Skocz do zawartości

[EXX] Układ kontroli obrotów dmuchawy tzw. miecz


Rekomendowane odpowiedzi

Objawy:

 

Brak obrotów pośrednich dmuchawy.

Ustawienie na max działa (dmucha).

 

Dzisiaj wyciągnąłem miecz, rozebrałem z plastików.

 

Znalazłem niestyk między zółtym elementem a ścieżką po drugiej stronie.

(punkt 2 zdjęcie 1 i 2), lutownica i likwidacja zimengo lutu.

 

Brak przejścia między punktami 1, 2 i 3. Zastąpiłem cienkimi oizolowanymi przewodami (lutowniczka i po robocie).

 

Zamontowałem i działa jak ta lala.

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img422.imageshack.us/img422/6426/z14xp.jpg

 

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//img294.imageshack.us/img294/3266/z24vg.jpg

pozdrawiam

Marek

E32 750 V12 r. 91

Opel Senator B 3.0 24V

Omega 3000

Jeep Cherokee 4.0

Jeep ZJ 5.2

http://img129.imageshack.us/img129/2398/bmwe327501uv3.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Witaj. Wiesz od wczoraj mam ten sam problem. Pośrednie obroty nie działają a w położeniu potencjometra na max jest ok. Chociaż te maksymalne obroty wydają mi się dużo słabsze niż dotychczas. Jak wjadę w jakiś głebszy dołek lub przejadę przez tory to dopiero wtedy dmuchawa pokazuje co potrafi. Wieje jak diabli ale tylko przez chwilę bo zaraz się uspokaja. Fakt, że zaczyna dobrze dmuchać po przejechaniu takich dziur może wskazywać właśnie na jakiś zimny lut. Czy mam szukać tego zimnego lutu na takiej płytce jak na załączonym przez Ciebie zdjęciu czy może jeszcze gdzieś są takie płytki?Może ktoś inny będzie jeszcze coś potrafił wykombinować odnośnie tego tematu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest tylko jedna z wielu dolegliwości, jaka spotykana jest przy nie działającej płynnej regulacji obrotów wentylatora.

 

Najczęściej jednak powodem problemów z brakiem tej płynnej regulacji, podczas gdy w położeniu przełącznika na najwyższych obrotach są, jest przepalanie sie tranzystorów polowych na radiatorze tego modułu (szabli, miecza)

Jak każda dmuchawa, z wiekiem zużywa się ona na tulejkach wirnika co w pewnym stopniu stawia opór w obrotach wentylatora. Wzrasta wówczas pobór prądu przez wentylator i powoduje przepalanie tych tranzystoró pełniących funkcję stopnia mocy. Czasem pada jeden z czterech lub dwa i już wtedy można zaobserwować że wentylator osiąga mniejsze obroty, a w niedługim czasie przepali pozostałe, gdyż tranzystory te pracują w układzie równolegle dzięki czemu wspólna ich moc jest większa.

Bywają również przypadki, kiedy wentylator kręci z takimi samymi obrotami niezależnie od położenia włącznikaczy też pokrętła do regulacji obrotów i przyczyną tego zjawiska jest również przepalenie tranzystorów, w wyniku nie wytworzenia w nich przerwy, lecz zwarcia całkowitego ewentualnie oporowego.

 

Do michała

w Twoim przypadku należałoby się najpierw zastanowić i sprawdzić co jest powodem nierównych obrotów wentylatora na szybkim biegu - powinny one być stałe.

Przyczyna może tkwic w:

- wentylatorze - opór o którym pisałem i być może to on spowodował przepalenie tranzystorów w wyniku czego nie działa płynna regulacja,

- szczotkach wentylatora, które są na wykończeniu, a taka sytuacja, jak przerwy w obwodzie zamkniętym sprawiają samoczynne przepalanie się tranzystorów - tym bardziej na jednostce prądowej,

- brak kontaktu przekaźnika, lub zimny lut na nim na druku, a znajduje się on na tym właśnie module (rys. 1) i decyduje o przełączaniu się wentylatora z obwodu stałego zasilania na obwód płynnej regulacji prądu wentylatora poprzez przełączanie pokrętłem nawiewu z płynnej regulacji na najszybszy bieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Robert za wyczerpujące informacje. Na początek posprawdzam zimne luty bo chyba najłatwiej będzie od tego zacząć. Zobaczymy co to da. Jeśli nic to zajmę się rozbieraniem reszty. A swoją drogą czy jest temat na który nie znasz odpowiedzi? Kurcze, z tego co zauważyłem potrafisz pomóc chyba każdemu kto zada jakieś pytanie na forum. Jeszcze raz wielkie dzięki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za słowa uznania, ale grzebię w tych autkach od prawie 13 lat i znam prawie każdą dziurę i każdy problem jaki w tych autach wystepuje. Celem mojego udzielania się na forum jest pomoc innym, oraz co najważniejsze utrwalanie w pamięci wszystkich przypadków poprzez ich odświeżanie. A sam też pewnie i czegoś sie nauczę, bo niezliczone są możliwe do wystapienia przypadki i z pewnością z wszystkimi sie jeszcze nie spotkałem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Instrukcja wymiany filtra kabinowego.

Jednym z kroków jest dojście do "miecza".

Tak dla tych, co będą go szukać. :)

 

http://www.wixfiltron.com.pl/filtron/downloads/instrukcja/1031k.pdf

pozdrawiam

Marek

E32 750 V12 r. 91

Opel Senator B 3.0 24V

Omega 3000

Jeep Cherokee 4.0

Jeep ZJ 5.2

http://img129.imageshack.us/img129/2398/bmwe327501uv3.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

witam.rozebrałem miecz-sprawdzam miernikiem(taki zwykły za 2 dychy)po kolei wszystkie luty i "obwody"na płycie,ale jak mam poprawnie sprawdzić skoro 3/4 płyty jest pokryta fabrycznie jakimś lakierem zabezpieczającym je. :?: zastanawia mnie co zrobić z tą częścią miecza gdzie są 4 kleksy z kleju,a pod nimi luty.czy dobrać się do nich :?: i przelutować.kupiłem nowe kondensatorki takie jakie są na płycie i je zmienię,w liczniku padły,więc tu też prawdopodobnie ich koniec bliski :mrgreen:

 

KONDENSATORKI NA MIECZU E32 735iA MAJĄ PARAMETRY :

3 sztuki 3,3uF 50v 12A

 

jeśli trzeba dobrać się do tych lutów pod KLEJEM to jak potem ODNOWIĆ to jak przypuszczam ZABEZPIECZENIE przed wilgocią :?: :?: :?: JACA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...

Tranzystory na mieczu są tranzystorami polowymi i trudno je jest przemierzyć miernikiem.

Można jedynie ustalić który ma zwarcie, ale do tego trzeba je rozdzielić - w układzie są połączone równolegle. Ja zawsze staram się wymieniać wszystkie. Jeżeli padnie jeden to pozostałe są obciążone większym prądem i w niedługim czasie może paść następny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
siemanko mam bmw e34 i dmuchawa dziala mi na 3 stopniu al ejak wlacze cieple powietrze to wieje zimne mialem klime w niej ale jak ja kupowalem to byla wyjeta czy to ma jakis wplyw na to ze nie ma klimy to wiatrak inaczej chodzi prosze pomocy bo idzie zima
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 rok później...

Trafiło mnie również z tym mieczem:czasem latem potrafił się jakby zawiesić-odpalam auto,pokrętło dmuchawy jest na 0,a wieje na max i nie daje się tego wyłączyć,niekiedy ponowne odpalenie auta pomagało,potem jakby wracało do normy

 

Z miesiąc temu całkiem lipa i żadnych zmian,postępowałem wg.instrukcji z linka poniżej,dodatkowo posmarowałem nowe tranzystory(IRF 540) na styku z płytką,taśmą termoprzewodzącą

 

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/355700

 

Zamiast tych fabrycznych nitów-w środku użyłem śrubek i podkładek-na nich opiera się ucho tranzytorka(zabrakło mi mini wiertła aby powiększyć środki)

W sumie wszystko złożone/skręcone mocno,zostało lutowanie...

 

Stare/fabryczne były zalene w takiej żywicy,w sumie cały miecz wszędzie jest popsikany cienką warstwą lakieru/żywicy :?: więc pewnie z założenia ma być odizolowany od otoczenia na max :idea: :?:

 

Zastanawia mnie jedno(te stare zalane tranzystory powyciągałem z żywicy i sotały takie mini prostopadłościany-gotowe foremki do ponownego zalania)

 

:?: :?: :?:

Czy odnawiać te zabezpieczenia z żywicy(przu tranzystorach-(może klej z pistoletu na ciepło),i w miejscu ich lutowania)-jak tak to czym :?:

-czekam na kuriera z nowym filtrem więc jest czas na ewentualne poprawki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha co to jest za stwór -na dwóch nóżkach,wygląda jak nakrętka od śruby i ma oznaczenie 470K,i jest przykręcane do 2 płyty miecza :?:

 

Jakoś licho te jego nóżki wyglądają i pewnie jeśli znów trzeba będzie miecz rozbierać,jest ryzyko,że zostanie bez nóżek :roll2: więc zapas lepiej zrobię...

-Czy tam też trzeba pastę termoprzewodzącą użyć,przed ponownym skręceniem :?:

 

2 foto do dołu z w linku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja problem z nawiewami mam juz gdzies od roku. Gdy to sie zaczeło wyciagnąłem miecz, poprawiłem styki i jakos sie naprawiło. Ale ostatnimi czasy mam inny problem,a mianowicie wysiadła mi jedna strona nawiewów. Tzn. że strona pasażera jakoś tam wieje cieplym czy zimnym ale strona kierowcy nic z żadnych nawiewów, jakby troche wialo na nogi ale to tyle. Jeśli ktoś wie co może być przyczyną to prosze o pomoc bo powoli staje się to uciążliwe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.