Skocz do zawartości

[E46] 320d 136KM wymiana koła pasowego (tłumika drgań)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Oto skrocona instrukcja wymiany kola pasowego wału korbowego (zwanego tlumikiem drgan) w silniku M47 (320d 136KM).

 

Jego uszkodzenie u mnie powodowalo stuki i terkotanie dochodzace z komory silnika przy obrotach silnika do 900 obr/min (mowiac wprost tylko na wolnych obrotach). Opiłki z wycierajacego sie kola spadaly na oslone pod silnikiem powodujac powstanie grubego rdzawego, wyraznie pomaranczowego nalotu na tejrze plastikowej oslonie - to takze sugeruje ze z kolem zaczyna sie dziac cos niedobrego.

 

Oprocz podstawowych narzedzi bedzie nam potrzebny klucz dynamometryczny (100Nm) i solidna pokretka z nasadka 22 . Polecam uzycie pokretki 3/4' - ja nasadke 1/2' zlamalem na tym kole :oops: .

 

Nalezy zablokowac wal korbowy silnika, a zeby to zrobic trzeba zdjac kolektor dolotowy - miejsce blokowania walu jest w M47 "od gory", tuz przy rozruszniku.

 

Metoda z 5.biegiem i hamulcem noznym/recznym u mnie sie nie sprawdzila - nim nastapil wyrazny opor trzeba bylo wykonac w pol obrotu kluczem, bo szlo jakby "przez gume". Wg mnie mozna ja sobie odrazu darowac.

 

 

http://img824.imageshack.us/img824/197/tn1t.jpg

 

Rozbieramy osprzet i oslony silnika do tego stopnia . Zakladam ze kazdy sie domysli jak to zrobic, nawet bazujac na innych poradnikach na forum.

 

Oslone chlodnicy z zaluzja wyjmujemy wyciagajac 1 spinke plastikowa tuz przy korku wlewu plynu chlodniczego, oraz odkrecajac 1 dluga srube torx z prawej strony chlodnicy, od gory (trzyma ona takze chlodnice). Wypinamy 2 wtyczki z prawej strony oslony i wyciagamy oslone na wprost do gory.

 

 

http://img535.imageshack.us/img535/3657/tn11us.jpg

 

Miejsce blokowania walu to otwor o srednicy ok 10-12mm . Zaslepiony jest zaslepka koloru jasno pomaranczowego/zoltego. Trzeba ja po prostu wyjac i wlozyc tam odpowiednia blokade . Wrzucamy na luz i krecimy walem silnika (zalozony klucz na kolo pasowe) tak az blokada "wpadnie" w miejsce do blokowania w kole dwumasowym.

 

http://img52.imageshack.us/img52/9853/tn12i.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/8359/tn2a.jpg

http://img802.imageshack.us/img802/3026/tn3j.jpg

 

Uzyłem pokretki 3/4' dlugosci 300mm King Tony + rurki na przedluzke - w sumie grubo ponad 100cm. W moim przypadku nasadka 1/2' pekla - a byla to nasadka Proxxon takze nie byle badziewie.

 

http://img849.imageshack.us/img849/8144/tn4x.jpg

http://img850.imageshack.us/img850/4922/tn5g.jpg

 

Nalezy wlozyc jakas blokade miedzy silnik a karoserie samochodu - np. kawalek drewna, tak zeby scisle tam pasowal i blokowal ruch silnika na boki "na sztywno". Silnik nie moze sie zbytnio przesuwac na poduszce silnika przy odkrecaniu, bo mozemy ja zniszczyc.

Przy odkrecaniu podkladamy blokade pod prawa lape - przy dokrecaniu pod lewa.

 

http://img832.imageshack.us/img832/7310/tn6g.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/9100/tn7c.jpg

 

Do zdjecia paska klinowego ja uzywam dlugich przedluzek do nasadek 3/8' zeby odchylic napinacz i zdjac pasek - jest do tego specjalne miejsce. 1/2' przedluzki wydaje sie byc troche za grube.

http://img220.imageshack.us/img220/4907/tn8x.jpg

http://img861.imageshack.us/img861/8610/tn9.jpg

http://img811.imageshack.us/img811/5299/tn10r.jpg

 

Dokrecamy tak samo ale najpierw kluczem dynamometrycznym 100Nm + potem obrot o 60* + kolejny obrot o 60* + na koniec jeszcze obrot o 30* . I tu juz znowu musimy dzialac przedluzka jak najdluzsza tylko wejdzie pod otwarta maske, bo dokreca sie to juz naprawde MOCNO.

 

http://img820.imageshack.us/img820/2814/tn11r.jpg

 

Srube i podkladke nalezy dac nowa (w ASO ok 25zl).

 

Stara sruba - mimo legend krazacych na forum - ja tam nie widze zadnych sladow fabrycznego kleju do gwintow :) .

 

http://img23.imageshack.us/img23/4968/tn12d.jpg

http://img716.imageshack.us/img716/8526/tn13u.jpg

http://img689.imageshack.us/img689/4389/tn14f.jpg

 

Widac wyraznie uszkodzenia na starym kole pasowym.

 

Okazalo sie ze kolo pasowe Corteco z allegro za 470zl to identyczne i TO samo kolo co orginal BMW - ma tylko zeszlifowane wszelkie oznaczenia BMW. Pozatym jest w 100% identyczne i jestem pewien ze to samo idzie do sprzedazy w ASO, tyle ze w innym pudelku . Cena tego kola w ASO to ok 1050zl z tego co wiem.

 

pozdr.

 

Piotrek

 

PS. Prosze nie pytajcie sie mnie za wiele, to co wiedzialem to napisalem, nie mam niestety czasu odpowiadac na dodatkowe pytania dotyczace tej operacji :oops: :oops: . Z gory dzieki za zrozumienie.

Wykonuje blasting (czyszczenie kanałów dolotowych) - N54, N55 , diesle N47 i N57.[/size]
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...
napinacz paska nie może być przyczyną zerwania koła. Do zwolnienia napinacza trzeba użyć sporej siły, najlepiej długi ( przynajmniej 70cm) drążek, wkładasz w miejsce do tego przystosowane takie zagłębienie, sporo siły, i musi się zwolnić
sprzedam kierunkowskaz nr oem 63138370720 , przewód gumowy nr oem 11532247725 - dział giełda
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no mój się nie zwolnił a sam napinacz lekko pękł ale czy ten amortyzator nie powinien lekko chodzić czy tak jak to zrobiłem użyć drzwi od garażu żeby go wcisnąć ?????

teraz już i tak kupiłem dziś nowy bo ten stary wydaje mi się popsuty ale chce znać opinie innych

file:///C:/Users/admin/Desktop/BMW.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra już wymieniłem i koło i ten amortyzator ale teraz mam pytanie czy to koło pasowe powinno się grzać bo nie wiem u mnie po przejechaniu około 20 km było gorące nie wiem jak mam na to patrzeć z góry dzięki za podpowiedzi pozdrawiam
file:///C:/Users/admin/Desktop/BMW.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Troche stary temat, ale skoro wlasnie sie tym zajmuje... :)

 

Kolo pasowe bedzie troszke cieple, przeciez siedzi na wale, ktory o ile sie nie myle tez troszke sie nagrzewa.

Co do napinaczy: jaka sile, co gdzie wsadzic? Ten lewy napinacz siedzi na sprezynie. Trzpien, ma od strony rolki(troche na dol i po lewej od elementu napinajacego) zakonczenie pasujace wprost idealnie pod "19, nakladasz na to i krecisz zgodnie z kierunkiem wskazowek zegara i napinacz sie odchyla. Ten prawy jest hydrauliczny, wiec trzeba pogmerac szesciokatem w tym otworku troche ( o ile sie nie myle ) - widac to miejsce na zdjeciach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Witam, mam pytanko, czy w warszawie lub okolicach znacie kogoś kto mógł by zdiagnozować i ewentualnie wymienić koło pasowe ??

 

AutoClassicService

Raszyn ul. Jasna 4

tel.603975574

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam chcę kupic koło pasowe co myślicie o tej aukcji którą wybrać ? te za 299 czy za 569 ?

które mi pochodzi dłużej a jeśli choddzi o te aukcje to to nie są jakies podróbki włożone w oryginalny karton ?

http://allegro.pl/kolo-pasowe-walu-bmw-3-e46-318d-320d-116km-150km-i2595083059.html

http://allegro.pl/corteco-kolo-pasowe-bmw-e46-320d-150km-oryginal-i2634220932.html

 

4 miesiace temu juz raz wymienialem kupilem jakies g.wno i pękło i teraz nie wiem czy to wina kołą czy tego że moze być wał korbowy krzywy ? czy to normalne ze koło za 300zl mogło mi sie rozwalic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam CZY TO ORYGINAŁ CORTECO ? przecież takie logo każdy może sobie nabić na dowolną część... czy nie ma takiej opcji ?

http://c.wrzuta.pl/wi7953/066dd1290010a2d5505ad39d/sdc11330

http://c.wrzuta.pl/wi13036/a0c856340024c660505ad3dc/sdc11327

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak tak to spoko bo ja tez mam pewne źródło zaplacilem 650zl za to koło jak na allegro było za 579 zaplacilem tyle bo chcialem miec naprawde 100% oryginał ale jak zobaczylem taki dabity znaczek to sie przerazilem :D powini to tłoczyć na metalu a nie klepac znaczek : :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby się ktoś sam chciał pobawić, to mam na wypożyczenie blokadę potrzebną do odkręcenia koła. Na forum są dwie (obie na zdjęciu), ale właściciel drugiej raczej się ze swoją nie rozstanie :mrgreen:

 

http://img221.imageshack.us/img221/5141/p1030562r.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
siema jestem właśnie przed wymianą koła pasowego, rzeczywiście marnie wygląda oznaczenie że jest oryginalne, znacie może jakieś inne sposoby sprawdzenia "oryginalności" tego koła??? bo nie chcę żeby wsadzili mi jakieś badziewie w opakowanie corteco...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...
Witam. Muszę przełożyć koło pasowe ze starego wyjętego silnika M47 z pekniętym wałem do drugiego czekającego na włożenie. w związku z tym niemam jak zablokować koła zamachowego gdyż to i tak nic nie da. Jedyną opcją jest tu chyba klucz udarowy. Mam pytanie czy zwykly tani klucz z Alledrogo o sile około 310Nm wystarczy? Bo szkoda trochę mi wydawać więcej na moje sporadyczne potrzeby odkręcenia czegoś takim kluczem. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
Jakby się ktoś sam chciał pobawić, to mam na wypożyczenie blokadę potrzebną do odkręcenia koła. Na forum są dwie (obie na zdjęciu), ale właściciel drugiej raczej się ze swoją nie rozstanie :mrgreen:

 

http://img221.imageshack.us/img221/5141/p1030562r.jpg

 

sorki za odkopanie starocia

ale czy wypożyczenie blokady do koła dalej aktualne oczywiście nie za frajer

mam automat i niestety instrukcja Rogera z Nysy z zapięciem piątego biegu nie wchodzi w grę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jakby się ktoś sam chciał pobawić, to mam na wypożyczenie blokadę potrzebną do odkręcenia koła. Na forum są dwie (obie na zdjęciu), ale właściciel drugiej raczej się ze swoją nie rozstanie :mrgreen:

 

http://img221.imageshack.us/img221/5141/p1030562r.jpg

 

sorki za odkopanie starocia

ale czy wypożyczenie blokady do koła dalej aktualne oczywiście nie za frajer

mam automat i niestety instrukcja Rogera z Nysy z zapięciem piątego biegu nie wchodzi w grę

 

Od spodu w skrzyni biegów jest specjalny otwór aby zablokować wał, można użyć do tego jakiejś brechy. W moim przypadku blokada na koło pasowe nie zdała egzaminu bo śruba tak mocno trzymała że nie wytrzymały te zęby które są na kole pasowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Witam.

Mam pytanie. Po zdjęciu starego koła, które prawdopodobnie nie było wymieniane od momentu wyjechania z fabryki zauważyłem, że nacięcie na wpust jest rozbite. Wyglądało to jakby koło się obróciło albo podczas montażu nie trafiło wybraniem na wpust. Problem w tym, że podczas montażu nowego koła nie udało się go zblokować na tym tym wpuście. Cały czas się obracało aż do momenty mocnego dokręcenia śrubą. Czy ktoś ma pomysł o co chodzi. Trochę się obawiam, że koło może się odkręcić po jakimś czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.