Skocz do zawartości

Jaki olej do mojego BMW - wszystkie modele i silniki


cosmo--pl

Rekomendowane odpowiedzi

Nie nie są idiotami - ale jakby tak było jak piszesz, to VANOS stawałby dęba gdy olej jest zimny i by się "zacierał" - cokolwiek to znaczy, bo olej jest wtedy dużo bardziej lepki i gdyby tak to zaprojektowali to by byli idiotami. A z tego co wiem, to VANOS działa non stop, również jak olej jest zimny i bardzo lepki, no chyba że magiczne krasnale go wyłączają. W układach napędzanych hydraulicznie, ze względu na zmianę lepkości środka smarnego w funkcji temperatury - określa się minimalne wartości - czyli m. in. lepkość przy jakiej VANOS działa prawidłowo. Określanie maksymalnej jest bez sensu, z powyższego powodu. W sumie na logikę sobie można to wydedukować. Dlatego wysnułeś błędne wnioski i oczywiście niesłuszne. Tak jak już napisałem - pod wpływem licznych wpisów na forach różnej maści - w głównej mierze niesłusznych - VANOS został zbadany i działa dużo lepiej, niż na oleju niższej lepkości. Da się to łatwo wyjaśnić - wyższa lepkość = wyższe ciśnienie = większa siła i dokładność w działaniu. Spadki lepkość to straty. Podstawy hydrauliki.

 

Masz rację że najlepiej lać oleje LL-01 czy LL-04, głównie ze względu na to, że nie trzeba się martwić lepkościami w zakresach konkretnych temperatury czy jakością. I tak np., przy poprzednich modelach SAE było rozpisywane, dla konkretnych temperatur, zwłaszcza ujemnych. Jednakże znam BMW z tego rocznika, używane do sportu amatorskiego, które śmigają na oleju 10W60 i mają się świetnie. Silnik się nie zatarł, nie stanął dęba, nie wyleciał spodem. Zaskoczę Cię - VANOS działa i ma się dobrze. Wyższa lepkość - oczywiście powoduje większe opory i większe spalanie, ale lepiej zabezpiecza przed zużyciem. Silnik, który tyle bierze oleju co u kolegi, jest już niestety silnikiem ekstremalnym pod pewnymi względami, dlatego stosowanie oleju i sztywne - fabryczne - zalecenia co do stosowanego środka smarnego mają się nijak do rzeczywistości. Podobnie jak w przypadku silnika używanego do niecywilnej jazdy.

 

Jeszcze parę kwestii

 

HTHS - nie ma nic wspólnego z Vanosem - normy BMW określają minimalną jego wartość - 3,5 tyle samo co dla ACEA A3 C3

"Cewki Vanosa" (cokolwiek miałeś na myśli)- nie zapychają się od lepkości olej - dlaczego patrz wyżej

 

Także nadal ja uważam, że niestety ale Twoje posty są nie do rzeczy. Wiem, ze Cię bolą pewne kwestie, bo Cię potraktowałem bez pardonu, ale naprawdę odpuść sobie. Ja nie mam czasu na użeranie się z Twoim ego. W instrukcji narzędzia Lubrizola nie pisze nic, co by podważało moje posty i czego jak "pfff" nie rozumiem?? Nie rozumiem, takich typów jak ty - nic nie wiedzą, nic nie umieją i nap.. na drugiego, co ma coś do powiedzenia. Tego nie rozumiem. No ale cóż, kompromituj się dalej. Twój wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka jest wasza opinia o tych olejach Mobila, ESP FORMULA 5W30 i SUPER 3000 XE 5w30?

Wiecie, który z nich leją aktualnie w ASO? :D

 

up

"Albo GRUBO albo WCALE"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie nie są idiotami - ale jakby tak było jak piszesz, to VANOS stawałby dęba gdy olej jest zimny i by się "zacierał" - cokolwiek to znaczy, bo olej jest wtedy dużo bardziej lepki i gdyby tak to zaprojektowali to by byli idiotami. A z tego co wiem, to VANOS działa non stop, również jak olej jest zimny i bardzo lepki, no chyba że magiczne krasnale go wyłączają. W układach napędzanych hydraulicznie, ze względu na zmianę lepkości środka smarnego w funkcji temperatury - określa się minimalne wartości - czyli m. in. lepkość przy jakiej VANOS działa prawidłowo. Określanie maksymalnej jest bez sensu, z powyższego powodu. W sumie na logikę sobie można to wydedukować. Dlatego wysnułeś błędne wnioski i oczywiście niesłuszne. Tak jak już napisałem - pod wpływem licznych wpisów na forach różnej maści - w głównej mierze niesłusznych - VANOS został zbadany i działa dużo lepiej, niż na oleju niższej lepkości. Da się to łatwo wyjaśnić - wyższa lepkość = wyższe ciśnienie = większa siła i dokładność w działaniu. Spadki lepkość to straty. Podstawy hydrauliki.

 

Druga generacja Vanosa dziala dopiero po nagrzaniu oleju do temperatury roboczej a magiczne krasnale to tak zwany komputer sterujacy silnik... a wiec oczywiscie ze okreslenie mnimalnej, maksymalnej oraz posreddnich lepkosci oleju jest zasadnicze

 

Masz rację że najlepiej lać oleje LL-01 czy LL-04, głównie ze względu na to, że nie trzeba się martwić lepkościami w zakresach konkretnych temperatury czy jakością. I tak np., przy poprzednich modelach SAE było rozpisywane, dla konkretnych temperatur, zwłaszcza ujemnych. Jednakże znam BMW z tego rocznika, używane do sportu amatorskiego, które śmigają na oleju 10W60 i mają się świetnie. Silnik się nie zatarł, nie stanął dęba, nie wyleciał spodem. Zaskoczę Cię - VANOS działa i ma się dobrze. Wyższa lepkość - oczywiście powoduje większe opory i większe spalanie, ale lepiej zabezpiecza przed zużyciem. Silnik, który tyle bierze oleju co u kolegi, jest już niestety silnikiem ekstremalnym pod pewnymi względami, dlatego stosowanie oleju i sztywne - fabryczne - zalecenia co do stosowanego środka smarnego mają się nijak do rzeczywistości. Podobnie jak w przypadku silnika używanego do niecywilnej jazdy.

 

Jeszcze parę kwestii

 

HTHS - nie ma nic wspólnego z Vanosem - normy BMW określają minimalną jego wartość - 3,5 tyle samo co dla ACEA A3 C3

"Cewki Vanosa" (cokolwiek miałeś na myśli)- nie zapychają się od lepkości olej - dlaczego patrz wyżej

 

Także nadal ja uważam, że niestety ale Twoje posty są nie do rzeczy. Wiem, ze Cię bolą pewne kwestie, bo Cię potraktowałem bez pardonu, ale naprawdę odpuść sobie. Ja nie mam czasu na użeranie się z Twoim ego. W instrukcji narzędzia Lubrizola nie pisze nic, co by podważało moje posty i czego jak "pfff" nie rozumiem?? Nie rozumiem, takich typów jak ty - nic nie wiedzą, nic nie umieją i nap.. na drugiego, co ma coś do powiedzenia. Tego nie rozumiem. No ale cóż, kompromituj się dalej. Twój wybór.

 

a wiec mowisz ze HTHS i Vanos i Valvetronic nie maja nic wspolnego... ale ty nie masz pojecia o czym gdasz tak samo jak o olejach gadasz bzdury na okraglo nigdy nie wchodzac w szczegoly zeby cie nie zlpano za reke...

 

HTHS jest najwaznieszym i krytycznym zagadnieniem dla silnikow BMW a ty do cholery nedzy polecasz oleje ktore maja za niski HTHS bo myslisz ze dalej nowoczesne silniki dziala w nowych modelach tak w twojej przestazzalej E36... nawet twoj producent olejow to mowi na swoich kartach charakterystyki, przeczytaj...

 

A jak chodzi o cewki Vanosa... rozumiem ze z jednej strony nie wiesz co to jest ale z drugiej jestes w stanie o tym rozmawiac... tak wyglada cewka uszkodzona przez olej nie spelniajacy normy BMW...

 

hqdefault.jpg

 

 

a tak cewki Vanosow ktore jezdzily na 10W60 twojej z palca wyssanej przykladowej BMW kolegi sasiada wojka, straszna pierdola z ciebie bo polecasz ludzia rzeczy ktore moga zaszkodzic ich samochoda bo nie ponosisz zadnej odpowiedzialnosci i chcesz tylko pisac... rozumie ze nikt kto cie zna prywatnie nie bierze cie na powaznie i potrzebujesz publiki... nic dziwnego... :norty:

 

http://i264.photobucket.com/albums/ii180/dmorrow-pics/The%20Cars/Repairs/IMG_0070-1.jpg

Moja La Bunia



DO E9x :

oslona konsoli centralnej Performance OEM Carbon przed liftem - 725 zl



Wszystkie przedmioty aktualnie w galeri. Wysylka od 26/01/17. 15 dni na zwrot bez podowania przyczyn w nienaruszonym stanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Panowie, bmw e90 2006 318i 129km. Jaki olej polecacie? Póki co mam 5w30 longlife ori bmw, teraz muszę dokupić jakiś na dolewkę. Co polecacie?

 

Jeśli nie masz łatwego dostępu do tego oleju który jest obecnie w twoim silniku to możesz dolać obojętne jaki 5w30 z specyfikacją BMW LL04.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Widzę że trochę spokoju zawitało w tym wątku wiedz wrócę do mojego pytania:

 

Powoli zbliza sie kolejna wymiana oleju i porownuje ceny i szukam oleju ktory zalac.

Troche jestem zdziwiony bo cena za AMSOIL to 15€/L (to jest ponad 300% wyzsza cena niz za Castrola :shock: ) a na niemieckim rynku jest prawie niespotykany.

 

Jedyna lepsza oferta ktora znalazlem:

AMSOIL European Car Formula 5W-30

http://www.ato24.de/schmierstoffe-lubricants/auto/motoroil/amsoil-european-car-formula-5w-30-synthetic-motor-oil.html

 

Szukalem rowniez Valvoline i jest rownierz malo spotykany jak AMSOIL ale cena jest juz przystepniejsza bo tylko 7€/L

Valvoline 5W-30 SynPower Xtreme MST C3

http://www.te-taxiteile.com/motoroel/valvoline-/motoroel-valvoline-5w-30-synpower-xtreme-mst-c3-4-liter

 

Z Valvoline jest C3 i C4, ktory powinienem wybrac bo tylko C3 jest dedykowany do BMW, tak samo jak AMSOIL jest tylko AMSOIL European Car Formula, mam nadzieje ze chociaz tyle dobrze znalazlem :wink: jaka wogole jest roznica miedzy tymi dwoma olejam, jest wart AMSOIL swojej ceny? Nie zebym chcial bardzo oszedzac ale jesli roznica jakosci jest minimalna to tez nie chce przeplacac polowy ceny

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mogę tylko napisać, ze polecałbym Valvo. Odkąd zalałem motor to nic nie ubywa, a ori BMW już na pewno by się poziom obniżył. Bardzo dobra relacja ceny do jakości. Może amsoil będzie ciutkę lepszy, ale cena jest wysoka, niewspółmierna wg mnie do różnicy w parametrach. To już lepiej częściej olej zmienić-za ta cenę z Valvo wymienisz 2x częściej. Na pewno silnik na tym zyska bardziej niż ciut lepszy powiedzmy olej, za to 2x dłużej pracujący w silniku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja polecę amsoila i liqui Moly. Zmieniłem na te oleje z valvo w dwóch samochodach i w obu jest zauważalnie lepiej. Co prawda nie używałem tych samych co koledzy tylko te zalecane przez valvo do moich silników np. Synpower xtreeme mst xl.

W obu przypadkach silniki pracują ciszej, równiej i jakby spalanie troszkę spadło w bimerze o niecały litr :shock:

 

Niskie odparowanie oleju nie jest chyba najważniejszym parametrem, a dolać litra na 15 000 km to chyba nie problem. Zauważalny spadek spalenia, czy odparowania oleju można chyba zaobserwować przy zmianie na prawie każdy olej inny niż orginał.

Na valvo było i tak lepiej niż na tej wodzie co w fabryce nalali :mrgreen:

 

A amsoila to bym szukał w większym opakowaniu - wyjdzie sporo taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

wkrótce zmieniam olej W E60 530d LCI - przelot 170k. Aktualnie mam Motul X-Clean 5w40, zakupiłem teraz (niestety) X-Clean+ 5w30, a po przewertowaniu forum i opierając się głównie na postach Rivasi, dowiedziałem się, że są o wiele lepsze oleje w podobnej cenie np Valvoline SynPower Xtreme MST C3 5w30 czy Fuchs Titan GT1 PRO C3 XTL 5w30, o Amsoil nie wspomnę :) ale mniejsza o to...mam kupionego Motula :?

 

Przed wymianą, chcę zrobić szybką płukankę i dodać Acholil AR9100 do świeżego oleju. Zastanawiam się jaką płukankę wybrać. Amsoil podobno za mocny może być - tak wspominał Rivasi, Liqui Moly Pro LIne wystarcza na 5L oleju, Millers chyba też, a Archoil AR2820 chyba nie zdążę zdobyć do piątku. Doradźcie coś..:)

 

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie BMW ale zapytam tutaj bo sporo wiecie ;) Kumpel posiada Volvo S80 silnik 2.4 benzyna bez LPG. Przebieg chyba 230 000km. Oleju nie bierze prawie w ogóle. Jaki olej tam zalać? Ze swej strony poleciłem Valvoline Synpower 5W30 (nie synpower extreme) i Liqui Moly 5W30 top tec 4200. Co sądzicie?
Petrolhead
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Druga generacja Vanosa dziala dopiero po nagrzaniu oleju do temperatury roboczej a magiczne krasnale to tak zwany komputer sterujacy silnik... a wiec oczywiscie ze okreslenie mnimalnej, maksymalnej oraz posreddnich lepkosci oleju jest zasadnicze

 

A guzik prawda. Pleciesz i tyle. Silnik się może nagrzać, a olej nadal będzie bardzo lepki, jak będzie - 8 na zewnątrz, albo będzie miał już temperaturę pracy, jak będzie +20. Gdyby Vanos zależało od lepkości, tak jak piszesz, to dostawałby sygnały, że może zacząć działać, jak olej jest rozgrzany i tyle. Na zimnym nie działa, ale silniku, nie oleju, co jest chyba oczywiste i nie wiem skąd wpadłeś na pomysł, że ja tego nie wiem..

 

 

 

a wiec mowisz ze HTHS i Vanos i Valvetronic nie maja nic wspolnego... ale ty nie masz pojecia o czym gdasz tak samo jak o olejach gadasz bzdury na okraglo nigdy nie wchodzac w szczegoly zeby cie nie zlpano za reke...

 

No bardzo ciekawe, kto nie ma pojęcia o czym mówi.. :D

 

HTHS jest najwaznieszym i krytycznym zagadnieniem dla silnikow BMW a ty do cholery nedzy polecasz oleje ktore maja za niski HTHS bo myslisz ze dalej nowoczesne silniki dziala w nowych modelach tak w twojej przestazzalej E36... nawet twoj producent olejow to mowi na swoich kartach charakterystyki, przeczytaj...

 

No właśnie o tym mowa, czy wiesz o czym mówisz.. :mad2: bo przecież ja polecam oleje, który mają HTHS dosyć wysoki, żeby nie powiedzieć nawet bardzo wysoki.. :mad2:

 

A jak chodzi o cewki Vanosa... rozumiem ze z jednej strony nie wiesz co to jest ale z drugiej jestes w stanie o tym rozmawiac... tak wyglada cewka uszkodzona przez olej nie spelniajacy normy BMW...

 

hqdefault.jpg

 

No to bardzo ciekawe - na pewno był to olej, taki jak ja polecam. Dobrze, że nie wkleiłeś fotografii silnika zniszczonego przez olej Castrola lub Motula, bo to mniej więcej ten sam poziom abstrakcji. Ok, może jest w tym trochę prawdy, bo jak zalejesz olej bardzo kiepskiej jakości, to faktycznie przez niewystarczające właściwości, może on delikatną hydraulikę uszkodzić, np zapychając ją brudem. Jednakże, jak już się nie stosować do zaleceń producenta, to trzeba wiedzieć na czym się stoi i co się robi. Ja kiepskiej jakości oleju nie polecam.

 

a tak cewki Vanosow ktore jezdzily na 10W60 twojej z palca wyssanej przykladowej BMW kolegi sasiada wojka, straszna [bAD] z ciebie bo polecasz ludzia rzeczy ktore moga zaszkodzic ich samochoda bo nie ponosisz zadnej odpowiedzialnosci i chcesz tylko pisac... rozumie ze nikt kto cie zna prywatnie nie bierze cie na powaznie i potrzebujesz publiki... nic dziwnego... :norty:

 

http://i264.photobucket.com/albums/ii180/dmorrow-pics/The%20Cars/Repairs/IMG_0070-1.jpg

 

Współczuję koledze Wojtkowi, ale skąd ta pewność, że to Wojtek załatwił silnik 10W60, a nie poprzednik - nie zmieniając oleju np??? Ja powiem tylko tyle, Vanos jest sterowany olejem z układu, dla którego przewidziane jest ciśnienie maksymalne i minimalne, czyli widełki. Jeżeli olej z pompy mieści się w tych przedziałach Vanos działa prawidłowo - koniec tematu. Nie ma innej teorii na ten temat. W M3 też występuje Vanos i mało tego ma dodatkową pompę, która zwiększa to ciśnienie, żeby działał jeszcze lepiej i szybciej. Normy BMW określają minimalne HTHS dla tego typu rozwiązań na poziomie 3,5 czyli zgodnie z normą ACEA A3 - też żadnej filozofii nie ma. Wlewając olej 10W60 spełniasz te wymagania i tyle. Ciśnienie w silniku też nie maleje z tego powodu, a wręcz rośnie, przez co Vanos działa szybciej. Spadki lepkości są natomiast niedopuszczalne i wtedy Vanos działa kiepsko lub źle i może prowadzić to do uszkodzenia silnika lub samego Vanosa. Tyle w temacie, żadnej dodatkowej filozofii tam nie ma i to raczej ty nie wiesz, o czym piszesz, a nie ja. W sensie takim, że ja mam wiedzę, a ty jesteś szamanem wierzeń olejowych. Poczytaj, to co napisałem na spokojnie i przemyśl sprawę, to Ci się rozjaśni w głowie trochę.

 

I jeszcze kilka informacji

 

Vanos II generacji pojawił się już w 1994 w silniku M62TU. Można sobie łatwo sprawdzić w książce - jaki olej wtedy zalecano stosować i jakie lepkości. Nie wspomnę, że o normie LL98 nawet nie śpiewały zające wielkanocne. To samo dotyczy wprowadzanie III generacji, która pojawiła się w 1997 roku, ale była już mniej odporna na kiepski olej. Vanos z silnika o którym mowa, różni się od poprzednika tylko i wyłącznie tym, że inne są elementy wykonawcze, a sterujące dokładnie mają tą samą metodę działania. Także bezstopniowy VANOS, pojawił się już w 1994 roku. Ciekawym rozwiązaniem jest VANOS serii M - który jest rozwiązaniem wysokociśnieniowym. Ciekawe dlaczego... Ale jak ktoś czytał moje poprzednie posty, odnośnie hydrauliki i tego jak to działa, to powinno być dla niego jasne, że wyższe ciśnienie sprzyja działaniu tego urządzenia, zresztą jak w przypadku większości rozwiązań opartych o hydraulikę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie BMW ale zapytam tutaj bo sporo wiecie ;) Kumpel posiada Volvo S80 silnik 2.4 benzyna bez LPG. Przebieg chyba 230 000km. Oleju nie bierze prawie w ogóle. Jaki olej tam zalać? Ze swej strony poleciłem Valvoline Synpower 5W30 (nie synpower extreme) i Liqui Moly 5W30 top tec 4200. Co sądzicie?

 

A który silnik, bo nic nie piszesz o tym, a tam były 2 montowane. Dla tego pierwszego, lepiej olej 40, niż 30-ci drugi, to znowu konstrukcja forda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Czy wybierając olej syntetyczny 5w40 mam się stricte sugerować czy spełnia on specyfikację BMW Longlife 98, 01 czy 04?

Teoretycznie do mojej E39 pasuje 98 ale czytałem, że wyższa numeracja też jest pożądana.

 

Chciałem tym razem wypróbować olej Fusch TITAN SUPERSYN 5W40 - spełnia Longlife 98.

Choć brałem też pod uwagę: VALVOLINE MAXLIFE SYNTHETIC 5W40

lub: GULF ULE 5W40

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie BMW ale zapytam tutaj bo sporo wiecie ;) Kumpel posiada Volvo S80 silnik 2.4 benzyna bez LPG. Przebieg chyba 230 000km. Oleju nie bierze prawie w ogóle. Jaki olej tam zalać? Ze swej strony poleciłem Valvoline Synpower 5W30 (nie synpower extreme) i Liqui Moly 5W30 top tec 4200. Co sądzicie?

 

A który silnik, bo nic nie piszesz o tym, a tam były 2 montowane. Dla tego pierwszego, lepiej olej 40, niż 30-ci drugi, to znowu konstrukcja forda

 

Silnik nie Forda, na pewno ten robiony przez Volvo. Benzynowe R5 2.4 170KM. Czyli lepiej 30 czy 40?

Petrolhead
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, 5W40 albo 0W40 np może być Motul X-max 0W40 lub jakiś inny. Do silników forda była niższa lepkość, do tych Volvo standardową 40 najlepiej.

 

Witam,

 

Czy wybierając olej syntetyczny 5w40 mam się stricte sugerować czy spełnia on specyfikację BMW Longlife 98, 01 czy 04?

Teoretycznie do mojej E39 pasuje 98 ale czytałem, że wyższa numeracja też jest pożądana.

 

Chciałem tym razem wypróbować olej Fusch TITAN SUPERSYN 5W40 - spełnia Longlife 98.

Choć brałem też pod uwagę: VALVOLINE MAXLIFE SYNTHETIC 5W40

lub: GULF ULE 5W40

 

Ciężko wyczuć o co pytasz. Chcesz wypróbować olej bez normy, czy z normą nową :) Ogólnie ani Fuchs ani Valvo żadnej normy nie mają, co nie znaczy, że jej nie spełniają. W przypadku Fuchs'a jest informacja, że producent deklaruje zgodność z LL-98, Valvo w ogóle, a Gulf (kolejny po Amsoilu wynalazek :) ) z kolei LL-04, który przy benzynie jest nieobowiązkowy. Ogólnie weź sobie jakiś olej LL-01 jak chcesz być w zgodzie z normą, bo LL-98 niewiele o oleju mówi, tzn jest to bardzo prosta norma praktycznie tożsama ze starym ACEA A3-02. Jak jednak chcesz, to w mojej opinii i się Valvo nada i się Fuchs nada. Umówmy się też E39 z silnikiem 2.0 to nie jakaś mega skomplikowana konstrukcja, żeby się rozwodzić w tym względzie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.