• Reklama

Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

M47 (520d), M51 (525td, 525tds), M52 (520i, 523i, 528i), M52TU (520i, 523i, 528i), M54 (520i, 525i, 530i), M57 (525d, 530d), M62 (535i, 540i), S62 (M5)

Moderatorzy: trzastek, voshon, Kruk, dani3011

Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez roney » 21 Cze 2008 17:55

Witam

Forum przegrzebałem dośc dobrze przed napisaniem tego posta i sprawdziłem już w aucie chyba wszystko o czym było pisane.

W e39 2002 530d nie kręci mi się wiatrak klimy. Też myślałem, że padł silnik ale tu niespodzianka. Po wyciągnięciu go i podłączeniu do innej e39 (prawie identycznej) wiatrak działał normalnie. Napięcie na kostce (3 pinowej) jest więc wykluczam bezpieczniki itp. Klima działa chłodzi bardzo dobrze.
Carsoft pokazuje błąd 0480 i pokazuje ze to wiatrak elektryczny (skanowienie DME).

Jedyne co mi przychodzi do głowy to kabel 3 żyłowy idący do czujnika ciśnienia klimy. Był on bowiem kiedyś odcięty (ktoś ukradł kostkę wchodzącą do czujnika ucinając wcześniej kabel) Dopasowałem kostkę z e46, jest taka sama (bynajmniej identycznie wygląda) jednak na tej nowej trochę różniły się kolory kabli i podpiąłem je trochę na czuja. (zbliżonymi kolorami) Dziś próbowałem zamienia ich kolejnośc jednak wiatrak się nie odezwał. Ma ktoś z Was jakieś sugestie? Jakie znaczenie może miec kolejnośc tych kabli? Jak sprawdzic tą kolejnośc i ustawic właściwą?

Z góry dziękuje za pomoc.

Właśnie sprawdziłem kolejnośc kabli z innym E39 i jest dobra.
Może to sam czujnik nawalił? Mozna go jakoś sprawdzic?
roney
 
 
 
Posty: 111
Dołączenie: 02 Gru 2006 15:29
Miejscowość: PL

Postprzez thenygoos » 21 Cze 2008 23:05

Witam, poniżej przesyłam zrzuty ekranu z WDS BMW - pierwszy to schemat zawierający informację o podłączeniu czujnika/włącznika ciśnienia klimy- HIGH PRESSURE SWITCH (zawiera kody kolorów kabli i numery pinów we wtyczce), drugi oznaczenie kodów kolorów kabelków. Myślę, że dasz sobie radę...

Image

Image

A poniżej masz opis z WDS po angielsku:

Evaporator control (compressor control)
Evaporator control (compressor control)

Evaporator control is activated by pressing the A/C button in the operating unit. A/C standby mode is indicated by the LED in the A/C button. If controlled compressors are installed, the cutout threshold is dependent on the outside temperature and may be between 1°C and 3°C. If a standard compressor is installed, the threshold is reduced by 1°C at high outside temperatures (> 30°C). The compressor and auxiliary fan are controlled directly by the digital engine or diesel electronics (DME/DDE). Requests for A/C compressor and auxiliary fan are sent via the K-bus to the DME/DDE. The pressure sensor also monitors the refrigerant pressure and switches the A/C compressor off if the pressure is too high or too low.

Switching conditions for the magnetic clutch:

ON:A/C button ON and evaporator temperature > 4°C (depending on the outside temperature) and coolant temperature < 117°C and terminal 30 at control unit > 9.7 Volt.

OFF: A/C button OFF or evaporator temperature < 3°C (depending on outside temperature) or blower stage 0 or coolant temperature > 120°C or terminal 15 OFF or terminal 30 < 9 Volt.

Switching conditions for DME AC idle boost:

When the A/C button is pressed, the heating/air conditioning system requests an idle speed boost via the K-bus in order to provide adequate cooling capacity at idle speed.

ON: A/C button ON and outside temperature > -10°C.

OFF: A/C button and DME_KO OFF or blower 0 and DME_KO OFF or outside temperature < -10°C and DME_KO OFF

DME_KO compressor activation:

The DME/DDE receives the instruction to switch on the compressor via the K-bus. Provided full load cutout is not active, the DME switches on the compressor via a relay. The load moment of the A/C compressor is derived from the pressure sensor signal and passed on to the DME/DDE via the K-bus.

Infinitely variable auxiliary fan control:

The refrigerant pressure in the air conditioning is registered by means of a pressure sensor and converted by means of a table into an auxiliary fan stage which is then sent to the DME/DDE via the K-bus/CAN bus. From this, the electronic engine control system then generates the control voltage for the infinitely variable fan motor .

Important!!!

New function of the IHKR46 and IHKA46 as from SW: V005.0 :

Vehicles concerned: E46 as from production break PU99 and parts from parts sales. The new software is backwards compatible. The control units must be coded.

A protection function for the compressor has been integrated in the control unit. The A/C LED flashes during initial operation and new coding of the control units. Now operate the air conditioning system for 90 seconds at idle speed. The refrigerant and refrigerator oil are mixed and distributed during this 90 second period. The A/C LED then lights permanently. This procedure avoids an excessively high start-up torque and damage to the compressor.
==============================================
Specified values, pressure sensor
Data on working ranges and substitute values.

The pressure sensor receives a 5 volt power supply from the control unit for the heating/air-conditioning system. The sensor signal is evaluated with the help of tables and forwarded to the engine electronic via the K bus. In the process, the refrigerant pressure in the air-conditioning circuit is converted to a load torque and the required fan stage.

Refrigerant pressure-fan stage conversion table

Each fan stage that is determined is transmitted via a telegram from the engine electronics. Prerequisite is a speed less than 80 km/h.

Pressure in bar/Fan stage

8/0, 10/1, 14/2, 15/3, 17/4, 18/5, 19/6, 19/7, 20/8, 21/9, 21/10, 22/11, 23/12, 26/13, 29/14, > 29/15
Jedyne
Image
thenygoos
 
 
 
Posty: 2155
Dołączenie: 20 Wrz 2007 10:30
Miejscowość: Lublin

Postprzez roney » 23 Cze 2008 16:14

Dzięki thenygoos za informacje.

Kabelki przy czujniku ciśnienia klimy mam już dobrze połączone. Nic się jednak nie zmieniło. Wiatrak nadal milczy.

Carsoft pokazuje błąd: electric ventilator. (może być jakaś literówka ponieważ pisze z głowy)

Nie wiecie czy w e39 jest jest jeszcze jakiś np. przekaźnik, który mógłbym sprawdzić? Bezpieczniki raczej są ok bo na kostce do wentylatora jest cały czas napięcie 12V.


Nie mam już pomysłu co to może być. Zastanawiam się czy nie nabijać ponownie klimy, tylko co to da.
roney
 
 
 
Posty: 111
Dołączenie: 02 Gru 2006 15:29
Miejscowość: PL

Postprzez janek 10021 » 24 Cze 2008 04:50

witaj skoro twierdzisz że w kostce masz napięcie i wentylator sprawny to cudów nie ma to musi chodzić a jak sprawdzasz napięcie skąd bierzesz mase z karoserii czy z kostki bo może w kostce nie ma masy
janek 10021
 
 
 
Posty: 190
Dołączenie: 07 Lis 2007 15:50
Miejscowość: katowice

Postprzez thenygoos » 24 Cze 2008 06:10

janek 10021 napisał(a):witaj skoro twierdzisz że w kostce masz napięcie i wentylator sprawny to cudów nie ma to musi chodzić a jak sprawdzasz napięcie skąd bierzesz mase z karoserii czy z kostki bo może w kostce nie ma masy


Po 09/1998 napięcie jest doprowadzone do wentylatora "na stałe"... To czy wentylator ma chodzić, czy nie zależy od sygnału, który po trzecim kabelku jest przesyłany z modułu silnika DME/DDE
Jedyne
Image
thenygoos
 
 
 
Posty: 2155
Dołączenie: 20 Wrz 2007 10:30
Miejscowość: Lublin

Postprzez roney » 24 Cze 2008 10:04

janek 10021 napisał(a):witaj skoro twierdzisz że w kostce masz napięcie i wentylator sprawny to cudów nie ma to musi chodzić a jak sprawdzasz napięcie skąd bierzesz mase z karoserii czy z kostki bo może w kostce nie ma masy



Masę brałem z kostki.
roney
 
 
 
Posty: 111
Dołączenie: 02 Gru 2006 15:29
Miejscowość: PL

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez tara » 24 Cze 2008 13:57

roney napisał(a):Witam

Forum przegrzebałem dośc dobrze przed napisaniem tego posta i sprawdziłem już w aucie chyba wszystko o czym było pisane.

W e39 2002 530d nie kręci mi się wiatrak klimy. Też myślałem, że padł silnik ale tu niespodzianka. Po wyciągnięciu go i podłączeniu do innej e39 (prawie identycznej) wiatrak działał normalnie. Napięcie na kostce (3 pinowej) jest więc wykluczam bezpieczniki itp. Klima działa chłodzi bardzo dobrze.
Carsoft pokazuje błąd 0480 i pokazuje ze to wiatrak elektryczny (skanowienie DME).

Jedyne co mi przychodzi do głowy to kabel 3 żyłowy idący do czujnika ciśnienia klimy. Był on bowiem kiedyś odcięty (ktoś ukradł kostkę wchodzącą do czujnika ucinając wcześniej kabel) Dopasowałem kostkę z e46, jest taka sama (bynajmniej identycznie wygląda) jednak na tej nowej trochę różniły się kolory kabli i podpiąłem je trochę na czuja. (zbliżonymi kolorami) Dziś próbowałem zamienia ich kolejnośc jednak wiatrak się nie odezwał. Ma ktoś z Was jakieś sugestie? Jakie znaczenie może miec kolejnośc tych kabli? Jak sprawdzic tą kolejnośc i ustawic właściwą?

Z góry dziękuje za pomoc.

Właśnie sprawdziłem kolejnośc kabli z innym E39 i jest dobra.
Może to sam czujnik nawalił? Mozna go jakoś sprawdzic?




witam
mam taki sam problem i kupilem drugi wentylator i to samo cos z instalacja mam 523 kombi.
:(
tara
 
 
 
Posty: 22
Dołączenie: 22 Sty 2003 09:26
Miejscowość: LUBUSKIE
Moje BMW: HONDA 2009




było
E36 320 coupe, E30 316i automat coupe, E36 325i, E39 523i, E46 318d,

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez mcgyver7 » 12 Cze 2012 19:35

Roney czy w końcu udało Ci się klimę doprowadzić do porządku??
mcgyver7
 
 
 
Posty: 182
Dołączenie: 23 Cze 2011 09:57
Miejscowość: Mazury
Moje BMW: Było E30 316i, E34 525tds, E36 320i, E38 740i,
jest E46 330i

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez CICHY525 » 12 Cze 2012 19:51

Chłopie!!! Temat z 2008 r.Coś mi się wydaje,że gość na forum już dawno nie zagląda.
Image
BAYERISCHE MOTOREN WERKE
"To ucieleśnienie sportowego charakteru,dynamiki,zaawansowanej technologii i ponadczasowej funkcjonalnej elegancji,oznaczonym Biało-Niebieskim emblematem symbolizującym obracające się śmigło.Samochód tej marki posiadamy dla radości z jazdy"
Oliver Hessmann
Awatar użytkownika
CICHY525
 
 
 
Posty: 4916
Dołączenie: 23 Paź 2010 17:58
Miejscowość: Płock
Moje BMW: Bad Boy-E36 323i ///M Coupe 1996:)
Była Bad Girl-E39 525tds 1996.
Krew 0 Rh+

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez mcgyver7 » 12 Cze 2012 20:51

Tak wiem że temat dawny ale jeszcze nie z archiwum. Po prostu interesują mnie praktyczne rozwiązania problemów a nie tylko ich zgłaszanie. Poza tym nie wykluczam odpowiedzi nawet po kilku latach ;-)
mcgyver7
 
 
 
Posty: 182
Dołączenie: 23 Cze 2011 09:57
Miejscowość: Mazury
Moje BMW: Było E30 316i, E34 525tds, E36 320i, E38 740i,
jest E46 330i

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez roney » 14 Cze 2012 13:09

mcgyver7 napisał(a):Tak wiem że temat dawny ale jeszcze nie z archiwum. Po prostu interesują mnie praktyczne rozwiązania problemów a nie tylko ich zgłaszanie. Poza tym nie wykluczam odpowiedzi nawet po kilku latach ;-)



Witaj
Udało się, kupiłem oryginał w ASO za 1200PLN po tym jak testowałem wcześniej 3 używki i tylko koszty przesyłek poniosłem (odsyłałem do sprzedawców) bo był to złom, a zamienników nie ma:)
Pozdrawiam
jak suka nie da to pies nie weźmie
roney
 
 
 
Posty: 111
Dołączenie: 02 Gru 2006 15:29
Miejscowość: PL

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez mcgyver7 » 14 Cze 2012 20:09

Roney jednak zaglądasz na forum ;)
czyli rozumiem u Ciebie walnięty był wentylator klimy jak i każda używka którą kupiłeś i tylko nowy oryginał rozwiązał problem...
sporo kasy jak za wiatrak ale ważne ze klima w końcu działa i chłodzi :) pzdr
mcgyver7
 
 
 
Posty: 182
Dołączenie: 23 Cze 2011 09:57
Miejscowość: Mazury
Moje BMW: Było E30 316i, E34 525tds, E36 320i, E38 740i,
jest E46 330i

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez Loona Thic » 14 Cze 2012 20:31

Bo używek nie wolno spinać na krótko! Tylko i wyłącznie testować na swoim aucie :)
Image
Image
Bardzo Miłe Wrażenia
Awatar użytkownika
Loona Thic
 
 
 
Posty: 4055
Dołączenie: 25 Lut 2010 13:19
Miejscowość: śląsk
Moje BMW: >>> BLACK PEARL <<<
viewtopic.php?f=156&t=194605

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez roney » 14 Cze 2012 21:01

Loona Thic napisał(a):Bo używek nie wolno spinać na krótko! Tylko i wyłącznie testować na swoim aucie :)


Wiem jak je testować :) Zapewniam Cie. Wiele czasu spędziłem przy tym wentylatorze klimy, poznałem doskonale zasadę jego działania w teorii po analizie schematów jak i w praktyce :). Niestety jest to element w e39 po lifcie, który często pada i tyle.

Dodam tylko, że kabelek ten sygnałowy miałem też przerwany ale to wyłapałem zaraz na początku miernikiem, zwyczajnie się utlenił w miejscu gdzie był zagięty, po jego naprawie stary wiatrak zadziałał i kręcił dokładnie jeden dzień aż się spalił :) później próby z używkami i wreszcie zakup oryginału w ASO.

Pozdrawiam.
jak suka nie da to pies nie weźmie
roney
 
 
 
Posty: 111
Dołączenie: 02 Gru 2006 15:29
Miejscowość: PL

Re: Wiatrak klimy E39 - ale nie to co zwykle

Postprzez Loona Thic » 14 Cze 2012 22:07

Ogólnie nie tylko po lifcie - wprowadzono je w 1998 roku - w październiku bodajże ;)
Niby jedno z lepszych rozwiązań, ale niestety lepsze jest wrogiem dobrego :)
Image
Image
Bardzo Miłe Wrażenia
Awatar użytkownika
Loona Thic
 
 
 
Posty: 4055
Dołączenie: 25 Lut 2010 13:19
Miejscowość: śląsk
Moje BMW: >>> BLACK PEARL <<<
viewtopic.php?f=156&t=194605

Następna

Powróć do E39

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: dyzio255, Sosna91 oraz 21 gości