Skocz do zawartości

Air mass system test diesel 4-cylinder (D1362_D6LMS)


Chris_G

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

ponieważ ostatnio mam wrażenie(które pojawiło się po przejechaniu innym egzemplarzem), że moje auto nie chodzi tak jak powinno (pomimo tego, że na hamowni wyszła typowa seria) - ma jak by za mało mocy, szczególnie jest to odczuwalne na niższych biegach i obrotach do 2500 - postanowiłem zrobić kilka testów DISem.

 

Pierwszy test: ciśnienie doładowania aktualne i wymagane - pomiar wyszedł w miarę ok - widać, że aktualne ciśnienie doży do wymaganego i nie ma chyba większych odchyleń (z drugiej strony DIS wprowadza dość duże spowolnienie odczytów parametrów i ciężko też coś wywnioskować - szczególnie widać to po dołożeniu jeszcze obrotów do odczytania)

Przebieg testu w załączonym linku:

 

 

Drugi test to procedura testowa z DISa: Air mass system test diesel 4-cylinder (D1362_D6LMS) - na końcu postu opis testu z WDSa.

Wynik tego testu wskazuje, że maksymalne ciśnienie doładowania jest przekroczone i należy sprawdzić kontroler turbiny.

 

Przebieg testu w załączonym linku:

 

 

Google podpowiada, że przyczyną przekroczenia maksymalnego ciśnienia doładowania może być nieszczelność w układzie lub złe sterowanie turbiną.

Pytanie do Was - to jak sprawdzić szczelność układu doładowania i jak sprawdzić ten sterownik turbiny - można go jakoś sensownie wyregulować, czy trzeba rozglądać się za nową turbiną ?

Co może być jeszcze przyczyną takiego wyniku ?

 

 

 

 

Air mass system test for diesel engines

Air mass system

 

The air mass system consists of several component groups that ensure the optimum fresh air supply to the engine at every operating point. Malfunctions in these component groups cause a variety of disturbances in driving operation, for example lack of power, black smoke, etc.

 

The air mass system test runs an overall check of the air mass system and thus allows clear pinpointing of the cause of the fault to the defective component group(s).

Component groups of the air mass system

 

The air mass system consists of:

 

Charge-air pressure sensor

Intake air temperature sensor

Charge-air-temperature sensor

Air-mass flow sensor

The exhaust-gas recirculation controller comprises the EGR valve with position sensor, pressure converter, pneumatic and electrical activation of the pressure converter

Charge-air pressure actuator, comprises turbocharger with adjustment, electrical activation of the charge-air pressure actuator

Swirl flaps with electrical actuator (not on N47uL)

Air filter, air hoses, pipes, charge air cooler, exhaust system, etc.

 

Test procedure

 

The charge-air pressure sensor is checked for indication of plausible values.

The intake air temperature sensor and charge-air temperature sensor are checked for signal plausibility

The mass air flow meter is checked at output speed and idling by a comparison between measured and theoretically calculated air mass (exact description, see test module and function test instructions ”Mass air flow meter”).

At the same time, there is a check as to whether the system builds up the charge-air pressure quickly enough and to a high enough level.

Function check of the exhaust recirculation control valve and the charge-air pressure actuator/turbocharger by means of the following automatic test procedure:

Activation of the charge-air pressure actuator at minimum pulse duty factor

Gradual opening of the exhaust-gas recirculation controller, measurement of the air-mass change

Closure of the exhaust-gas recirculation controller

Activation of the charge-air pressure actuator at maximum pulse duty factor

Gradual opening of the exhaust-gas recirculation controller, measurement of the air-mass change

The idling speed is automatically increased for this test.

The measured changes in air mass flow are automatically analysed. They are compared with one another in such a way that conclusions can be drawn as to the function of the exhaust-gas recirculation controller, the charge-air pressure actuator and the turbocharger.

 

Evaluation of the test

 

The program automatically evaluates the test and specifies the procedure for any further troubleshooting.

 

NB: If incorrect measured values are specified for the mass air flow meter and at the same time for another component group, the fault on the mass air flow meter is likely to be a secondary fault. For this reason, fault elimination must be started at the other component group. In cases of doubt, the function of the throttle valve and swirl flaps should be checked.

 

The air mass system test must then be repeated in order to check the mass air flow meter once again.

Evaluated and displayed measured values

 

The measured charge-air values are also displayed.

Influence of the swirl flaps

 

A malfunction on the part of the swirl flaps has only a slight effect on the air mass flow system test.

 

However, a malfunction of the swirl flaps can lead to fault code memory entries with regard to plausibility of the air mass.

 

When driving, a malfunction of the swirl flaps has the following effects:

 

Swirl flaps stick in closed position: lack of power at high engine speeds

Swirl flaps stick in closed position: deterioration of exhaust emissions

 

Requirements for the air mass system test

 

In order to ensure that the air mass system test delivers a meaningful result, the following requirements must be met:

 

The engine must be at operating temperature

All additional loads, e.g. air conditioning system or seat heating, must be switched off

No electrical faults in the following systems may be stored in the DDE fault memory:

Air-mass flow sensor

Exhaust-gas recirculation controller

Charge-air pressure actuator

Charge-air pressure sensor

Intake air temperature sensor

Charge-air-temperature sensor

Ambient-pressure sensor

throttle valve

Swirl flaps

The air intake guide and air filter must be OK

The throttle valve and swirl flaps must be functional

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

podbijam.

Panowie czy ktoś z Was był by uprzejmy i wolnej chwili wykonał test DISem Air mass system test diesel 4-cylinder (D1362_D6LMS) dla 320d (m47n2).

Dokładnie chodzi mi o porównanie wyników dla Charg-air pressure measurment values.

Przebieg testu jest bardzo prosty i każdy sobie poradzi (link na youtube)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Wiem, że stary temat. Ale czy poradziłeś sobie i znalazłeś rozwiązanie ? Zrobiłem ten test u siebie co prawda inny silnik bo M57N 204km czyli dde 5.0 ale nie jeździ tak jak potrzeba nie mogłem nawet dogonić e60 2.0d 163km. I wynikło mi z testu iż mam za niskie ciśnienie doładowania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.