Skocz do zawartości

DISA silnik M52TU B25 - usunięcie wibracji


Maru

Rekomendowane odpowiedzi

Pewnie już nie jeden z nas spotkał się z problemem drgań i wibracji zaworu DISA. Zawór oczywiście pracuje, ale hałasuje jak by się zaraz miało coś rozsypać. Słychać takie charakterystyczne brzęczenie, dźwięk ten wydaje obrotowa klapka zaworu. Sprawdzić to można przy silniku chodzącym na wolnych obrotach, lekko przesuwając ręcznie cięgno. W momencie skasowania luzu, brzęczenie powinno ucichnąć.

Klapka jest osadzona na 6-ciokątnym trzpieniu, jeśli pojawi się luz to pod wpływem ciśnienia zaczyna drgać. Tak wyglądały skrajne położenia klapki spowodowane luzem.

IMG_0049f.jpg IMG_0050f.jpg

Pewnie w większości przypadków kończy to się wymianą całego zaworu DISA i są to dosyć duże koszty. Na forach zagranicznych można się natknąć na wymianę właśnie tej klapki. Koszt takiego zestawu naprawczego na ebay-u ok. 300-350 pln. Ale dla chcącego nic trudnego :lol:

Wymontowanie zaworu jest proste, odpinamy wtyczkę od zaworu i odkręcamy dwie śruby, uważając przy tym żeby nie wpadły w zakamarki silnika :? Gdy mamy już wyciągniętą DISĘ, zabieramy się do wymontowania klapki.

  1. Musimy wyciągnąć boczną zaślepkę, która wpięta jest na zatrzaskach. Najlepiej wypchnąć ją od drugiej strony, delikatnie odginając zatrzask. Po wypięciu wygląda to tak.
    IMG_0041f.jpg
  2. Następnie wyciągamy trzpień mocujący osiowo klapkę, wystarczy podważyć go śrubokrętem, a następnie wyciągnąć.
    IMG_0051f.jpg
  3. Teraz ściągamy widoczną podkładkę sprężynową, ja użyłem do tego zagiętej na haczyk agrafki. Zahaczając po kolei o zaczepy podkładki bezproblemowo ją ściągnąłem.
    IMG_0042f.jpg
  4. Teraz pozostaje tylko wyciągnięcie obrotowego trzpienia na, którym osadzona jest klapka. Trzeba tylko wyczepić ją z tego zatrzasku.
    IMG_0043f.jpg
    Niestety wciśnięcie tylko widocznej części może nie być wystarczające, a od drugiej strony nie ma dostępu. Ja użyłem do tego trytyki, przepychając ją przez szczelinę. Wprawdzie nie przeszła całkiem, ale wystarczyło aby przy lekkim dociągnięciu wyczepiła się druga połówka zatrzasku.
    IMG_0045f.jpg
    Teraz możemy sprawdzić jak duży mamy luz.
    IMG_0046f.jpg
  5. Zastanawiałem się jak skasować luz (czyt. czym to upchać :wink: ) i nakleiłem paski taśmy klejącej w taki oto sposób.
    IMG_0048f.jpg

Na okrągłym trzpieniu mocującym od góry klapkę, też był luz więc w podobny sposób przed złożeniem nakleiłem pasek taśmy. Oczywiście tylko na takiej długości jak gniazdo w którym się obraca. Oczywiście na tym trzpieniu lepiej nie przesadzać z dopasowaniem, tak żeby klapka lekko chodziła. Po zamontowaniu wibracje ustały, jak długo to wytrzyma to czas pokaże. :cool2:

A wszystko to przez REKINA ;-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie później...
ja kupiłem zestaw naprawczy z klapką z duraluminium i śrubą podobno tytanową za 300 zł z przesyłką z UK. Powiem szczerze 15 minut roboty i DISA zamilkła w pozytywnym znaczeniu tego zwrotu. Oczywiście 600 zł w kieszeni
E39 523iA, e46 coupe 330Ci 2004 r.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.