Skocz do zawartości

320d egr jak działa


mateusz88

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie pytanie, w sobote czyściłem egr, kolektor i rure od intercoolera i wymieniałem wszystkie wężyki. Powiedzcie mi prosze jak działa egr?? Wyskrobałem całą sadze ze środka a później wyczyściłęm do czysta. Ale czy ten egr jakoś działa?? Coś się zamyka otwiera?? Przy wyciągniętym egrze i wyczyszczonym powinno się dać coś wcisnąć, zamknąć?? U mnie się nic nie dało. Wszystko stałe i twarde. Wyczyściłem i zamontowałem spowrotem. Troche się poprawiły osiągi. Ale zastanawia mnie czy on nie jest przypadkiem jakiś zablokowany?? W piątek byłem u mechanika na podpięciu pod kompa i wyszło że EGR właśnie dał błąd. Kazał wymontować i wyczyścic. To tak zrobiłem plus te inne czynności które pisałem wcześniej. Dlaczego EGR mógł dać błąd, to wyczyszczenie pomorze??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli masz błąd EGR to masz uszkodzony zawór elektryczny który steruje siłownikiem który jest przy kolektorze ssącym . siłownik jest zespolony z zaworem który przy pewnych prędkościach samochodu np

jazda ze stałą prędkością otwiera się i doprowadza część spalin do pwturnego spalenia.EKOLOGIA

Zawór przy kolektorze morze się zaciąć wpozycji otwartej i wtedy będzie brak mocy i kopcenie bo silnik będzie się dusił własnymi spalinami ale błędu

nie pokaże

Błąd EGR pokaże tylko przy uszkodzonym zaworku elektrycznym .

Najlepiej dla silnika ZAŚLEPIĆ WĘŻYK MIĘDZY ZAWORKIEM ELEKTRYCZNYM A SIŁOWNIKIEM

wtedy zawsze silnik będzie miał świerzy oddech i czysty dolot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zaślepiaj nic!!! Chyba że chcesz jeździć w trybie awaryjnym... a teraz krótki, ale treściwy wykład o układzie EGR:

 

Spaliny składają się z N, CO2 i pary wodnej. Rozbijając to na czynniki pierwsze mamy do czynienia z niewielkimi ilościami, ale bardzo szkodliwych toksycznych domieszek CO, HC i NOXów. W związku z tym inżynierowie zaprojektowali układ recyrkulacji spalin, który działa na zasadzie dopalania w/w szkodliwych związków wraz ze świeżym powietrzem. Niestety nie jest możliwa 100% redukcja NOXów tą metodą, zatem cały proces jest tak zorganizowany, aby sterownik ECU tak zarządzał poprzez elektrozawór N18 dawkowanie spalin do kolektora aby cechowały się nadmiarem CO i HC. Po wprowadzeniu ich do cylindrów absorbują nadmiar tlenu zapobiegając w ten sposób ich łączeniu się z N. Na korzyść wpływa zastosowanie chłodnicy spalin, dzięki której pracy obniża się temperatura w komorze spalania, co również utrudnia reakcję utleniania N. Dzięki układowi EGR można zmniejszyć emisję NOXów o ok 70%.

 

Jeżeli masz odpiętą recyrkulacje na własne życzenie "narzucasz" za duża dawkę sprężonego powietrza i wynosi ona +50mg/suw. W pamięci rejestru błędów zapisze się "EGR- air mass to high", która zostanie pobrana z masowego przepływomierza powietrza... i tutaj znowu zaczynają się "schody" bo ten nieodzownie współpracuje z czujnikiem ciśnienia doładowania! Jeżeli jeden przekroczy wartości zadane, to konsekwentnie zadziała na niekorzyść drugiego. Możliwe jest przejście motoru w tryb awaryjny. Prowadzi to do zwiększenia dawki paliwa, oraz niebezpiecznego wzrostu temperatury w komorze spalania i na denku tłoka, co się przedkłada na obciążenie termiczne oraz mechaniczne tłoków, korbowodu i pozostałych elementów motoru. Nie ma możliwości, żeby auto z podłączoną recyrkulacją miało gorsze osiągi niż to bez EGR... auto seryjne objeżdża taki "zmodyfikowany" bolid... a Tobie tylko się wydaje, że IDZIE LEPIEJ bo praca jest 2x głośniejsza! Jeżeli chcesz dysponować pełną mocą tej jednostki to pozostań przy seryjnych rozwiązaniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błąd EGR pokaże tylko przy uszkodzonym zaworku elektrycznym

Nie mogę się z Tobą zgodzić. Za prawidłową pracę modułów wykonawczych odpowiedzialne są kolejno:

- magistrala vacum [0,8-1 bar]

- przewód główny

- trójnik

- węże podciśnieniowe [3,5x7mm]

- elektrozawór N18 [zawieszanie się, zanieczyszczone filtry wew i zew. 14-20 Om]

- wiązka elektryczna

- zawór EGR [obudowa, sprężyna, membrana]

... zatem obarczanie elektrozaworu EGR całą winą jest nie logiczne. To samo dotyczy sterowania podciśnieniowego turbiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no dobra, ale mechanik mi powiedział że jest błąd EGR. Wyczyściłem go, kolektor też rura od intercoolera i pozmieniałem wężyki nie wiem czy wszystkie , chyba któryś przegapiłem. No ale chodzi mi o ten EGR, po wymontowaniu i wyczyszczeniu, mając go w ręce, nic się nie dało zamkąć ani otworzyć. Był stały. Czy tak ma być? Czy się jakoś zablokował? A ten błąd egr co może oznaczać?? Czy to ten zawór czujnik jest uszkodzony i trzeba go wymienić czy coś innego jest przyczyną??
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie ja też u siebie czyściłem cały kolektor, egr, elektrozaworek i po tym czyszczeniu po podpięciu pod kompa wyszło to samo co u kolegi i jeszcze na dodatek zaświeciła mi śię kontrolka check engine i po każdym kasowaniu błędu ponownie się zapala i teraz nie wiem jak nic nie ruszałtm było wszystko w porządku a po czyszczeniu takie cyrki, teraz też się zastanawiam co było przyczyną tego czyszczenia że jest gorzej niż było.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy probowales ruszyc EGR recznie, mechanicznie czy podcisnieniem z pompki vacum?

Ja swój ruszyłem ręcznie, nie wiem jak powinien chodzić, ale trzeba było użyć trochę siły by go ruszyć. A dlaczego pytasz czy to ma jakieś znaczenie?

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najszybciej to zaciągasz ustami przez ten wężyk powietrze... jak Ci zbraknie tchu to blokujesz językiem wężyk i znowu zaciągasz. Zaworek podniesie się o jakieś 5mm. Pamiętajcie o wymianie wężyków podciśnienia na nowe szczelne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie ja też u siebie czyściłem cały kolektor, egr, elektrozaworek i po tym czyszczeniu po podpięciu pod kompa wyszło to samo co u kolegi i jeszcze na dodatek zaświeciła mi śię kontrolka check engine i po każdym kasowaniu błędu ponownie się zapala i teraz nie wiem jak nic nie ruszałtm było wszystko w porządku a po czyszczeniu takie cyrki, teraz też się zastanawiam co było przyczyną tego czyszczenia że jest gorzej niż było.

uszkodziłeś elektrozaworek i dlatego wywalało błędy .....

a co do błędu EGR to najprawdopodobniej zaworek jest uszkodzony i nie pracuje ! wystarczy zdjąć przewód z egra podczas pracy silnika na obrotach biegu jałowego i sprawdzić czy jest podciśnienie ......jeśli nie ma to wiadomo do wymiany !!!

ale są też sytuacje że zaworek jest dobry ale przez jego zanieczyszczenie nie pracuje prawidłowo i wtedy błędu nam nie pokaże ! dlatego nowe ( sprawne ) zaworki przy turbinie i egr to podstawa tych silników !

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam osobiście zaślepiony wężyk podciśnieniowy i żadnego błędu nie pokazuje ta część układu nie ma samodiagnozy.

podczas pracy silnika ciśnienie atmosweryczne OK ciśnienie doładowania OK tester BOSCH KTS 540

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Jeżeli masz odpiętą recyrkulacje na własne życzenie "narzucasz" za duża dawkę sprężonego powietrza i wynosi ona +50mg/suw. W pamięci rejestru błędów zapisze się "EGR- air mass to high", która zostanie pobrana z masowego przepływomierza powietrza... i tutaj znowu zaczynają się "schody" bo ten nieodzownie współpracuje z czujnikiem ciśnienia doładowania! Jeżeli jeden przekroczy wartości zadane, to konsekwentnie zadziała na niekorzyść drugiego. Możliwe jest przejście motoru w tryb awaryjny. Prowadzi to do zwiększenia dawki paliwa, oraz niebezpiecznego wzrostu temperatury w komorze spalania i na denku tłoka, co się przedkłada na obciążenie termiczne oraz mechaniczne tłoków, korbowodu i pozostałych elementów motoru. Nie ma możliwości, żeby auto z podłączoną recyrkulacją miało gorsze osiągi niż to bez EGR... auto seryjne objeżdża taki "zmodyfikowany" bolid... a Tobie tylko się wydaje, że IDZIE LEPIEJ bo praca jest 2x głośniejsza! Jeżeli chcesz dysponować pełną mocą tej jednostki to pozostań przy seryjnych rozwiązaniach.

 

yoshimura01 Trochę Twoja teoria mija się z prawdą, może warto abyś przeanalizował swoją wypowiedź i zrobił "edit"

Wyczytałeś to gdzieś czy to taka twórczość własna ?

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam osobiście zaślepiony wężyk podciśnieniowy i żadnego błędu nie pokazuje ta część układu nie ma samodiagnozy. podczas pracy silnika ciśnienie atmosweryczne OK ciśnienie doładowania OK tester BOSCH KTS 540

Tester DIS:

http://fotoo.pl/zdjecia/files/2010-11/05337ba6.jpg

Tester INPA:

http://fotoo.pl/zdjecia/files/2010-11/884a5ac9.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uszkodziłeś elektrozaworek i dlatego wywalało błędy .....

a co do błędu EGR to najprawdopodobniej zaworek jest uszkodzony i nie pracuje ! wystarczy zdjąć przewód z egra podczas pracy silnika na obrotach biegu jałowego i sprawdzić czy jest podciśnienie ......jeśli nie ma to wiadomo do wymiany !!!

ale są też sytuacje że zaworek jest dobry ale przez jego zanieczyszczenie nie pracuje prawidłowo i wtedy błędu nam nie pokaże ! dlatego nowe ( sprawne ) zaworki przy turbinie i egr to podstawa tych silników !

No to panowie dzisiaj pokusiłem się na mały eksperyment,ponieważ czyściłem intercooler i wszystkie przewody z doładowania, to chciałem sprawdzić jak pracuje zawór EGR więc żona delikatnie zwiększała obroty silnika a ja sprawdzałem czy zaworek pracuje i okazało się że zaworek EGR nie działa tzn. albo uszkodziłem zawór EGR albo elektrozaworek, ale jutro obadam czy to czasem nie wina elektrozaworka zrobię tak jak podpowiada TC, tylko czy elektrozaworek wytwarza od razu podciśnienie czy tylko dopiero wtedy kiedy ma sterować zaworem EGR?

Ale chyba kolega TC ma rację uszkodziłem ten elektrozaworek na 100% ponieważ po tym czyszczeniu wszystkiego świeci mi kontrolka check engine a wcześniej było wszystko ok. Jutro obadam ten ektrozaworek a jak będzie zepsuty to kupię nowy.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jeszcze jedno, w intercoolerze za dużo oleju nie było tzn. nie wylewało się nic ale możliwe że turbo cały olej przerzuca do kolektora ssącego ponieważ wcześniej czyściłem tylko kolektor i EGR i elektrozaworek który chyba zepsułem :duh: po tej operacji zrobiłem gdzieś z 5000-6000 tys kilometrów i tego oleju w kolektorze jest znowu dużo a poza tym kolektor na klapkach jest już napewno wyrobiony bo pod kolektorem znowu wszystko zafajdane olejem, turbo chyba nie przepuszcza oleju bo gdy wczoraj moja żona wkręcała auto na obroty to ja sprawdziłem również jak turbo dmucha no i czuć było dość mocne ciśnienie doładowania, odma była przy okazji wcześniejszego czyszczenia wymieniona na separator oleju więc nie wiem ale gdy ściągnąłem ten wąż z odmy który idzie do sprężarki był cały zaolejony czyli turbo ciągnie olej prze odmę i dalej wali wszystko na intercooler i do kolektora, podczas wczorajszego eksperymentu czuć było spaliny które pompowała sprężarka turbiny i to nawet dość intensywne, wiadoma nie były to jakieś dymy czy kłęby spalin ale wyraźnie było czuć gryzący zapach spalin który przy okazji sprężania sprężarki turbina wydalała na zewnątrz, teraz takie pytanie czy to normalne zjawisko czy mam już jakieś przedmuchy w silniku które przedostają się przez odmę i są zassysane przez sprężarkę turbiny?

Kiedyś jeden mechanior mi mówił że zawsze coś oleju turbo przepuszcza do dolotu, ale np. motocyklu kiedy odma wali olejem do filtra powietrza to już nie ciekawie, bo to świadczy o zużyciu pierścieni tłokowych, lub gładzi w cylindrze i samego tłoka a to już nie ciekawie. Cholera już sam nie wiem czy tak ma być czy poprostu sam już wszystko wyolbrzymiam ale miałem Lancię Lybra 1,9 JTD i tam kolektor ssący był suchy jak pieprz i nic nie rzucało olejem do kolektora a tutaj cały czas czyszczenie i czyszczenie i teraz w kolektorze już nawet nie ma magaru tylko sam olej, ja rozumiem jakby był nagar to w porządku bo zawór EGR dopuszcza spalin ale u mnie nie ma nagaru tylko olej, szkoda że nie porobiłem zdjęć tylko zaraz wszystko wyczyściłem oprócz kolektora ssącego. Mam zamiar to wszystko poskładać i zdjąć ten wąż z odmy co idzie do sprężarki zaślepić a do odmy podłączyć inny wąż i sprawdzić ile tego oleju nazbiera się po przejechaniu 1000 kilometrów i wtedy się przekonam czy ten olej jest odmy czy z turbiny. Proszą Kolegów o jakieś sugestie na temat moich przemyśleń każda porad jest cenna. Pozdrawiam Mario.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to panowie dzisiaj pokusiłem się na mały eksperyment,ponieważ czyściłem intercooler i wszystkie przewody z doładowania, to chciałem sprawdzić jak pracuje zawór EGR więc żona delikatnie zwiększała obroty silnika a ja sprawdzałem czy zaworek pracuje i okazało się że zaworek EGR nie działa tzn. albo uszkodziłem zawór EGR albo elektrozaworek, ale jutro obadam czy to czasem nie wina elektrozaworka zrobię tak jak podpowiada TC, tylko czy elektrozaworek wytwarza od razu podciśnienie czy tylko dopiero wtedy kiedy ma sterować zaworem EGR?

Ale chyba kolega TC ma rację uszkodziłem ten elektrozaworek na 100% ponieważ po tym czyszczeniu wszystkiego świeci mi kontrolka check engine a wcześniej było wszystko ok. Jutro obadam ten ektrozaworek a jak będzie zepsuty to kupię nowy.

dlatego kazałem sprawdzić podciśnienie w wężyku na obrotach biegu jałowego ponieważ wtedy ECU otwiera EGR ! nie tylko wtedy ale tak najłatwiej sprawdzić .....

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj sprawdziłem zdjałem wężyk z zaworu i niestety nic nie ciągnie tzn. uszkodzony elektrozaworek, jeszcze jedno zrobiłem test z odmą tzn. odpiąłem wąż który idzie do ssania turbiny i zaślepiłem ten otwór w wężu a do wyjścia z odmy przy pomocy ori węża wsadziłęm butelkę półlitrową sprite i szczelnie okleiłem żeby nie wypadła, ku mojemu zdziwieniu po pół minuty pracy silnika wąż wyskoczył razem z butelką, postanowiłem zrobić kilka dziurek w butelce i ponownie włożyłem butelkę i co się okazało prze otworki w butelce leciały opary spalin i co o tym sądzicie?

Teraz się zastanawiam czy tak ma być? Czy coś jest nie tak?

Proszę o opinie na ten temat. Dzięki Mario.

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że tematu nikt nie potrafi ogarnąć, nikt nie napiszę swojego zdania, każda opinia jest cenna. :?

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że tematu nikt nie potrafi ogarnąć, nikt nie napiszę swojego zdania, każda opinia jest cenna. :?

Siemasz Mario,

ten test z butelką w zasadzie nic nadzwyczajnego nie pokazał. Spaliny/dym które zaczęły się wydobywać to właśnie owe "PRZEDMUCHY" ze skrzyni korbowej, a dokładniej mówiąc produkty spalania/olej i mgła olejowa które prześlizgnęły się między tłokami [pierścieniami], a cylindrem w głąb skrzyni korbowej. Jest to jak najbardziej normalne i nie masz się czym martwić.

 

Co do elektrozaworu sterowania AGR... nie wiem co MUSIAŁBYŚ zrobić żeby go uszkodzić w trakcie czyszczenia?? Rozszczelnienie, wyłamanie styków, błędne podłączenie wężyków podciśnienia lub nie podłączenie wtyczki. Tylko tyle mi przychodzi do głowy. Sprawdź opór cewki elektrozaworu 14-20 Om [najlepiej 16,5 Om]. Jeśli niskie lub nie będzie w ogóle to wiadomo zaworek do wymiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź, trochę mnie uspokoiłeś tylko czy normalnym zjawiskiem jest wyrzucanie oleju do dolotu turbiny, przecież separator olju ma za zadanie oddzielić pary oleju od gazu i nie dopuścić do wydostania się na ssanie turbiny, no chyba że jakieś niewielkie ilości, chyba że się mylę?

A jeśli chodzi o elektrozaworek to napewno jest nim jakiś problem bo po czyszczeniu całego kolektora i zaworu EGR i zrobieniu po tej czynności ponad 5000 tysi, egr nawet nie jest osmolony ze spalin tylko taki czysty jak go wyczyściłem, z tym że zawór cały zaolejony no i po odpięciu wężyka podciśnienia nie ma żadnego ssania, ale powiem tak po samej czynności czyszczenia i poskładaniu wszystkiego do kupy wszystko było oki, dopiero po zrobieniu około 20 kilometrów i powrocie do domu było wszystko ok tzn. kontrolka check engine gasła, dopiero rano kiedy jechałem do pracy zapalił się i już nie chce zgasnąć, po jakimś czasie nie pamiętam czy to było kilka dokładnie nie pamiętam umówiłem sie na spotkanie u Kolegi Roger-Nysa po podpięciu pod kompa wyskoczyło uszkodzony zawór EGR i uszkodzone sterowanie klapkami poza tym sterownik świec żarowych uszkodzony i jakieś świece żarowe, poza tym reszta w największym porządku a dzisiaj zauważyłem nie podłączony kabel sterowania klapkami, teraz już nie pamiętam czy aby na pewno go podłączyłem :duh: czy poprostu się odłączył, teraz mam dylemat czy aby napewno podłączyłem elektrycznie ten elektrozaworek EGR ale wydaje mi się że tak, i chyba wyzionął ducha ale nie ma problemu kupiłem nowy za 99 zeta więc to nie są jakieś duże pieniądze, gdy byłem z wizytą u kolegi Roger-Nysa kasowaliśmy te błędykilkakrotnie ale po przejechaniu kilku kilometrów ponownie się pojawiały, teraz za zadanie mam założyć nowy elektrozaworek i zobaczymy czy teraz zawór EGR będzie pracował. Tylko mam zamiar sam wykasować sobie błędy ale nie mam programu do diagnostyki INPY może ma ktoś ten program i mógłby udostępnić aha i od kogo kupić złącze diagnostyczne, bo znalazłem na allegro taki:

http://moto.allegro.pl/interfejs-tester-bmw-ediabas-inpa-dis-obd2-usb-gw-i1301509402.html

I czy INPA będzie działać na Windows 7?

Sprzedam, uchwyt ręcznego ze skóry, tylna klapa Pre-Lci Igiełka.

Człowiek nie potrzebuje gwiazdy, błyskawicy a nawet czterech pierścieni, człowiek potrzebuje dwóch nerek.

Moja ślicznota: http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=158&t=211412 oceń:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.