Skocz do zawartości

Płyn do chłodnicy e90 jaki polecacie ? co lejecie ?


esselu

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Jaki polecacie płyn do chłodnicy (e90 320d) ? Chodzi mi o dolewke bo mam na "minimum" w zbiorniczku. Mam teraz zalany niebieski (chyba koncentrat BMW). Co myślicie o PRESTONE ? bo tak sie zastanawiam zeby go dolać.

A moze lepiej rozrobić koncentrat BMW 1:1 i dolać do obecnego ? (ale ręki nie dam uciąć ze zalany mam koncentrat),a PRESTONE można mieszać ze wszystkimi.

Może jeszcze coś innego polecacie ?

Edytowane przez esselu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedys byl taki temat. Płynu chłodniczego sie nie dolewa. Dolewką moze byc tylko woda destylowana z bardzo prostej przyczyny.Tylko woda w roztworze paruje i ubywa a glikol pozostaje w niezmiennej ilosci. W razie dolewania roztworu (woda+glikol) zwiekszy sie jego steżenie a jest to niezdrowe dla alu. układu chlodniczego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nie wiem czy masz do końca rację.

PRESTONE niby płyn na miarę "arcydzieła" , który można mieszać ze WSZYSTKIMI płynami chłodzącymi i inni piszą odwrotnie :

(Płynu sie nie wymienia w silnikach "nowej generacji" tylko sie dolewa) wiec ja już nie wiem jak jest najzdrowiej ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Przyłączam się do pytania, też mam chyba koncentrat BMW niebieski i jest poniżej minimum i chcę dolać tylko nie bardzo wiem co, może się jeszcze ktoś wypowie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś juz o tym pisałem, praktycznie wszystkie płyny są robione na glikolu a różnią się jedynie dodatkami. Większosć z nich jest mieszalna ze wszystkimi płynami dlatego wybrałbym popularny, który można dostać w wielu miejscach i zeby byl w dobrej cenie.

 

Polecam Prestone bo ma dobrą temp wrzenia i zamarzania i jest w przyzwoitej cenie, dostępny w Tesco.

 

Jeśli płynu ubyło to spokojnie można dolać płyn gotowy do użycia. Nie uzupełniać samym koncentratem

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedys byl taki temat. Płynu chłodniczego sie nie dolewa. Dolewką moze byc tylko woda destylowana z bardzo prostej przyczyny.Tylko woda w roztworze paruje i ubywa a glikol pozostaje w niezmiennej ilosci. W razie dolewania roztworu (woda+glikol) zwiekszy sie jego steżenie a jest to niezdrowe dla alu. układu chlodniczego.

Dziwna sprawa, żadne ASO nie potwierdza tej teorii. Ja posiadam oryginalny koncentrat BMW i w opinii dwóch serwisów do któych dzwoniłem, to właśnie nim najbezpieczniej jest uzupełniać. Jest to moim zdaniem logiczne, bo niby co złego miałoby spowodować zwiększenie stęzenia? - poprostu spadnie temperatura zamarzania całości...ten koncentrat jest sam w sobie jak najbardziej bezpieczny, jest wręcz specjalnie opracowany jako płyn chłodniczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie wymienialem na PRESTONE.

Oczywiscie mozna uzupelnic koncentratem, nic sie nie stanie oprocz tego co pisal kolega powyżej - temp. zamarzania cieczy zmaleje.

Fabryki zalewaja roztworem glikolu i wody demi w roznych stosunkach w zaleznosci od kraju przeznaczenia - sa to niewielkie róznice.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwna sprawa, żadne ASO nie potwierdza tej teorii. Ja posiadam oryginalny koncentrat BMW i w opinii dwóch serwisów do któych dzwoniłem, to właśnie nim najbezpieczniej jest uzupełniać. Jest to moim zdaniem logiczne, bo niby co złego miałoby spowodować zwiększenie stęzenia? - poprostu spadnie temperatura zamarzania całości...ten koncentrat jest sam w sobie jak najbardziej bezpieczny, jest wręcz specjalnie opracowany jako płyn chłodniczy.

 

czysty koncentrat ma wyższą temp zamarzania niż płyn gotowy do użycia dlatego nie zaleca sie zalewać samego koncentratu do suchego ukladu. NIeduza dolewka jest dopuszczalna

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwna sprawa, żadne ASO nie potwierdza tej teorii. Ja posiadam oryginalny koncentrat BMW i w opinii dwóch serwisów do któych dzwoniłem, to właśnie nim najbezpieczniej jest uzupełniać. Jest to moim zdaniem logiczne, bo niby co złego miałoby spowodować zwiększenie stęzenia? - poprostu spadnie temperatura zamarzania całości...ten koncentrat jest sam w sobie jak najbardziej bezpieczny, jest wręcz specjalnie opracowany jako płyn chłodniczy.

 

czysty koncentrat ma wyższą temp zamarzania niż płyn gotowy do użycia dlatego nie zaleca sie zalewać samego koncentratu do suchego ukladu. NIeduza dolewka jest dopuszczalna

chyba niższą, z racji tego, że jest koncentratem. Nie widzę żadnego związku między temperaturą zamarzania-stopniem rozcieńczenia a szkodliwością dla układu. Jak pisałem wcześniej podobnie wypowiadają się mechanicy w ASO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie wolno wlewać czystego koncentratu płynu do chłodnic do pustej chłodnicy - koncentrat trzeba rozcieńczyć z wodą demineralizowaną.

Czysty koncentrat łatwo zamarza i źle odprowadza ciepło. Do prawidłowego ustalenia proporcji "kaloryczności" płynu konieczne jest posiadanie testera parametrów płynu chłodniczego.

 

żródło: http://www.autokosmetyki.pl/prestone_zestaw_do_ukladu_chlodzenia_koncentrat_4l_tester_plynu_chlodniczego_zp001,p1037.html

 

Nie przekraczać stężenia minimalnego 30% i maksymalnego 70%.

 

źródło: http://www.prestone.pl/produkty/uklad-chlodzenia/koncentrat-plynu.html#more-38

 

Nie wolno jednak wlewać do chłodnicy samego koncentratu! Czysty glikol zamarza już przy temperaturze -12°C, a ponadto słabo odprowadza ciepło!

 

źródło: http://www.auto-swiat.pl/1-zly-plyn-do-chlodnicy-duze-wydatki/2

sadzomiotacz pędzony gnojówką


Sprzedam swoje BMW E91 320d 163 KM 2006 390 kkm, Navi Prof., panorama, bezwypadkowe, zadbane, pewne. Info - priv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Nie przekraczać stężenia minimalnego 30% i maksymalnego 70%.

 

Nie wolno jednak wlewać do chłodnicy samego koncentratu! Czysty glikol zamarza już przy temperaturze -12°C, a ponadto słabo odprowadza ciepło!

 

I to się wszystko zgadza. Kiedyś z racji wykształcenia na potrzeby kolegów jadących na motorach do Afryki obliczyłem co jest lepsze do gorącego klimatu i dla zimnego klimatu w kwestii zalania chłodnicy.

Wnioski były następujące:

na lato teoretycznie bedzie najlepsza czysta woda bo odprowadza najlepiej ciepło i stabilizuje temperaturę z uwagi na ogromną pojemność cieplną .... ALE przy 100st C gwałtownie zaczyna rosnąć ciśnienie i dlatego stosuje się roztwór z glikolem ( i dodatkami antykorozyjnymi - glikol ślicznie chrupie metale )

na zimę gdyby nie to że koncentrat ma wyższą temperaturę zamarzania niż roztwór 50/50 korzystniej by było używać koncentratu, tylko kłopot pojawi sie kiedy w nocy zetnie sie i zrobi sie kasza w przewodach ( bo raczej nie rozsadzi ) i odpalimy silnik ... pozbawimy go chlodzenia.

 

Jeśli już ktoś chce mieć płyn jak z oponami zimowy i letni to koncentrat ten sam ale na lato wiecej wody ... powiedzmy 65% aby nie zbliżać się za mocno do tych granicznych 70% a na zimę wody mniej powiedzmy 40/60 woda/koncentrat.

Pytanie czy to ma uzasadnienie techniczne, ekonomiczne ... i jak często "ustawienia fabryczne" zbliżają się do granic możliwości.

http://www.azeroplus.pl

Jakby Bóg preferował przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach...

http://images38.fotosik.pl/1891/729270affbdc14bem.jpg

http://www.motostat.pl/user_images/52708/icon1.png

"Inwestycje WIELKIEGO formatu"


Sprzedam moje E91 320d ... info pod telefonem 662 079 26pięć

http://otomoto.pl/bmw-320-200-zdjec-perelka-C33615250.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1.9TDI zamarzł mi płyn chłodniczy przy -22C. Na szczęście po 3km zauważyłem co jest grane. Węże twarde jak kamień, w zbiorniku wyrównawczym lodowisko. Jedynie węże przy głowicy wrzące. 30 minut stygnięcia, powrót 3km tym razem do garażu. Po 2 godzinach postoju wszystko wróciło do normy.

 

Miałem fuksa bo nic się nie stało silnikowi, ale to mnie nauczyło aby pilnować na przyszłość bardziej takich kwestii.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zasada uzupełniania płynu jest prosta. Jeśli ubyło, bo wycieka (wskazane sprawdzenie połączeń przewodów i dywanika w środku w okolicach przednich siedzeń)zawsze dolewamy płyn kupiony jako gotowy lub zrobiony samodzielnie z koncentratu. Natomiast jeśli ubyło, bo odparowała woda (i jesteśmy tego absolutnie pewni) to uzupełniamy wodą dejonizowaną. Jesli nie wiemy dlaczego ubyło mimo wszystko bezpieczniej będzie uzupełnić płynem (jak przy wycieku). Jeśli ubytki są większe niż np. 0,2 l na rok to wskazuje raczej na wyciek niż odparowanie. NIGDY NIE WLEWAMY KONCENTRATU DO UKŁADU :cool2: I to by było na tyle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, to ja chyba sobie jakiś rok temu zrobiłem to, czego nie powinienem a mianowicie uzupełniłem rozlany płyn podczas wymiany termostatów ori koncentratem. Miałem jakieś dwa litry koncentratu i chyba je wlałem.

Nie wiem jaki stosunek koncentratu do wody był wcześniej. Podejrzewam ze niezbyt mocny bo minimalna temperatura w zimę tutaj dobija do -8 jak już naprawdę mrozi :duh:

Jak sprawdzić stężenie koncentratu vs woda?

Ori koncentrat ma taką informację na butelce:

http://img145.imageshack.us/img145/5083/plyn.jpg

 

Dziś mierzyłem miernikiem płyn w zbiorniku i taki wynik mam:

http://img16.imageshack.us/img16/5152/tempue.jpg

Odczytując wynik wg instrukcji miernika to płyn powinien wytrzymać ciut poniżej -34 stopni. /zielona skala dla gorącego płynu, biała dla zimnego z tym ze pomiar na gorącym płynie jest niby dokładniejszy vide instrukcja/

Mała próbka płynu została dziś zesłana na samotną noc w zamrażarce :norty:

 

Strzelam, ze moge mieć stosunek około 50:50 patrząc na te dwie foty ale ...

Co Wy na to ? Powinienem wymienić czy nie? Chrupie mi chłodnicę czy nie chrupie?

pozdrawiam

http://www.hostpic.org/images/75oie_1992258bREE92Wx_2_.png

Pomogę w mojej okolicy przy diagnozie,kodowaniu itp. Free of charge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem nie chrupie bo koncentrat zawiera substancje antykorozyjne zabezpieczajace przez glikolem.

Ryzyko jest tylko jesli chodzi o temp krzepniecia.

Woda dla układu nie jest szkodliwa.

 

Podkreslam że jest to tylko moje zdanie poparte jedynie znajomoscia podstawowa skladu.

http://www.azeroplus.pl

Jakby Bóg preferował przedni napęd, chodzilibyśmy na rękach...

http://images38.fotosik.pl/1891/729270affbdc14bem.jpg

http://www.motostat.pl/user_images/52708/icon1.png

"Inwestycje WIELKIEGO formatu"


Sprzedam moje E91 320d ... info pod telefonem 662 079 26pięć

http://otomoto.pl/bmw-320-200-zdjec-perelka-C33615250.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.