3.2 GB RAM poszła instalacja ISTAP

 

Mamy cały czas dostęp do Internetu, instalatory będą pobierać niezbędne pliki podczas instalacji

1) Instalacja microsoft net framework 3.5 (Potrzebne są 2 i 3 a 3.5 Zawiera obie)

2) Instalacja microsoft net framework 4 dla ispi next

3) Instalacja microsoft net framework 4.5 Nie jest konieczna, ale się przydaje instalacja w kolejności

4) instalacja microsoft visual c++ 2010 x86bit i 64bit (vcredist_x86) vcredist_64

5) microsoft visual c++ 2012 64bit (vcredist_64) może być tez nowsza, ale w kolejności od najstarszej

6) instalacja java dla windows (jre-6u20-windows-i586-s) wklejmy do przeglądarki i ściągamy

(Różne wersje Windows mają już zainstalowane te programy Microsoftu, im lepsza wersja Windows np profesjonal tym lepiej wyposażona. jak by co mozna doinstalowac po instalacji tez

)

Teraz dostępne pliki w instalatorze

 

7) instalujemy - 7z938-x64 (najnowszy 7-zip)

8) instalujemy winrar-x64-520

9) instalujemy – AdobeAIRInstaller

10) instalujemy - flashplayer_16_ax_debug

11) instalujemy - install_flashplayer16x32_mssd_aaa_aih

12) instalujemy - install_reader11_uk_mssd_aaa_aih

13) instalujemy - Shockwave_Installer_Slim

 

Po instalacji wszystkiego odcinamy dostęp do Internetu (nie jest to konieczne, ale lepiej)

 

14) wyłącz zaporę Windows (nie wolno jej wyłączać w usługach tylko w panelu sterowania) w razie nie możności zainstalowania ISTA D należy włączyć zaporę

Windows 7 64bit

PANEL STEROWANIA >SYSTEM I ZABEZPIECZENIA > ZAPORA SYSTEMU WINDOWS > WYŁĄCZ I WŁĄCZ ZAPORE WINDOWS

Zaznaczamy WYŁĄCZ w obu punktach > OK.

 

15) Instalujemy na domyślnych ścieżkach - BMW_ISPI_iLean_ISPI_Admin_Client_1.1.808.3 (Nie wolno po instalacji uruchamiać)

16) Instalujemy ISTA P - BMW_ISPI_ISTA-P_SYS_3.54.0.300 Oczywiście zgadzamy się na warunki instalacja potrwa na HDD jakieś 3 godz.

na SSD szybciej może 2godz. (każdy instalator jest razem z dodatkowym folderem .ISTAP pierwszy ma 34GB najobszerniejszy zawiera całe PSDZDATE i SP-DATEN )

- po instalacji restartujemy komputer

- później robimy aktualizacje - BMW_ISPI_ISTA-P_SYS_3.54.1.001 (Restart po instalacji) jakieś 1.5 Godziny (do instalatora dodatkowy folder ISTAP ok 1GB z baza danych dla aktualizacji)

- znowu robimy aktualizacje - BMW_ISPI_ISTA-P_SYS_3.54.2.002 (Restart po instalacji) jakieś 1.5 Godziny (plus dodatkowy folder .ISTAP 376MB)

- znowu robimy aktualizacje - BMW_ISPI_ISTA-P_SYS_3.54.3.002 (Restart po instalacji) jakieś 1.5 Godziny do 2.5Godziny (plus .ISTAP 634MB)

NIE URUCHAMIAMY ISTA P

 

17) Instalujemy EDIABAS (lub Standard tools 2.12)Zaznaczamy STD:OBD COM9 odznaczamy v USB-serial adapter (jeśli nie mamy zainstalowanego interfejsu

K-D-CAN to instalujemy według instrukcji na COM9 (obowiązkowo na tym porcie COM)

- jeśli mamy nowy EDIABAS 7.3.0.msi to instalujemy zamiast standard tools 2.12 po instalacji możemy doinstalować resztę programów oprócz EDIABAS i uzupełnić biblioteki

W programach INPA i NCS jak również w EDIABAS/ECU tylko nie ruszamy reszty EDIABAS (NCS i EDIABAS/ECU z sp-daten możemy uzupełnić BMW CODING TOOL po instalacji z ISTAP

lub z moich instalatorów i modyfikujemy ediabasa (ustawienia konfiguracyjne)według podanego niżej schematu

Modyfikacja ediabasa ze zwykłego Standard tools 2.12 (C:\EDIABAS\BIN\ediabas )

;#################

;# EDIABAS 7.3.0 #

;#################

 

;=============================================================================

[Configuration]

;=============================================================================

Interface = STD:OBD

 

#Interface = REMOTE

 

Simulation = 0

 

EcuPath = C:\EDIABAS\ECU

SimulationPath = C:\EDIABAS\SIM

TracePath = C:\EDIABAS\TRACE

TraceSize = 1024

 

ApiTrace = 0

IfhTrace = 0

; IfhnTrace = 0

 

; SystemTraceSys = 0

; SystemTraceBip = 0

; SystemTraceIfh = 0

; SystemTraceNet = 0

 

; BipDebugLevel = 0

; BipErrorLevel = 0

 

UbattHandling = 0

IgnitionHandling = 0

ClampHandling = 0

 

RetryComm = 0

SystemResults = 1

TaskPriority = 10

 

; CodeMapping = C:\EDIABAS\BIN\ansi2oem.tab

; LoadWin32 = 0

 

NetworkProtocol = TCP

 

; --- neu ab EDIABAS 7.2.0 ---------------------------------------------------

ShowIcon = 1

LogLevel = 0

TraceBuffering = 0

TraceHistory = 0

TraceSync = 1

; TraceWriter =

 

;=============================================================================

[TCP]

;=============================================================================

RemoteHost = 192.168.68.40

Port = 6801

TimeoutConnect = 2000

TimeoutReceive = 2000

TimeoutFunction = 10000

; TimeResponsePending = 5000

; DisconnectOnApiEnd = 1

; InitCmd0 = FE,04,00,03,01

; InitCmd1 = FD,05,00,03,01

 

;=============================================================================

[XEthernet]

;=============================================================================

RemoteHost = Autodetect

HeaderFormat = 0

TesterAddress = F4,F5

ControlPort = 6811

DiagnosticPort = 6801

TimeoutConnect = 20000

 

;=============================================================================

[ifhProxy]

;=============================================================================

Port = 6700

 

 

;#############################################################################

 

18) Instalujemy ISTA D ( Rheingold 3.47.10) instalator - ISTA_SYS_3.47.10.13054 uruchamiamy znowu na domyślnych ścieżkach jak na filmie

- po instalacji kopiujemy do C:\Program Files (x86)\BMW\ISPI\TRIC\ISTA\ folder z bazą danych SQLiteDBs

Po instalacji i kopiowaniu nie uruchamiamy ista D

 

19) Instalujemy - BMW_ISPI_HDD-Update_2.2.5449.17449 (Krótka instalacja)

20) instalujemy - BMW_ISPI_TRAC_KSD_14.12.1.0 (instalacja jest dłuższa jak pokaże się okno CMD klikamy spacje i czekamy na wypakowanie wszystko się same zamknie jak na filmie)

- Po instalacji wchodzimy do C:\KSD\ aplikacja z płytą KSD służy do uruchamiania KSD –wysyłamy skrót na pulpit

 

21) Wysyłamy z folderu C:\Program Files (x86)\BMW\ISPI\TRIC\ISTA\TesterGUI\bin\Release\ skrót na pulpit aplikacji do uruchamiania isty z pulpitu ISTAGUI

Nie uruchamiamy jeszcze isty D

 

22) Kopiujemy Loader do C:\Program Files (x86)\Loader\ wysyłamy skrót na pulpit - nie uruchamiamy

- Jak mamy nowy Loader v2 z (BMW ISTA-P Loader) Emulatorem ICOM to kopiujemy go do tego folderu zastępując go, lub od razu do folderu tworząc folder w C:\Program Files (x86)\Loader\

Instalujemy też sieć do ICOM EMULATORA (podpinamy wcześniej interfejs K-D-CAN aby się połączyły) NetworkTool po instalacji jeszcze nie restartujemy komputera)

 

23) Kopiujemy pliki z Tools > \ Activates\ISPI Files\ wszystkie pięć plików i wklejamy tak jak na filmie do

C:\ProgramData\BMW\ISPI\Confing\Ilean\ISPI Admin Client\ wklejamy tutaj te pliki (folder ProgramData ukryty OPCJE FOLDERÓW/widok/ zaznacz pokaż ukryte pliki i foldery)

24) Kopiujemy z Tools \Changer\ kopiujemy aplikacje Volumeid i wklejamy do C:\Windows\System32\

- Pasek Start> wyszukaj> CMD.exe jak się pojawi to klikamy prawym myszki na URUCHOM JAKO ADMINISTRATOR

- po pojawieniu się okna CMD wklejamy do niego Volumeid.exe C: 20FE-8B77 i klikamy ENTER pojawi się aplikacja klikamy na Agree (zaznaczona) jak na filmie

Restartujemy komputer

25) Znowu dodajemy rejestr z pliku rejestru o nazwie ID – znowu restart komputera

lub sami tworzymy plik rejestru treść to (jak ktoś umie)

 

 

26) Możemy teraz uruchomić wszystko z pulpitu ISTA D (rheingold ) konfigurujemy dla K-D-can

- ikona klucza na górnym pasku po uruchomieniu > wybieramy język który nam odpowiada i ostatnia zakładka VCI – zaznaczamy EDIABAS > OK.

27) Uruchamiamy ISTAP z loadera z pulpitu i za pierwszym razem konfigurujemy

Wybieramy język ISTA P ( rozdzielczość automatyczna) reszta wpisów niżej

Nazwę wpisuje się co się podoba, krótka nazwa literowa ,dalej BMWstreet , zip code i 123 i w drugim 1234

Dla tych co chcą zaznaczany też EXPERT MODE (dostępna jest też specjalna aplikacja do zmiany trybów pracy, ważna zwłaszcza dla tych co mają ICOM)

(dla ICOM EMULATOR wcześniej podpinamy interfejs) powinien pojawić się na dolnym pasku po kliknięciu na niego wcześniej, przed uruchomieniem ISTY P ze znaczka BMW

Uruchamiamy ISTAP ze znaczka BMW - reszta jak w każdej ISTA P

Jak się nie możemy połączyć za pomocą ICOM EMULATORA to konfigurujemy go w sposób podany w niżej ?

A. Panel Sterowania > Sieć i internet >Centrum Sieci i udostępnienia >Zmień ustawienia Karty Sieciowej > kliknij na nową utworzoną kartę sieciową (Połączenia lokalne x)

B. kliknij prawym przyciskiem myszy na nowo utworzonej karty sieciowej i zmienić jego nazwę na "USB".

C. kliknij prawym przyciskiem myszy ponownie> Właściwości> wybierz IPv4 na liście sieci> właściwości.

Ręcznie zmienić adres ip na 169.254.0.8 i maski podsieci na 255.255.0.0. Kliknij przycisk OK, w porządku.

D. kliknąć prawym przyciskiem myszy na karcie ponownie i wyłączyć. Podobno, jak jest ISTA uruchomiona i windows, nie jest w języku angielskim, to te ustawienia są niezbędne do pracy z Loader v2 i ICOM EMULATOR K-D-CAN

Prawidłowy odczyt bez samochodu to: z podłączonym interfejsem , program IASTAP nie może odczytać numeru VIN (podaj ręcznie) jak są błędy Ediabas i CIP lub inne

to należy przejrzeć instalacje jeszcze raz, ale dla icom emulator z Loadera wystarczy zastosować się do ostatnich punktów tego postu.

https://www.youtube.com/watch?v=qeOerJmraZs

 

Edit. Nie ma konieczności instalowania wszystkich aktualizacji ISTAP można tylko pierwszą część BMW_ISPI_ISTA-P_SYS_3.54.0.300

dla niektórych ważne jest tylko ISTA P i D (rheingolda 3.47 nie można spolszczyć menu błąd bazy danych) w wersji native bezpośrednio z Windows, lub też jak też donoszą na innych forach, ze aktualizacje powyżej ISTAP 3.54.1.001 obcinają pliki CAFD, z PSDZDATA nie nadając się (lub ograniczając ) Kodowanie za pomocą E-sys F-serii

 

 

28) Aby widoczna była ISTAP w ISPI NEXT_admin_client trzeba dodać dwa pliki rejestru

do rejestru windows (jeśli ktoś nie instalował wszystkich aktualizaci ISTA/P to trzeba zmodyfikować pliki rejestru na wersje którą mamy zainstalowaną)

ISPI.7z /ISTAP/

ISTAP Fix Usage period has ended

ISTAP Show in ISPI Overview Tab

Edytowane przez Din76
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 269
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • Zasłużeni forumowicze
Hej

Dzieki Mlodzik za ediabas.ini na icoma :cool2:

Dzisiaj wszystko postawilem i dziala. Rewelka.

Moze pozniej cos zaprogramuje i nic nie uwale...

 

Ściągnij EasyConnect to sam będzie Ci zmieniał, plus IP ICOM zapisywał, podobnie do Ediabas konfigurator '

Jest w Ista P native 2.53.5.003 w pakiecie razem z ITOOL RADAR który Tobie do ICOM się przyda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Mam to oczywiscie. Dzieki za przypomnienie. Z tego co widze to ITOOL Radar + ten ediabas.ini i nic wiecej nie potrzeba do icom. Moze jeszcze wszystkiego nie odkrylem.

W lecie mam nadzieje ze bede w PL i bedziemy mogli sie spotkac.

Pozdrawiam

 

Ok nie ma sprawy, jak będziesz w PL to napisz ... :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Din, nie miałeś żadnych problemów po instalacji? Ja kilka napotkałem, najpierw z błędami o braku bazy, chodzilo o SQLlite z językami w ista-D, a nastepnie z ISTA-P jakiś błąd, który wymagał instalacji Ediabas. Nie planowałem go instalować ponieważ używam ICOMa, a jednak był on potrzebny, aby ISTA-P mogła pociągnąć dane o aucie. Dziwne.

 

Dodatkowo ISPI Admin nie chciał mi się włączać, jednak chwila walki pomogła i wszystko zaczęło działać.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Din, nie miałeś żadnych problemów po instalacji? Ja kilka napotkałem, najpierw z błędami o braku bazy, chodzilo o SQLlite z językami w ista-D, a nastepnie z ISTA-P jakiś błąd, który wymagał instalacji Ediabas. Nie planowałem go instalować ponieważ używam ICOMa, a jednak był on potrzebny, aby ISTA-P mogła pociągnąć dane o aucie. Dziwne.

 

Dodatkowo ISPI Admin nie chciał mi się włączać, jednak chwila walki pomogła i wszystko zaczęło działać.

 

Miałem błąd bazy danych, w ISTA D ponieważ chciałem zrobić spolszczenie menu, przy 3.41 do 3.44 nie było problemu przekształcić baze danych na polskie menu i angielską diagnostyką zrobiłem tak samo z 3.47.10 i wtedy miałem błąd przy rozruchu że nie można połączyć się z jedną z baz danych, dodatkowo miałem na dysku USB starszą wersję rheingolda D 3.44 ustawianą na polskie menu uruchomiłem w ustawieniach zmieniłem na polski zapisało się w rejestrze Windows to wtedy w ogóle nie mogłem uruchomić nowszej wersji 3.47.10 , nie znaleziono bazy danych, może masz błąd w którejś z baz danych, ja usuwam wszystkie tylko angielską zostawiam.

 

Tez czytałem że ispi next potrzebuje ediabas (najlepiej ten nowy poprawiony 7.3.0) ja miałem od razu z całym pakietem, ale uwaga nie można zainstalować na istniejący poprzednio ze Standard tools 2.12 jak jest zainstalowany to trzeba odinstalować całość i zainstalować nowy który jest przeznaczony właśnie do ispi next i do rheingolda

Jak się zainstaluje na stary to po pierwsze nic w starym nie zmieni (instaluje sie w tym samym miejscu C:\EDIABAS a jako instalatory instalują się inaczej i tak w zmiennych środowiskowych są dwa wpisy ;C:\Ediabas\Bin co negatywnie wpływa na pracę ISTAP, zawiesza się lub wyrzuca błędy Ediabas CIP .....

 

W ISPI admin clijent mam tylko jeden błąd ten że nie można uzyskać połączenia z siecią (internetem i ISPI admin klient będzie działać tylko lokalnie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam pozwolę sobie podłączyć się do tematu,zainstalowałem wszystko i mam jeden problem jak uruchamiam ISPI admin klient to

nie widzi mi ista p .Co może być powodem ?Pozdrawiam

 

Temat juz nie aktualny poszperałem na ruskim forum i problem rozwiazany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Mi tez nie widzi. Moze napisz co zrobiles bedzie dla potomnych

 

 

Podlaczylem swoje auto dzisiaj do isty p

Zawolala o podlaczenie most. Problem w tym ze ja nie mam most, mam zwykle radio proffesional.

Edit: jest most. 5 lat mam to auto i nigdy sie nie natknalem...

 

Most można wyłączyć za pomocą NCS wystarczy dopisać do VO\ FA EMOA i przekodować moduły do komunikacji

I ista nie zobaczy most nawet jak jest w samochodzie później usuwamy ale lepiej zrobić kopie FA I SA aby wrócić do poprzednich ustawień

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Kliknąłem OK, pomieliło trochę i wyskoczył błąd że nie można ustalić komunikacji ze sterownikami.

Jak już pisałem mam inny vin w radiu czyli mostgw i rad2 ma inny.

Mam też zmieniony frm na frm3ahl -ten był programowany z moim vinem. No i kodowany jak trzeba.

Gdzieś jest zonk tylko nie wiem gdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tak ale stary numer też jest dostępny i ista go odczyta dlatego może wyrzucać błędy urzuj expert mode i usuń go z planu i zobacz czy pójdzie dalej .

Jest aplikacja do zmiany ISTAP na trym expert mode i z powrotem, Loader V2 z icom emulator ma też możliwość zmiany na tryb expert mode

znalazłem ostatnio instrukcje z Tool32 jak zmienic vin w module bez programowania całego softu winkfpt, ale jak masz w którymś inny vin to też może zatrzymać moduł do wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak możesz podrzuć mi tę instrukcję z tool32. Moze jest tam coś innego niż robiłem.

Jeśli chodzi o ista to mi nie robi nawet planu. Nie widziałem nawet drzewka sterowników (oczywiście używając expertode). Tuż po komunikacie o podłączeniu most wywala błąd o nieodczytaniu sterowników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakiego kabla używasz? Wygląda na jakiś problem z komunikacją. Wykryło Ci chociaz VIN?

 

Jesli chodzi o Tool32 to można zmienić VIN w większzośći sterowników używając polecenia C_FG_SCHREIBEN i 18 znaków VIN, ostatni znak to suma kontrolna.

_____________________

Sprzedam nowy filtr powietrza MANN C31143 BMW E60 E61 E63 E64 - 90 zł z wysyłką

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
Zgadza się. Kliknąłem OK, pomieliło trochę i wyskoczył błąd że nie można ustalić komunikacji ze sterownikami.

Jak już pisałem mam inny vin w radiu czyli mostgw i rad2 ma inny.

Mam też zmieniony frm na frm3ahl -ten był programowany z moim vinem. No i kodowany jak trzeba.

Gdzieś jest zonk tylko nie wiem gdzie.

Taka mała podpowiedź :)

 

Problemem jest FRM3... Auto pewnie przed 2007 rokiem z fabrycznym FRM1.

 

ISTA/P nie zaprogramuje tego auta bo rocznikowo FRM2 i FRM3 nigdy nie występował w Twoim aucie.

 

ISTA/P służy do programowania pojazdów niezmodyfikowanych lub zmodyfikowanych z zachowaniem kontroli komponentów :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakiego kabla używasz? Wygląda na jakiś problem z komunikacją. Wykryło Ci chociaz VIN?

 

Jesli chodzi o Tool32 to można zmienić VIN w większzośći sterowników używając polecenia C_FG_SCHREIBEN i 18 znaków VIN, ostatni znak to suma kontrolna.

Używam icoma i jest on w porządku diagnozuje, koduje i programuje (już sprawdzone)

Jestem ciekawy czy robiliście już polecenie c_fg_auftrag w tool32?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam sciagnelem wszystkie pliki z chomika z linku ale instalacja isty p przerywa się po około 45mi z jakiegoś powodu myślałem że może błąd w sciagnietym pliku więc pobralem jeszcze raz ten plik 32gb ale dalej to samo próbowałem z włączoną zapora i z wyłączona ciągle to samo. Macie jakieś pomysły? Dodam że laptop i5 wolnego miejsca 250gb na dysku .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Witam sciagnelem wszystkie pliki z chomika z linku ale instalacja isty p przerywa się po około 45mi z jakiegoś powodu myślałem że może błąd w sciagnietym pliku więc pobralem jeszcze raz ten plik 32gb ale dalej to samo próbowałem z włączoną zapora i z wyłączona ciągle to samo. Macie jakieś pomysły? Dodam że laptop i5 wolnego miejsca 250gb na dysku .

 

Ale jaki błąd podczas instalacji, jak skonfiguruj zaporę, to wielu ma taki błąd trzeba zresetować zaporę.

 

mi zakończyło instalacje, nawet z powodu nie podłączenia ładowarki do laptopa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dodałem link na pierwszej stronie do LOADER V2 ICOM_EMULATOR EDIABAS new 7.3.0

Aby widoczna była ISTAP w ISPI NEXT_admin_client trzeba dodać dwa pliki rejestru

do rejestru windows (jeśli ktoś nie instalował wszystkich aktualizaci ISTA/P to trzeba zmodyfikować pliki rejestru na wersje którą mamy zainstalowaną)

ISPI.7z /ISTAP/

ISTAP Fix Usage period has ended

ISTAP Show in ISPI Overview Tab

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.