Skocz do zawartości

e36 -Szpera Jak Działa?


mriusz

Rekomendowane odpowiedzi

Witam mam pytanie gdyż ciekawi mnie na właśnie "szpera" chciałbym pogłębić swoją wiedzę.

kumpel mówił mi ze jeżeli ktoś ma szpere to potrafi ją włączyć i wyłączyć? (czyli jak w samochodzie jest jakiś przycisk? ) czy poprostu bunie które mają szpere cały czas mają naped przenoszony na 2koła?(czy się naprawdę włącza i wyłącza?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są różne rodzaje szper:

1. Tzw. elektro-szpera, czyli po prostu zaspawany dyfer, sztywna oś

2. Sprzęgłowa szpera- w dyfrze, na każdej półosi są tarcze, które nawzajem trąc o siebie zapobiegają przeniesieniu 100% mocy na jedno koło. Ta jest najczęściej spotykana, zazwyczaj blokuje 25%-40% (przynajmniej taki procent momentu zawsze, niezależnie od sytuacji, będzie przeniesiony na mniej obciążone koło)

3, Szpera wiskotycza- blokuje się gdy różnica między obrotami kół tej samej osi jest zbyt duża (im większa różnica tym bardziej blokuje)

4. Znam jeszcze szpere ASD Mercedesa, która była szperą sprzęgłową, z tym że za pomocą guzika można było zablokować dyfer

5. Torsen- samoblokujący się mechanizm różnicowy (za pomocą specjalnych zębatek, ślimacznic itp), stosowany najczęściej do optymalnego przeniesienia napędu między przednią a tylną oś w autach 4x4 (aczkolwiek o ile pamiętam Mazda MX-5 mogła mieć taki na tylnej osi)

6. "Szpera" elektroniczna- auto posiada zwykły dyferencjał, ale komputer wyczuwa, kiedy za duża jest różnica obrotów kół tej samej osi i hamuje "szybsze" koło hamulcem

7. Elektronicze szpery- stosowane od dłuższego czasu m.in. przez Ferrari (ostatnie BMW M3 też to ma o ile się nie mylę)- komputer ogarnia obroty kół tej samej osi i tysiące innych parametrów i na tej podstawie za pomocą hydrauliki odpowiednio blokuje dyfer

Bardzo dużo info na temat szper można znaleźć na wikipedii. :)

Edytowane przez KarlosŁDZ
http://img837.imageshack.us/img837/3526/5vk4.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spotkałem sie jeszcze nigdy z opcją włączania i wyłączania szpery. Nie wiem jak działa ESP (układ antypoślizgowy), tam napewno wpływ na napęd ma komputer ale jak to działa niewiem (nie interesowałem sie tym nigdy). W E36 nigdy nie spotkałem sie z tym systemem, więc myśle, że jak masz szpere (jakąkolwiek) to układ przeniesienia napędu działa tak samo bez względu na to czy koła mają przyczepnośc czy nie i nie da sie tego wyłączyć. Jako kierowca odczujesz jedynie różnice w przyspieszeniu i poślizgu (w zależności od nawierzchni po jakiej jedziesz) tylnych kół. Też mnie ciekawi to pytanie bo do końca nie znam odpowiedzi, pisze jedynie ze swoich doświadczeń, wiec również czekam na odpowiedż fachowca w tej sprawie. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
e36 ma zwykłą szperę mechaniczną i nie da się jej włączyć czy wyłączyć, do normalnej jazdy niepotrzebna, przy małej mocy nie do wykorzystania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

e36 ma zwykłą szperę mechaniczną i nie da się jej włączyć czy wyłączyć, do normalnej jazdy niepotrzebna, przy małej mocy nie do wykorzystania.

dzięki za odpowiedź:)

a gdzie da się wykorzystać szpere? w jakich warunkach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

e36 ma zwykłą szperę mechaniczną i nie da się jej włączyć czy wyłączyć, do normalnej jazdy niepotrzebna, przy małej mocy nie do wykorzystania.

dzięki za odpowiedź:)

a gdzie da się wykorzystać szpere? w jakich warunkach ?

 

Np na sliskiej nawierzchni w chwili gdy jedno kolo ma poslizg w aucie bez szpery to tylko ono by sie obracalo a drugie stalo, w aucie ze szpera krecic beda sie obydwa kola :D

I przydaje sie w zabijaniu much na bocznej szybie :cool2:

 

Off top: Kuba Slicznie sie prezentuje te twoje 325i :cool2:

W związku ze złym stanem zdrowia nie prowadze już napraw BMW !!!!

A i od forum zacząłem leczenie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
e36 ma zwykłą szperę mechaniczną i nie da się jej włączyć czy wyłączyć, do normalnej jazdy niepotrzebna, przy małej mocy nie do wykorzystania.

dzięki za odpowiedź:)

a gdzie da się wykorzystać szpere? w jakich warunkach ?

 

Np na sliskiej nawierzchni w chwili gdy jedno kolo ma poslizg w aucie bez szpery to tylko ono by sie obracalo a drugie stalo, w aucie ze szpera krecic beda sie obydwa kola :D

I przydaje sie w zabijaniu much na bocznej szybie :cool2:

 

Off top: Kuba Slicznie sie prezentuje te twoje 325i :cool2:

 

Dziękować, dziękować :D teraz tylko serducho nowe mu wstawisz i będzie git również pod maską :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
e36 ma zwykłą szperę mechaniczną i nie da się jej włączyć czy wyłączyć, do normalnej jazdy niepotrzebna, przy małej mocy nie do wykorzystania.

dzięki za odpowiedź:)

a gdzie da się wykorzystać szpere? w jakich warunkach ?

pokazałbym ci na moim przykładzie ale jak wkleje tu linka do youtube to pewnie skończy się ostrzeżeniem :D hehehe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pokazałbym ci na moim przykładzie ale jak wkleje tu linka do youtube to pewnie skończy się ostrzeżeniem :D hehehe

W celach naukowo-informacyjnych mogę udzielić jednorazowej abolicji :D

A tak zupełnie na poważnie, to można wrzucić jakiś filmik z jazdy bokiem, wszak to już nie jest bezmózgie palenie gumy...

 

P.S. Istotnie, saku ma grubą 325i :cool2:

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak działa szpera??? A tak :D To moja

 

http://www.youtube.com/watch?v=YEClP969bSw

 

Szpere zakładamy jak normalny dyfer. Wyjmujemy stary i zakładamy szpere. Flansze pasują przynajmniej w 323,325,328 są te same .Musisz jednak pamietac że są różne przełożenia tj: 2,97 (nie jestem na 100 proc pewny),3,15,3,45 itd :cool2:

 

PS. Mam nadzieje że nie oberwę za ten filmik. Zamieszczony w celach naukowo- społecznych.Ten jeden raz

http://imageshack.us/a/img850/9757/z1i.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

heh :D

tu ciężko było w poślizg wprowadzić autko, miałem nówki gumy może dlatego

http://www.youtube.com/watch?v=6o5YsEMfTso

 

a to jeszcze sprzed 3 lat prawie

http://www.youtube.com/watch?v=yaNNd4q-82Y

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Znam jeszcze szpere ASD Mercedesa, która była szperą sprzęgłową, z tym że za pomocą guzika można było zablokować dyfer

 

LOL :cool2: ASD jest blokowana hydraulicznie nie za pomocą przycisku :mad2: steruje tym sterownik elektroniczny bez żadnej kontroli kierowcy i na pewno tak to działało w W124 i W201 następna ewolucja tego układu to 4-Matic po prostu sterownik kontrolował tylne koła każde z osobna i jak "szpera" nie daje rady to załącza napęd 4x4 50% na 50% i powoduje niesamowitego banana :) zwłaszcza przy turbodoładowanym dieslu

Nie masz co zrobic kasą ??........


Zostań klientem stacji ASO :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A no tak, masz rację, pomyliło mi się po prostu bo czytałem o przeróbkach umożliwiających zablokowanie ASD guzikiem :) . Prawdą jest, że asd załączało się samo, ale blokowanie 100% działało tylko do 30km/h.
http://img837.imageshack.us/img837/3526/5vk4.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.