Skocz do zawartości

szymon-o

Zarejestrowani
  • Postów

    2 104
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

O szymon-o

  • Urodziny 16.11.1984

Informacje osobiste

  • Moje BMW
    E46 320d+ (dzięki TC i moby85)
    Model 2003/2004

    E90 325d 197KM/400Nm
    Model 2006
  • Lokalizacja
    Zielona Góra/Woj. Lubuskie
  • Zawód
    Laborant Budowlany, był Doradca Serwisowy, Mechanik-Doradca Klienta/Wulkanizator, Podinspektor, Laborant - Inżynier budowy :).
    Uprawnienia -> spawacza blach i rur spoinami pachwinowymi metodą TIG (141).

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia szymon-o

Veteran marki

Veteran marki (13/14)

  • Dedicated Unikat
  • Rok na forum Unikat
  • Tydzień na forum Unikat
  • Miesiąc na forum Unikat

Najnowsze odznaki

0

Reputacja

  1. 2022.07.19 Wtryskiwacze E6X 535d 272 KM Trochę teorii według katalogów BOSCH: Zestaw zaworu dla poniżej wypisanych nr jest taki sam. - 209 - 212 - 216 - 219 - 301 - 400 Dawkowania wtryskiwaczy z końcówką nr: - 209 -> 46,0 - 62,0 :cry: - 216 -> 61,8 - 77,8 - 219 -> 65,0 - 81,0 :twisted: Nie szukałem po serwisach aukcyjnych super sprawnych :D i sprawdzanych na miliony sposobów fabrycznych wtryskiwaczy z E6X o końcówce nr "219". W prywatnych zasobach miałem do dyspozycji fabryczne wtryskiwacze z Niebieskiej nr 209 albo wtryskiwacze nr 216 (5 szt. jest na sprzedaż :wink: ) Zdecydowałem się na: a) uzbrojenie fabrycznych wtryskiwaczy w nowe końcówki dedykowane dla "219" b) wymianę kompletu zaworów aby nie było strat ciśnienia c) wysterowanie-regulację wtryskiwaczy aby chodziły jak nr "219". Wirtualna HS musi być :cool2: . Który to już raz :mrgreen: , dobieranie się do kolektora dolotowego w M57... . Nie ma jak profi czyściwo zabezpieczające :mrgreen: . Wtryskiwacze zdemontowane, nie pierwszy raz przeze mnie :lol: . Przy demontażu wtryskiwaczy w "dobrym guście" jest zabezpieczyć listwę CR . Cały zestaw przygotowany do kuracji odświeżającej :norty: . Gdyby kogoś interesowało to tak wygląda: Końcówka wtryskiwacza elektromagnetycznego CR2. "Zestaw zaworu" wtryskiwacza elektromagnetycznego CR2. Niestety fabryczna główna pompa paliwa to "mniej wydajna" R70. Na R90 :cool2: , pewnie i tak przyjdzie kiedyś czas :roll: .... . Ze względu na DPF-a odradzano mi podmianę bo ewentualny przyrost mocy będzie znikomy. Przy montażu warto wspomóc się pastą ceramiczną, na pewno przy kolejnej robocie :mrgreen: łatwiej będzie zdemontować wtryski. Komplet nowych końcówek aż razi po oczach :8) . Montaż wtryskiwaczy tylko z kluczem dynanometrycznym :wink: . Zrzut okiem na kody IMA czy wtryskiwacze w odpowiedniej kolejności są zamontowane. Mając na uwadze kolejne zmiany w Niebieskiej przeglądnąłem typowe miejsca nieszczelności :roll: . Mamy to hehe :cool2: . Po 10/15 latach od daty produkcji jak we własnym zakresie wymieniasz intercooler albo go demontujesz to zamontuj nowe uszczelki, bo na pewno nie będziesz wiedział ile razy i przez kogo :mrgreen: był ten podzespół demontowany. Nie praktykuję doboru oringów w "zamienniku" po rozmiarze więc wpadł oryginał: https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC51-EUR-11-2006-E90-BMW-325d&diagId=11_4987 nr 8 :arrow: 11617791469 Przyczyna nieszczelności :arrow: uszkodzona uszczelka. Przy montażu nowego IC czułem większy opór, ale zbagatelizowałem temat .... . Na wtryskiwaczach po kuracji odświeżającej poprawił/przyśpieszył się 1 rozruch po nocy. Mocowo, wydajnościowo nie sprawdzałem jakoś szczególnie. Pozdrawiam
  2. :duh: , sprawdź kompletne zawieszenie z przodu i z tyłu czy jeszcze jakieś "elementy" nie są uszkodzone (oprócz amortyzatorów) .... wymień to co trzeba i dopiero geometria do zrobienia. Wylany amortyzator słychać i czuć, ktoś to zauważa/wyczuwa albo nie ......... .
  3. Pytanie o DPF-a itd. w przypadku tak znacznie zmodyfikowanych samochodów z silnikiem diesla (względem serii) jest nie na miejscu ........... . Wszyscy wrzucają zdjęcia szkodowe a na bliźniaczym forum (gdzie osoby komentujące zdecydowanie przychylniejszym okiem patrzą na modyfikowane samochody) temat założony przez jednego z właścicieli. https://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=6&t=171275
  4. Randall :cool2: . Może "pytacze"-kupujący (chociaż częściej inne słowo ciśnie się na usta), w końcu się nauczą że jak jakiś samochód wystawiony na sprzedaż wpadnie w oko to robi się wstępne rozeznanie np. sprawdza przebieg z wykazem części i gdy nie ma "kwiatków" to: a) oględziny we własnym zakresie + pomocnik (jak ktoś się nie zna) b) kogoś się wysyła aby na miejscu sprawdził od a do z Jak nie pasują wady (nie wnikam czy mniejsze/większe) używanego samochodu to w salonie czekają nowe albo zawsze można złożyć zamówienie ......... coś specjalnie pod sobie :mrgreen: .
  5. Pięknie wygląda miska przed montażem :mrgreen: :cool2: .... benzyny ekstrakcyjnej nie żałowałeś hehe.
  6. mac1ej i Gesiu_15 Galerie z opisami napraw/wymian mają być pomocne :wink: . 2022.06.07 Płaszczyzny ślizgowe szyby prawy tył Przypomnę co się działo z szybą prawy tył w zasadzie od kupna: - przy automatycznym zamykaniu szyba nagminnie potrafiła się cofnąć z +/- 3 cm, konieczne było ręczne cyrklowanie przyciskiem aby zamknęła się w 100% - kompem doszukałem się opcji "synchronizacji" szyb góra-dół, pomogło ale nie na 100% bo przy opuszczeniu na max-a nie zawsze szyba chciała wystartować - na nowym podnośniku szyba ponownie :? przy automatycznym zamykaniu nagminnie potrafiła się cofnąć z +/- 3 cm - resetujemy kompem po wymianie podnośnika i efekt jest taki, że od czasu do czasu szyba nie chce automatycznie wystartować ....... :mad2: - doszukałem się "białego skamieniałego pyłu" między uszczelkami szyb i osłonkami a drzwiami ....... "pewnie blokuje on szybę" :arrow: dlatego ona ciężej chodzi ... . Jest jeszcze "ręczna synchronizacja" przyciskami regulacji szyb :arrow: max dół i max góra. Spotkałem się z sytuacją w przypadku serii Fxx, że przy "nie znormalizowaniu systemu" komp rozwiązuje problem a nie przyciski. W przypadku Niebieskiej "ręczna synchronizacja" nic nie zmieniała to w opisywaniu usterki ją pominąłem. No i nastał ten czas ........ aby zamknąć ten temat. Przyjemna temperatura do prac przy aucie :cool2: . Zaczynamy. Zewnętrzna listwa między szybami jest mocowana na śruby, nie jestem już pewien ale chyba po 3 na stronę. Miałem problem aby z tej spinki zdemontować osłonę, nic nie połamane :8) . Przylepiony/wprasowany :norty: brud, kurz itd. itd.. Z demontażem listwy nie miałem problemów, ale trzeba na spokojnie .... listwa wchodzi w kanalik uszczelki. "Białego skamieniałego pyłu", spodziewałem się więcej .... po ilościach jakie udało mi się zaobserwować przy doraźnym czyszczeniu z zewnątrz. Ta listwa wychodzi razem z uszczelką albo uszczelka razem z listwą :P . Hm, czyżby ta deformacja była przyczyną moich nietypowych problemów ... :idea: . Szybę przetarłem do zdjęcia od razu po zdemontowaniu, brudu było więcej ... . Miejscówka robocza :roll: , jak widać na zdjęciu nie demontowałem całej głównej uszczelki do wyczyszczenia powierzchni ślizgowych szyby. Szyba myta w miejscach "ślizgowych". W trakcie profesjonalnego czyszczenia :8) . Szczotki do mycia zębów mojej Rodzinki mają dwa życia :norty: :arrow: 1 w łazience a 2 w garażu :cool2: . Uszczelki wylizane ..........., jeśli mnie pamięć nie myli to również psiknięte silikonem w sprayu. Nowy sznur bitumiczny jak oem :mrgreen: rozłożony. Zaklejąć/podklejając matę boczku drzwi: - zostawiam oryginalny sznur jak nie odchodzi od blachy i przecieram go szmatą nasączoną benzyną ekstrakcyjną - rozkładam nowy sznur po całości albo na zapas :wink: w dolnej części - opalarką nagrzewam czarne spoiwa - mocuję wstępnie matę na swoim miejscu, następnie ją również nagrzewam opalarką ale na min. mocy - na spokojnie ale sumiennie dociskam całość do blachy drzwi :D . Brakujących dekorów ozdobnych oczywiście nie zgubiłem i są zamocowane :wink: . ..... :8) w koncu boczek założony i wstydu nie ma. :roll: gdyby Niebieska była codziennie używana to na pewno szybciej bym zajął się tym boczkiem :mrgreen: . Pierwsze spostrzeżenia po złożeniu to, że szyba prawy tył chodzi wyraźnie lżej/ciszej niż strona lewa. Parę :roll: kilometrów zrobionych i opisywana wyżej dolegliwość nadal występuje ale rzadziej :mad2: . Kiedy szyba itd. jest mokra wszystko śmiga jak ta lala, trzeba było kupić komplet nowych uszczelek ślizgowych ....... :? . Pozdrawiam
  7. szymon-o

    330d M57 szarpanie

    Maniek może autorowi chodziło o : https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=ER91-EUR-01-2003-E46-BMW-330d&diagId=12_0985 nr 2
  8. krystian750 Jak na moje oko to co nieco :mrgreen: tłoczki wystają. Oceniając ludzko a nie w wersji "forum": - jak chcesz autem przez parę lat pojeździć to ekonomiczniej wymienić kompletny rozrząd niż w przypadku zerwania łańcucha/łańcuchów kupować używany silnik albo naprawiać uszkodzony - jak samochód ma być trzymany np. 1 rok i nie kręcić tras co 2 dzień po 1000km to nie ma co pchać się w koszta ...... tylko oby nie strzelił :wink: .
  9. Bardzo fajnie wyszła na zdjęciu z BP. Jak czarny sufit będzie to deklaruję chęć zakupu fabrycznej osłony słupka A str. prawa .... ale musi być nie uszkodzony :mrgreen: bo w Czarnej Żonki jednego "języka" brakuje.
  10. Co osoba to inna opinia, więc linkiem dorzucę swoje 3 grosze :mrgreen: 2018.12.08 Zawieszenie przód https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=159&t=162704&start=465
  11. Moja E46 była dokładnie z 12.2003 i wymienione zostały dwie sztuki przednie. Posiadacze E46 kontaktujcie się bezpośrednio z najbliższym ASO BMW i niech Panowie/Panie za biurka po vinie sprawdzają czy akcja serwisowa i w jakim zakresie jest otwarta.
  12. Pitu_Pitu z "lekkimi" kołami to bardzo dobry ruch :cool2: . Jak na poważnie zainteresowałem się poszukiwaniami "obuwia" dla E91 Żonki to kojarzyłem, że Bartek na forum ogłaszał :wink: .
  13. Macieju po co pod domem żuraw do podnoszenia silników np. :mrgreen: :?: Może i oklepany ale wzór nr 193 w takim kolorze do nadwozia :arrow: stylóweczka jak nic :wink: . Jak wygląda "pasowanie" 4-tłoka 340mm do s. 193, chodzi mi o szczelinę między zaciskiem a ramieniem alusa (dystans przód był potrzebny, czy efekt wizualny :8) ) :?: ........ może masz zdjęcia z przymiarek "bez" i "z" dystansem :roll: .
  14. bart 328 Gratulacje standardowo należą się Żoneczce :wink: . 2022.03.31 Garaz Umknęło mi gdzieś oryginalne zdjęcie z przebiegiem, musi takie wystarczyć :P . Sterownik świec żarowych. Drugi zregenerowany sterownik wytrzymał 42229 km. Zdecydowałem się tym razem na nowy, wybór standardowo padał na produkt firmy Beru. Problem jest z ceną :roll: w okresie zimowym bo momentalnie robi się ona prawie x2 za nowy (popyt przewyższa podaż i dostępność części), jak M57xxx garażowane pod chmurką mają problemy z 1 odpaleniem po nocy. Stąd trzeba wygrzebać sterownik :| . W trakcie demontażu. Niesprawny dziad :norty: zdemontowany. Trochę gimnastyki i nowy zamontowany. .... niestety komplet świec również muszę wymienić :? . Niebieska cierpliwie musiała poczekać na czas oraz moce przerobowe w garażu :roll: . 2022.04.22 Garaz Przy tej wizycie serwisowej w Szymon-O Garage :mrgreen: dużo się działo. Wirtualna książka serwisowa idzie w internety :wink: . Świece żarowe. Poprzedniczki starczyły na 14153 km, ewidentnie uszkodzony sterownik je "spalił". Kolejny raz demontaż kolektora ............. . Komplet spalony, mimo że 1 sztukę przetarłem do zdjęcia dla porównania. Nowe tak się prezentują :mrgreen: . Błędów brak po aktywowaniu testu komputerem, jeździe testowej :cool2: .... ciekawe na ile spokój :? . Kompletny serwis filtrowo-olejowy Standardowy zestaw filtry + płukanka do silnika XADO oraz "płukanka" układu paliwowego Liqud Moly. Jedyna zmiana to producent na którego się zdecydowałem .... Knecht zamiast Mann Filter. Filtr powietrza w 3.0d M57xxx w E9X niewdzięcznie się wymienia, ale o tym już kiedyś wspominałem. Zaskoczeniem była większa ilość uszczelnień w opakowaniu filtra oleju. O tutaj montuje się dodatkowe uszczelki :mrgreen: :norty: :P . Filtry kabinowe różnią się detalami, ale Knecht ma zdecydowanie lepszy kolor :lol: . Kierunkowskazy boczne Nieregularnie zapalał się komunikat na liczniku z błędem żarówki. Właściciele samochodów BMW z FRM2 i FRM3 nie powinni bagatelizować takich komunikatów bo jak stale będzie się świecił to więcej niż 50% szans, że konieczny będzie reset licznika zapisanych błędów (sterownik odcina na stałe zasilanie wiązki żarówki która "sypie błędami"). W module świateł zapisywał się błąd kierunku z lewej strony jak dobrze pamiętam, dawał się usunąć i powracał za 1 miesiąc, 3 miesiące itd.. https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC51-EUR-11-2006-E90-BMW-325d&diagId=63_0920 nr 3 x2 :arrow: 63217160798, chociaż lepiej szukać po oznaczeniu 12V 5W. Co by się nie wybrało z normalnych żarówek to będzie świecić :wink: . Wymiana nie jest trudna, ale trzeba uważać aby nie połamać obudowy kierunku .... tym bardziej jak od nowości nie była ruszana :norty: . Spy-foto, na co trzeba uważać przy demontażu. Mocy przybywaj .... przymiarki :mrgreen: Ogólnie to nic spektakularnego tutaj przedstawiać nie będę, przyrównując do niektórych samochodów opisanych na forach jak właściciel idzie w +++++ z mocą :wink: . W Niebieskiej fabryczne 197KM/400Nm przy ciężkim 3.0d to trochę za mało do sprawnego i przyjemnego przemieszczania się :roll: . Zamontowałem większy IC z wersji 335d/i, Wagner którego miałem bardzo dawno temu nie przypasował mi przez pasowanie bo przyrosty mocy na pewno gwarantował większe. Dodatkowo zamontowałem wentylator główny z wersji 335d/i, mój fabryczny i obecny są 600W :arrow: brak konieczności ingerencji w wiązkę :cool2: . Wentylator to częściowo :norty: moja fanaberia. U góry przy pasie przednim i po bokach chłodnicy cieczy wszystko pasuje ale :wink: na dole mniejszemu wentylatorowi (a dokładnie obudowie) z 325d i 330d brakuje paru cm do wsporników usztywniających jak na pokładzie jest IC z 335d/i. Nowe fanty to: https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VD71-EUR-11-2006-E90-BMW-335d&diagId=17_0379 nr 1 :arrow: 17427545366, najrozsądniej używka ale trzeba cierpliwie czekać :wink: . nr 4 x2 :arrow: 17117521783, tylko oem .... chciałem mieć sztywne i niewyrobione wsporniki. https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VD71-EUR-11-2006-E90-BMW-335d&diagId=17_0378 nr 1 :arrow: 17517800682, na używki oem według mnie szkoda $ bo mogą na łączeniach nieszczelne. Zdecydowałem się na nowego Nissens-a. nr 7 :arrow: 17517545367, tylko oem .... większy IC wymaga innej dolnej osłony. Nowy vs. stary to żadna konkurencyjność bo wiadomo, że IC z 2006r nie będzie wyglądał :wink: . Różnica w rozmiarze jest zauważalna ale co dla mnie najważniejsze to pasowanie 100% i nic nie trzeba odginać, nacinać itd.. Różnica w wiatrakach jest kosmetyczna ale .... jest :norty: :mrgreen: . Montaż nowych fantów jak fabryka .... tak jak lubię :mrgreen: . Następny w kolejce układ paliwowy :twisted: . Przymiarka zacisków hamulcowych :8) Zaciski to 4-tłoki 370/380mm dla serii FXX. Tarcze do wstępnej przymiarki są z 4-tłoków 340mm dla serii FXX, dlatego powierzchnia "cierna" wystaje za zaciski :mrgreen: . Przymierzane zaciski do felg 18 cali wzór nr. M270 pasują jak ulał :cool2: . Ilość miejsca między ramieniem felgi a obudową zewnętrzną zacisku jest przyzwoita. Mam ogólnie mega dylemat co zrobić z układem hamulcowym :? . Przy założeniu 370mm na przód będę potrzebował R18 kompletne koła zimowe w razie "w", chociaż w tym okresie Niebieska bardzo mało jeździ. Jak wpadnie na przód 340mm i tył 345mm "kolorowy komplet" najbardziej-najchętniej :oops: Niebieski to zimowe R17 jakoś się upchnie na tyle, bo przód wchodzi bez problemu. Jedno jest pewne, że obecne szare 4-tłoki 340mm chciałbym przekazać dla E91 LCI Żonki :wink: (mimo skromnej mocy hamowanie przy 2 dorosłych + 2 dzieci oraz jakiś nieduży bagaż trwa wieczność .... :evil: ). Wspomaganie Od kupna profilaktycznie nie zmieniałem płynu w układzie wspomagania. Sugerując się barwą .... raczej na pewno był jeszcze fabryczny. Zaznaczam, że wspomaganie oraz pompa chodziły ok .... nie było szarpnięć, zaników wspomagania, pompa również wyraźnie głośniej nie chodzi. Wspomaganie samo w sobie mogłoby trochę lżej chodzić :roll: , szczególnie jak ma się porównanie do "elektrycznego" z E91 LCI Żonki. Najczęściej stosowana metoda to poluzowanie/odkręcenie śrub przewodów przy maglownicy i spuszczenie płynu + kręcenie kierownicą na max-a w lewo i prawo. Osoby zdecydowanie bardziej nadgorliwie mogą demontować wszystkie węże z układu dodatkowo itd. .... ale czy jest sens :wink: . Dużo pojemników z ATF się załapało, bo układ płukałem x2 przed docelowym wlaniem Mobil ATF 220. https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC51-EUR-11-2006-E90-BMW-325d&diagId=32_1611 nr 5 :arrow: OEM, jak nie jest wizualnie mocno skorodowana to nie ma konieczności wymiany. nr 6 x2 :arrow: OEM, koniecznie. nr 10 :arrow: OEM, jak nie jest wizualnie mocno skorodowana to nie ma konieczności wymiany. nr 11 x2 :arrow: OEM, koniecznie. https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC51-EUR-11-2006-E90-BMW-325d&diagId=32_1514 nr 3 :arrow: OEM, koniecznie aby od góry nie pocił się zbiorniczek. Na początku od góry przez zbiornik wyciągałem stary płyn. Płyn, a spód zbiornika :wink: na pewno był koloru jak widać przy śrubie :roll: . W takiej pozycji opróżnianie praktycznie do zera zbiornika + zmywacz do hamulców aby wyczyścić najlepiej jak to możliwe. Można oczywiście rozpinać węże itd., ale celowo nie ruszałem bo nic się nie poci .... i niech tak zostanie :cool2: . Zbiornik od wewnątrz prawie nówka .... wstydu nie ma a co najważniejsze syf nie spłynął w dół :wink: . Można luzować śruby i przygotowywać się do 1 spuszczania płynu. 1 napełnienie i odpowietrzanie układu, płyn koloru niby czerwonego :P .... ale jest zdecydowanie lepiej niż było. Układ wspomagania zawsze przy zalewaniu na "pusto" i odpowietrzaniu się pieni :wink: . 2 spuszczanie płynu :arrow: dominuje wyraźny czerwony kolor :8) . Na gotowo nowe śruby + podkładki :cool2: , wstępnie zmywaczem do zdjęcia wyczyściłem również :mrgreen: . Płyn wlany, układ odpowietrzony, jazda testowa i :lol: wspomaganie działa jak wcześniej może odrobinę lżej i precyzyjniej. Siłowniki maski. Przypuszczam, że ostatni element eksploatacyjny jeszcze nie wymieniony w Niebieskiej :wink: . https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC51-EUR-11-2006-E90-BMW-325d&diagId=41_2205 nr 5 x2 :arrow: 51237060550, produkt w kartonie Stabilus = OEM a cena lepsza :lol: . W okresie zimowym maska ledwo-ledwo była utrzymywana przy maksymalnym otwarciu. Ważny jest sposób montażu ....... aby później "na www" nie było komentarzy x2 bity przód :wink: . 1 nowy siłownik jest w stanie utrzymać maskę :roll: . Drążki kierownicze. Fabryczne drążki były skorodowane na gwincie regulacyjnym, wymieniamy :lol: . https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=VC51-EUR-11-2006-E90-BMW-325d&diagId=32_1510 nr 4 :arrow: 32106765235/32106765236, po nr. wyświetla zestaw czyli końcówka+drążek albo same drążki. W Większości elementów zawieszenia najlepsza jakość w zamienniku to produkty firmy Lemforder. Strasznie :evil: mnie w oczy kuje jak takie oryginalne opaski są zastępowane przez plastikowe opaski zaciskowe ....... . Trochę chęci, finezji oraz wprawy i można ponownie wykorzystać. Drążki kierownicze dostaną "smaru" na gwint przy montażu = zerowy problem z płynną regulacją przy okazji geometrii po 2, 3 latach itd.. Na gotowo str. prawa :P . Przy przebiegu 351230 km w dniu 05.03.2017 a dokładnie w nocy :D swoje :mrgreen: :norty: wycierpiałem przy wymianie końcówek drążków kierowniczych. Drążki kierownicze były mega zapieczone :| . Aktualnie mimo przejechanych 71291 km problemu z odkręceniem nie było :D . Smar na gwint + regularne kontrole geometrii po pracach przy zawieszeniu procentują :cool2: . Lato już jest, jeszcze tylko geometria po wymianie drążków i można śmigać :cool2: . Pozdrawiam
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.