Skocz do zawartości

320d - przepalanie filtra DPF


Mario - BMW Klub Polska

Rekomendowane odpowiedzi

  • Członkowie klubu

Czy jest jakś procedura jak należy się zachować i co zrobic z autem jak się włączy tryb przepalania DPF ?

 

Pytam ponieważ dwa dni temu w trasie trochę dociskałem auto i nagle zaświeciło się DDE, włączył się tryb awaryjny - drastyczny spadek mocy i nic poza tym z autem sie nie działo.

Przejechałem tak około 10 km aż zatrzymałem się ale silnika nie wyłączałem, spod maski nie dochodziły żadne niepokojące odgłosy, z wydechu również. Zauważyłen natomiast, że spaliny mają bardzo wysoką temperaturę, wtedy przypomniał mi się jeden z pouczających wykładów kolegi REGER-NYSA o klapkach w kolektorze, katach i filtrach oraz jego przepalaniu. Wsiadłem do auta i pojechałem jeszcze około 5km na 3000-3500obr/min, później dojechałem do celu i przestudziłem auto, zostawiłem silnik jeszcze na około 5 minut na chodzie. Od momenty zaświecenia się DDE do wyłaczenia silnika minęło przynajmniej 30 minut. Za kolejne 30 minut odpaliłem silnik i DDE nie zaświeciło się, wyjechałem na test i wszystko wróciło do normy. Od tego czasu przejachałem ok 270km i jest OK.

 

Czy moje postępowanie było prawidłowe ?

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Odpowiedzi 51
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • Członkowie klubu

Czy wszyscy już powywalali DPF ? A może lepiej zapytac w dziale E9x ? :)

 

Po przejechaniu około 1000km znowu się zaświeciło DDE i objawy dokładnie takie same, tryb awaryjny i gorące spaliny.

Tym razem pojeździłem na drugim biegu 4000-4300 obr/min. i prędkości około 65-70 km/h. Zrobiłem tak mniej więcej 10km i nagle silnik sam zgasł. Po dotoczeniu się na pobocze, sprawdziłem pod maską czy nic się tam nie dzieje. Wszystko wygladało OK więc odpaliłem auto i pojechałem do domu.

 

Wygląda na to, że samoczynnym wyłączeniem silnika został zakończony proces przepalania DPF'a i mam nadzieję, że długo. Poprzednio prawdopodobnie przerwałem niedokończoną tą procedurę wyłączając silnik kluczykiem.

Zauważyłem dwie wspólne rzeczy, mianowicie proces rozpoczyna się przy stanie paliwa ciut poniżej przedostaniej kreski, a druga to jazda powyżej 3000-3500 obr/min przez kilka kilometrów.

Wnioskuję z tego, że wszyscy którzy jeżdzą jak emeryci nie przejdą tego procesu podczas swoich wypraw :) konieczne będzie odwiedzenie ASO i wymuszenie tego procesu.

 

Szukam jeszcze informacji w necie na temat tego, jak cos znajdę to umieszczę.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Znalazłem TIS on line

Strona po rosyjsku przetłumaczona przez google translate na angielski:

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=pl&sl=ru&tl=en&u=http://tis.bmwcats.com/doc1092662/&rurl=translate.google.pl&twu=1&usg=ALkJrhibFUQ4A4vXJJhh34FMy5DGG86dRA

 

i polski:

http://translate.google.pl/translate?u=http%3A%2F%2Ftis.bmwcats.com&sl=ru&tl=pl&hl=&ie=UTF-8

 

W skócie co się dowiedziałem.

1. Brak informacji jak się zachować podczas włączenia wypalania :(

2. DPF wytrzymuje 200.000 km (zgadzałoby się, mam na liczniku 224.000) po tym przebiegu uruchamia się cykliczne wypalanie co 700-2500km w zależności od obciązenia silnika i stylu jazdy przez ostatnie 500 km

3. Część o nazwie "Choker" tzw. hamulec silnika zmiejsza dopływ powietrza a to powoduje podniesienie temperatury spalin do 600oC. Ten sam element odpowiada za zmiejszenie drgań podczas wyłączania silnika a nie jak niektórzy myślą,że klapki w kolektorze.

4. Czas pomiędzy kolejnymi wypalaniami kontroluje DDE mierząc różnice ciśnień przed i za DPF

5. Wypalanie trwa kilka minut i zakańczane jest samoczynnym wyłączeniem silnika.

7. Co 1000 km w filtrze cząstek stałych gromadzi się ca. 0,6 g popiołu, objętość filtra 4,5 l

8. Nie należy stosować żadnych dodatków do paliwa, typu czyszczenie wtryskiwaczy czy trudny rozruch zimnego silnika :nienie:

 

Muszę się podłączyć INPĄ i zobaczyć co tam się zapisało do pamięci.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..heh..widzę że ciekawy monolog prowadzisz i sam doszedłeś "prawdy" :cool2: ale wygląda na to że Twój DPF ma już bliżej jak dalej :8)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Czytających ponad setkę a tylko jedna osoba coś napisała :) i stąd wyszedł monolog.

Faktycznie głupio to wygląda ale może chociaż komuś się przydadzą te informacje.

Pewnie kiedyś trzeba będzie ten DPF wywalić choć gdzieś czytałem, że tych nowych z systemem samooczyszczania się nie rusza ale to jeszcze nie potwierdzona informacja. W tym wszystkim pociesza to, że mam nie kręcony przebieg :D

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj przyda sie przyda

tylko większość zapewne nie miała z tym do czynienia, mało tego jest w E46 na szczęście ...

 

Jak dowiedziałeś sie o filtrze w soim BMW? Pisałeś o tym, dobrze kojarze?, w innym temacie?

Nie moge wyczaić gdzie ta kontrolka o której piszesz, może nie mam dziadostwa...

 

Zgodnie z pkt. 2 będzie Ci przepalał co jakiś czas, chyba że to dotyczy starszych wersji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt - w E46 DPF to rzadkosc ... ja przyznam ze jestem zdziwiony dopalaniem DPFa w E46 bo myslalem ze to auto jest za stare na posiadanie tej funkcji ... zwlaszcza ze nie kojarze aby posiadalo pomiar cisnienia przed i za DPFem a jedynie sonde lambda.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

No i popełniłem błąd :oops:

 

W nowoczesnych silkach diesla (nowszych niż M47TU) dopalanie jest niezauważalne dla użytkownika i odbywa się przy dłuższej jeździe około 30min z prędkością mniej więcej 130km/h

W ruchu miejskim i korkach filtr zapycha się szybciej.

 

Nie zauważyłem w dokumencie a pkt. 3 i 4 dotyczy tylko silnika M57TU w E60 i E61 :duh:

Czyli kolega "tomaszf" jest jak najbardziej słusznie zdziwiony.

 

pkt 5 - Pytałem w ASO i nie mieli u siebie E46 z DPF :shock: Informacja o wyłączeniu silnika jest nie jeszcze pewna, chyba pozostaje tylko kontakt z ASO w D. Natomiast napewno 100% silnik nie wyłącza się przy najnowszej generacji silnikach - potwierdzone przez ASO.

Koszt wymiany zapchanego filtra w ASO 8.000 PLN :shock:

 

 

Jutro auto idzie pod inpę, muszę sie dowiedzieć co tam się dopisało.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwłaszcza że u nas w kraju korzyści z posiadania takiego filtra w aucie są żadne.....

SPECIAL REMAPPING SERVICE - SOFTWARE ENGINEERING - IDA PRO


Chiptuning Łódź


ŁÓDŹ BYDGOSZCZ BIRMINGHAM LONDON


https://www.tc-performance.com/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu
To prawda z tym brakiem korzyści. Skontaktowałem się mailowo z poprzednim właścicielem auta i zapytałem czy może przypadkiem coś z tym filtrem już robił. Odpisał, że on DPF'a wymienił na nowy a ASO przy 195.000 km ufff, ja je kupiłem przy 201.500 km czyli jeszce trochę pojeździ. W tym momencie teoria o wypalaniu w moim przypadku trochę się zachwiała. Nie wytrzymałem i INPA poszła w ruch zaraz jak tylko wróciłem z pracy. Okazuje się, że pojawiły się błędy jakiegoś czujnika w układzie rail, dokladnie teraz nie pamiętam z głowy. Poźnym wieczorem przenosze się do dzialu diagnoza :)

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Moje problemy z przechodzeniem w tryb awaryjny na szczęście rozwiązane. Niesamowitym zbiegiem okoliczności było to, że DDE zapaliło się dwa razy przy mniej więcej tym samym stanie paliwa a raz silnik zgasł. Jak napisałem w poprzednim poście INPA wypisała problemy ze zbyt niskim ciśnieniem paliwa - błąd 4560, 4570 oraz 4610. Pod diagnostykę poszło ciśnienie pompy podprogowej i to ona okazała się być uszkodzoną. Po wymianie, auto zrobiło się zrywniejsze, odżyło i znacznie szybciej reaguje na naciśnięcie pedału gazu.

 

Na zakończenie, żeby wszystko było w temacie dowiedziałem się, że wypalanie filtra DPF odbywa się w każdym aucie bez zakłócania jazdy. W nowszych autach sygnalizowane jest kontrolką i nie powinno się wtedy przerywać jazdy przez mniej więcej 30 minut. W E46 takiej sygnalizacji nie ma więc dodatkowo odbywa się to bez naszej świadomości głównie na jakiś trasach gdzie jedziemy nieco dłużej z podwyższoną prędkością. Jaka to prędkość niestety nie wiem i nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..co do prędkości to zazwyczaj jest to pow 40km/h...i obr co najmniej 2500/min.

...niektóre auta (nap. Audi) aby serwisowo dopalić DPF jedziesz z kompem, a ten pokazuje dopiero pow. 40 początek sekwencji dopalania...i nie możesz zwolnić poniżej 2500obr/min przez ok. 15min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zakończenie, żeby wszystko było w temacie dowiedziałem się, że wypalanie filtra DPF odbywa się w każdym aucie bez zakłócania jazdy. W nowszych autach sygnalizowane jest kontrolką i nie powinno się wtedy przerywać jazdy przez mniej więcej 30 minut. W E46 takiej sygnalizacji nie ma więc dodatkowo odbywa się to bez naszej świadomości głównie na jakiś trasach gdzie jedziemy nieco dłużej z podwyższoną prędkością. Jaka to prędkość niestety nie wiem i nikt nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć.

 

W temacie mogę powiedzieć tyle... kiedyś w podobnym wątku na bmw-sport pisałem pozwolę sobie przekleić .

 

 

BMW przewiduje wymianę DPF w ostateczności!

Zakładając uszkodzenie mechaniczne lub faktycznie mocno zatkany bez możliwości przepalenia sadzy.

Założenie jest takie że filtr ma działać do ostatnich dni auta.

 

W BMW w zależności od modelu stosowano dwa DPF-y .

W wcześniejszych modelach DPF połączony w jednej obudowie z katalizatorem (usytuowany zaraz za katem) i w nowszej opcji DPF oddzielnie zainstalowany pod autem.

 

Pierwsza opcja była wyposażona w dwa czujniki :

Czujnik ciśnienia spalin (odejście do niego było usytuowane powiedzmy między DPF a katem) ten jak sama nazwa wskazuje kontrolował ciśnienie przed DPF.

Obok niego był zainstalowany czujnik temperatury spalin, również pomiędzy DPF a katalizatorem.

Te dwa czujniki zbierały informacje o parametrach przed DPF i na podstawie ich odczytu ECU podejmuje decyzję o przepalaniu filtra.

Gdy filtr cząsteczek jest zatkany ,ogranicza swobodny wylot spalin ,co powoduje ich spiętrzanie pomiędzy filtrem a kolektorem wydechowym. Skutkiem tego jest wzrost ciśnienia spalin i wzrost temperatury katalizatorze ,turbinie kolektorze wydechowym.

 

BMW twierdzi że układ zarządza praktycznie bez wiedzy kierowcy... ustala termin przepalania lub inicjuje przepalanie w razie potrzeby.

Podejmuje taką decyzję kiedy ma to nastąpić na podstawie programu.

Kiedy jesteśmy informowani o potrzebie przepalenia komp również inicjuje start tego procesu.

Odbywa się on w tedy gdy jak pisałem jest inicjacja na podstawie czujników przy DPF o zbyt wysokim ciśnieniu lub temp. spalin i rozpoczyna się gdy silnik uzyska 75stopni , w baku jest więcej niż 10l paliwa a temperatura spalin przekroczy 240stopni.

 

W tych okolicznościach najlepsze efekty osiąga się jadąc z stałą prędkością 60km/h 20 minut.

Jeśli nie spełnimy tych powiedzmy 20minut i proces zostanie przerwany. Komp aktywuje ponowne przepalanie w tych samych okolicznościach.

Jeśli pomimo tego komp nadal chce przepalać BMW sugeruje 30minut autostradą z możliwie dużą prędkością. (to akurat jest ciekawe)

 

 

W zależności od modeli i wyposażenia w różny sposób (różnymi komunikatami )kierowca był informowany o potrzebie przepalenia np. odległość do , albo od razu przepalanie, albo że jest potrzebne i coś tam jeszcze.

 

Sprawa dotyczy DDE6 w tej opcji również jest przepustnica spalin celem podniesienia temperatury przepalania (zapewne przytyka wylot)

Jeśli chodzi o DDE 7 nie jestem pewien ale BMW zmieniło rozwiązanie i komp informuje albo o potrzebie aktywacji funkcji przepalania czynność wykonywana w ASO, albo wymiany na nowy..... ale głowy nie dam. To tak w telegraficznym skrócie o DPF w BMW

DPF w bawarkach to ceramiczny monolit z węglika krzemu, który jest odporny na wysokie temperatury a w 50 % jest jakaś struktura powlekana katalitycznie platyną. Ten DPF nie wymaga dolewania żadnych substancji do paliwa.

Jest wyjątkowo odporny na wysokie temperatury. Gdy zatkany najprościej w świecie wyciągany i "karcherem" mycie na przestrzał...... ot cała regeneracja.

 

 

 

Mały Quiz dla chętnych :norty: ....

 

Co się stanie jeśli czujnik temp spalin (nie będzie uszkodzony) ale będzie przekłamywał ?

Co zrobi komp jeśli czujnik ciśnienia spalin będzie przekłamywał ?

(rozważam opcję zawyżania) gdy filtr nie jest zapchany.

 

MARIO ...pewny jesteś że Twoja furka ma DPF widziałeś go ??

 

Pozdrawiam Krzysiek

 

Ps . Nie jest to mój wymysł informacje zaciągnięte z BMW WDS

Edytowane przez ROGER-NYSA

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Członkowie klubu

Nie widziałem, nawet nie wiem gdzie ma być i jak wygląda. Wiem tyle ile przekazał poprzedni właściciel, że był dokładany i spełnia EU4, jest jeszcze nalepka oraz, że wymienił go przy 195.000km. Wolałbym oczywiście jego nie mieć i się niczym nie martwić :)

 

PS. Wykład jak zwykle interesujący :)

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mały Quiz dla chętnych :norty: ....

Co się stanie jeśli czujnik temp spalin (nie będzie uszkodzony) ale będzie przekłamywał ?

Co zrobi komp jeśli czujnik ciśnienia spalin będzie przekłamywał ?

(rozważam opcję zawyżania) gdy filtr nie jest zapchany.

..przelaczy silinik w tryb awaryjny,zapali kontrolke check engine i wysle do serwisu na manualne czyszczenie dpfa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Co się stanie jeśli czujnik temp spalin (nie będzie uszkodzony) ale będzie przekłamywał ?

 

..przelaczy silinik w tryb awaryjny,zapali kontrolke check engine i wysle do serwisu na manualne czyszczenie dpfa?

 

Bezapelacyjnie .

 

Gdy nałoży się jedno i drugie będzie w odpowiednich okolicznościach ciągle próbował przepalać podczas jazdy.

 

Wir w baku gwarantowany....

 

Sylwo .. You win :cool2:

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Członkowie klubu
Ciekawi mnie: czy masz aktywną kontrolkę DPF - tą "z dymkiem" na zegarach?...

 

Jak inpą w testach zegarów włączam kontrolki to się nie świeci. Być może ona jest od czegoś innego i w benzyniaku.

Pozdrawiam, Mariusz

"Mario"

F11 Sophisto Grau


http://i59.tinypic.com/242j57c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Ciekawi mnie: czy masz aktywną kontrolkę DPF - tą "z dymkiem" na zegarach?...

 

Jak inpą w testach zegarów włączam kontrolki to się nie świeci. Być może ona jest od czegoś innego i w benzyniaku.

 

Zakładając aluminiowe ramki na zegary, pokusiłem się i sprawdziłem.......... w środku gdzie powinna być dioda od DPF jest puste miejsce. W moim przypadku nie jest ona wlutowana.

Więc nie ma co świecić. Auto e46 320d 2003 r

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam

/kiedy pojawiła się opcja DPF dla E46???/

 

DPF-a nigdy nie było w standardzie dla E46.

DPF pojawił się z czasem jako doposażenie .

Był proponowany w serwisie, zamontowanie go dawało jakieś upusty w opłatach (zniżki w podatku)

DEE5 a takie mamy w E46 nie było przygotowane pod kątem obsługi DPF-a

 

Montowano DPF w układzie otwartym który nie był obsługiwany i zapewniał zmniejszenie emisji cząstek stałych o 50%

Po prostu po jakimś tam przebiegu trzeba go wymienić na nowy.

Nie znalazłem jednak pewnych informacji po jakim przebiegu. Sądzę że w ASAP jest taka informacja . Niestety nie mam dostępu tu link http://www.bmw-partnerzy.pl/oferta/pomoc_techniczna_online/

Jest ktoś na forum z dostępem?

Klasyczny DPF występujący już w e60 od 03.2004r był w układzie zamkniętym a DDE6 obsługiwało dodatkowe czujniki. Układ ten daje możliwość zmniejszenia emisji cząstek stałych o 90%.

 

Proszę zwrócić uwagę na opis z real OEM. Zielony obszar.

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/pf1381_kat%201.jpg

 

Poniżej filtr cząstek stałych dla e46 doposażenie układ otwarty (bez czujników ciśnienia i temperatury spalin)

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/uk150_kat2.jpg

 

Poniżej typowy DPF dla DDE6 z czujnikami.

 

http://www.otofotki.pl/img15/obrazki/li9434_e90%20filtr.jpg

 

Powyższe informacje zaczerpnięte z ASAP , ponadto wklejam opis z WDS-BMW.

 

Changes for the particulate filter system

For the actual function of the diesel particulate filter, the following changes have been added:

· Exhaust system with catalytic coated soot particle filter

· Throttle valve for exhaust gas temperature increase within the engine

· Two exhaust gas temperature sensors per row for initiating the filter regeneration (Note:) On the M47TÜ2 engine, there is only one exhaust gas temperature sensor - before the particulate filter)

· An exhaust backpressure sensor to estimate the filter load while the vehicle is being driven

· Extended software of the engine management system

 

Use

The diesel particulate filter is deployed as follows:

· E60 with M57TÜ/EU4: From 03/04

· E60 with M57TÜ TOP/EU4: From 09/04

· E65 with M57TÜ2: From 03/05

· E60, E83, E90 with M57TÜ2: From 09/05

· E70 with M57TÜ2: From 09/06

· E70, E90, E83 with M57TÜ2 TOP: From 09/06

· All other M57TÜ2 TOP engines: From 03/07

 

See also BMW Technology:

TIS -> Document -> SI Technology -> Enter SBT Number

SBT numbers:

11 01 05124 and 18 02 03062

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.