Skocz do zawartości

E61 DIY wymiana wiązki tylnej klapy


xaan

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Ponieważ wiązka tylnej klapy to słaby punkt w naszych BMW, umieszczam poniżej instrukcję krok-po-kroku jak samemu ją naprawić.

Nie jest to bardzo skomplikowane ale czasochłonne gdyż wiązki są dwie, każda po kilkanaście przewodów.

Zaczynamy.

 

1. Otwieramy szybę w tylnej klapie i samą klapę. Zabezpieczamy zamek przed przypadkowym zamknięciem.

http://imageshack.us/a/img580/1561/u711.th.jpg

 

2. Odłączamy akumulator

http://imageshack.us/a/img7/7937/tiow.th.jpg

 

3. Odpinamy wewnętrzną maskownicę zawiasu klapy

http://imageshack.us/a/img33/175/m1dz.jpg

 

http://imageshack.us/a/img39/9408/835p.jpg

 

4. Zdejmujemy odbojniki tylnej szyby (nie trzeba odkręcać śruby na której się trzymają)

http://imageshack.us/a/img843/9638/1cgz.jpg

 

http://imageshack.us/a/img818/9494/iicn.jpg

 

5. Odpinamy górną maskownicę (zatrzaski)

http://imageshack.us/a/img545/8308/rcq4.jpg

To miejsce będziemy oglądać najczęściej...

http://imageshack.us/a/img32/8282/5txs.jpg

 

6. Odkręcamy boczną maskownicę (trzy śruby) i zdjemujemy. Śruba od odbojnika może trochę utrudniać ale wystarczy podważyć maskownicę i wyjdzie bez problemu.

http://imageshack.us/a/img836/3001/80t0.jpg

 

http://imageshack.us/a/img841/3497/3cpn.jpg

 

7. Odkręcamy klips trzymający wiązkę

http://imageshack.us/a/img515/1774/xxmq.jpg

 

http://imageshack.us/a/img443/4892/cfy5.jpg

 

8. Rozpinamy prowadnicę wiązki. Uwaga: rozpięcie jest względnie proste ale złożenie tego do kupy potrafi zająć parę kwadransów.

http://imageshack.us/a/img404/338/sb8f.jpg

 

http://imageshack.us/a/img694/5655/d1r0.jpg

 

http://imageshack.us/a/img268/8718/q66d.jpg

 

http://imageshack.us/a/img196/7349/clnu.jpg

 

9. Kończymy na zewnątrz. Wchodzimy do bagażnika. Demontaż maskownicy głośnika.

http://imageshack.us/a/img850/7386/5vta.jpg

 

http://imageshack.us/a/img541/9950/lkgb.jpg

 

10. Odkręcamy głośnik (dwie śruby) i wyciągamy je przez podsufitkę (trochę ciężko ale wychodzi). Odpinamy kostkę.

http://imageshack.us/a/img827/7935/0e4s.jpg

 

http://imageshack.us/a/img801/5585/1tks.jpg

 

11. Odkręcamy gumową uszczelkę (jedna śruba).

http://imageshack.us/a/img689/5201/cpl2.jpg

 

12. Wychodzimy z bagażnika (jeszcze tam posiedzimy przy lutowaniu) i przecinamy wiązkę (najlepiej każdy przewód w innym miejscu żeby po zlutowaniu nie zrobiła się bulwa w jednym miejscu bo nie schowamy jej pod maskownicą).

http://imageshack.us/a/img854/5965/o3a5.jpg

 

13. Wyciągamy przeciętą wiązkę przez otwór głośnikowy.

http://imageshack.us/a/img90/3687/j8mi.jpg

 

14. Odcinamy wiązkę najgłębiej jak się da bo przewody przecierają się właśnie przy wejściu w uszczelkę (na zdjęciu widać, że moja wiązka była poprzecierana do żywych drutów).

http://imageshack.us/a/img89/9156/bq5w.jpg

 

http://imageshack.us/a/img521/9844/rxbk.jpg

 

15. Lutujemy nowe przewody (ja kupiłem silikonowe; po dwa metry 0,75mm, 1,0mm i 2,5mm). Dobrze jest jakoś zaznaczyć kolorystykę żeby nie pomieszać ich przy lutowaniu od strony klapy...

http://imageshack.us/a/img526/1365/c964.jpg

 

http://imageshack.us/a/img153/4403/ez5a.jpg

 

16. Przekładamy nową wiązkę (półmetrową wystarczy) tak jak szła stara.

http://imageshack.us/a/img441/9152/9c8e.jpg

 

http://imageshack.us/a/img825/2801/5ugd.jpg

 

17. Zakładamy prowadnicę na zawiasie. Dla mnie to była najtrudniejsza część. Jeśli wiązka okaże się grubsza od oryginalnej, będzie problem z jej zmieszczeniem i prowadnica się nie zamknie (jest na zatrzaski). Druga sprawa, to że nie ma jak jej docisnąć. :mad2:

http://imageshack.us/a/img89/2817/3xgi.jpg

 

17a. Przykręcamy metalową zapinkę.

 

18. Przycinamy nową wiązkę pod wymiar (jak będzie za długa to się nie zmieści pod maskownicami) i lutujemy ze starą. Ważne żeby po zlutowaniu przewód był jak najcienszy bo inaczej maskownice się nie dopną.

http://imageshack.us/a/img191/8371/c4xw.jpg

 

Składamy wszystko do kupy i gotowe. Jedna strona zrobiona. U mnie lewa była bardziej zniszczona bo miała grubsze przewody. Z prawą było łatwiej.

 

Jakby nie było, na każdą stronę zarezerwujcie sobie po 4 godziny.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
  • Zasłużeni forumowicze

Fotek chyba nie zobaczysz bo kolega w 2015 ostatni raz był :D

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

A co koledzy sądzicie żeby usunąć te czarne prowadnice do kabli "korytka" i wstawić np. jakieś peszle coś jak to na zdjęciu:

 

http://cdn1.epasaz.smcloud.net/t/files/5b4cdc18ab6016de.jpg

 

Są przede wszystkim elastyczne więc kable podczas zamykania nie będą tak wyginane no i spokojnie można je zamontować. Co myślicie o takim rozwiązaniu?

Tych peszli jest ogromna ilość i rodzaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Ja właśnie jestem po operacji przeszczepu wiązki w mojej e61.

Masakryczny zabieg skńczyem o 3 w nocy. I niestety coś posżło nie tak bo nie mma jednego światła wstecznego i tym razem juz zupełnie nie działa przycisk otwierania szyby w klapie. Co ciekawe zostały mi 3 druty bez pary dwa od strony klapy i jeden od strony auta nie mam pojecia czemu nie pasują ale z tego co widziałm w aucie juz ktoś przedemna tą instalację tykał. Za tydzień drugie podjście do tematu.

 

Z praktycznych porad jak ktoś niezbyt oblatany w lutowaniu lepiej zaopatrzyć się w szybkozłączki i praskę będzie dużo szybciej i esttyczniej, pod głośnikiem najlepiej łączyć kable przed uszcelką patrząc od strony auta , jest tam dużo miejscana upchanie nadmiaru kabelków. A na klapie złacza ukyć pod uszczelką w klapie też sporo miejsca na ukrycie nadmiaru co daje nam ok 1,2 m instalacji do wymiany. Korzyśćią też jest ławiejsze upchanienowej instalacji w osłonie ( mi wyszła mautka naprawde mała bulwa w miejscu łączenia i juz osłona się ledwo docisnęła). dobrze też zwrocić uwagę naśrednice kabli, mi trochę dobór nie wyszedł tak jak by jeden rozmiar za dużo. jutro chyba podejdę od strony głośnika i odpowiednio pomierze wszystkie kablki jest chyba 4 średnice tam 0,3mm tego jest najwięcej 0.5mm kilka 0.75. 1mm i 2m to tak na oko ja zakupiłem 0,5 0,7 1,5 i taka trochę żeżba wyszła. /no inajważniejsze to przynajmniej 12 kolorów kabelków różnych usprawni napewno odpowiednie połącenie wszystiego.

Ja rzeżbiłem w 3 koorach i jak juz pisałem coś nie poszło :D. :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wymieniałeś kable które idą do spojlera? Tam są wtyczki od razu nie ma miejsca na łączenie kabli.

W weekend zamierzam tą wiązkę wymienić, bo zamykanie z pilota nie działa.

Da się rozpiąć te wtyczki żeby wyjąć i włożyć nowe kable?

BMW i V8 to idealne połączenie :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Witam. Od kilku dni jestem właścicielem E61 poliftowej z 2007 roku. Auto oczywiście dostało delikatnego klapsa w przód i ciut mocniej w tył i konieczne będzie wymienić tylną klapę bagażnika. Czy ktoś zorientowany w temacie mógłby mi podpowiedzieć czy da radę rozbroić te wszystkie plastiki i wiązkę w całości wyjąć ze starej klapy i włożyć do nowej? Bez konieczności cięcia i łączenia jak na tym filmiku? Może ktoś ma namiary na instrukcję jak zdemontować te wszystkie plastiki klapy aby ich nie uszkodzić? Póki co wyjąłem tylko ten sterownik co jest w spojlerku od otwieranej szyby i już jakiś pstryczek ułamałem :mad2:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
widziałem całe wiązki na aledrogo... więc chyba da rade...

Poszukuje wszelkich materiałów o bmw e60/e61, filmów, poradników, artykułów, zdjęć, plików, tapet...itp ... Jeśli ktoś z was ma ciekawe materiały proszę o info na pw (po weryfikacji wrzucę na bloga z dopiskiem twojego niku). Z góry dzięki.

Link do bloga patrz obok - moja strona www.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Po drodze nie ma chyba żadnych kostek oprócz filtra zakłóceń wiedz musiał byś pół samochodu rozebrać

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

A kable MOST BUS skręciłeś? Na zdjęciu widać tylko wtyczkę. Jeśli nie są skręcone może dojść do zakłóceń.

 

Tematy połączyłem

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Myślałem że do diversity idzie jakiś most ale spojrzałem właśnie na zdjęcia i nie ma skręcone skreconych. Wszystko pasuje :cool2:

Spot Monachium Facebuk: BMW München PL

Screenshot_20190504_162413.md.jpg


- Kto ty jesteś?

- Cyprian mały.

- Jaki znak twój?

- BMW!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
Dokonałem sprawdzenia stanu kabli w prawym zawiasie i okazuje się, że są w fatalnym stanie. Dwa całkiem przetarte a pozostałe świecą miedzią... Tylko mam pytanie bo są tam 4 kable brązowe i nie wiem czy muszę je jakoś oznaczać, żeby dokładnie tak samo podłączyć, czy wystarczy, żeby którykolwiek brązowy przy głośniku szedł do któregokolwiek brązowego po stronie klapy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Podepnę się pod temat bo mam ten sam problem tzn.

brak trzeciego STOP,

brak sygnału z radia poza miastem

niedziałające otwieranie samochodu z pilota.

Auto z 2008 r.

 

Sam moduł jest suchy, nieośniedziały etc. a ponieważ nie działa mi trzeci stop (który z tego co dotychczas przeczytałem nie ma nic wspólnego z tym elementem), toś wnioskuję że problem tkwi we wiązce (jednej lub obu).

 

Po obejrzeniu filmiku z tube "zrób to sam" doszedłem do wniosku, że nie bardzo mi się chce grzebać samemu więc zapytałem w ASO ile by za to kcieli... więc kcą 3000,00 zł (z czego 1700,00 na same zestawy naprawcze wiązek - https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/diagram/61_2678-zest-kabli-napr-zawiasu-pokr-bagazn/i47763/sN).

 

Chciał nie chciał - musiał.

Więc jako elektryk z zawodu muszę podjąć się tematu sam bo za 500 zł to bym dał ale nie za 3k.

 

Zastanawiam się tylko czy żeby uniknąć zgrubienia na złączkach nie dać 1mm cieńszych przewodów i czy zakładać złączki TTN z cyną czy lepiej lutować - ew. czy jest miejsce na jakąś kostkę.

No i same kable jakie kupić... tzn jakie będą najbardziej odporne na zginanie i nie złamią się po roku lub dwóch latach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.