Skocz do zawartości

[E39] odgrzybianie klimy/parownika


Rekomendowane odpowiedzi

Instrukcję tą dedykuję tym, u których wyczuwa się zapach wilgoci z klimy i taką przypadłośc można zaleczyc poprzez odgrzybianie parownika środkami powszechnie dostępnymi. Ja właśnie dziś zrobiłem tą operację - u mnie właśnie zaczął byc odczuwalny zapach wilgoci z klimy. Metoda ta jest w miarę skuteczna tylko w przypadku lekiego smrodku z klimy. Jeśli komuś już wali trupem to niestety pomoże tylko profesjonalne odgrzybianie klimy specjalistycznymi środkami/technikami. A więc:

podstawowy problem to dotrzec z aplikowanym środkiem do parownika/chłodniczki klimy gdyż to właśnie to urzadzenie jest powodem smrodów - odkłada się nia nim wilgoc i z czasem powstają różne ciekawe grzybki i procesy gnilne. Sam parownik jest dośc mocno zabudowany i mając chęc na wyciągnięcie go na wierzch trzeba by rozbebeszyc cała deskę rozdzielczą. Ale można do niego dojśc poprzez odpowiednie miejsca.

Na początek wyciągamy panel radia oraz panel klimatronika (nie będę wchodził w szczegóły jak to się robi bo informacji na ten temat jest dużo).

Po wyjęciu tych gratów mamy taki widok.

http://images35.fotosik.pl/161/653700acb66f50a0med.jpg

Czerwonymi "kółkami" zaznaczyłem miejsca, przez które za pomocą dyszy giętkiej/wężyka (dołączanego do większości preparatów odgrzybiających) możemy dotrzec w bezpośrednią bliskośc parownika - wtedy pozostaje zaaplikowac odpowiednią ilośc środka i postepowa potem wg instrukcji dołączonej do konkretnego preparatu.

 

Górne elementy (zdjęcie poniżej) to nic innego jak czujniki temperatury wpięte w kanały powietrzne - po jednym czujniku na stronę lewą i prawą. Montowane są one na wcisk więc wystarczy wypiąc wtyczki i je z wyczuciem podważyc. Potem dysz giętka w ruch i akcja.

http://images41.fotosik.pl/303/5a115115fadd9a95med.jpg

 

Dolny element to zapinka/zaślepka, którą wystarczy podważy i mamy otworek, rzez który wchodzimy z wężykiem od preparatu w tunel powietrzny idący od parownika/bebechów, między przednimi fotelami do tylnych kratek w rejonie kanapy. Zdjęcie poniżej:

http://images47.fotosik.pl/307/229c4f74b459fcbamed.jpg

 

Ja dodatkowo wyjąłem jeszcze spod maski filtry kabinowe wraz z ich rękawami doprowadzającymi powietrze aż w podszybie, tam skierowałem dyszę od preparatu, włożyłem ją między łopatki wirnika od dmuchawy i wsunąłem tak daleko jak się dało - w każdy otwór (lewy/prawy) zaaplikowałem trochę preparatu odgrzybiającego.

 

Jeśli chodzi o preparaty to robiłem to dziś preparatem CRC Airco Cleaner. Ale za kilka dni poprawię jeszcze tą samą operację innym preparatem, który już zamówiłem - jest polecany nawet przez zakłady serwisujące układy klimatyzacji samochodowych. Jest to preparat KENT firmy Knecht. Ciężko dostępny w sklepach gdyż zakończono jego produkcję ale jeszcze bywa tu i ówdzie na magazynach/hurtowniach.

Mam nadzieję, że się komuś przyda. Dodam jeszcze tylko, ze warto jeszcze sprawdzi drożnośc odpływu wod z klim pod autem. Ja mam zamiar to zrobic na dniach. Mam tylko jedno pytanie - czy ktoś się orientuje (posiada jakieś zdjęcia może) w którym dokładnie miejscu pod autem wychodzi ten odpływ wody z klimy???

 

Już po robocie i odszukaniu odpływów wody z klimy.

Dla tych, co w przyszłości będą szukali odpływów wody od klimy w e39. Są 2 - po lewej i prawej stronie skrzyni. Wężyki zaznaczone czerwonymi "kółkami" - biegną aż do tej "tacki" i tam woda przez otwór w "tacce" leci na ziemię.

http://images47.fotosik.pl/309/e6ad99cf97f19e44med.jpg

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
a nie mozna zaaplikowac pianki grzybobojczej w dziure ktora jest po wyciagnieciu "jeza" (opornicy dmuchawy)

jesli posiadles kobiete swoich marzen to o pozostalych marzeniach mozesz smialo zapomniec...

http://img01.picoodle.com/img/img01/7/2/9/f_podpism_5d496cc.jpg

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=92490

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można spróbować i w tą dziurę po jeżu tylko tam wiadomo - trzeba trochę jogi poćwiczyć bo przynajmniej w e39 dostęp do niego wymusza niezbyt człowieczą pozycję w nogach przedniego pasażera. Generalnie każda dziura w kanale w obrębie parownika zwiększa szansę trafienia go pianką odgrzybiającą więc próbować można - nawet trzeba. :cool2:

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeszcze mam taki sposob....na bardzo upierdliwe smierdzenie...

 

kupic troche gazy, dac na wszystkie wyloty aby nie pochlapac auta i pistoletem lakierniczym podlaczonym do sprezarki i zalozonym wezykiem walnac z cwiartke spirytusu do kazdego otworu wlotu powietrza pod maska :)

jesli posiadles kobiete swoich marzen to o pozostalych marzeniach mozesz smialo zapomniec...

http://img01.picoodle.com/img/img01/7/2/9/f_podpism_5d496cc.jpg

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=92490

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

Niedawno gdzieś na forum wyczytałem, że ktoś zaaplikował (zamiast tych preparatów marketowych lub stricte do odgrzybiania klimy) preparat, który najczęściej używa się do celów medycznych (odgrzybianie, sterylizacja narzędzi w gabinetach itp).

Jedne z preparatów to PROPANO AF, zaś drugi to ECOLAB Incidur lub Incidin. Forumowicz, który to zaaplikował pisał, że jest to bardzo skuteczne i zwalcza wszelkie smrodki z klimy na bardzo długi czas (o wiele skuteczniejsze niż wszelakie AirCo Cleanery itp).

Sam niedługo będę musiał to wypróbować. Jak przetestuję to zdam relację.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Przed chwilą prześledziłem instrukcje napraw dla warsztatów BMW. Znalazłem tam rysunki jak czyścić to ustrojstwo. Nie mogę tylko zlokalizować w którym to dokładnie jest miejscu więc nie wiem co i gdzie rozebrać, żeby się dostać do tej zatyczki. Link do instrukcji poniżej.

http://bmw.workshop-manuals.com/5_Series_E39/525d_M57_SAL/index.php?id=2866

 

a tu wersja obrazkowa, przeklejona wraz z opisami zdjęć - wersja angielska. Niestety kade z tych zdjęć jest "sklejone" z tłem więc zbiorczo wrzuciłem jedną stronę ze wszystkimi tymi zdjęciami i po kolei opis do każdego zdjęcia - licząc po kolei od pierwszej strony:

 

Zdjęcie nr 1:

Repeat repair only:

Remove sealing cap (1) from hole in A/C housing (2)

http://bmw.workshop-manuals.com/bmw/5_Series_E39/525d_M57_SAL/page-1322002.png

 

Zdjęcie nr 2:

Place drilling template 64 1 452 as illustrated on A/C housing (1) and predrill with 6 mm dia. drill bit.

Remove drilling template 64 1 452 and drill out hole with center bit 64 1 453 to 20 mm dia.

Installation: Seal hole with sealing cap.

 

Zdjęcie nr 3:

Attach guide for spray lance 64 1 454 as illustrated into hole in A/C housing (1)

 

 

Zdjęcie nr 4:

Attach positioner for spray lance 64 1 455 as illustrated to guide for spray lance 64 1 454 and secure with knurled nut (1).

 

Zdjęcie nr 5:

Insert spray lance 64 1 451 in direction of arrow and secure with fixture for spray lance 64 1 456 .

 

http://bmw.workshop-manuals.com/bmw/5_Series_E39/525d_M57_SAL/page-1322003.png

 

 

Zdjęcie nr 6:

Connect spray lance 64 1 451 to spray apparatus.

By moving spray lance 64 1 451 back and forth, spray a uniform amount of cleaning agent onto evaporator.

For information on cleaning agent and rinsing again, refer to Service Information.

 

Note:

After completing cleaning, allow car to drip-dry for approx. 5

minutes.

http://bmw.workshop-manuals.com/bmw/5_Series_E39/525d_M57_SAL/page-1322004.png

 

Set heater - A/C to footwell ventilation and fresh air operation. Open windows/doors.

Start car and run heater - A/C at max. fan power for approx. 5minutes in order to dry evaporator.

 

Note:

In order to eliminate the last remnants of cleaning agent, repeat this procedure shortly before handover to the customer.

 

To ostatnie zdjęcie/schemat z podpiętą już lanca do spryskiwania jest z wersji z klimą ręczną więc nie sugerować się położeniem tego wszystkiego bo być może w automatycznych klimach jest to w innym miejscu (ale być może w tym samym więc trochę loteria).

 

Przyznam, że na moje oko jest to podobne do tego, co w linku poniżej:

http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Super!

Dzięki za link instrukcji warsztatowych! :cool2:

 

Można znaleźć każdy typ silnika,np.gdy mamy link http://bmw.workshop-manuals.com/5_Series_E39/525d_M57_SAL/index.php?id=2866

to w miejsce typu silnika wpisujemy swój typ a następnie kod silnika (odpowiednio usuwając w linku witryny cyfry za pomocą myszki i pisząc nowe) (ten jest mój) http://bmw.workshop-manuals.com/5_Series_E39/520i_M52TU_SAL/index.php?id=536 i tak dalej... a mając zainstalowanego tłumacza w systemie to już proste...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 lata później...
jakoś wiercenie i inne mechaniczne zabiegi średnio mi się widziały, kiedyś pracowałem przy produkcji parowników do klimy głównie na pierwszy montaż dla aut z grupy VAG, zabezpieczenie nowego parownika przed grzybem robiła firma z Francji, polegało ono na spryskaniu czy też zanurzeniu parownika w preparacie grzybobójczym po którym nie zostawał żaden ślad, czasem mieliśmy wątpliwości za co im płacimy :) tak czy inaczej zamiast rozkręcania wiercenia w mojej e39 sprawdza się ogólnodostępny preparat za kilkanaście zł rozpylany prze kilka minut w obiegu zamkniętym zza fotela kierowcy przez ok 10minut, rozwiązuje problem zapachu zdechłej klimy na cały rok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Hej.

Chcialem wykonac u mnie manewr "odswiezenia" calosci jesli chodzi o klime.

Kupilem preparat na allegro i chcialem "powciskac" go przez wezyk tam, gdzie trzeba. Problem w tym, ze w pierwszym poscie z 2010 roku nie ma wszystkich skrinow i nie chcialbym czegos pominac.

Czy ktos sie orientuje jak mniej wiecej trzeba sie za to zabrac ? Gdzie mozna znalesc jakis przyjazny tutorial do tego przedsiewziecia ?

Generalnie wyglada to tak, ze klima sprawnie dziala, chlodzenie ok, wszystko w nalezytym porzadku, tylko podczas startu jest nieciekawy zapach, tudziez smrod (czasem rowiez po klimy wylaczeniu), lekko slodkawy ale nie ma to nic wspolnego ze slodyczami :)

 

Dzieki z gory i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.