Skocz do zawartości

[Exx] Renowacja plastików - koszt 0 PLN !!!


zielo

Rekomendowane odpowiedzi

Pewna niemiła Pani miała ostatnio czelność niepochlebnie wyrazić się o stanie plastików tunelu środkowego w moim aucie. W związku z tym postanowiłem w końcu się za nie wziąć. Żaden problem zetrzeć wszystko papierkiem i pomalować lakierem strukturalnym. Ale można też inaczej, co przedstawiam poniżej na przykładzie mojego e46. Instrukcja obejmuje demontaż tunelu środowego (cz.I) oraz samą renowację (cz.II). Przez lata użytkowania powłoka plastików przy schowkach konsoli oraz tunelu niszczy się, szpecąc nasze autko w najbardziej widocznych miejscach. Okazuje się, że do kompletnej renowacji potrzeba jedynie dużo chęci, trochę wyczucia i zręczności oraz lyter :D gotowanej wody (czyt. wrzątek) i gąbkę do naczyń z powłoką trącą. I nic więcej!

 

Pacjent (widać, że sam wkład tunelu jest już odnowiony):

http://img266.imageshack.us/img266/8017/p1010777v.jpg

 

CZ.I

Musimy zdjąć tunel, w tym celu najpierw wyciągamy do góry mieszek gały biegów:

http://img695.imageshack.us/img695/8876/p1010779p.jpg

 

Nastepnie odkręcamy dwie widoczne na fotce śrubki:

http://img404.imageshack.us/img404/6522/p1010780.jpg

 

W międzyczasie ja wyjąłem wkład, który przeszkadzałby później podczas czyszczenia tunelu, a który ja odnowiłem już wcześniej:

http://img204.imageshack.us/img204/3940/p1010782y.jpg

 

Luzujemy też mieszek od ręcznego. Najlepiej od góry jak na zdjęciu:

http://img576.imageshack.us/img576/9216/p1010783p.jpg

 

Wyjmujemy popielniczkę z tyłu (czy kto co tam ma :D ) i wykręcamy dwie widoczne wewnątrz śrubki/kołki:

http://img130.imageshack.us/img130/46/p1010781m.jpg

 

Wyciągamy wkład popielniczki (widać ślady po nieostrożnych pasażerach z tylnej kanapy):

http://img145.imageshack.us/img145/5010/p1010784u.jpg

 

Wykręcamy dwie kolejne śrubki:

http://img175.imageshack.us/img175/2686/p1010785.jpg

 

Wyciągamy osłonę tylną:

http://img717.imageshack.us/img717/643/p1010790k.jpg

 

Należy pamiętać też o odpięciu wtyczki awaryjnych i centralnego, która jeśli tego nie zrobimy, przypomni o sobie, gdy już będzie za późno :mrgreen: :

http://img231.imageshack.us/img231/6754/p1010791h.jpg

 

Tunel można teraz wyjąć. Najlepiej podnosząc od tyłu, luzując najpierw podłokietnik, potem dopiero ręczny, ruchem jak na foto:

http://img692.imageshack.us/img692/7786/p1010792k.jpg

 

CZ.II

Wszystko, co nam będzie potrzebne. Ja buchnąłem cały zestaw naprawczy z kuchni, stąd 0 pln kosztów własnych :mrgreen: Kto nie ma na stanie gąbki, ten musi zainwestować złocisza :mad2: :

http://img28.imageshack.us/img28/7518/p1010796y.jpg

 

Ostatni rzut oka na uszkodzenia:

http://img267.imageshack.us/img267/1786/p1010795x.jpg

 

I z tyłu tunelu:

http://img339.imageshack.us/img339/9337/p1010794t.jpg

 

Od dołu wypychamy jeszcze przełącznik awaryjnych i centralnego:

http://img156.imageshack.us/img156/9923/p1010797r.jpg

 

Teraz zaczyna się praca u podstaw (tzw. elbow grease :norty: ). Maczamy gąbkę w gorącej wodzie i uważając, żeby się nie poparzyć, trzemy po całości. Im większa temperatura, tym łatwiej. Zauważycie, że farba wierzchnia po prostu się rozpuszcza pod wpływem ciepła i tarcia:

http://img227.imageshack.us/img227/9739/p1010798c.jpg

 

Po przetarciu całości - u mnie ok. 1h - płuczemy całą powierzchnię, wycieramy do sucha i z powrotem do auta. Tak to powinno wyglądać:

http://img88.imageshack.us/img88/1550/p1010802z.jpg

 

Teraz możemy złożyć wszystko w odwrotnej kolejności. Po złożeniu całości:

http://img85.imageshack.us/img85/6953/p1010803t.jpg

 

I jeszcze raz:

http://img709.imageshack.us/img709/4042/p1010804j.jpg

 

Po tym zabiegu uzyskujemy efekt nowego plastiku, w kolorze takim samym, jak oryginalny element. Przy takich kosztach :wink: grzechem byłoby nie spróbować!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 86
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Fornal ,w jakim kolorze masz wnętrze? Bo zaobserwowałem, że na czarnych elementach powłoka zachowuje się nieco inaczej, przynajmniej u mnie. Poniżej ciąg dalszy mojej przygody z renowacją plastików:

 

na razie spróbowałem schowek, bo go najłatwiej wyjąć. U mnie wyglądał tak (to jest ten górny, w lepszym stanie):

http://img694.imageshack.us/img694/6803/p1010814v.jpg

 

BMW by Zielo :] Jeśli takie coś można zrobić paznokciem i to wcale nie używając dużej siły, to ja dziękuję za takie plastiki:

http://img88.imageshack.us/img88/6979/p1010815f.jpg

 

Ten sam paznokieć (widoczny z resztą na foto ;) ) plus 15 min. w przerwie Urugwaj - Korea Pd. Chromowany element zasłoniłem taśmą izolacyjną:

http://img155.imageshack.us/img155/7517/p1010817k.jpg

 

Następnie czyszczenie metodą opisaną wyżej. Trochę za bardzo się przyłożyłem i powstały niewielkie ryski:

http://img293.imageshack.us/img293/5714/p1010819b.jpg

 

Trochę Farecli, dosłownie kapkę i 1-minutowa polerka (żeby nie nadać klapce niepożądanego połysku):

http://img9.imageshack.us/img9/8797/p1010820p.jpg

 

I na aucie (tradycyjnie w moim wykonaniu gratis ślady paluchów):

http://img822.imageshack.us/img822/8238/p1010825.jpg

 

Ogólnie mogę powiedzieć, że na czarnym elemencie trzeba było użyć znacznie mniej siły, tym bardziej, że już wcześniej usunąłem wierzchnią warstwę powłoki. Na szczęście dało się wszystko wyprostować przy użyciu odrobiny pasty polerskiej.

Na ostatnim foto widać element po renowacji (góra), ten pasek, który wcześniej polerowałem na połysk(środek) oraz element oryginalny - klapka popielniczki, która dopiero czeka na lepsze czasy.

Wszystkie fotki robiłem pod słońce/światło, żeby dokładnie pokazać każdy etap. Dlatego powierzchnie na zdjęciach mogą wydawać się połyskliwe. Po zamontowaniu na aucie element wygląda wg mnie super. Jeśli okaże się, że bardziej widać na nim ślady palców, to będzie to tylko pretekst do częstszego pucowania ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam bezowe wnetrze. W sumie ciezko okreslic mi ten kolor. kremowy to nie jest wiec bezowy. Tunel zrobilem jak ty i jest super ale schowki juz byl opis przez chyba "premiera" i pomalowalem farba za 1 euro w spraju. Wyglada o niebo lepiej. Trzeba tylko uzyc drobnego papieru i byc cierpliwym.

Aha. Ten elelement chromowany wychodzi bardzo latwo. Wystraczy podwazyc lekko a pozniej wcisnac.

 

 

ps. To ze to schodzi tak latwo to nie jest plastik a taka gumowa warstwa. Widzialem takie cos w toledo 2002. Po 80 000 odchodzilo z drzwi i kokpitu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam podobny problem z tym ze u mnie jest porysowana gorna czesc.farba schodzi tak jak u ciebie pod paznokciem.Na rysunku widac ktore elementy chcialbym wyciagnac

A pytanie brzmi: w jaki sposob zdemontowac czesc deski rozdzielczej przy radiu i klimie.Jest to w ogole mozliwe?

Pozdrawiam

http://img571.imageshack.us/img571/9568/malowanier.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego Yacko30 zaczynając u cb od lewej stronie bierzesz płaski śrubokręt i podwadzasz powoli zaczynając od strony drzwi i wychodzi powoli plastik cała góra do radia, od radia do kierownicy tak samo robisz, radio jest na 2 śrubki przykręcone będziesz je widział póżniej a klimatronik tak jak plastiki podwadzasz po bokach i wyjdzie. wszytsko rób delikatnie i dasz rade
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...

Próbowałem waszym sposobem, ale u mnie to wcale łatwo nie schodziło ;/ Zeszło łatwo jak podgrzałem plastik opalarka, tylko trzeba uważac żeby go nie przegrzac. Pogrzewamy i robimy tak jak opisano wyżej z tym że gorącą wodę zamieniamy na zimną ;)

 

P.S. mały odkop, ale powinno się przydac ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

nie wiem czy ktoś tu zagląda z osób, które próbowały już powyższej metody..mam taki mały problem..po usunięciu tej gumowej warstwy po wyschnięciu plastiku posiada jak by plamki ciemniejsze...i już po przetarciu gąbka z wrzątkiem..nie chce to zejść...

co zrobić? czy już nic się nie da..? a może tak ma być, czego na zdjęciach nie widać :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tarłeś jakoś namiętnie, to może być. Choć ja używalem sporo siły i nie ma śladów.

Jak użyjesz np. Bolla, to on tworzy nową strukturę na powierzchni malowanej i śladów nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Wczoraj robiłem próbę lakierowania nowym lakierem i chyba trafiłem na odpowiednik ori.

Po nałożeniu jest matowa czarna gumowa powłoka.

Na dodatek lakier jest sprowadzany do Polski z Berlina.

 

Po tygodniu zrobię próby odporności na zarysowania i zdam relacje, może jakieś foty jak to wygląda.

 

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Witam koledzy. Mam takie zapytanie apropos listew. Co byście poradzili jak przy demontażu jednej z nich jednak ułamał się jeden z zaczepów :mad2: . Chodzi mi o ten plastikowy, znajdujący się w tapicerce. Dodam, że nie da się go skleić bo się rozsypał w drobny mak. Poradźcie jak zamontować taką listwę na swoim miejscu, czy pozostał mi tylko klej lub silikon?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.