Skocz do zawartości

[E36] Swap szpery z M3 do 325i - fotostory


sezam

Rekomendowane odpowiedzi

Jakis czas temu kupilem dyfer ze szpera od M3 3.0 e36 z zamiarem zalozenia go do swojej 325i. Bylem swiadomy ze dopasowanie go do 325i nie musi byc wcale takie proste. A jak bylo? O tym wlasnie bedzie ten post ;-) dla tych co moze kiedys beda chcieli przeprowadzic taka lub podobna operacje. Moze sie przyda :-)

 

 

 

Zaczne od tego, ze mechanizm roznicowy w 325i i w M3 3.0 jest umieszczony w takiej samej obudowie. Sa identyczne. Jedyne co rozni oba dyfry na pierwszy rzut oka to sa flansze. Zarowno flansze wychodzace jak i flansza atakujaca sa wieksze w M3 niz w 325i. Z flanszami bocznymi, do ktorych sa przykrecone poloski nie ma zadnego problemu, gdyz one lekko wychodza i mozna bez problemu zalozyc te od 325i (plug & play).

 

Problem jest jednak z flansza atakujaca. Tak na marginesie to w 325i ta flansza jest na 4 sruby, a w M3 na 6. Teoretycznie moznaby ta flansze najzwyczjniej przelozyc z jednego dyfra do drugiego, gdyz mozna je odkrecic i wtedy nie byloby problemu, zakladamy nowy dyfer i smigamy. Niestety po takiej operacji prawie mozna zagwarantowac ze taki dyfer bedzie glosny, bedzie poprostu wyl.

Slyszalem o tym z roznych zrodel a takze konsultowalem sie ze znajomym, ktory taka operacje przeprowadzal dwa razy i potwierdzil, ze mosty wyly.

Odkrecajac ta flansze, odkrecamy praktycznie caly walek atakujacy ktory potem musialby byc dokrecany dokladnie z taka sama sila, co moze byc bardzo trudne.

 

Dlatego wiedzac o tym, szukalem innego rozwiazania, takiego w ktorym flansza atakujaca nie bedzie w ogole ruszana. Auto ma sluzyc takze do normalnej jazdy, wiec musi byc cicho.

 

 

 

Druga opcje jaka rozwazalem, to zakupienie calego walu napedowego od M3 i wtedy zalozenie mostu w calosci bez ruszania owej flanszy. Niestety zakupienie calego walu to by byl dodatkowy koszt i po za tym, wyglada na to ze bylby problem z podlaczeniem tego walu ze skrzynia biegow. Lacznik skrzynia/wal w M3 jest wiekszy jak ten w 325i. Jezeli sie nie myle to sa dwa rozmiary lacznika, wiekszy jest w M3/328i a mniejszy w 325i/323i/320i. Tak wiec z tej opcji takze zrezygnowalem.

 

 

 

Na szczescie byla jeszcze opcja trzecia :-) czyli swap bebechow z jednej obudowy do drugiej, pozostawiajac flansze atakujaca nietknieta.

 

Przeprowadzenie tej operacji rowniez nie dawalo gwarancji, ze most bedzie cichy. W kazdym razie zaden mechanik z ktorym rozmiawialem nie dal by sobie reki za to obciac :-|

Mimo braku gwarancji powodzenia tej operacji, po licznych konsultacjach i przemysleniach zdecydowalem sie na ta wlasnie opcje.

 

--------

 

No to teraz zrobimy maly Step by Step jak to zrobic :-)

Na poczatek podkresle ze oba dyfry (jak wspominalem wczesniej) mialy taka sama obudowe i mialy takie samo przelozenie 3.15.

 

Zaczelismy od rozebrania dyfra M3 i wyciagniecia mechanizmu roznicowego z obudowy.

Czynnosc bardzo prosta, zlewamy olej, odkrecamy pokrywe obudowy, odkrecamy boczne kopuly (nie znam fachowej nazwy) i mechanizm sam wypada :-)

 

Tak to wyglada po rozebraniu :-)

 

http://img248.imageshack.us/img248/3059/p7099956.th.jpghttp://img27.imageshack.us/img27/93/p7099957.th.jpghttp://img300.imageshack.us/img300/1271/p7099958.th.jpghttp://img31.imageshack.us/img31/1059/p7099959.th.jpg

http://img194.imageshack.us/img194/8173/p7099960.th.jpghttp://img300.imageshack.us/img300/9831/p7099961.th.jpghttp://img31.imageshack.us/img31/4148/p7099965.th.jpg

 

Nastepnie, aby uniknac niekompatybilnosci walka atakujacego z (nie znam fachowej nazwy) tym duzym kolem zebatym co jest na mechanizmie, podjelismy decyzje o jego wymianie, tak aby stary walek wspolpracowal z tym samym kolem zebatym co przed wymiana mechanizmu.

I tutaj byl maly problem. W tym celu nalezy odkrecic 10 duzych srub widocznych na trzecim zdjeciu. Jak sie pozniej okazalo, sroby sa przykrecone na klej i jedyna mozliwoscia ich odkrecenia bylo rozgrzanie kola zebatego palnikiem. Czyli rozgrzewamy kolo zebate w miejscu gdzie jest sruba ktora chcemy odkrecic, odkrecamy srube i przechodzimy do nastepnej. Czasochlonne, ale dziala :-)

 

Rozgrzanie palnikiem kola zebatego jest rowniez konieczne do jego sciagniecia z mechanizmu roznicowego, dlatego najlepiej zrobic to natychmiast po odkreceniu ostatniej sruby, gdzyz kolo jest wtedy jeszcze gorace.

 

W zasadzie przed przystapieniem w ogole do odkrecania tych srob, najlepiej najpierw sciagnac sloneczko (od predkosciomierza) w celu pozniejszego sciagniecia kola z mechanizmu.

 

Nastepnie przystapilismy do wyciagniecia dyfra z 325i i wykonania tego samego, czyli jego rozebrania i zdjecia kola zebatego z mechanizmu roznicowego.

 

Tutaj mamy porownanie mechanizmu z LSD i mechanizmu otwartego:

 

http://img300.imageshack.us/img300/9880/p7099966.th.jpg

 

Nastepnie przyszla kolej na dokladnie oczyszczenie wszystkiego co sie dalo i potem skladanie wszystkiego do kupy.

 

Skladanie zaczelismy od zalozenia kola zebatego (tego z dyfra 325i) na mechanizm od M3. Podobnie jak przy sciaganiu, nalezy je dobrze rozgrzac palnikiem aby je zalozyc na mechanizm. Tutaj mala uwaga, trzeba od razu trafic w otwory na sruby, gdyz po krotkiej chwili kolem juz sie nie da ruszyc.

Sruby kola zebatego, podobnie jak to bylo zrobione pierwotnie, nalezy przykrecic na specjalny klej.

 

Po przykreceniu kola zebatego do wlasciwego mechanizmu juz jest z gorki :-)

Zakladamy sloneczko od predkosciomierza i skrecamy wszystko, co jest tez bardzo prosta czynnoscia. My takze wymienilismy wszystkie mozliwe uszczelki na nowe.

 

Na koniec zalewamy dyfer specjalnym olejem do dyfra ze szpera i zakladamy do auta :-)

 

Teraz podaje ktore dokladnie elementy zostaly wymienione a ktore nie:

 

- Obudowa dyfra wraz z nieruszanym walkiem atakujacym - 325i

- mechanizm roznicowy ze szpera - M3

- kopuly trzymajace mechanizm roznicowy - M3 (tak aby lozyska mechanizmu jezdzily w tych samych kopulach - chyba ze zakladamy nowe lozyska)

- duze kolo zebate - 325i

- flansze boczne -325i (u mnie akurat byly nowe)

 

Tu przedstawiam pare fotek juz przygotowanych elementow do montazu i z samego montazu :-)

 

 

http://img31.imageshack.us/img31/7652/p7109969.th.jpghttp://img268.imageshack.us/img268/5735/p7109971.th.jpghttp://img31.imageshack.us/img31/8862/p7109972.th.jpghttp://img268.imageshack.us/img268/102/p7109973.th.jpg

http://img31.imageshack.us/img31/4927/p7109974.th.jpghttp://img248.imageshack.us/img248/8775/p7109978.th.jpghttp://img300.imageshack.us/img300/9966/p7109981.th.jpghttp://img27.imageshack.us/img27/1826/p7109983.th.jpghttp://img31.imageshack.us/img31/4925/p7109987.th.jpg

 

 

Operacja sie udala, dyfer chodzi pieknie i cicho i szpera wydaje sie pracowac takze prawidlowo :-D

 

Na koniec, maly slowniczek:

- flansza boczna - nr 1 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=33_0462&hg=33&fg=10

- kopula trzymajaca mechanizm roznicowy - nr 4 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=33_0462&hg=33&fg=10

- flansza atakujaca - nr 1 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=33_0372&hg=33&fg=10 (tutaj mozna zauwazyc w opise - jest zaznaczone, ze ta flansza 'Drive Flange' nie moze byc wymieniana) (w M3 ta flansza jest na 6 srob)

- poloska - nr 1 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=33_0468&hg=33&fg=25

- wal napedowy - nr 1 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=26_0063&hg=26&fg=05

- lacznik skrzynia biegow/wal napedowy - nr 1 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=26_0105&hg=26&fg=10

- obudowa dyferencjalu - nr 1 - http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=BF31&mospid=47430&btnr=33_0371&hg=33&fg=10

Edytowane przez sezam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj Kolego... super opis! Gratulacje z udanego "przeszczepu"

Przydałoby się w tym opisie troszkę więcej informacji. Chodzi mi o wyjaśnienie nazewnictwa dla osób niewtajemniczonych takich jak ja czyli flansza boczna, flansza atakująca, poloski etc. Jakbyś pododował linki do realoem lub bmwfans.info ze wskazaniem tych częśći na rysunkach to byłoby super:)

 

Pozdrawiam

Sprzedam felgi aluminiowe 15"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...
  • 2 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.