Skocz do zawartości

[E34] przestała działać tylna wycieraczka i spryskiwacz


efendi

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Otóż, mam taki problem jak w tytule tematu. Żeby uprzedzić od razu odpowiedzi "wiązka" ludzi którzy czytają tylko tytuł napisze o co konkretnie chodzi:

 

- jak kupiłem auto, nie działała w/w wycieraczka i nie paliły się wszystkie światła na klapie ale spryskiwacz działał, przyczyną były wiązki przy zawiasach więc po zrobieniu ich wszystko działało jak należy.

 

- minęło kilka miesięcy i nagle niedawno straciłem pracę tylnej wycieraczki i spryskiwacza (pompka nie pracuje). Z tego co wiem do spryskiwacza w klapie idzie tylko i wyłącznie rurka z płynem (spryskiwacz otwierany ciśnieniem), zatem nawet z obciętymi wiązkami w klapie spryskiwacz powinien działać.

 

Poniżej przedstawię listę czynności które wykonałem a które nie przyniosły żadnego rezultatu:

 

- sprawdzenie czy prąd dochodzi do pompki spryskiwacza w trakcie naciskania na dźwignię przy kierownicy = nie dochodzi :cry:

- sprawdzenie wszystkich bezpieczników (maska, kanapa) omomierzem = 100% sprawne :D

- podmiana manetki na drugą = nie przyniosło rezultatu :cry:

- rozebranie prawej strony bagażnika (między kanapą a otwieraną ściankę) i podmienienie wszystkich 4 przekaźników na takie same + tej centralki od wycieraczki i sprysku (siemens bodajże) = nie przyniosło rezultatu :cry:

 

nie oczekuje tutaj gotowej recepty na rozwiązanie problemu bo tyle ile BMW tyle może być rozwiązań ale chciałbym:

 

jakieś wskazówki co jeszcze mogę sprawdzić albo gdzie szukać od ludzi którzy mieli podobny problem i go rozwiązali albo dotarli dalej niż ja :)

 

dla mnie o tyle jest to dziwne, że przestał działać spryskiwacz którego cała elektryka nie wychodzi poza samochód....

 

Z góry dziękuje za wszelkie wskazówki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za działanie tylnej wycieraczki i spryskiwacza odpowiada moduł A36 (za prawym,tylnym nadkolem) oraz manetka.Manetkę powinieneś sprawdzić miernikiem.Moduł będzie działał (uruchomi spryskiwacz i/lub silnik wycieraczki) jeśli zostaną spełnione następujące warunki: silniki mają masę ok, oba przewody silnika wycieraczki będą ok, przewód kontroli zamka tylnej szyby będzie ok.

Na mój nos znowu zdechł któryś z trzech przewodów w wiązkach klapy (dwa od silnika wycieraczki,jeden od otwieracza szyby) jeśli ich poprzednia naprawa była słaba.Przerabiałem tak samo ten temat i drugą naprawę wiązek zrobiłem profesjonalnie :twisted:

Edytowane przez omszały głaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za działanie tylnej wycieraczki i spryskiwacza odpowiada moduł A38 (za prawym,tylnym nadkolem) oraz manetka.Manetkę powinieneś sprawdzić miernikiem.Moduł będzie działał (uruchomi spryskiwacz i/lub silnik wycieraczki) jeśli zostaną spełnione następujące warunki: silniki mają masę ok, oba przewody silnika wycieraczki będą ok, przewód kontroli zamka tylnej szyby będzie ok.

Na mój nos znowu zdechł któryś z trzech przewodów w wiązkach klapy (dwa od silnika wycieraczki,jeden od otwieracza szyby) jeśli ich poprzednia naprawa była słaba.Przerabiałem tak samo ten temat i drugą naprawę wiązek zrobiłem profesjonalnie :twisted:

 

więc tak, z racji tego że temat nie daje mi spokoju, poczyniłem następujące kroki i ....

 

- silnik spryskiwacza podłączony na krótko działa - tzn nie spalił się,

- przewód kontroli zamka tylnej szyby też jest ok, gdyż otworzyłem szybę, ruszyłem i BC wywaliło komunikat

- co do sprawnych kabli od silnika wycieraczki to się nie zgodzę do końca ponieważ jak kupiłem auto, wycieraczka nie działała wogóle (przerwany żółto czarny przewód w wiązce klapy) a spryskiwacz działał.

 

- natomiast wpadlem na pewien krok a mianowicie:

jak ściągnąłem tą prawą stronę bagażnika to mamy tak, modul siemensa (od wycieraczek i spryska) i 4 przekaźniki (w sumie 5 bo 2 takie czarne są tak małe że w sumie gabarytami wyglądają jak 1 - ale nie ważne.

 

i teraz patrząc na te przekaźniki od strony przodu auta mamy 2 przekaźniki wyżej i 2 niżej, zacznijmy od tego pierwszego zółtego patrząc od strony przody auta:

 

przekaźnik żółty o końcówce numeru 301 z przewodami w podstawce:

- gruby czerwono-biały przewód na którym jest prąd po przekręceniu kluczyka w stacyjce,

- gruby fioletowo-szary na który zostaje przekazany prąd z czerwono-białego i idzie w konsekwencji na moduł,

- cienki fioletowo biały

- cienki brązowo czarny

 

przekaźnik diodowy szary lub zółty o końcówce 105 lub zamiennie 397 (może być i taki i taki) z przewodami w podstawce:

- cienki fioletowo-szary na którym jest prąd po przekręceniu kluczyka - styk 85

- cienki brązowo biały - styk 86

- cienki brązowo czarny - styk 86b

- cienki brazowo czarny - styk 87

- cienki .... styk 30

 

i teraz kiedy wyciągne przekaźnik 105 i styk 86 czyli środkowy na przekaźniki podłącze do masy za pomocą kabelka z żaróweczką wycieraczka i spryskiwacz dziala jak marzenie (żaróweczka się ledwo tli), jak włożę przekaźnik, słyszę że przekaźnik zapracuje - nie dziala....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, chodzi o moje auto. Po vinie jest to grudzień 91 ale w Niemcowni zarejestrowali je jako rocznik 92. Będę mega wdzięczny za pomoc.. sam posiadam schematy do auta z 94 roku i już widzę że mi się kolory kabli nie pokrywają a znowu w schematy które znalazłem z rocznika 91 i 92 nie zawierają touringów...

 

 

edit:

a jednak zawierają touringi - znalazłem schemat tego całego tyłu czyli 2 przekaźników, modułu, manetki i nawet kolory kabli się pokrywają z jednym wyjątkiem (kabel po którym jest napięcie na kluczyku na przekaźniku K91w to kabel czerwono-szary - strona 6162.0-00 i 6162.0-01 więc spróbuje dzisiaj albo jutro jeszcze pomotać.

 

jakbyś otworzył sobie ten schemat to chodziło mi to że dotykając do masy styk 86 na tym 5 stykowym przekaźniku wszystko zaczyna działać bo omijam styk 30 w przekaźniku - no chyba że źle rozumiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po vinie jest to grudzień 91 ale w Niemcowni zarejestrowali je jako rocznik 92.

Rocznik faszyści liczą od 1.10 do 31.09,czyli auto z grudnia 91 to dla nich model 92 i taki schemat obowiązuje.

Edit: ten konkretny schemat obowiązuje 7/91-9/92

 

Jak zapodasz masę na ten diodowy przekaźnik (styk 86),to robisz to co powinien zrobić przekaźnik K91w - jak on działa to zapodaje właśnie masę na ten styk i przekaźnik diodowy (K92) się włącza.Oba przekaźniki są zasilane z bezpiecznika f18 przewodami fiolet-biały.Przekaźnik K91w masę ma z manetki (w dwóch pozycjach) a pompka również z manetki w poz. skrajnej.

Sprawdź te masy miernikiem (omomierzem) w podstawce przekaźnika i w silniczku.Sprawdź przekaźnik K91w (i jego zasilanie).Sprawdź miernikiem diodę w przekaźniku K92.

 

Edit: faktycznie w moim modelu jest ten układ znacznie uproszczony ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za pomoc kolego :)

 

temat na 99% już praktycznie rozwiązany i zaraz Ci powiem co jest tą na 99% przyczyną.

 

Jak masz przed sobą ten schemat to zobacz sobie (nie wiem na którą kartkę) ale tam właśnie gdzie jest narysowany schemat tego 5 nóżkowego przekaźnika a pod nim narysowany jest "rear window openning switch" i teraz kiedy podawałem do masy styk 86 to to omijałem tak naprawdę działanie tego "rear switch'a". Do "rear switch'a" schodzi kabel brazowo-zolty. Z racji tego ze pod tego switcha podłączona jest również lampka z bagaznika ktora u mnie działa po otwarciu szyby poczatkowo załozyłem że switch działa i robi mase bo miał zrobić mase. Jak widac na schemacie ten switch jest 2 sekcyjny i jest w pewnym stopniu zabezpieczeniem żeby w momencie otwartej klapy nie napryskac sobie do auta i na pusto nie krecic silnikiem nie sprzęgniętym z wycieraczką.

 

Zatem przerwe musi miec kabel z przekaźnika do tego switcha. Sprawdziłem to następująco: kluczyk na zapłon, przekaźniki na miejsce wszystkie i teraz kabelkiem w postaci (grocik----żarówka-----krokodylek) zrobiłem połączenie: krokodylek do karoserii (śrubka) a grocik od dołu w podstawkę przekaźnika pod styk gdzie wychodzi wspomniany wyżej kabelek brązowo-żółty. Naciśnięcie manetki i wycieraczka wraca do życia, dalej spryskiwacz zaczyna lać. Zatem wiem że uszkodzony mam kabel. Poszedłem tropem tego kabla i on sobie z podstawki przekaźnika wchodzi do przedziału pasażerskiego, pod kanape tak jak idzie wiązka, dalej "ześlizguje" się z kanapy w dół (i tutaj teoretycznie trop się urywa).

 

W tym miejscu zostaje mi ten 1% niepewności ale rozbierając wcześniej innego Touringa do ostatniej blaszki zauważyłem że jak dalej jak kable schodzą z kanapy na podlogę to część z nich idzie dołem wzdłuż progu (tak jest z jednej i drugiej strony auta) a inne idą dołem przy kanapie żeby spowrotem wejść "pod kanapę ale z lewej strony auta i tam we wiązce znalazłem taki sam kabel o tym samym przekroju, który następnie przez bagażnik idzie z lewej strony przy lewym zawiasie do klapy. A skoro na schemacie do tego switcha ma dojść taki kolor kabla a switch wiemy dobrze że jest w klapie to musi to być ten kabel i jutro już to sprawdzę bo dziś już mnie noc zastała.

 

Teraz wypadało by zadać pytanie po co Wróg ciągnął kabel do switcha przez pół auta i puszczał wiązką z drugiej strony zamiast polecieć po najkrótszym kablu... nie wiem - jedynie przychodzi mi do głowy pomysł że dlatego że w prawej wiąze już i tak ładny kokon idzie i jakby tak mysleli "aaa dodamy jeszcze jeden kabelek, aa i jeszcze jeden bo bliżej" to by się klapy nie dało zamknąć :)... No nic, jutro to rozdłubię i rezultat umieszcze na forum z jakąś może gotową receptą po tak dogłębnym przeanalizowaniu schematu.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widzisz,dobrze typowałem przewód kontroli otwarcia szyby,zawsze w końcu się okazuje winna jedna z wiązek klapy :twisted:

Problem z kolorami przewodów w tych wiązkach polega na tym że wiązki oryginalne mają częściowo inne kolory niż wiązki naprawcze,a po tylu latach raczej nie ma prawa tam być oryginałów.Rzuć okiem tutaj: http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenance/E34Touring/Data/E34%20Touring%20harness%20wiring.pdf

Koniecznie sprawdź również ten switch (mikroprzełącznik),zdarzył mi się zdechły w połowie,co się naszukałem i oczywiście głównym podejrzanym była wiązka,a okazał się raz działający,a raz nie switch (akurat chodziło o otwieranie tylnej szyby,on jest mało używany i śniedzieje)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzisiaj to rozbiorę po pracy :) tzn najpierw dobiorę się do wiązki --> kable z tego co widzę mam jeszcze oryginalne przynajmniej ten brązowo-zółty bo leci tą wiązką.

 

Co ciekawe pewnie w/w kabel się przerwał albo popsuł się ten mikro przełącznik, bo na chwilę obecna kiedy nie działa wycieraczka i spryskiwacz to mimo wszystko tylna szyba się otwiera i światełko w bagażniku się zapala :)

 

Ale skoro tak jest to wyłącznik musi być dobry bo na wyłącznik idzie zasilanie z nitki oświetlenia według schematu i on zapracuje otwierając szybę ale że kabelek jest przerwany to nie zwiera masy do działania wycieraczki :)

 

zawiłe to ale żeby się okazało że to to :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problemem okazał się na szczęście ów w/w kabelek brązowo żółty który z przekaźnika K92 (styk 87) idzie przez pół auta do lewej wiązki. Wiązki mam jeszcze oryginalne gdyż kolory kabli pokrywają się z tymi schematowymi.

 

omszały głaz --> dziękuje za zaangażowanie w mój problem i pomoc :cool2: .

 

Pozdrawiam.

 

temat do zamknięcia :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.