Skocz do zawartości

Odkręcenie śruby wału M30B35 rozrząd


Marcin535a

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Mam kilka pytań dotyczących wymiany rozrządu w silniku BMW E34 535i silnik M30B35 1989r. Skrzynia biegów automatyczna. Szukałem już na forach odpowiedzi na moje pytania ale niestety niczego nie znalazłem tzn. nie do tego silnika, a nie wiem czy jest tak samo jak w innych.

 

Moje pytania:

 

1. Jak zablokować wał żeby odkręcić nakrętkę nr 5 z załączonego zdjęcia nr 1 w celu zdjęcia dolnej obudowy rozrządu? (Szukałem na forach oraz czytałem w książce Sam naprawiam jak to zrobić ale nigdzie nie ma procedury do silnika M30B35. W książce Sam naprawiam znalazłem opis, że w innych silnikach jest specjalny otwór w który wkłada się sworzeń do blokowania wału BMW 11.2.300 i chciałem go nawet kupić ale on pasuje do BMW z silnikami M40 - M42 - M43 - M44 - M50 - M52 - M52TU - M54 - M56. Do M30B35 nie znalazłem takiej blokady).

 

2. Czy nakrętka ta odkręca się normalnie w lewo?

 

3. Czy można tą nakrętkę dokręcić na "wyczucie" i czy trzeba ją smarować klejem do gwintów? Pamiętam, że podana wartość dokręcenia wynosiła chyba 420 NM ale ja mam klucz tylko do 210 NM i nie znam nikogo kto ma taki powyżej 400NM.

 

4. Czy pierścień uszczelniający wału trzeba posmarować olejem przed założeniem na wał?

 

5. Czy między tłoczkiem napinającym szynę, a sprężyną ma być dodatkowo kulka nr 26 ze zdjęcia nr 2 czy jest to ta sama kulka która znajduje się wewnątrz tłoczka (jest wbudowana i nie można jej wyjąć) i nie trzeba dawać dodatkowej kulki? Pytam gdyż mechanik już kiedyś grzebał przy tym napinaczu i nie wiem czy dobrze złożył tzn. bez kulki.

 

Z góry dziękuję za ewentualne odpowiedzi.

Zdjęcie 1 146:05,.jpg

Zdjęcie 2 http://ills.bmwfans.info/57.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam ponownie. Widzę, że nikt nie ma pomysłu na tą nakrętkę. Poszukałem trochę patentów w internecie i znalazłem taką oto blokadę piasty wału w jakimś amerykańskim sklepie:

http://www.samstagsales.com/bmw/bmw88886112240.jpg

 

Niestety jest bardzo droga i niedostępna w Polsce więc zrobiłem blokadę ze stalowego płaskownika 12 mm grubości i 4 cm szerokości wiercąc w nim 3 otwory 8 mm na śruby do przykręcenia do piasty wału. Następnie próbowałem odkręcić to nasadką 36 mm z pokrętłem 1/2 cala i 2 metrową rurą jako dźwignia i pokrętło niestety pękło i kolejne też. Dodam, że odkręcam w dobrą stronę czyli stojąc na wprost silnika kręcę w lewo. Grzałem też tą nakrętkę palnikiem ale takim małym na gaz od zapalniczek. Mogę kupić mocniejsze pokrętło na 3/4 cala ale boję się, że urwie się klin na wale gdyż blokada trzyma piastę, a piasta jest blokowana na wale przed obracaniem właśnie na tym małym klinie widać to na tym zdjęciu:

 

893197_x800.jpg

 

Proszę o pomoc bo już nie mam pomysłu, a nie chcę zepsuć wału. Czy walczyć z tym większym kluczem czy może ma ktoś jakiś inny pomysł np. gdzie to zablokować żeby nic się nie urwało. Na forum amerykańskim znalazłem nawet przypadek, że ktoś tą nakrętkę pociął kątówką ale ja nie chcę w to się bawić bo można gwint na wale obciąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przyszłość dla tych którzy będą mieli problemy z odkręceniem nakrętki na wale w silniku M30. W celu odkręcenia nakrętki na wale korbowym wyciągamy chłodnicę żeby był dobry dostęp do nakrętki. Następnie odkręcamy koła pasowe przykręcone do piasty wału na 8 śrub. Teraz trudniejsza część ponieważ musimy zrobić blokadę piasty. Bierzemy mocny stalowy płaskownik który można kupić w popularnych sklepach budowlanych. Ja kupiłem taki za 25 zł o wymiarach 2m długości, 6 mm grubości i chyba 4 cm szerokości. Przecinamy go na pół i w kilku miejscach wiercimy otwory i skręcamy go śrubami co dało blokadę długą na 1 m, szeroką na 4 cm i grubą na 120 mm. Potem bierzemy koło pasowe to mniejsze i używamy go jako szablonu do odrysowania na płaskowniku otworów. Białym markerem zaznaczamy 3 otwory (8 mm) na śruby do piasty i trzeba jeszcze wyciąć w płaskowniku takie zaokrąglenie na piastę bo inaczej nie zmieszczą się 3 śruby. Trzeba to zrobić precyzyjnie żeby otwory idealnie pasowały do piasty. Potem przykręcamy blokadę do piasty mocnymi śrubami o twardości 8.8 i blokujemy o coś solidnego. Moja blokada oparła się o betonową ściankę w kanale ale można zrobić krótszą i zablokować np. o podłogę. Potem odkręcamy normalnie w lewo tą nakrętkę ale solidnym kluczem, a musiałem załatwić pokrętło typu "L" 3/4" bo te co miałem na 1/2" strzelały jak zapałki. Na pokrętło dajemy 2 m rurę i z całej siły ciągniemy. Wystarczy żeby nakrętka przekręciła się o kilka mm, a potem można ją zwykłą grzechotką wykręcić. Ja to zrobiłem w ten sposób i nic się nie zepsuło. Myślę, że to lepsza metoda dla tych którzy nie mają porządnego klucza pneumatycznego niż "strzały z rozrusznika" To tyle na temat tej nakrętki w silniku M30B35.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo za właściwe zrozumienie idei forum. Chodzi mi o to, że mimo braku odpowiedzi, rzetelnie opisałeś sposób poradzenia sobie z tematem. :cool2:

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.