Skocz do zawartości

E46 wymiana zarowki LED w zegarach


Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Witma, jakis czas temu znalazlem dobra instrukcje do wymiany LED-ow w zegarach. Niestety byla po niemiecku wiedz ja przetlumaczylem i napisalem do autora o udostepnienie zdjec. Zgodzil sie i tak o to instrukcja stala sie internacjonalna ;) Autor instrukcji instrukcji opisuje wymiane ledow na niebieskie ale doskonale nadaje sie rowniez do naprawy przepalonej zarowki :cool2:

 

Podziekowania dla CarStyling Eggersdorferza udostepnienie zdjec. Ich e-mail info@cs-eggersdorfer.de

 

STEP 1

Przed rozpoczęciem pracy w urządzeniach elektronicznych w samochodzie, nalezy zawsze odlaczyc baterie lub kleme masy.

 

Aby zdemontowac zestaw wskaznikow trzeba odkręcić dwie śruby oznaczone na zewnątrz.

W tym celu potrzebny jest klucz torx (TX25) lub grzechotka z bitem.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/1_1_zps54ae1834.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/1_2_zps36a174ba.jpg

 

Kierownice spuszczamy do samego dolu po czym zestaw wskaznikow moze zostac wyciagniety. Chwyć oburącz górna obudowe z tworzywa sztucznego i wyciągnij zestaw wskaznikow do połowy.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/1_3_zpsd2e526bb.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/1_4_zps6ce976dd.jpg

 

Teraz wypnij dwa złącza z tylu zestawu wskaznikow poprzez odchylanie zabezpieczenia na wtyczce.

Wyciagnij zestaw wskaznikow i umieścić go na płaskim i schludnym miejscu pracy.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/2_1_zpsb0e0cd26.jpg

 

STEP 2

 

Obroc zestaw wskaznikow i odkrec zaznaczone na czerwono sruby aby usunac tylna pokrywe

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/2_2_zps0f76daf2.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/2_3_zps4c8553f5.jpg

 

Aby zdjac przednia, oszklona pokrywe obruc ponownie zestaw wskaznikow, wyciagnij gumowe oslony przyciskow (tych dwoch) od ustawien na zegarach poprzez ostrozne i wolne ciagniecie ich do gory.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/2_4_zps14fe3d53.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/2_5_zpsd4c0b535.jpg

 

Przednia oslona moze zostatc zdjeta.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/2_6_zps9b8a72be.jpg

 

STEP 3

 

W nastepnym kroku zdejmujemy plytke z oznaczeniami (licznik km/h, obrotomierz itd.)

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/3_1_zpsbb951141.jpg

 

Teraz mozna wyciagnac przyciski od ustawien rowniez ostroznie i z wyczuciem.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/3_2_zps646bd613.jpg

 

 

STEP 4

 

Teraz usowamy wyswietlacz komputera pokladowego. Obracamy ponownie zestaw wskaznikow aby usunac metalowa rame ekranu wyswietlacza.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/4_1_zps1f7229fa.jpg

 

Na plytce scalonej widzimy cztery metalowe haki kotre sa zaczepione o plytke. Odciagamy jae tak aby mozna bylo wysunac do przodu metalowa ramke.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/4_2_zpse864599d.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/4_3_zps0ff14129.jpg

 

Podczas wybudowywania wyswietlacza uwazaj aby nie dotknac go palcami by uniknac pozniejszych odciskow palcow na wyswietlaczu komputera pokladowego - najlepiej pracowac w rekawiczkach.

Zwroc tez uwage ze obie tasmy przewodzace nie mozna usowac z wyswietlacza. Wyswietlacz wyciaga sie wraz z tasmami z plytki scalonej.

Pracuj absolutnie bez przemocy!

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/4_4_zps75f690da.jpg

 

STEP 5

 

 

Ten etap wymaga szczególnej uwagi! Czytaj uważnie i nie spiesz się w tej części aby nie uszkodzic zestaw wskazniko! Praca w rękawiczkach jednorazowych lub umytymi rękami, aby nie zostawić śladów na liczniku!

 

 

Dotknij wszystkie wskazowki lekko w pozycji 0, czyli w lewo do oporu. Zrob

teraz zdjęcia lub rysunki, bo później wskaźnik musi być cofnięty w ta sama pozycje. Działać bardzo ostrożnie, w inny wypadku prędkościomierz może byc przestawiony.

 

Po dokonaniu zdjec każdej wskazowki, możesz zacząć demontowac wskazowki.

 

UWAGA: Nigdy nie ciagnij wskazowek po prostu do gory, wal silniczk zostanie uszkodzony lub wygiety

 

Krec wskazowki tak jak na kolejnym zdjeciu jest to widoczne, kilka razy w kierunku zegarai ciagnac jednoczesnie z wyczuciem za wskazowke. Nie krec sama wskazowka tylko tym czarnym plastikiem dwoma palcami. Po mniej wiecej 6-8 obrotach wskazowka w zaleznosci od wskazowki i sily ciagniecia powinienes wyczuc ze wskazowa zwalnia sie od walka silniczka.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/5_1_zps3fbadb9f.jpg

 

Powtoz ta czynnosc przy kazdej wskazowce.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/5_2_zpse437e387.jpg

 

STEP 6

 

Po pomyslnym przejciu punktu 5 mozna zdjac licznik z plytka sterujaca.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/6_1_zpsdfcbb722.jpg

 

Bialy plastikowy nosnik moze zostac zdjety po czym ukazuje sie plyta scalona.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/6_2_zps7386f9b5.jpg

 

STEP 7

 

Przygotuj pensete, lutownice i pompke ssaca lut. Pamietaj o polaryzqacji diody. Masa diody SMD PLCC2 LED poznaje sie po brakujacym rogu.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_1_zps49443ea6.jpg

 

Przelutuj zaznaczone miejsca (oczywiscie zalezy od tego jakie miejsca chcesz przelutowac)

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_2_zps68f49626.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_3_zpsd0d249da.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_6_zps32240f64.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_7_zps3565b6e9.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_8_zps7b384e42.jpg

 

Dla wszystkich milosnikow sczegulow, ktorzy ewentualnie - tak jak ja - chca zrobic drzwi w innym kolorze, zaznaczylem pojedyncze LED ktore zapalaja sie pojedynczo i sa odpowiedzialne za bagaznik, drzwi i samochd podswietlaja.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_5_zps152a089e.jpg

 

Po przelutowaniu wszyskich diod ktore chcielismy zmienic mozna sprawdzic ich poprawne dzialanie podlaczenie napiecia max. 12V do Pinu 7 i Masse do pinu 1.

Alternatywna metoda to podlaczenie napiecia 3.5V pojedynczo do kazdej diody (przy wyzszym napiecia nie jest wskazane zbyt dlugie trzymanie napiecia, grozi spaleniem rezystora diody)

Zawsze uwazaj jakie napiecie nakladasz na poszczegolne czesci.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/7_9_zpsc0851d56.jpg

 

STEP 8

 

Jesli przelutowywujesz rowniez ekran komputera pokladowego mosi zostac rowniez wymieniona tak zwana folia dyfuzji. Na wyswietlaczu znajduje sie pomaranczowa folia dyfuzji. Przy wymianie oswietlenia na inny kolor nie bedzie pasowac i trzeba ja zciagnac. Rogi sa lekko przyklejone, najlepiej zlapac ja mala penseta. Zciagnieta folia moze sluzyc jako szablon. Docinamy trzy folie wzgledem tej orginalnej i nakladamy na wyswietlacz (tu chodzi chyba o jakas folie ktora byla w zestawie z niebieskimi diodami).

 

STEP 9

 

Skladanie zastawu wskaznikow odbywa sie w odwrotnej kolejnosci, zaczynamy od bialego plastiku nosnego wkladajac go spowrotem na plyte scalona.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/9_1_zps32b0aac4.jpg

 

Nastepnie wyswietlacz komputera pokladowego moze zostac umieszczony na swoje miejsce. Zwroc uwage na znaczone miejce na zdjeciu aby nie zamontowac go na odwrot.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/9_2_zpsd384ff35.jpg

 

Nastepnie montujemy metalowa ramke od wyswietlacza bez przemocy i zwracamy uwage na poprawne i mocne umiejscowienie hakow. Powinny wszystkie sie zaczepic, w innym wypadku moze nie dzialac wyswietlacz lub czesciowo nie wyswietlac.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/9_3_zps4c7004ed.jpg

 

STEP 10

 

Zamiesc spowrotem w swoje miejsce licznik z plytka sterujaca po czym mozna montowac spowrotem wskazoeki. Dotnij sobie do tej czynnosci gruby kawalek papieru ktory bedzie potrzebny do podlozenia pod wskazowki aby odstepy na calej dlugosci byly takie same a wskazowki nie zostaly za daleko wcisniete. Wskazowki musza dac sie bez oporu poruszac aby zapewnic im pozniejsza, bezawaryjna prace.

 

Po nalozeniu wskazowek trzeba umiescic je ponownie w pozycji 0. Przygotuj wczesniej zrobione zdjecia. Przesun np. wskaznik kilometrow pozycji 300 km/h w kierunku zegarka, nastepnie przesun wskazowke w odwrotnym kierunku do zegarka do pozycji 0, od 40Km/h powinienes juz odczowac lekki opor, przesowaj wskazowke dalej az do pozycji 0 ze zdjec.

 

Przy wszystkich wskazowkach trzeba powturzyc ta czynnosc (skalibrowac je) znaczy podczas posowania w przeciwnym kierunku do zegarka, powinno sie czuc opor, dzieki tej czynnosci wskazowki "stana" w tym miejscu. Jesli sa jakies niepewnosci prosze sie skontaktowac ze mna (oczywiscie chodzi tu o autora instrukcji, nie mnie ;) )

 

STEP 11

 

Zamontuj przyciski ustawien zegarow spowrotem na poprzednia pozcje a nastepnie plytke z oznaczeniami (licznik Km/h, obrotomiez itd.) nastepnie mozna zalozyc spowrotem zespol wskaznikow ze szklana oslona.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/11_1_zpsd0357a24.jpg

 

Gumowe podkladki nakladamy na przyciski ustawien zegarow, odrazu mozna sprawdzic ich funkcjonalnosc. Po nacisnieciu powinno sie slyszec przelaczanie mikropoloczenia.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/11_2_zps85cbde16.jpg

 

Nastepnie montujemy tylna obudowe.

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/11_3_zps9e1b8df3.jpg

 

Po zlozeniu wszystkiego podlaczamy kable i montujemy wyswietlacze.

 

Tak wygladaja niebieskie zegary

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/11_4_zps99957c2f.jpg

 

http://i1033.photobucket.com/albums/a419/speed1211/E46%20zegary/11_5_zps34ca0c39.jpg

 

 

Uwaga - Naprawa i przebudowa licznika odbywa sie na wlasna odpowiedzialnos.

Instrukcja zostala stwozona z wielka dokladnoscia i nie bierzemy odpowiedzialnosci za ewentualne uszkodzenia.

 

Ja tez sie do tego podlaczam, tlumaczylem starannie i nie biore odpowiedzialnosci za wszelkie uszkodzenia. :wink:

 

speed1211speed1211

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
  • 1 rok później...
  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Zdjęcia są widoczne. Nie wiem co się stało z Photobucket że odblokowali. Ciekawe na jak długo :wink:

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.