Skocz do zawartości

[E90] 320D Wymiana Dwumasy - kompletu.


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Jako, że sam szukałem informacji jak podejść do wymiany dwumasy i za dużo nie znalazłem to postaram się opisać krok po kroku jak to uczynić :P .

Temat dotyczy rocznika 2006, bo taki mam.

Więc do dzieła. Generalnie potrzebny oczywiście kanał.

1) Ściągamy wszystkie osłony plastikowe, śrubek jest sporo!

2) Odkręcamy metalową osłonę pod podporą wału - 10 szt. śrub torx.

3) Dalej tylna rozpórka - 5 śrub.

4) Następnie odkręcamy i ściągamy cały tłumik, śruby są przy elastycznym łączniku i dwie na wysokości skrzyni, wyciągamy z wieszaków gumowych - jeden na końcu i jeden po środku (ja ich nie odkręcałem tylko podważyłem i zeszły).

5) Jak mamy tłumik już ściągnięty to bierzemy się za osłony termiczne - szt. 2 (dobra rada, wszystkie nietypowe śruby i śrubki po ściągnięciu dowolnego elementu przykręcałem na miejsce żeby później się nie pogubić).

6) Odkręcamy wał przy skrzyni – 3 szt. śrub rozm. 18, zaznaczamy markerem położenie wału względem elastycznego łącznika wału na ewentualność wyważenia. Jeśli nie mamy dojścia do śruby wrzucamy luz i pchamy auto do przodu lub do tyłu - wał się obróci. Po odkręceniu, wał pchamy w kierunku tyłu auta i nam wyskakuje z łącznika.

7) Odkręcamy podporę wału – 2 śruby rozm. 13. i podwieszamy go po stronie kierowcy żeby nam później nie przeszkadzał. Do tego momentu wszystko idzie gładko, teraz zaczynały się małe schody.

8) Więc do dzieła: po lewej stronie skrzyni widzimy wysprzęglik, odkręcamy dolną śrubę rozm. 13, wypinam przy wysprzęgliku przewód z płynem hamulcowym, wcześniej zaciskam ściskiem stolarskim sam przewód. Wkładam go między elementy podwozia żeby nie przeszkadzał. Po prawej stronie skrzyni wypinam wtyczkę biegu wstecznego oraz wypinam przewód z mocowań, które są na samej skrzyni – szt. 2 lub 3 (nie pamiętam już ile).

9) U góry wypinam wodziki skrzyni – czarny ma jedną zawleczkę po prawej stronie, jasny ma dwie zawleczki – jedna po prawej, druga po lewej. Żeby odblokować zawleczki ciągniemy je w stronę tyłu auta, później wyciągamy je razem z tulejkami. Skrzynię mam wolną od obcych elementów.

10) Odkręcamy wszystkie śruby dookoła skrzyni – torx’y. Górne i boczne odkręcałem na przedłużce dł. ok 70cm. (przydają się 2 komplety kluczy) również z przedłużką przegubową (wkładając klucz górą), jest tu trochę zabawy ale da się to zrobić.

11) Na samej górze 3 śruby, z tego do jednej mega ciężko się dostać (tych nie widać, wszystkie inne widać gołym okiem).

12) Jedna zwykła śrubka M10, widać ją stojąc tyłem do przodu auta, umieszczona po stronie tłumika. Trzeba ją odkręcić. Po odkręceniu wszystkich śrub wkładam przedłużkę w dolny otwór skrzyni i podważam wcześniej podbudowując skrzynię. Wyciągamy ją.

13) Ukazuje się docisk. Odkręcamy go, śruby imbusowe, wyciągamy docisk i tarczę. Mamy i dwumas, tu do odkręcenia urzyłem elektrycznego klucza udarowego – uwierzcie mi, że bardzo się przydał.

14) Odkręcamy dwumas – śruby torx chyba rozm. 50 i zakładamy nowy, pasuje tylko w jednym położeniu więc nie martwmy się, że przykręcimy go inaczej niż był. Smaruje śruby klejem do gwintów i przykręcam jak zwykłe koło – śruby na przemian, momentem 105 Nm.

15) Przygotowany trzpień centrujący wkładamy w otwór dwumasy, potem tarczę i docisk, który ma tuleje prowadzące.

16) Dokręcam docisk, ściągam zabezpieczenie – słoneczko, wyciągam trzpień. Sprężynki na docisku są ściśnięte.

17) W skrzyni wymieniam łapę wysprzęglika, rzecz prosta i łożysko oporowe. Miałem łożysko, które można było założyć w dwóch położeniach, w zależności jak je ustawiłem to łożysko było bardziej wysunięte lub mniej. Ustawiłem na to mniejsze (bliższe łapie). Niektóre elementy przesmarowałem smarem miedzianym.

18) Skręcamy wszystko, odpowietrzamy sprzęgło i w drogę.

Po odpaleniu nie mogłem wbić biegu! :mad2:

Okazało się, że mimo iż miałem dużo płynu hamulcowego w zbiorniczku to i tak było za mało dla sprzęgła i się zapowietrzyło ponownie. Więc moja uwaga – płynu max, aż po korek i długo odpowietrzajcie sprzęgło. Sprzęgło chodzi bardzo lekko, nie słychać tarcia dwumasy.

Mam nadzieje, że opis się komuś przyda. Pozdrawiam :cool2:

Edytowane przez dawidtrafny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Nawiązując do Twojego tematu i fajnego opisu wymiany dwumasy i sprzęgła, mam do Ciebie pytanie:

Zastanawiam się sam nad wymianą, ale zanim zakupie cześci i wydam kase musze się upewnić że to to, a objawy mam podobne jak opisałeś po wymianie.

Nie mogę swobodnie wrzucać jedynki, dwójka lepiej, reszta biegów bez zarzutu. Często żeby ruszyć ze świateł musze pomieszać biegami wysokimi tzn 6-5 i jedynka wchodzi jak masełko wtedy, nie wiem co jest grane. Olej w skrzyni zmieniłem nic nie pomogło. Przebieg to 90 tys ale autko jeździło głównie w mieście a kierowcą to była Pani, więc sprzęgło było sporo używane :) Typowych objawów zużycia dwumasy nie ma (nic nie stuka) - auto też ładnie rusza (jak już uda sie wbić na siłę ten bieg), ale nic tak nie wkurza jak nie możesz w tempie ruszyć z miejsca np. w korku. Czy to zapowietrzenie, wysprzęglik - masz jakieś pomysły?

Będę wdzięczy za każdy pomysł

misiorr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawiązując do Twojego tematu i fajnego opisu wymiany dwumasy i sprzęgła, mam do Ciebie pytanie:

Zastanawiam się sam nad wymianą, ale zanim zakupie cześci i wydam kase musze się upewnić że to to, a objawy mam podobne jak opisałeś po wymianie.

Nie mogę swobodnie wrzucać jedynki, dwójka lepiej, reszta biegów bez zarzutu. Często żeby ruszyć ze świateł musze pomieszać biegami wysokimi tzn 6-5 i jedynka wchodzi jak masełko wtedy, nie wiem co jest grane. Olej w skrzyni zmieniłem nic nie pomogło. Przebieg to 90 tys ale autko jeździło głównie w mieście a kierowcą to była Pani, więc sprzęgło było sporo używane :) Typowych objawów zużycia dwumasy nie ma (nic nie stuka) - auto też ładnie rusza (jak już uda sie wbić na siłę ten bieg), ale nic tak nie wkurza jak nie możesz w tempie ruszyć z miejsca np. w korku. Czy to zapowietrzenie, wysprzęglik - masz jakieś pomysły?

Będę wdzięczy za każdy pomysł

misiorr

Możesz spróbować odpowietrzyć układ. Jeśli nic nie zgrzyta przy zmianie biegów i nie grzechocze podczas gaszenia silnika to dwumasy nie masz co ruszać. Możesz jeszcze sprawdzić ją w sposób taki, że powoli wciskasz sprzęgło i jak w pewnym momencie również nie słychać grzechotki to jest ok. Co do 1-szego biegu to ewentualnie tarcza sprzęgła lub tak jak piszesz wysprzęglik. Sprzęgło sprawdź tak: wciśnięty pedał sprzęgła - 3 bieg - gaz prawie w podłogę - puszczasz sprzęgło. Jak silnik się dławi - sprzęgło OK. Jak obroty będziesz miał wysokie na puszczonym sprzęgle - sprzęgło się ślizga - nie jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem ten test - silnik się dławi - więc sprzęgło OK. Wpadł mi do głowy jeszcze jeden pomysł. Ponieważ swojego czasu walczyłem z silniczkiem zdawczym przy xDrive (zębatka), żeby się do niego dostać odkręcałem i popuszczałem na śrubach główną podporę pod skrzynią i rozdzielaczem napędu. No i zastanawiam się czy coś się nie przestawiło w ułożeniu skrzyni i np. wybierak biegów nie trafia w cel - czy to wogóle możliwe żeby coś przestawić w ułożeniu skrzyni i czy to może mieć wpływ na wbijanie początkowych biegów? Jeśli tak to jak to ustawić z powrotem na miejsce? Zastanawiam się.....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 11 miesięcy temu...

Nie chce zakładać nowego tematu, więc zapytam tutaj.

Czy przy wymianie dwumasu należy kupić nowe śruby (http://czescidobmw.pl/produkty/sruba-oe-bmw,5739.html) bo słyszałem różne zdania

Oraz czy warto przy okazji wymienić uszczelniacz wału korbowego, a jeśli tak to czy da się wymienić sam simmerring czy jedynie całość z obudową?(http://czescidobmw.pl/produkty/uszczelniacz-victor-reinz,4757.html)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Bardzo przydatny poradnik, serdeczne dzięki i :cool2:

 

Jedyne co mógłbym powiedzieć, można ułatwić sobie troszkę pracy i oszczędzić czas. Ja np nie zdejmowałem wydechu co już oszczędziło mi dużo czasu ;) Tak samo nie odłączałem wysprzęglika od przewodów, tylko wykręciłem go z skrzyni - nie trzeba się trudzić później z odpowietrzaniem etc. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
"Żeńskie Torx-y" E10, E12, E14 najlepiej krótkie 3/8 cala.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Bardzo przydatny poradnik, serdeczne dzięki i :cool2:

 

Jedyne co mógłbym powiedzieć, można ułatwić sobie troszkę pracy i oszczędzić czas. Ja np nie zdejmowałem wydechu co już oszczędziło mi dużo czasu ;) Tak samo nie odłączałem wysprzęglika od przewodów, tylko wykręciłem go z skrzyni - nie trzeba się trudzić później z odpowietrzaniem etc. :)

 

całkowita racja :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Do nowego sprzęgła nie trzeba ponieważ jest fabrycznie naciągnięte i ma blokadę którą sie zwalania dopiero po przykreceniu do dwumasy, natomiast jeśli zdemontujesz sprzęgło i potem zakładasz to samo to w tedy trzeba naciągnąć słoneczko i przesunąć sprężynki ale warsztaty radzą sobie z tym bez tego specjalnego urządzenia np. naciągając na prasie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.