Skocz do zawartości

[E36] compact montaż OBC


mr18

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

W tym poście przedstawiam sposób montażu komputera pokładowego (OBC) do e36 compact 316 M43 z 1997 roku. Jest to mój pierwszy post w tym dziale, więc proszę o wyrozumiałość. Zarazem nie ponoszę odpowiedzialności za awarie oraz zły montaż lub demontaż elektroniczny lub mechaniczny w twoim pojeździe.

Do tego postu wykorzystałem instrukcję obsługi w języku angielskim znalezioną w internecie oraz własne przemyślenia i domysły. Niektóre zdjęcia i schematy są właśnie z tej instrukcji, reszta jest mojego autorstwa.

Jeśli będą jakieś błędy to proszę o kontakt.

 

A. Części, które potrzebujemy to:

 

1. Komputer OBC do compacta, najlepiej od wersji silnikowej jaką posiadamy (1.6 M43B16/M43TUB19, 1.8 is, 1.8 tds, 2.5), ze względu na złe wskazania w spalaniu. Numer seryjny komputera to: 62138361115 (bez wersji 2.5). Przy zakupie trzeba uważać, ponieważ nie wszystkie OBC działają jako komputer pokładowy, mimo wyglądu OBC nie pokazują np spalania, po prostu są niezakodowane. Nie ma sposobu żeby to rozpoznać po numerach, trzeba podłączyć i zobaczyć. Można to zrobić na krótko, czyli wyszukujemy sobie potrzebne kable lub piny (zasilanie, stacyjka, masa, podświetlenie) i podłączamy się pod 12V (może być zasilacz komputerowy), podajemy sygnał z pinu manetki do masy i jeżeli obc będzie przełączał funkcje (zegarek, spalanie, temperatura, średnia prędkość) to dobrze trafiliśmy. W każdym razie OBC jest większe niż zwykły standardowy zegarek oraz posiada większy wyświetlacz, ponadto ma dwa podświetlane przyciski "S\R" i "ikonkę zegarka".

http://images41.fotosik.pl/528/f0d343db1d744ad8m.jpg http://images49.fotosik.pl/533/2fb747e4b96ef8eem.jpg http://images35.fotosik.pl/369/4f04ec199c5de221m.jpg

2. Kostka do OBC, która posiada 11 kolorowych kabelków oraz sprytne zamykanie, które uniemożliwia wypadnięcie kostki z OBC. Można również użyć czarnej kostki od zegarów z rozbitego auta, jest ona identyczna pod względem kształtu gniazda, różni się tylko mocowaniem kabli do obudowy, którego brak w oryginalnej kostce OBC, inne są również kolory kabli, ale to nie istotne. Do swojego OBC zaadoptowałem właśnie tą kostkę od liczników i działa bardzo dobrze. Widać różnice pomiędzy kostkami na zdjęciach.

http://images46.fotosik.pl/515/be426ff7209eb41cm.jpg http://images35.fotosik.pl/369/7183c89ebdc0433cm.jpg

3. Manetka kierunkowskazów z funkcją BC. Jest kilka manetek do e36. Niektóre są z aut bez poduszki i brak im jednej kostki (są ze starych modeli). Manetki są jednak kompatybilne (są jednakowe w sedanie, compakcie, coupe) mechanicznie a więc trzeba uważać co się kupuje. Auta z przed stycznia 1995 roku mają również inną wtyczkę do poduszki (pojedynczy bolec plus metalowy uchwyt - można to przerobić lutując kostkę z nowszej manetki bez przycisku bc, którą posiadamy w aucie), natomiast po 1995 roku występuje biała kostka z dwoma kablami (tak jest w moim przypadku). Kostkę w aucie można uzupełnić o brakujący kabel z bolcem. Na zdjęciach manetka po styczniu 1995 r. Mała biała kostka idzie do poduszki.

http://images46.fotosik.pl/515/81ce31942f88c29em.jpg http://images35.fotosik.pl/369/d49d9a3538d01773m.jpg http://images49.fotosik.pl/533/fd46ed541fdb66bfm.jpg

4. Czujnik temperatury, pasuje z każdego e36. Warto kupić go wraz z oryginalną żółtą kostką, ponieważ dobrze chroni przed wilgocią.

http://images45.fotosik.pl/535/41812e7c249b675cm.jpg http://images43.fotosik.pl/534/e989d087c6cf4726m.jpg

 

B. Czynności wstępne.

1. Odłączamy akumulator!!!!!

2. Ściągamy dolną część obudowy deski rozdzielczej od strony kierowcy posiadającą półkę na drobiazgi (kilka śrub). Następnie wyciągamy panel znajdującą się nad gazem, hamulcem i sprzęgłem. Po tych zabiegach otwieramy maskę i demontujemy podnóżek lewej stopy (skrywa głośnik). Trzeba odkręcić klamkę maski i zabezpieczenie, które się pod nim znajduje (u mnie nie było oryginalnego więc nie wiem co tak dokładnie jest - zatrzask\śruba?)

3. Demontujemy radio wraz z jego metalową ramką montażową, a następnie wyjmujemy zegarek i odłączamy od niego kostkę. W moim aucie są bardzo krótkie kable, więc trzeba się nagimnastykować.

4. Odkręcamy dwie śruby zegarów (torx\gwiazdka) i wypychamy zegary w stronę kierownicy, aby można było odpiąć czarną (X271) i niebieską kostkę (X17). Obie są zablokowane przed odpięciem więc trzeba nacisnąć zabezpieczenie, przesunąć zapadkę i wypiąć wtyk. Przed tym zadaniem zapoznajcie się z działaniem kostki na przykładzie obc. Teraz pozostaje nam od spodu wyciągnąć obie kostki w dół, w stronę nóg kierowcy, aby w niedalekiej przyszłości połączyć się z instalacją OBC.

5. Wędrujemy pod maskę i otwieramy puszkę bezpieczników. Następnie odkręcamy cztery śruby typu torx\gwiazdka. Jest to dość ciężkie zadanie ze względu na trudny dostęp do dwóch śrub od strony grodzi. Trzeba mieć wyginany (sprężynowy) śrubokręt bo inaczej obrobimy gniazdo śruby i będzie problem. Odginamy górę skrzynki w stronę zbiornika płynu hamulcowego. Musimy to zrobić bardzo delikatnie, z uwagi na kable wewnątrz.

http://images38.fotosik.pl/534/f72a3fd118260da3m.jpg

6. Demontujemy plastik pod kolumną kierownicy, przez odkręcenie plastikowej śrubki i wyciągniecie plastiku w którym siedziała śrubka. Wkładamy palce w miejsca w których pracują manetki od kierunków i wycieraczek i ciągniemy zdecydowanie w dół. Górna część ściągamy podobnie, tyle że nie będzie chciała łatwo wyjść, z uwagi na stacyjkę i plastikowe połączenie pod zegarami. Trzeba złamać\ukręcić\przeciąć ten łącznik i wyciągnąć górną część, robimy to wtedy gdy chcemy wyciągnąć zegary poza auto.

7. Demontujemy plastikowe obejmy kabli manetki, potem rozłączamy kostkę manetki.

8. Teraz naciskamy dwie plastikowe zapadki w manetce (górna jest dostępna bez problemu, a dolną trzeba nacisnąć wkrętakiem. Po tym zabiegu (trzymając zapadki) wyciągamy manetkę w stronę drzwi.

 

C. Instalacja.

 

1. Na początku trzeba przygotować samą kostkę, którą włożymy do samochodu. W kostce występuje miejsce na 12 kabli, ale jest ich w rzeczywistości 11. Kostka jest rozbieralna, więc możemy dodawać kable jeśli mamy nieoryginalną kostkę. Trzeba nacisnąć mocniej mały dekielek i go wyciągnąć, a potem wysunąć samą kostkę z obudowy z rygielkiem. Nie musimy pamiętać o kierunku przy wkładaniu do obudowy, bo inaczej tej kostki nie zamkniemy dekielkiem, jeśli będzie coś na odwrót.

http://images39.fotosik.pl/529/2731a07c226200b0m.jpg http://images41.fotosik.pl/535/b2442b75be6808f0m.jpg

2. Pomimo, że napisałem iż jest 11 kabli w kostce, to proponuję zrobić 12 kabli, aby złączyć masę OBC z masą czujnika temperatury. Wystarczy połączyć oba kable gdzieś koło kostki, inaczej termometr może przekłamywać.

Sprawdzamy połączenia wszystkich kabli oraz przejście każdego z niech, aby potem nie było niespodzianek.

3. Instalujemy w kostce 7 kabli z metalowymi końcówkami (sposób działania jest podobny do kostek w komputerze). Wewnętrzna część kostki jest opisana, tzn ma oznaczenia, gdzie znajduje się pin 1 oraz pin 12. Jeśli mamy zamiennik lub oryginalną kostkę z fabrycznymi kolorami to przedłużamy wiązkę tak, aby sięgała do regulatora wysokości świateł (zawsze możemy ją potem skrócić) . Notujemy sobie jakich kolorów kabli użyliśmy niezależnie od pochodzenia kostki !!!! Dobrze jest również zamocować wiązkę do już istniejących kabli, aby nie weszła pod pokrętła od ogrzewania. Cztery kable, które są już oryginalnie w aucie montujemy do kostki OBC. Więc tak czy inaczej trzeba ją rozebrać. Masę czujnika temperatury podłączamy do masy OBC. Zamykamy kostkę w jej obudowie z rygielkiem i zamykamy pokrywką.

4. Wreszcie możemy założyć OBC na swoje miejsce, oczywiście wcześniej podpinając kostkę i ryglując ją.

5. Teraz pora na schemat połączeń:

http://images45.fotosik.pl/535/e4620c6049e46698m.jpg

 

Postępujemy zgodnie z nim. Oczywiście kolory kabli będą zmienione jeśli mamy inne w swojej wiązce. Trzeba będzie kierować się numerami pinów w kostce. Niżej przedstawiam opis pinów:

 

Pin nr 1: kabel do manetki kierunkowskazów (brązowo\czerwony)

Pin nr 2: kabel diagnostyczny TXD (biało\fioletowy)

Pin nr 3: kabel diagnostyczny RXD (biało\żółty)

Pin nr 4: kabel TI \ekonomia z komputera głównego (biało\czarny). Uwaga! Przy silniku M43TUB19 trzeba połączyć ten kabel z pinem nr 25 niebieskiej kostki licznika (X17). W gniazdku X20 pod maską nie ma kabla odpowiedzialnego za spalanie, OBC bierze sygnał z licznika.

Pin nr 5: kabel zasilania stały 12V, (Terminal 30), (czerwono\żółty)

Pin nr 6: kabel masowy (razem z masą czujnika temp.), (brązowo\pomarańczowy)

Pin nr 7: kabel poziomu paliwa (brązowo\żółty)

Pin nr 8: kabel czujnika temperatury (brązowo\szary)

Pin nr 9: kabel czujnika prędkości (czarno\biały)

Pin nr 10: kabel sterowania ze stacyjki 12V (Terminal Ra), (fioletowo\żółty)

Pin nr 11: kabel podświetlenia (szaro\czerwony)

 

D. Umiejscowienie instalowanych kabli:

 

1. Pin 1: idzie do szarej\przezroczystej kostki manetki kierunkowskazów, można poznać gdzie trzeba podłączyć kabel, bo w starej wtyczce manetki brakuje potrzebnego kabla. W mojej manetce jest również inny kolor sterowania komputerem (żółto\czerwony) zamiast brązowo\czerwonego.

2. Pin 2: idzie nad głośnikiem (obok dźwigni maski), trzeba go szukać w czarnej listwie, gdzie jest kilkanaście podpiętych kabli o różnych kolorach, ponadto obok występuje duży zwój skręconych razem przewodów.

3. Pin 3: tak jak w punkcie 2.

4. Pin 4: idzie przez ścianę grodziową do złącza komputera głównego. Jest to złącze opisywane jako X20, ma wygląd okrągłej wtyczki z gumą. Umiejscowiony jest obok skrzynki z bezpiecznikami (nie mylić ze złączem diagnostycznym). Trzeba odkręcić złącze (tak jak złącze diagnostyczne) i ściągnąć gumę w stronę wiązki oraz poszukać pinu nr 24 (kabel biało\czarny). Uwaga! Przy silniku M43TUB19 nie stosujemy tego kabla, ponieważ go tam nie ma (sam kolor jest, ale odpowiada za ABS). Sygnał jest wyprowadzony z niebieskiej kostki licznika pin nr 25. Będzie nam potrzebny odpowiedni pin, ponieważ przy M43TUB19 nie ma w tej kostce żadnego połączenia, występuje puste miejsce. Poniżej zdjęcia:

X20:

http://images43.fotosik.pl/541/89b17f2a7476b754m.jpg

Tylko dla M43TUB19:

http://images40.fotosik.pl/1300/cee18ec1915cb7bam.jpg http://images45.fotosik.pl/1311/01ff6c1b9059164am.jpg

5. Pin 5: z instalacji zegarka (już go mamy).

6. Pin 6: jak w punkcie 5.

7: Pin 7: idzie do czarnej kostki licznika, trzeba zlokalizować kolor w tej kostce i się podłączyć.

8. Pin 8: idzie przez ścianę grodziową aż do lewego chłodzenia (siedząc w aucie) tarczy hamulcowej. Jest to sygnał do OBC o panującej temperaturze. Termometr wciskamy w specjalne wejście w plastiku tunelu.

http://images46.fotosik.pl/522/a06235ce8fd7eeeam.jpg

9. Pin 9: idzie do niebieskiej kostki licznika, trzeba robić tak jak w punkcie nr 7, tylko jest inny kolor.

10. Pin 10: tak jak w punkcie nr 5 i 6.

11. Pin 11: tak jak w punkcji nr 5, 6 i 10.

12. Pamiętajcie o masie czujnika temperatury. Do pinu nr 6. Kolor masy w czujniku to brązowo\pomarańczowy.

 

E. Montaż kabli w ścianie grodziowej:

 

1. Potrzebne będą trzy kable: dwa do czujnika temperatury a jeden do gniazda komputera koło skrzynki bezpieczników. Przy M43TUB19 potrzebujemy tylko dwóch kabli od czujnika temperatury.

2. Najgorszym zadaniem będzie przeciągnięcie tych kabli przez ściankę. Trzeba przygotować sobie twardy stalowy drut (ja wykorzystałem szprychę od roweru bez zawiniętej końcówki - uciąłem ją) , długi na około 20 cm. Następnie lutujemy trzy końcówki kabli do tego druta (na końcu), wkładamy ten drut na górze wiązki w skrzynce bezpieczników i przeciskamy się do wnętrza auta. Następnie delikatnie wprowadzamy kable do auta.

3. Druga część skrzynki bezpieczników jest zakończona gumą, do której możemy dodać parę kabli (dwa małe otwory). Kabel do komputera głównego również tamtędy idzie, trzeba go owinąć i postąpić jak napisałem w górze opisu (punkt D - 4).

4. Planujemy sobie długość kabli, dobrze zabezpieczamy je taśmą przed wilgocią.

 

F. Sposób połączenia kabli z oryginalną instalacją:

 

1. Kable można połączyć za pomocą plastikowych zacisków z metalową wkładką.

http://images40.fotosik.pl/523/c7fdd371fd16aef7m.jpg

 

2. Drugi sposób to lutowanie kabelków (potrzebny kwas). Polecam tą metodę ponieważ jest pewniejsza, zajmuje mniej miejsca w szczególności w gnieździe X20 pod maską. Takie połączenie jest według mnie bardziej odporne na wibracje podczas jazdy. Sposób lutowania kabelków to już wasza inwencja twórcza. w każdym razie nie przecinałem oryginalnej instalacji, tylko wyginałem kabel w kształcie odwróconej litery "u", przecinałem oryginalną koszulkę kabla za pomocą szczypiec. Potem ostrym szpikulcem wyciągałem trochę plecionki i lutowałem do niej nowo powstałą wiązkę. Następnie taśma izolacyjna i po kłopocie.

http://images37.fotosik.pl/515/0520fc020ac580afm.jpg

 

3. Po podłączeniu manetki kierunków możemy uzupełnić brakujący blaszany pin jeśli posiadamy np kawałek instalacji do drzwi (tą ze słupka).

http://images43.fotosik.pl/541/51fe638a6725561fm.jpg

 

G. Próba generalna:

 

1. Upewniamy się, że wszystko jest dobrze podłączone i zaizolowane.

2. Podłączamy akumulator.

3. Przekręcamy stacyjkę w pozycję 1.

4. OBC się włączy i podświetli.

5. Ustawiamy zegarek przyciskami S\R i ikonką zegarka.

6. Klikamy manetką, w miejscu spalania i średniej prędkości będziemy mieli trzy poziome kreski. Natomiast w opcji ilości przejechanych kilometrów na jednym baku powinny być już dane na wyświetlaczu, tak samo w przypadku temperatury, temperatura powinna być widoczna.

7. Po odpaleniu silnika i przejechaniu kilku metrów powinno się pojawić spalanie na OBC.

8. W przypadku gdy źle podłączymy termometr, będziemy mieli -40 stopni Celsjusza. Ponadto czujnik i OBC muszą się skalibrować, więc dajcie obu rzeczą trochę czasu.

9. Kiedy wszystko zadziała, możemy wszystko składać do kupy.

10. Cieszymy się działającym OBC:)

 

H: Użycie OBC:

 

Zamieszczam zdjęcie z opisem, które wszystko tłumaczy. Oczywiście przełączamy opcje manetką:

http://images40.fotosik.pl/524/a73ff2a63ba310b4m.jpg

 

I. Ustawianie opcji OBC (korekta spalania): Tych ustawień i korekt nie próbowałem w moim aucie, przedstawiam poniżej tylko tłumaczenie na język polski najważniejszych wskazówek.

 

Menu korekty spalania jest dostępne po naciśnięciu i przytrzymaniu przycisków S\R i "zegarka" na kilka sekund (2 sekundy). Manetka kierunkowskazu (BC) pozwala na poruszanie się po menu. Podczas zaznaczenia odpowiedniego menu, przycisk S\R powoduje wejście do danego menu (podmenu). Przycisk "zegarek" dokonuje zmianę opcji, następne naciśnięcie przycisku S\R zapisuje zmiany, a BC na manetce anuluje zmiany.

 

Poprzez te menu można zamienić:

# 01: Format czasu z 24h na 12h.

# 02: Test wyświetlacza, pokazuje on wszystkie możliwe symbole.

# 03: Korekta spalania, domyślnie jest ustawiona wartość 1000.

# 04: Wyświetlacz pokazuje LSP a gong piszczy. Nie można nic zmienić, nie wiem po co to jest.

# 05: Format temperatury, nie w każdym OBC jest ta funkcja. Pewnie chodzi o stopnie Celsjusza i Fahrenheita.

 

Jak zmienić wielkość spalania na OBC:

 

Potrzebujemy do tego trzech wartości:

1. Wartość jaka jest pokazywana przez OBC, np 9 l\100 km. (do wzoru=zużycie paliwa [zp]).

2. Aktualna wartość spalania np. 8.43 l\100 km. (do wzoru=aktualne zużycie paliwa [azp]).

3. Aktualne ustawienie OBC w menu nr 3. Domyślnie wartość 1000. (do wzoru= domyślne zużycie 1000)

 

Mając te wartości można obliczyć nowe zużycie paliwa i wpisać je do OBC. Oto wzór jak to obliczyć:

 

nowe zużycie paliwa= domyślne zużycie*azp/zp, na liczbach wygląda to tak: nowe zużycie = 1000*8.43/9 = 937

Teraz można to wpisać w menu # 03 i mamy aktualne zużycie paliwa dla naszego samochodu.

Jak obliczyć spalanie chyba każdy wie.

 

J. Pytania i odpowiedzi:

 

Tylko i wyłącznie na forum.

Edytowane przez mr18
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 61
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

MEGA KOZAK temat! Sam o tym myślałem, ale teraz to już bez gadania zrobię mojej Ani prezent :] :cool2:

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Witam, prosze napisz co z gongiem obc, bo nic o tym nie wspominasz albo gdzies przeoczylem. A moze dzwieki podaje licznik bo slyszalem ze tak tez bywa. Mam zamiar kupic pelny OBC do Compacta i wlasnie sprzedajacy doruca gong.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Przepraszam za małe opóźnienie.

Wyżej masz podany wzór na liczbach. Trzeba je odpowiednio podstawić:

1. liczba 1000 oznacza domyślne ustawienie komputera w fabryce. Takie informacje uzyskałem na zagranicznych forach.

2. liczba 8.43 to twoje przykładowe spalanie, które mierzysz tankując pod korek i tak kilka razy. Jednemu użytkownikowi samochodu jego obliczenia wskażą 8.43 l\100 jak w przykładzie, a drugiemu np. 8,20 l\100.

3. liczba 9, to wskazanie twojego komputera w aucie, czyli 9l\100 km.

4. Podstawiasz do wzoru twoje dane, ale zawsze musi być domyślnie podana wartość 1000.

5. Obliczasz (dla przykładu inne wartości spalania): 1000*7.57/8=946,25. Zaokrąglamy ten wynik w górę lub w dół i wpisujemy w OBC, czyli 946 lub 947.

6. Obliczenie zużycia paliwa dotyczy moim zdaniem każdego OBC w compakcie, ale może niech się wypowiedzą użytkownicy innych wersji silnikowych, tzn chodzi o to co mają wpisane w menu #03. Niestety mam dostęp tylko do mojego 316i, a ponadto nie próbowałem tych ustawień, bo mój OBC podaje prawdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Podlaczylem OBC wszystko pieknie dziala ale spalanie mam w granicach 15-16l/100km wiec zakladam, ze OBC mam z wersji 6cylindrowej? czy da sie to skalibrowac samemu czy juz mam szukac OBC z wersji 4cylindrowej?

a moze ktos wie ile kosztuje cos takiego w ASO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, co do komunikatu PPP, to według moich informacji zaczerpniętych z zagranicznych for dotyczących compacta, oznacza: 1) Błąd przy spadkach napięcia. Błąd może być spowodowany przez odłączenie akumulatora na kilka godzin, podobno pomaga ponowne odłączenie na kilka godzin. 2) Może to być też błąd komunikacji OBC z licznikiem, wtedy pomaga ponowne zakodowanie OBC. 3) Według niektórych użytkowników błąd PPP pojawia się również podczas błędów/zwarć wewnątrz OBC, wtedy tylko wymiana. Sam nie wiem co o tym sądzić, ale co do błędu nr 2 to podłączałem OBC pod napięcie poza autem, mostkując kable i błąd ten nie wyskoczył, więc chyba można ten watek pominąć :cool2: . Nie mam również pewności czy występuje tylko błąd typu PPP, czy jest też błąd typu PPPP. Zakodowanie może pomóc, ale nie musi, będzie kosztowało dość dużo w porównaniu z używanym OBC. Kaszakowal napisz, kiedy Ci się to stało, czy po montażu OBC, czy masz oryginalny, być może jakiś fachman od BMW sobie z tym poradził, a jak wiadomo nikt nie chce się dzielić wiedzą, która przynosi dochód.

Co do pytania szopena779, to pewnie masz wersję z R6 i dlatego są takie wskazania. Czytałem kiedyś wątek na ten temat i nie można tego komputera skalibrować poprzez ustawienie wartości spalania (patrz część "I" mojego postu). Podobno można go zakodować, ale znowu powstaje pytanie, czy jest to warte zachodu :idea: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

witam

prawdopodobnie miałem jakieś przeciążenie elektryczne ,zimą podłączałem drugi samochód na lejce i po zgaszeniu auta mam napis ppp

po wstępnych oględzinach płytka wygląda ok ,gdzieś czytałem ze kondensatory mogą być spalone ,jak mogę sprawdzić obc żeby nie kupować na darmo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
czy ja dobrze zrozumiałem ze przedstawiony jest tu schemat montażu OBC w aucie które go fabrycznie nie posiadało - jesli tak to rozumiem ze nie dotyczy to tylko compactu

Ten post dotyczy to tylko e36 compact, co do sedana i innych wersji nadwozia OBC jest zupełnie inny. Natomiast co do Z3 nie mam pojęcia, OBC przed liftem wydaje się być identyczny, instalacja również, ale pewności nie mam. Przepraszam za zwłokę, ale byłem poza krajem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...

Mam super pytanie i bardzo proszę o pomoc,

 

Posiadam w swoim Compakcie dokładnie taki OBC, nie wyjmowałem go i nie wiem co on ma w środku, jednak widać na wyświetlaczu że może on wyświetlać, km, temperaturę i opisane powyżej informacje,

 

 

Problem polega na tym że kierunkowskazy które mam nie posiadają Opcji Przycisku BC, nie da się wcisnąć kierunkowskazu i uruchomić komputer, i teraz moje Pytanie, jak ewentualnie mogę sprawdzić czy zainstalowany u Mnie OBC może wyświetlać te wszystkie opcje,

 

Zegarek który mam, z zewnątrz wygląda dokładnie tak jak ten OCB który opisywany jest w temacie, chciałbym bardzo uzywać opcji które może posiadać w sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw trzeba zobaczyć czy masz instalację pod OBC. Sprawdź czy w lewym (strona kierowcy) tunelu służącym do chłodzenia tarczy hamulcowej masz wpięty termometr (masz zdjęcie wyżej-kolor żółty). Następnie trzeba by było ściągnąć element maskujący gaz, hamulec i sprzęgło razem z półką pod kolumna kierownicy. Trzeba szukać gniazda manetki kierunkowskazów, w nim po stronie instalacji samochodu powinien być kabel (brązowo\czerwony), chociaż kolor może być inny w zależności od roku produkcji. Ten kabel służy do przełączania funkcji OBC, jeśli go masz wraz z termometrem, to jest też reszta instalacji. Patrz podpunkt A 1 w opisie, masz w nim wyjaśnione co zewrzeć, aby przełączyć funkcje. Jeśli się przełączy to kup odpowiednią manetkę i masz OBC. Jeśli nie, to kup manetkę i OBC do swojej wersji silnikowej i wszystko będzie działać.

 

P.S Jeśli OBC nie będzie przełączał to trzeba go zakodować, ale jest to nieopłacalne, za swój dałem 45zł z przesyłką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok czyli sprawdzę czy mój ocb obsługuje te funkcje, jeśli tak to po prostu wystarczy ze wymienię sobie manetkę na taką która obsługuje BC,

 

taką jak tu, i będe miał działający ocb.

 

http://allegro.pl/bmw-e36-manetka-kierunkowskazow-manetki-i2071615348.html

 

http://img14.allegroimg.pl/photos/oryginal/20/71/61/53/2071615348

 

Ok zabieram się za sprawdzanie mimo 20 stopni mrozu, jakbym nie odpisywał nic do jutro to możecie dać info do tvn 24 ze wielbiciel bmw zamarzł podczas oględzin auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok więc wykonałem pierwsze kroki w celu sprawdzenia czy mój OBC obsługuje opcje komputera pokładowego, opisanego na poczatku tego tematu,

 

Do mojego zegarka podłączone są jedynie 4 kable, jak w najprostszy sposób mogę sprawdzi czy mój komputerek będzie przełączał opcje z zegarka na spalanie itd,

 

Najprościej będzie chyba podłączyć kabel do pinu odpowiadającego za Manętke Kierunkowskazu BC ( pin numer 1 ) tylko pytanie jeśli już podłącze taki kabel,

jak sprawić zeby on zadziałał? zewrzeć go z czymś ?

 

Plus dodatkowo, nie działa mi podświetlenie przycisków S/R oraz tego z logo zegarka, natomiast podświetlenie wyświetlacza działa sprawnie, czy jest to wina przepalonych diodek,

czy raczej kwestia podłączenia jakiegos kabla.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój OBC ruszył tylko na czterech kablach zapewniających stałe 12V, 12V po stacyjce, podświetlenie oraz masę, przyciski były podświetlone. Pin nr 1 zwierałem do masy i funkcje się przełączały, jeśli chcesz to robić w aucie to proponuję masę zapalniczki, duża część elektroniki w BMW jest właśnie sterowana masą. Jeżeli masz 4 kable to resztę instalacji i tak trzeba uzupełnić, choć bez niej wszystkie opcje OBC muszą funkcjonować, tzn. przełączać się. Jeśli nie, to kup inne OBC, manetkę i czujnik temperatury, zrób instalację i po kłopocie. Mój OBC bez podłączonego termometru, pokazywał po podaniu napięcia -37 stopni Celsjusza, świadczy to o awarii lub braku czujnika temperatury. Jeżeli u Ciebie tego nie ma i pokazuje się od razu godzina, to raczej masz niezakodowany OBC i nic z tego nie będzie bez kodowania lub jego wymiany na zakodowany, który funkcjonował w innym aucie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety spróbowałem, mój OBC z tymi czterama standardowo podłączonymi kablami oraz dodatkowo doczepionym przewodem do Pin 1 przetestować, zarówno podłączając pod +12 jak i zwierając z masą i niestety nic się nie przełącza jest ciagle zegarek :-(,

 

Ale mam jeszcze jedno pytanie, czy w Twoim OBC po włączeniu funkcji zegarka, co dzieje sie w momencie przełączania przyciskiem na ustawienia 12, 24 h oraz na ostatnie gdzie podswietla sie cały wyświetlacz a dokładnie wszystkie pracujace piksele, Mi wtedy wyswietlają się jedynie te piksele które obsluguja wyswietlanie godziny, oraz pikselki wyswietlające format godziny AM i PM, miejsce w ktorych powinny Swieci c si eKM, taka strzałka oraz te inne rzeczy pozostają niepodświetlone :-(

 

Chyba po prostu moj OBC nie jest zaprogramowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz nie sprawdze, bo mam akumulator w domu ze względu n a mróz (może w tygodniu). W dziale giełda ktoś sprzedaje compacta 1.6 na części i ma obc za 50zł, jak chcesz mieć obc to zagadaj na tamtej części forum o obc i manetke oraz czujnik temperatury wraz z wtyczkami i częścią wiązki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam jeszcze jeden problem, zupełnie nie potrafię sprawić aby w zegarku, dwie diody podświetlające te dwa przyciski działały, przylutowałem nowe ale nie działają, chciałem to zrobića aby mieć kompletną w pełni podświetloną całą deskę rozdzielczą,

 

Czy ktoś wie jak powinny te diody być ustawione ( jeśli chodzi o PLUS i MINUS ) są w sumie tylko 4 konfiguracje

 

patrząc na zegarek od przodu w czyli tak jakbyśmy patrzyli na zegarek zamontowany w desce mamy 6 diodek podświetlających wyświetlacz LCD oraz niżej na wysokości tych przycisków dwie diodki podświetlające przyciski i teraz po prostu muszę wiedzieć jak je przylutować.

 

 

Jak powinny być podłączone Diody może ktoś z was mogłby to sprawdzić w swoim Aucie,

 

chodzi o konfigurację + i -

+- +-

+- -+

-++-

-+-+

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Witam, mam problem.Podłączyłem OBC według instrukcji w pierwszym wątku. OBC nie pokazuje mi spalania, wyświetla się "---". Ktore przewody są odpowiedzialne za przesyłanie informacji o spalaniu, biały/fioletowy (2 pin) i biały/żółty (pin 3)?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To są piny służące do diagnostyki, spalanie to pin nr 4 (biało/czarny), średnia prędkość to pin nr 9 (czarno\biały), liczba km na jednym baku pin nr 7 (brązowo\żółty). Wszystko musisz mieć podłączone, alby wskazania były prawidłowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Średnia prędkość i liczba km na jednym baku są wyświetlane, czyli wychodzi na to, że w złączu X20 jest coś nie tak podłączone. Podłączałem się na pewno pod kabel z pinu 24 i wiem, że na sto procent on u mnie nie był biało/czarny, lecz chyba był cały biały.

Mój compact posiada silnik M43B19TU, możliwe, że mam inne rozłożenie pinów w złączu X20? Może w takim przypadku należy sugerować się kolorami a nie numerami pinów i podłączyć się pod przewód biało/czarny (o ile taki tam jest, bo nie pamiętam - będę musiał zajrzeć pod maskę).

Czy takie szukanie właściwego kabla na chybił trafił może przynieść skutki uboczne dla komputera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.