Skocz do zawartości

320d świece żarowe czy przekaźnik??


Balugass

Rekomendowane odpowiedzi

witam!!!

sprawa wyglada nastepująco:

temperatura -15 stopni, świece grzeją wg kontrolki ok 6s kręce rozrusznikiem ok 2s beemka odpala ale nie chodzi na wszystkich garach i kopci (czuc nie spaloną rope) kolebocze tak z 6s :mrgreen: teraz pytanie to świeca czy przekaźnik czy mechanik kompem(pewnie nie dis ) znajdzie usterke??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 148
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Dzisiaj to przerabiałem i jest dokładnie tak jak piszesz ( może są sekundowe różnice :D). Z tym, że ja swego czasu kasowałem błąd świecy żarowej 2 garnka ( może poprzedni właściciel po wymianie nie zrobił tego). Teraz błędu nie ma czyli chyba świece grzeją bo inaczej w tej temperaturze pewnie by nie zagadał nawet po 15 sekundach :).

Poza tym w instrukcji obsługi jest napisane " w bardzo niskich temperaturach włączyć rozrusznik nawet na 40 sekund". Coś w tym jest. Pozdrawiam ciepło :mrgreen: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I ja się podepnę pod temat bo szukałem pomocy w innym wątku ale jakoś nikt nie chwapil się do odpisywania. Moja Betka tez odpala nie równo i kopci przez parę sekund. Świece żarowe są nowe a przekaźnik po przekręceniu na zapłon daje jakieś 6V na każda z świec, lecz pierwsza od strony chłodnicy się nie rozgrzewa a 2 rożnie, raz grzeje a po chwili nie. Pytanie: czy zdarzyło wam się ze mogły być uszkodzone kable? ( wyglądają spoko nie są załamane czy luźne) Czy może mieć z tym coś wspólnego bateria? ponieważ wczoraj po nocy zdechła kompletnie i podpinaliśmy ja kablami z golfa TDI i jakby odpaliła w miarę normalnie szarpnęło tylko ze 2 razy ale znacznie lepiej niż na mojej baterii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dzis zmieniałem świece niestety udało sie odkrecic tylko 3 bo 4 sie tak zapiekła ze nie szło ruszyc a nie chciałem urawac bo bym dostał po kieszeni... z 3 wykreconych 2 w ogóle nie grzały wiec zakładając ze ta której nie udało sie odkrecic tez jest do bani to jakim cudem becia odpalała przy -14 na jednej świecy grzejącej???? czy po wymianie świec trzeba jakies błedy kasowac???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie miałem 3 świece spalone z 4. Niestety również udało się wykręcic tylko lub az 3. Przy -12 nie mam natomiast żadnego problemu z odpaleniem. Kontrolka grzania świeci się jakieś 6sek a następnie 2-3 obroty wałem i silnik odpala. Chodzi równo, na wszystkie gary. Kopcenie na biało na początku ale lekko - to tylko para wodna z wydechu. Poprzedniej zimy (od marca kiedy zakupiłem auto), gdy miałem tylko 1 świecę sprawną, też nie pamiętam żeby były jakiekolwiek problemy z uruchomieniem. Problem może leżeć gdzie indziej, np w zużytych pierścieniach tłokowych i niedostatecznym sprężaniu mieszanki.

 

Jeżeli chodzi o kasowanie błędów to nie trzeba tego robić dla poprawnej pracy silnika. Jedynie kwesta że tak powiem "estetyki" nie będą więcej występowały (piszę o wersji przed liftem 136km, tutaj błąd nie wskazuje która świeca nie działa)

 

Akumulator jak najbardziej ma dużo wspólnego z tym problemem. Wymieniłem go tydzień po kupnie auta. Poprzedni właściciel włożył (czego niestety nie sprawdziłem) do sprzedaży akumulator o pojemności odpowiedniej do "malucha" i po 2 dniach stania na mrozie akumulator umarł. Ledwo przekręcał wałem. Na nowym Centra futura o odpowiedniej pojemności - ideał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

czy po wymianie świec trzeba jakies błedy kasowac???

 

Błędy zapisane w sterowniku np. dotyczące świec czy samego sterownika są tylko informacją dla diagnosty i ułatwiają znalezienie usterki.

Po wymianie uszkodzonej części czy naprawie jej....... Błąd dalej jest w pamięci i dalej jest informacją dla diagnosty.

Kasuje się po to aby , przy pojawieniu niesprawności można było odczytać błąd bieżący a nie stary.

 

Powracając do świec w silnikach diesla BMW Common rail są one zasilane przez zaawansowany technologicznie sterownik, (potocznie nazywany przekaźnikiem świec ) jednak nie ma on w sobie nawet namiastki przekaźnika........... czysta elektronika odpowiadająca za parę procesów podczas pracy silnika gdy zimno.

 

Sterownik sam się diagnozuje i o ewentualnych niesprawnościach informuje ECU .

Sprawdza " wyjścia " na świece żarowe i kontroluje płynący przez nie prąd. Świece zasila impulsowo różnymi napięciami ,zależny to od wielu czynników zakres to 5,3v do 7,8v.

Świece żarowe w CR BMW nigdy nie widziały i nie zobaczą 12v.

 

Również analizując parametry ich pracy można stwierdzić że pracują na 1/3 swoich fabrycznych możliwości.

Dlatego prawie nigdy nie ulegają uszkodzeniu.

 

Sam sterownik w 90% przypadków jest winny niedomagań w zimne dni , moim zdaniem został wadliwie zaprojektowany.

Każdy wcześniej czy później się "zjara. " :kwasny:

 

Błąd zapisany wtedy będzie taki :

 

http://img36.imageshack.us/img36/6524/zdjcie0224large.jpg

 

Wtedy nie ma mowy o idealnym paleniu i pięknej pracy silnika gdy zimny.

 

Bywa że sterownik jest "upalony " częściowo , wtedy pomimo sprawnych świec żarowych (często tak bywa 90% przypadków-świece sprawne)

Mamy zapisany błąd świec a winny jest sterownik.

Taki błąd :

 

http://img534.imageshack.us/img534/3003/blad2h.jpg

 

Sterownik robi fabryka BMW i BERU środki w nich są niemal identyczne.

Koszt nowego waha się w okolicy 400zł Ja naprawiam forumowym kolegom za grosze.

Tak ....... można je naprawić nie jest łatwo bo druk jest SMD , po naprawie są niemal nie zniszczalne.

Masz problem z sterownikiem świec ? Napisz PW pomogę.

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam mam problem wlasnie z tej kategorii w swojej e46 2.0 d 136ps od pewnego czasy kiedy temperatury spadly do 5 stopni auto zaczelo coraz gorzej palic po nocy (auto stoi na dworze) gdy bylo cieplo nie bylo problemu z dogrzewaniem swiec teraz przy mrozach -10 , -20 odpala rano juz naprawde ciezko przed wczoraj po staniu caly dzien na mrozie -20 nie odpalilo akumulator krecil dobrze ale nie chciala odpalic kontrolka od swiec gasla dopiero po 6 moze 7 sekundach potrzebny byl rozruch z innego urzadzenia gdy zostalo podpiete kontrolka zgasla po 1 sekundzie i auto odpalilo odrazu zaznaczam ze po uruchomieniu z nocy przez ok 10 sekund motor pracuje nierowno tak jakby ktoras swieca tak mi sie wydaje, co moze byc jeszcze oprocz slabego akumulatora,trzymajacego rozrusznika,sterownika i przekaznika swiec zarowych a i rozrusznik dosc wolno kreci nawet po naladowaniu akumulatora hm : ) w sobote jade na diagnoze komputerowa wiec pewnie sie podziele jezeli cos wykryje , a narazie prosze podzielcie sie swoimi spostrzezeniami dziekuje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

narazie prosze podzielcie sie swoimi spostrzezeniami dziekuje

Na początek kup nowy akumulator.......

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Niedawno wymieniłem sterownik świec i autko zapala od razu (wcześniej trzeba było długo kręcić i po odpaleniu przez chwile nierówno chodził). Ale chodzi mi o to że po wymianie starego sterownika (nr 12217786821) na nowy (nr 12217801200) komputer nie wyrzuca już błędu (Glow Control Unit) i uruchomienie odbywa się bez problemu. Jednak ciekawi mnie czas grzania świec. Zawsze jest taki sam tzn. przy ok -5 trwa ok 2s i przy -16 tez trwa ok 2s. Na ciepłym silniku ok 1s. Czy to normalne? Jak u Was to wygląda?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jednak ciekawi mnie czas grzania świec. Zawsze jest taki sam tzn. przy ok -5 trwa ok 2s i przy -16 tez trwa ok 2s. Na ciepłym silniku ok 1s. Czy to normalne? Jak u Was to wygląda?

 

Czas świecenia "lampki świec" nie jest odzwierciedleniem czasu grzania świec. Komputer uruchamia zasilanie świec w zależności od wielu czynników.

Zasilanie świec nie ma nic wspólnego z tym co było kiedyś w starych dieslach. Świece są zasilane różnymi dostosowanymi impulsami do tego zmieniającym się napięciem w zakresie 5-do 7V. Ponadto gdy jedziesz zimnym autem świece nadal pracują lampka się nie pali.......Tak ? :mrgreen:

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj tan model tak ma. U mnie tak samo 5, -5, -15 grzeje identyczie (tak samo gasnie kontrolka świec dde). Ja i tak czekam po jej zgasze niu ok 5 sek. zanim zakrece rozrusznikiem i problemu nie ma. Pozatym ten model po odpaleniu silnika podgrzewa dalej swiece zarowe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponadto gdy jedziesz zimnym autem świece nadal pracują lampka się nie pali.......Tak ? :mrgreen:

 

To się zgadza :). Z tym że przy 320d 136km tam świece nawet na ciepłym silniku palą się zdecydowanie dłużej niż u mnie (ok 5-7s w przybliżeniu :)).

 

tan model tak ma

Ok :D

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Z tym że przy 320d 136km tam świece nawet na ciepłym silniku palą się zdecydowanie dłużej niż u mnie (ok 5-7s w przybliżeniu :)).

 

Zgadza się , tylko że rozmowa jest o sterowniku w CR a nie o sterowniku z 320d 136 ps bo tam sterownik jest zupełnie inny ,ma przekaźnik i zasada działania układu zasilania świec jest zupełnie inna.

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:shock: U mnie kontrolka pali się jakieś 2 sekundy i gaśnie. Obojętne czy ciepły czy zimny silnik. Kopiłem dziś Ta Varte o której pisałem wcześniej, rano podepniemy i zobaczymy czy jakaś poprawa.

 

PS. Kontrolka na Aku nie świeciła na zielono czy pomarańczowo wiec myślę ze biedak już zdechł. Pytanie: czy możliwe ze jeśli jest bardzo słaba bateria to zostawia tylko tyle prądu aby zakręcić rozrusznikiem a nie dogrzewa wszystkich świec? Rano sprawdzałem bateria i miała 12.01V a ładowanie na 13.55 po przejechaniu ok 10 km. napięcie baterii spadło na 11.55 mimo ładowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Pytanie: czy możliwe ze jeśli jest bardzo słaba bateria to zostawia tylko tyle prądu aby zakręcić rozrusznikiem a nie dogrzewa wszystkich świec?

 

W sytuacji gdy jest słaby akumulator napięcie na zapłonie może być 12v Nic nam z tego, bo gdy przekręcimy stacyjkę dalej .......... do rozruchu,

rozrusznik zaczyna obciążać akumulator, wtedy napięcie z 12V spada np. do 7v.

To wystarczy aby jeszcze kręcić rozrusznikiem ale jest to zbyt mało do poprawnej pracy ECU i przede wszystkim do właściwego otwierania wtryskiwaczy.

Kręcimy i kręcimy i NIC

 

Każdy sprawny CR odpali nawet przy -20 stopniach bez świec ,jednak jeden warunek musi być spełniony!

Napięcie zasilania musi być stabilne i utrzymać się przy 12v

 

inaczej swiece grzeja w 136 Km i inaczej w 150 Km cr

Dosłownie, pisałem to wcześniej ,problem w tym że nie wszyscy potrafią czytać ze zrozumieniem i mieszają silnik 136konny z silnikiem 150 konnym CR.

To są dwa różne technologicznie światy. DDE3 i DDE5 gdzie piątce bliżej do DDE6 a trójce do DDE2 tds. :duh:

 

Sądzę że w tym temacie nie można napisać więcej.

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy sprawny CR odpali nawet przy -20 stopniach bez świec ,jednak jeden warunek musi być spełniony!

Napięcie zasilania musi być stabilne i utrzymać się przy 12v

Polemizowałbym ... Biorąc pod uwage mój przypadek :) W zeszłym roku w zimie (przy uszkodzonym sterowniku) auto odpalało ciężko już przy -5. Trzeba było troche kręcić żeby zapalił. Przy -20 już nie szlo odpalić (mimo długiego kręcenia). W tym roku założyłem nowy sterownik, aku ten sam, świece te same, a bunia odpala od razu przy -16. Chodzi o to że sama kompresja nie wystarczy przy taki niskich temp. żeby odpalić od razu (chyba ze przez odpalenie rozumie się długie heblowanie ... ale nie sądze).

 

To są dwa różne technologicznie światy. DDE3 i DDE5 gdzie piątce bliżej do DDE6 a trójce do DDE2 tds. :duh:

Różnice technologiczne są i to spore, ale dziwi mnie fakt dlaczego czas świecenia kontrolki od świec nie zmienia się w stosunku to temp. zewnętrznej. Im chłodniej tym dłużej powinna świecić (tak bynajmniej nakazuje logika). Nawet w Audi A4 '08 2.0TDI i A6 '08 3.0TDI temp zew. ma wpływ na czas grzania świec co widać gołym okiem, a są pewnie jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie :). Chyba że BMW technologicznie wszystkich wyprzedza ;)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chodzi o to że sama kompresja nie wystarczy przy taki niskich temp. żeby odpalić od razu (chyba ze przez odpalenie rozumie się długie heblowanie ... ale nie sądze).

No tak ! Miałem na myśli długie heblowanie :norty: :norty: Innej opcji nie ma , dlatego napisem że musi być zachowany warunek utrzymania 12v :mrgreen:

 

Różnice technologiczne są i to spore, ale dziwi mnie fakt dlaczego czas świecenia kontrolki od świec nie zmienia się w stosunku to temp. zewnętrznej. Im chłodniej tym dłużej powinna świecić (tak bynajmniej nakazuje logika)

 

Świece są sterowane dłużej ,jednak kontrolka niestety nie odzwierciedla czasu grzania.

 

Informacje z WDS .... Tłumacz sobie jak chcesz. Tutaj nic więcej nie można dodać.

Combustion preheating system DDE 5.0/5.1

 

The glowplug system consists of the following components:

 

* DDE control unit

* electronic glowplug control unit

* quick-start glowplugs

* Bit serial data interface (BSD) and electrical leads

 

A heater plug relay as in the case of DDE 4.0 is not fitted.

 

The quick-start glowplugs are designed for a voltage of between 5.3 and 7.8 Volts. In the initial heating stage, system voltage may also be applied for a short time.

 

The essential differences from the glowplug systems on previous models are as follows:

 

* control of the glowplugs is by pulse width modulation

* the glowplug relay has been dispensed with and its function taken over by electronic output stages on the glowplug control unit

* an emergency glowplug function has been introduced

* quick-start glowplugs have been introduced

* each of the four glowplug circuits can be diagnosed individually

 

To check the glow system, there are two adapter leads:

 

* 1-pin, order number 13 6 470

* 12-pin, order number 13 6 460

in conjunction with 26-pin measurement box, order number 61 1 459

 

Function

 

The glowplug control unit communicates with the DDE control unit via the bit serial data interface.

 

The required heating output is determined by the DDE control unit on the basis of the following operational parameters:

 

* Coolant temperature

* Vehicle voltage

 

Two other operational parameters determine the point at which glowplug function is activated and deactivated:

 

* Engine speed

* Injection volume

 

The DDE control unit transmits the heating request to the glowplug control unit via the bit serial data interface. The glowplug control unit puts the request into effect by activating the glowplugs by means of a pulse-width modulated signal. In addition, the glowplug control unit sends diagnostic and status information back to the DDE control unit.

Preheating

 

At coolant temperatures below 25°C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25°C.

 

Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0°C.

After-heating

 

At coolant temperatures below 30°C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.

Start preheating

 

Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.

Troubleshooting

 

The DDE control unit monitors communication with the glowplug control unit. In the event of a fault on the bit serial data interface, the DDE control unit stores the following fault code:

 

* 4203, Glowplug control unit, no communication via bit serial data interface

 

The glowplug control unit monitors activation of the individual glowplugs and is able to detect the following faults and store them for each glowplug:

 

* Short circuit to earth

* Break

* Excess temperature output stage

 

If the glowplug control unit detects a fault, it reports it to the DDE control unit which stores the fault in its fault memory.

 

To by było na tyle, pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sobotę dałem nowy aku i świece i nic nadal nie grzeje 1 i 2 świecy. Podłączyłem wiec na krotko sterownik i mierzyłem po kolei jego parametry na każdej ze świec. Co się okazało to, ze na na wszystkie świece po przekręceniu zapłonu sterownik daje 11v i bardzo szybko spada do 7 i po chwieli na 5.99 i tak zostaje na wszystkich świecach. Na 3 i 4 świecy od strony grodzi jest 17 amp a na 1 i 2 od chłodnicy nic 0 ! czy to by była usterka sterownika ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kto mi powie jak sprawdzic swiece zarowe i ich modul w 320d 136KM 2000r ?

 

Kontrolka od swiec na desce mi sie pali ok (ok 3 sek na mrozie), odpala w sumie tez zawsze, ale jednak praca silnika po odpaleniu na mrozie przez jakies 10 sek nie jest zbyt "aksamitna" :oops: . INPA wywala blad "glow device" nawet po 10km przejechanych (1 dzien) po skasowaniu tego bledu .

 

Zastosowalem sie do instrukcji z TISa. Nie moglem znalezc tylko tego bezpiecznika 100A odpowiedzialnego za swiece zarowe - kto mi powie gdzie go szukac ? niby w standartowym miejscu - ale ja go tam nie widze - oto fota jak to u mnie wyglada :

 

http://img683.imageshack.us/img683/4659/bezpiecznikie46.jpg

 

Z modulu swiec - dla nieswiadomych - w puszczce z ECU pod maska z lewej strony, u mnie bialy modul. Piny 2,3 oraz 8,9 ida wg TISa bezposrednio na swiece zarowe. Jak jest zaplon odpalony, kontrolka swiec sie nie palila, ale silnik nie chodzi (silnik taki troche cieply jeszcze byl) to szlo tam na wszystkie swiece 2,28V (z białego modułu).

 

Wg infa z TISa wypiałem wtyczke i podałem na swiece (czyli piny 2,3,8,9) kolejno +12V wprost z akku poprzez multimetr wpiety szeregowo aby sprawdzic natezenie pradu. jesli dobrze zrozumiałem TISa to ma isc na swiece w takim tescie 12-13A przez pierwsze 60sekund ...a mi na kazda ze swiec szlo 0.0A (sprawdzałem multimetrem wpietym w szereg i innym miernikiem cegowym)...- co jest ? wszystkie swiece mam uwalone czy zle zrobilem test ? az mi sie nie chce wierzyc ze wszystkie 4 sa padniete.

 

Kto mi powie jak sprawdzic co mam uwalone - swiece czy modul sterowania swiecami ? :?: :?: :?:

 

Tutaj PDFy o tym z TISa:

http://www.speedyshare.com/files/25609123/RA_Checking_all_glow_plugs_M47_M57.pdf

http://www.speedyshare.com/files/25609097/RA_Replacing_all_glow_plugs_M47.pdf

http://www.speedyshare.com/files/25609099/TD_Glow_Plugs_M47.pdf

 

Bylbym naprawde wdzieczny za pomoc :cool2: .

 

pozdr.

Piotrek

Wykonuje blasting (czyszczenie kanałów dolotowych) - N54, N55 , diesle N47 i N57.[/size]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nie moglem znalezc tylko tego bezpiecznika 100A odpowiedzialnego za swiece zarowe - kto mi powie gdzie go szukac ? niby w standartowym miejscu - ale ja go tam nie widze - oto fota jak to u mnie wyglada

 

Tu masz wszystko o tym bezpieczniku : viewtopic.php?f=69&t=99355

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.