Skocz do zawartości

E90 - Czy to już koniec DPF a może coś innego.


Deadlysin

Rekomendowane odpowiedzi

Witam...jakieś 2 dni temu niestety na wyświetlaczu pojawiła się kontrolka filtra cząstek stałych (zdjęcie na dole przypadkowe) Po chwili gaśnie i zostaje mi mały wykrzyknik pomiędzy zegarami aż do momentu wyłączenia silnika. Po ponownym uruchomieniu silnika wykrzyknika nie ma, kontrolka zapala się gdzieś po około 10 minutach od uruchomienia silnika. Dodam że silnik nie traci mocy,nie zauważyłem też dużego spalania, jedyne co słyszę to przy jakiś 1000 obr/min z wydechu jest jakby taki głębszy pomruk przez moment. A więc czy już przyszedł czas na filtr? Jeśli tak to może jakieś wypalanie pomoże, może ktoś ma już doświadczenia i sprawdzał te preparaty "DPF Cleaner" które wlewa się do zbiornika? A może to coś innego? może jakieś czujniki? Proszę o pomoc i wszelakie informacje mile widziane.

 

Moje auto: E90 160k km przebiegu 330D.

 

IMG_1676.jpghttp://www46.zippyshare.com/thumb/59420950/file.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Musisz podjechać do kogoś na kompa, kto sprawdzi stan zapchania DPF-a, poprzez pomiar różnicy ciśnień przed i za.

Jeżeli będziesz wiedział a jakim stopniu jest zapchany lub nie, to wtedy można podjąć odpowiednie kroki, co dalej z nim robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro jadę podpiąć auto pod komputer. Miałem już raz podpięte i ten który sprawdzał stwierdził że to DPF. Ale przyznam się że nie bardzo mu ufam. (pierwsze co zaproponował to od razu wywalić) Nie chcę go wywalać, taki krok podejmę w ostateczności bo nie uśmiecha mi się płacić 800 funtów za filtr+robota. Dlatego staram się go jakoś podratować o ile to filtr. Z osobą którą rozmawiałem i jadę jutro podłączyć mówił że to nie koniecznie musi być filtr, to mogą być rożne przyczyny. Mam go z polecenia i ponoć zna się bardzo dobrze na tym co robi. Komputer posiada ponoć najnowszy (niby zapłacił 8000 tysięcy funtów+miesięcznie płaci 90 funtów za aktualizacje). Nie wiem czy to takie drogie ;-) Jutro będę wiedział co i jak i dam znać.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak trzeba wszystko sprawdzic ... a sprzety sa drogie uwierz ... skad jestes w UK ?

 

 

Nie wiem co jest grane. Mocy mi silnik nie traci,żadne kontrolki się nie zapalają prócz wspomnianej. Obecnie mieszkam w Londynie i jadę jutro specjalnie 100 km żeby podłączyć autko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak trzeba wszystko sprawdzic ... a sprzety sa drogie uwierz ... skad jestes w UK ?

 

 

Nie wiem co jest grane. Mocy mi silnik nie traci,żadne kontrolki się nie zapalają prócz wspomnianej. Obecnie mieszkam w Londynie i jadę jutro specjalnie 100 km żeby podłączyć autko.

Przeciez w Londynie jest tego pelno ... w tym roku tez otwieramy hamownie w Londynie . Sprawdz zapelnienie filtra bledy , termostaty , odczyty z sensorow ... ewentualnie wypalanie tylko ze podejrzewam ze glowna bolaczka to Twoje miejsce zamieszkania niestety ...filtr nie ma mozliwosci wypalenie chyba ze robisz trasy regularnie.

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak trzeba wszystko sprawdzic ... a sprzety sa drogie uwierz ... skad jestes w UK ?

 

 

Nie wiem co jest grane. Mocy mi silnik nie traci,żadne kontrolki się nie zapalają prócz wspomnianej. Obecnie mieszkam w Londynie i jadę jutro specjalnie 100 km żeby podłączyć autko.

Przeciez w Londynie jest tego pelno ... w tym roku tez otwieramy hamownie w Londynie . Sprawdz zapelnienie filtra bledy , termostaty , odczyty z sensorow ... ewentualnie wypalanie tylko ze podejrzewam ze glowna bolaczka to Twoje miejsce zamieszkania niestety ...filtr nie ma mozliwosci wypalenie chyba ze robisz trasy regularnie.

 

 

Jadę tylko dlatego że mam go z polecenia, w innym wypadku bym nie pojechał. Dobrze wiedzieć że otwieracie tutaj coś...No niestety Londyn to jeden wielki korek i światła. Stąd też może ten błąd. Sprawdzimy, zobaczymy. Wywalenie go to już tylko w ostateczności...bo wiem że troszku później może kopcić i jakieś dziwne gwizdy są z turbosprężarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli uklad wtryskowy jest sprawny to nie powinno zbytnio dymic . Gwizdy sa to fakt ale jak ladnie zrobia wyciecie dpf plus lekka obrobka softu I nie bedzie to slyszalne ale jesli masz mozliwosci , checi to jasne ratuj dpf

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6.1. Eksploatacja w ruchu miejskim i na krótkich odcinkach

 

Jak już wcześniej wspomniano, do spalenia zgromadzonej sadzy w filtrze cząstek stałych niezbędna jest wysoka temperatura emitowanych spalin. W praktyce okazuje się jednak, że pojazd użytkowany głównie w ruchu miejskim oraz częstych, ale krótkich odcinkach, na których silnik pracuje prawie wyłącznie w niskim, a co najwyżej średnim zakresie obrotów temperatura spalin jest na tyle niska (około 150-200°C przy wylocie z kolektora wydechowego), aby filtr mógł się samoczynnie oczyszczać. Problem ten dotyczy w mniejszym stopniu pozornie bardziej uciążliwych i znacznie bardziej kosztownych w eksploatacji rozwiązań wykorzystujących dodatki katalityczne do paliwa obniżające temperaturę zapłonu sadzy. Ograniczona pojemność zbiornika z substancją katalityczną wystarcza na 80÷250 tys. km (w starszych samo-chodach są to przebiegi w okolicach dolnej granicy), po czym podczas rutynowych przeglądów jest uzupełniana, a więc uciążliwość w rzeczywistości jest znikoma. Także w przypadku układów najdroższych i najbardziej skomplikowanych, stosowanych w pojazdach klas wyż-szych (samoczynny dotrysk, filtr z katalitycznym pokryciem wkładu usytuowany blisko silni-ka w strefie wyższych temperatur), małe obciążenie silnika nie zmniejsza sprawności układu. Kłopot pojawia się w przypadku filtrów tzw. bezobsługowych, a więc z założenia bardziej przyjaznych dla kierowcy [56].

 

http://tufotki.pl/jABP8

 

Rys. 36. Etapy regeneracji filtra cząstek stałych: 1 – regeneracja pasywna, 2 – regeneracja aktywna, 3 – regeneracja możliwa do przeprowadzenia przez użytkownika podczas jazdy, 4 - regeneracja serwisowa, 5 – wymienić filtr cząstek stałych [47]

 

 

Do 50% zapełnienia filtra cząstek stałych realizowana jest w silnikach o ZS regeneracja pasywna, co przedstawiono na rys. 36. Naturalnym miejscem regeneracji pasywnej filtra są drogi ekspresowe i autostrady, na których możliwe jest utrzymywanie silnika na stałych wysokich obrotach. Jeśli samochód eksploatowany jest przez dłuższy czas wyłącznie w ruchu miejskim, powoli pokonuje krótkie dystanse i często stoi w korkach, proces regeneracji pasywnej ze względu na niską temperaturę spalin nie jest możliwy do przeprowadzenia. W momencie przekroczenia 50% (18 g) zapełnienia filtra w samochodzie uruchamiana regeneracja aktywna.

W procesie regeneracji aktywnej sterownik silnika w celu osiągnięcia wymaganej tempera-tury spalin używa wszystkich dostępnych środków w tym często stosowanego trybu wtrysku specyficznego. Fazy wtrysku wstępnego i głównego zostają przesunięte zgodnie z obrotem wału korbowego, sterownik silnika zaaplikuje dodatkowy wtrysk paliwa po tych fazach tzw. dotrysk. Sterowanie fazami wtrysku odbywa się niezależnie od położenia pedału przyspieszenia, przy jednoczesnym wyłączeniu systemu recyrkulacji spalin. Dodatkowo włączone zostają odbiorniki prądu (ogrzewanie tylnej szyby, lusterek, grzanie świec żarowych). Dzięki tym za-biegom fazy wtrysku powtarzają się cyklicznie, spaliny nie są chłodzone, a obciążenie silnika rośnie powodując wytwarzanie dużej ilości węglowodorów utlenianych w katalizatorze. Wynikiem takiej pracy jest wytworzenie się dużej ilości ciepła potrzebnego do spalenia zalegającej w filtrze sadzy. Regeneracja aktywna trwa około 15 min., i w warunkach miejskich może nastąpić już po 200 km. Częste procesy oczyszczania wpływają min. niekorzystnie na świece żarowe, skracając ich żywotność. Dopalanie sadzy można zauważyć po tym, że na komputerze pokładowym na postoju średnie spalanie utrzymuje się na nieco wyższych wartościach niż zwykle.

W warunkach miejskich często zdarza się, że rozpoczęty proces dopalania nie zostanie za-kończony, bo kierowca po prostu dotrze do celu i wyłączy silnik. Podczas kolejnego odpalenia pojazdu sterownik silnika ponownie będzie starał się przeprowadzić pełen proces oczyszczania, z różnych przyczyn ta operacja może zostać także przerwana. Wtryski dopalające sprawia-ją, że część paliwa dostaje się do miski olejowej prowadząc do silnego rozrzedzenia oleju silnikowego, a tym samym stopniowo podnosząc jego poziom i obniżając właściwości smarne. Ilość oleju napędowego w oleju smarującym przyjmuje się za szkodliwą, jeżeli zawartość przekroczy 8 %. Po kilku nieudanych procesach oczyszczenia filtra, koniecznym okaże się wymiana oleju silnikowego przed wcześniej ustalonym terminem. Niedokończonemu proce-sowi dopalania towarzyszą też nieprzyjemne zjawiska zapachowe. W samochodzie i wokół niego rozchodzi się woń oleju napędowego, czasami wręcz smród czegoś palonego. Można odnieść wrażenie, że pod maską samochodu doszło do pożaru.

Jeżeli po wykonaniu kilku prób wypalenie nie przyniesie założonego celu, a stopień nasycenia filtra osiągnie wartość, powyżej 60% (24 g), co grozi uszkodzeniem lub blokadą filtra na skutek przepełnienia go sadzą w zestawie wskaźników tablicy przyrządów zacznie migać lampka kontrolna filtra cząstek stałych. Ze względu na to, iż piktogram ten nie został jeszcze znormalizowany, producenci samochodów stosują rożne oznaczenia, co przedstawiono na rys. 37. W rozwiązaniach filtracji spalin z dodatkiem katalitycznym dodawanym do paliwa kontrolka zacznie migać również, jeżeli poziom substancji katalitycznej w zbiorniku jest na wyczerpaniu lub zbiornik został opróżniony. W tej sytuacji na wyświetlaczu pojawia się do-datkowo odpowiedni komunikat (particle filter additive level too low) [4]. Ostrzeżenie przez migającą kontrolkę informuje kierowcę o konieczności stworzenia warunków do przeprowadzenia regeneracji w sposób zalecany przez producenta (każdy producent określa swój specyficzny tryb).

 

http://tufotki.pl/wxaki http://tufotki.pl/wqfSx

Rys. 37. Lampka kontrolna filtra cząstek stałych

 

 

Prawidłowe oczyszczenie uwarunkowane jest od obrotów silnika oraz czasu wykonania. Znaczna część kierowców błędnie interpretując zalecenia producenta stara się wprowadzić pojazd na jak najwyższe obroty przy agresywnej i dynamicznej jeździe. Skuteczna regeneracja nastąpi tylko w przypadku, gdy pojazd pozostanie możliwie w równomiernej jeździe z prędkością nie mniejszą niż 60 km/h przez około 10 minut. W praktyce ważniejszym parametrem jest prędkość obrotowa wału korbowego silnika, która podczas regeneracji nie powinna być niższa niż 2000 obr./min. Jeśli regeneracja zakończy się pomyślnie, lampka kontrolna po-winna zgasnąć.

W przypadku, gdy regeneracja wykonana przez kierowcę nie zostanie przeprowadzona skutecznie, po osiągnięciu 70% (40 g) sterownik silnika przejdzie w tryb pracy awaryjnej. Na tablicy przyrządów dodatkowo zapali się kontrolka MIL (Malfunction Indicator Lamp) oraz kontrolka czasu rozgrzewania świec żarowych, kontrolka DPF będzie się świeciła światłem ciągłym, co przedstawiono na rys. 38. System EDC (Electronic Diesel Control) po przejściu w tryb pracy awaryjnej może znacznie obniżyć moc, oraz powiadomi kierowcę o konieczności wizyty w serwisie celem przeprowadzenia regeneracji tzw. wymuszonej (serwisowej). Na tym poziomie zapełnienia filtra, regeneracją można przeprowadzić jedynie przy wykorzystaniu specjalistycznych testerów diagnostycznych [47].

 

http://tufotki.pl/WshDI

Rys. 38. Tablica przyrządów z aktywnymi kontrolkami: 1 – MIL, 2 – świec żarowych, 3 – DPF

 

Producenci poniekąd przewidzieli mogące występować podczas eksploatacji problemy z filtrami cząstek stałych i dość sprytnie zabezpieczyli się przed ewentualnymi zarzutami ze strony właścicieli samochodów. Umieścili w instrukcjach obsługi pojazdu przy opisie działania filtrów cząsteczek stałych adnotację, że jest to część eksploatacyjna i przy częstym podróżowaniu w ruchu miejskim filtr może ulec uszkodzeniu.

 

Może coś to pomoże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku dzięki kerbi za wyczerpująca lekturę ;-) przeczytałem kompletnie wszystko ;-)

Jestem już po sprawdzeniu auta na kompie a więc tak:

 

Świece 3 i 5 nie działają, i jakiś sensor ciśnienia wydechu jest zatkany (back pressure exhaust sensor) i mechanik u którego byłem mówił że to może powodować błąd DPF ponieważ na zimnym silniku z racji że te dwie świece nie działają i nie jest spalany cały olej napędowy więc zapycha ten sensor co z kolei może powodować własnie ten błąd. Na początek polecił mi zakup produktu "Comma Diesel Magic" wlać go do baku i wyjechać na autostradę dać autku troszku po garach (ponoć za autem powinno być czarno) Używa tylko tego produktu i mówi że sprawdza mu się w 100% i już nie jedną bolączkę związaną z DPF rozwiązał w ten sposób. Odradził też wywalanie DPF bo może się on okazać jak najbardziej OK. Jeśli to nie pomoże to wtedy będzie działał już on i czyścił ten sensor. Jestem już z nim umówiony na wymianę oleju, świec i filtrów. Co o tym myślicie?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na poczatku musisz wymienic swiece i sprawdzic pozostale potencjalne przyczyny zapchania - termostaty, przeplywomierz, szczelnosc dolotu, intercoolera itp

Dodawanie zas cudownych specyfikow wedlug mnie jest zupelnie zbedne a moze nawet powodowac powstanie dodatkowych popiolow przez co jeszcze zmiejszysz sprawnosc filtra...

 

Fajnie jest poobserwowac sobie caly uklad obserwujac na biezaco wskazania:

- Cisnienia roznicowego filtra

- ilosci sadzy w filtrze

- temperatury spalin i dpf

- cisnienia doladowania i otwarcie egr

 

wszystko fajnie widac na aplikacji BMWhat - i jak pojezdzisz sobie z telefonem na blacie (nawet mozna zapisywac te dane do wykresow i analizowac pozniej)

 

Z moich obserwacji:

 

- w sprawnym dpf przy nawet spokojniej jezdzie autostrada ale utrzymywaniu obrotow okolo 2500 nastepuje samoczynne oczyszczanie dpf juz temperatuze 350stopni - po okolo godzinie cisnienie roznicowe spada do kilku milibarow a sadza praktycznie do zera

 

- przy uszkodzonym dpf co kilkaset kilometrow samoczynnie zaczyna sie wypalanie i tez najlepiej miec pod reka autostrade bo nawet na normalnej drodze poza miastem

trudno jest uzyskac wieksza temperature dpf niz 550 stopni - podczas gdy na autostradzie pieknie idzie pod 630stopni i trzyma tak praktycznie przez 20 minut - i tu tez znaczenie ma i predkosc i obroty - okolo 120km/h i 2500-2800 obrotow (4 bieg)

 

Niestety nagle wypalenie sporej ilosci sadzy nagromadzonej podczas uszkodzenia termostatu czy eko-drivingu po miescie powoduje czasem uszkodzenie ktore juz udaje sie naprawic w firmach odzyskujacych metale szlachetne ;)

 

http://images63.fotosik.pl/1054/f5a39ace9d5d6a0cmed.jpg

http://images63.fotosik.pl/1055/f5d9fa02e31691efmed.jpg

 

Zdjecia zrobione od "spodu" DPF (od strony wydechu) - z przodu wyglada idealnie !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Mam pytanko dnośnie tego filtra bo dwa dni temu wyświetlił mi się komunikat o zapchanym filtrze ale możliwości kontynuacji jazdy. Pytanie moje brzmi czy gdy go usune nie będzie problemów z przeglądem oraz czy nie będzie żadnych błędów. Moje auto e90 2008r. 320d
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problemów z przeglądem nie będzie, ale radziłbym zacząć od próby ratowania filtra - wyciąć zawsze w ostateczności można.

 

Na początek spróbuj pojechać w trasę i dać mu się wypalić (o ile tego jeszcze nie robiłeś). Jeśli to nie pomoże to trzeba wyjaśnić dlaczego wypalanie się nie rozpoczyna. Przyczyn może być kilka - najczęstsza to niesprawne termostaty (do sprawdzenia we własnym zakresie w ukrytym menu zegarów). Wypalanie można też wymusić przez komputer - trzeba znaleźć ogarniętego mechanika który ma odpowiedni sprzęt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kolega radzi, ale ja bym zaczal w odwrotnej kolejnosci. Najpierw bym sprawdzil temp silnika, bo jak sie okaze, ze silnik jest niedogrzany (padniete termostaty- czesta usterka) to szkoda paliwa na jazde bo z wypalania nic niebedzie.

 

Sprawdzic mozesz w ukrytym meni lub podpinajac pod kompa (w czasie jazdy w trasie ma trzymac temp ok 87-89 C)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.