Skocz do zawartości

[e46 320d] Sterownik świec żarowych - zimowa bolączka


piecia55

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

W związku ze zbliżająca się zimą oraz spadkiem temperatur, wielu z nas boryka się z problemami rozruchu w swoich autkach (modele E46, E9x, E6x). Przyczyn może być wiele poczynając od akumulatora, kończąc na niesprawnym układzie paliwowym, wtryskowym i zapłonowym. Częstą usterką disli z Monachium jest sterownik świec żarowych. Temat znany, wiele razy opisywany, nie mniej jednak napomknę jeszcze raz.

Usterke tę łatwo zdiagnozować - błędy zapisane są w pamięci sterownika silnika, więc INPA/DIS załatwia sprawę. Poniżej zrzuty przykładowych błędów:

 

http://imageshack.us/a/img809/156/wiecaarowa3.jpg

 

http://imageshack.us/a/img822/9000/wiecaarowa.jpg

 

Błędy te dotycza świec żarowych. Najczęściej w sterowniku zapisane są błedy ze wszystkich 4 lub z 3 świec żarowych dlatego prawdopodobieństwo uszkodzenia wszystkich świec jest znikome. Winowajcą jest sterownik świec żarowych odpowiedzialny za odpowiednie ich nagrzewanie uzależnione od temperatury otoczenia oraz silnika. Wygląda on tak:

 

http://imageshack.us/a/img811/7854/sterowniksiwec.jpg

 

Objawy są praktycznie identyczne w porównaniu do uszkodzonych świec żarowych. W sytuacji sprawnego auta, z dobrym akumulatorem, kręcąc rozrusznikiem widzimy kupę błękitnego dymu natomiast samochód nie odpala.. Uszkodzenie sterownika najczęściej wiąże się z przerwaniem obwodu zasilającego świece żarowe, co w efekcie powoduje brak podgrzewania paliwa w komorze..

 

Uszkodzony sterownik najłatwiej wyciągnąć od strony podwozia uwcześnie ściągając osłony silnika.. Temat opisany tutaj:

viewtopic.php?f=15&t=152003

 

Można jeździć z odłączonym sterownikiem, jednak należy odpowiednio zaizolować przewody zasilające oraz sygnałowe sterownika.. Autko odpali ale troszkę trudniej i przez parę sekund będą odczuwalne wyraźne drgania (cyt szymon :)).. Zepsuty sterownik można zastąpić nowym (koszt ok 300 pln) lub odezwać się do mnie a ja coś na to poradzę :mrgreen: -------> Sterownik można zregenerować, po czym zwiększy się jego żywotność.. Odradzam kupowanie używanych sterowników gdyż też mogą być uszkodzone! Po odłączeniu sterownika w pamięci silnika zostanie zapisany błąd komunikacji ze sterownikiem świec..

 

Jeśli ktoś chce podyskutować na temat swoich 4-kółek i wszystkiego co jest z nim związane oraz ma problemy ze swoim sterownikiem zapraszamy do Zielonej Góry, gdzie razem z użytkownikiem szymon-o bez problemu ogarniemy temat związany z diagnozą, regeneracją oraz montażem/demontażem owego sterownika :D.

 

Jeśli ktoś jest zainteresowany szczegółami to zapraszam na PRIV

 

pozdrawiam

Piotrek

Edytowane przez piecia55
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 119
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

oj będziesz miał ciężko przebić rogera z nysy który ma na forum pozycje ugruntowaną w naprawie tego i diagnozie :D

 

Kolego wcale mi na tym nie zależy.. Nie trakuję tego zarobkowo tylko hobbystycznie i moim zdaniem fajnie byłoby jakby problem taki mogłby zostać rozwiązany w części zachodniej forum BMW.. Zawsze jest pretekst żeby odwiedzić kolegów z "jednej stajni" :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wstawienie mocniejszego opornika czy innego tranzystorka albo kondesatorka. Ot i pewnie cała naprawa :)

 

Ameryki nie odkryłeś :D ... Z reguły naprawa elektroniki wiąże się z wymianą komponentów, poprawieniem połączeń itp.. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia jest brak połączenia wyjść tranzystorów mocy ze złączem wyjściowym zasilającym świece.. Jak dla mnie(doświadczonego elektronika) naprawa jest prosta, szybka diagnoza za pomocą multimetru, troszkę trzeba pomęczyć się z zabezpieczeniami producenta sterownika (silikon, metalizacja padów, pinów itp)..

Podkreślam że bardzo łatwo uszkodzić sterownik ze względu na montaż elementów w technologii SMD (szczególnie podczas rozbierania lub sciągania silikonu).. Do wymiany uszkodzonych elementów niezbędna jest stacja lutująca z Hot Airem..

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Witam,

w mojej e46 miałem problem z uruchomieniem zimnego silnika podczas mrozów. Po uruchomieniu silnik przez jakiś czas pracował nierówno. Ponadto przy rozruchu pojawiał się siwy dym z rury wydechowej. Zgłosiłem się do kolegi Piotrka z Zielonej Góry, który naprawił sterownik świec żarowych. Awaria tego urządzenia powodowała, że nie działała żadna świeca. Teraz zimny silnik po odpaleniu zachowuje się prawidłowo tzn. pracuje równo i nie ma chmury siwego dymu. Nie muszę też wymieniać świec żarowych. Polecam wszystkim kolegę Piotrka, a także kolegę Szymona O, który zajął się demontażem i montażem sterownika.

Pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mieliśmy już "mrozy" w tym roku? No może w styczniu, lutym, ale żeby dopiero teraz o tym pisać? I to na pierwszy post? :mrgreen:

 

Powiem tak: nieładnie... Pisać na forum OK, ale traktować ludzi jak baranów? Nieładnie...

None of you seem to understand...

I'm not locked in here with you.

You're locked in here with me!


//Potrzebujesz podpiąć się pod kompa? Daj znać. Pomogę za free.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehh panowie po co takie durne komentarze, przecież nikt wam nie każe naprawiać sterownika u mnie.. To ze ktoś ma umiejetność a przy okazji moze pomoc innym to już sie nie liczy?.. To ze chcecie wydawać 200zl na nowy sterownik który po paru latach znowu padnie to już wasza sprawa, ale wbicie na luz i oszczedzcie forumowiczom spamu.. Reklamy nie potrzebuje, bo mam inne źrodła dochodu..

Pozdrawiam

Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wypowiedzi Pawła jest na pewno nieścisłość :) "kolegę szymon-o" a nie Szymon O :mrgreen: .

 

Inna sprawa to fakt aktualnie mrozów w zachodniej Pl jeszcze nie było, .......... chociaż np. dwóch mi znanych posiadaczy e39 po pracy musieli już szyby raz :norty: skrobać :).

 

Jak pewnie w znacznej większości wiemy świece/sterownik "ułatwiają rozruch" przy temp. powyżej 0 również i objawy nierównej pracy przy pierwszym rozruchu mogą występować (oczywiście nie tak mocno odczuwalne) ................ dokładną wartość zapomniałem i nie chce mi się sprawdzać :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 1 rok później...

u mnie występuje błąd 4 świec żarowych

 

zdemontowałem kolektor i odkręciłem 4 świece(uf)

 

i zrobiłem poszczególne testy

 

świece włożyłem w fajki następnie kluczyk na zapłon i inpa uruchamianie grzania świet ''glow device activated'' naciskam F5 jako activated na 30 sekund.. po czym wyłączam i w inpie juz glow zylinder 1,2,3,4 ... a świece zimne...nic nie grzeją

 

następnie zrobiłem taki myk wyjąłem świece z fajek wziąłem miernik i plus włożyłem do fajki a minus do np bloku silnika i tak po przekręceniu zapłonu(temperatura już była ponad 40stp) więc i tak by nie grzały napięcie na wszystkich fajkach 2,33V następnie trzymając miernik na tym napieciu 2,33v poprosiłem kolegę by w inpie włączył grzanie świec wymuszone napięcie od razu poleciało do 4.88v i tak na każdej fajce... po wyłączeniu grzania wszędzie 2.33v

 

po włączeniu od 4.68v do 4.80V a na świecach pisze 5V czyli logicznie wychodzi,że tak czy siak.. napiecie ze sterownika wychodzi na 4 świece poprawnie..

 

kolejno włożyłem świece w fajki i to samo przystawiłem teraz do świecy plus z miernika a minus do bloku silnika i kolega aktywował grzanie no i 4.80v na świecy i tak czekalismy z 30 sekund i nic świece zimne wszystkie

 

dodam zauważyłem ze jak się wymusi grzanie świec to wiecznie nie ma 4.80v .. tylko po wymuszeniu przez około 30,40sekund jest ciągle te 4.80v a potem samo spada do 2.33 na każdej mimo,że grzanie nie wyłączone w inpie jeszcze.. i jak znów włącze grzanie to znów 4.80v

 

 

i wtedy są 4 błędy świec.Kasuje nie ma nic..uruchamiam grzanie 4 świec (świece w fajkach) i błąd 4 świec świece zimne

 

 

nie daje mi spokoju to ,że dwie świece były nowe wymienione na beru jedna w ubiegłą zimę... druga 2 lata temu

 

Pasuje podłączyć świece pod zasilacz 5v akurat kolega mi sprawdzi bo ma taki ze sklepu elektronicznego z regulacją od 2v do 6v to ustawi te 4v i zobaczymy czy końcówki zrobią się ciepłe czy nie

 

 

chyba,że te pomiary z fajkami są przekłamane? ale no normalnie po zapłonie na fajkach jest 2.33v... a jak się wymusi grzanie świec 4.80v na każdej no to napięcie dochodzi do świec...

 

 

eh dusza na ramieniu była przy odkręcaniu ale zagrzałem auto do 70stp jak odkręcałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiąc pomiary z wyciągniętymi świecami, pamiętaj, że fajka to tylko +, a minus świeca bierze z głowicy, wiec albo świecę gwintem przyłożysz mocno do głowicy, albo za pomocą kabla rozruchowego złapiesz za gwint świecy, a drugą jego stronę założysz na masę silnika.

 

Skoro po włączeniu grzania za pomocą INPA pojawia się 4,88V tzn, że sterownik chce tą świecę dogrzewać, a jak mu to wychodzi to możesz sprawdzić świecami, ale tylko jak mają dobrą masę z głowicy, albo z karoserii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Staszek tak jest jak pisze Trandolf świeca żarowa tak działa jak żarówka czyli musisz mieć podłączony + z fajki ( sterownika) a minus z korpusu (masa) auta do gwintu na świecy.

Inna sprawa że na testy można zamiast świecy to podłączyć żarówkę 6-12V

Przy testowaniu świeć z zasilacza należy pamiętać że świeca potrzebuje dużego natężenia prądu 10-20 Amper a co za tym idze aby zasilacz się nie wykopcił.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam sprawdziłem dzisiaj tak jak tutaj kolega mówił..świeca do fajki w inpie aktywowane grzanie i przykładam gwint do korpusu,głowicy i nic świeca zimna i w tym momencie na sterowniku jest 4.63v.Sprawdziłem wszystkie cztery świece w czym dwie są roczne beru i to samo..

 

Kolejno mówię a co mi szkodzi i tak dwie wymienię świece 1 i 4 bo 2 i 3 była rok temu na beru wymieniona... no i dałem prosto pod Aku świeca nr 1 robiła się czerwona..natomiast świeca nr 4 nic.. ale był efekt,że po podłączeniu plusa a następnie minusa na świecy 4... iskrzyło przy akumulatorze i świeca wogule nie grzała... i nie wiem czy czasami ta 4 świeca nie ma zwarcia,przebicia i czy nie uszkodziła nowego sterownika co kiedyś kupiłem co padł po 2mc...

 

Kolejno na stronie lubiebmw.pl jest pokazane jak sprawdzić świece i sterownik... i tam koleś wyraznie mówi.. na fajkach jak i prosto ze sterownika po włączeniu grzania świec.. ma BYĆ 6v(około 6v) natomiast u mnie podczas włączenia grzania na fajkach jak i prosto ze sterownika jest 4.63V a świeca zasilana jest 5V i wszystkie zimne.A jak dałem na test prosto pod aku te co idą do kosza... to jedna momentalnie jak ogień końcówka

 

 

Wynika z tego ze uszkodzony jest sterownik. I teraz mam dwie opcje kupno dwóch świec beru na cylinder 1 i 4 +sterownik nowy

 

bo mój był naprawiany już..ale jak pytałem osób które naprawiają sterowniki to powiedzieli,że robią nie grzebane... a to mi się nie opłaca.. bo używka nie grzebana 100zł robota z 70zł plus przesyłki i wychodzi 200 a za 180zł jest nowy sterownik..

 

tutaj zdjęcie jak było podpięte:

 

http://zapodaj.net/2fd37e88e4f17.jpg.html

 

http://zapodaj.net/4927e5959013d.jpg.html

 

dodam jeszcze napięcie do sterownika dochodzi cały czas 12v

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.